IPTPB1/415-700/12-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-700/12-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia dłużnikowi informacji PIT-8C z tytułu umorzenia naliczonych odsetek od zaległości czynszowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia dłużnikowi informacji PIT-8C z tytułu umorzenia naliczonych odsetek od zaległości czynszowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zgodnie z uchwałą Rady Nadzorczej umarza odsetki od zaległości czynszowych w wyjątkowych przypadkach, na wniosek zainteresowanych osób. Uchwały te podejmuje zgodnie z obowiązującym w tym zakresie regulaminem naliczania odsetek za nieterminowe regulowanie czynszu i opłat. Umorzenie odsetek przysługuje osobom posiadającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w powyższej sytuacji Wnioskodawca winien sporządzić informację PIT-8C i przesłać w stosownym terminie do właściwego Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, osobie, której umorzono odsetki od zaległości czynszowych powinien sporządzić informację PIT-8C, gdyż stosownie do art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odsetki te stanowią przychód z innych źródeł. W związku z powyższym, umorzenie odsetek winno być uwzględnione w zeznaniu podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, odrębnym źródłem przychodów są tzw. inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazać należy, że użyty przez ustawodawcę zwrot "w szczególności" wskazuje na to, że katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym i w związku z tym, poza wymienionymi w tym przepisie, także inne przychody mogą być przychodami "z innych źródeł". O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, w którym u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe (realne przysporzenie finansowe).

Wobec powyższego, przychodami z innych źródeł są również przychody z tytułu umorzenia nabywcy lokalu należnych odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty.

W myśl przepisu art. 508 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje.

Podkreślić bowiem należy, że w efekcie zwolnienia dłużników z całości lub części długu następuje u nich trwały przyrost majątku. Umorzenie zobowiązania oznacza zmniejszenie lub zlikwidowanie zobowiązania pieniężnego, skutkiem czego będzie wystąpienie po stronie dłużników określonej korzyści majątkowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca umarza odsetki od zaległości czynszowych w wyjątkowych przypadkach, na wniosek zainteresowanych osób, zgodnie z obowiązującym w tym zakresie regulaminem naliczania odsetek za nieterminowe regulowanie czynszu i opłat. Umorzenie odsetek przysługuje osobom posiadającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu.

Umorzenie przez wierzyciela (Wnioskodawcę) odsetek naliczanych z tytułu nieterminowych wpłat należności głównej jest co do zasady tożsame ze spełnieniem na rzecz dłużnika nieodpłatnego świadczenia. Prowadzi ono bowiem do przysporzenia w majątku dłużnika, który zostaje w ten sposób zwolniony z długu. Bezspornym jest, że gdyby nie fakt umorzenia naliczonych odsetek, dłużnicy zobowiązani byliby do ich zapłaty, co spowodowałoby uszczuplenie ich majątku.

Zatem, umorzone dłużnikom należności będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Momentem uzyskania przychodu, zgodnie z art. 11 tej ustawy, jest moment dokonania umorzenia.

Powyższe oznacza, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, zgodnie z postanowieniami art. 42a powołanej wyżej ustawy.

Stosownie bowiem do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Dodatkowo należy nadmienić, iż w sytuacji, gdy umorzenie odsetek ustawowych nastąpi w odniesieniu do dłużników prowadzących działalność gospodarczą, którzy lokale te wykorzystują w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, to w stosunku do tych osób Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C, ponieważ osoby te osiągnięty z tego tytułu przychód zobowiązane będą doliczyć do przychodów z działalności gospodarczej i opodatkować łącznie z pozostałymi przychodami osiąganymi w ciągu danego roku podatkowego, zgodnie z przepisem art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy dodać, że tut. Organ nie odniósł się do podanego przez Wnioskodawcę stwierdzenia, iż kwota umorzonych odsetek winna być uwzględniona w zeznaniu podatkowym, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl