IPTPB1/415-694/13-5/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-694/13-5/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 6 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji Kierownika Projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 13 stycznia 2014 r., Nr IPTPB1/415-694/13-2/KO, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 13 stycznia 2014 r. (data doręczenia 16 stycznia 2014 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie nauki języków obcych. Dochody z działalności gospodarczej opodatkowuje na zasadach ogólnych, natomiast ewidencja księgowa dokonywanych operacji prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Na podstawie umowy zawartej z Instytucją Pośredniczącą (Samorządem Województwa/Biurem Rozwoju Regionalnego), Wnioskodawczyni jako Beneficjent Projektu realizuje Projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt realizowany jest w Priorytecie IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, działanie 9.6 Upowszechnienie uczenia się dorosłych, poddziałanie 9.6.2 Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych.

Wnioskodawczyni realizuje Projekt polegający na przeprowadzeniu szkoleń z języka angielskiego dla uczestników (uczestnicy projektu nie wnoszą opłat za uczestnictwo w szkoleniu), którego celem jest nabycie oraz podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego.

Przyznane dofinansowanie na realizację Projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu odbywa się w proporcji 85% ze środków europejskich (ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, wypłaconych przez Bank Gospodarstwa Krajowego) i 15% jako dotacja celowa z budżetu krajowego. Realizacja Projektu nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników Projektu, jak również w ramach całej prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z zawartą umową na realizację Projektu, koszty bezpośrednie na szkolenia z języka angielskiego są rozliczane na podstawie stawek jednostkowych (tekst jedn.: kwota wydatków kwalifikowalnych ustalana jest na podstawie przemnożenia ustalonej stawki jednostkowej przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych w ramach Projektu).

Wysokość stawek jednostkowych jest określona w załączniku nr 2 i nr 3 do Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, do stosowania których Wnioskodawczyni zobowiązała się w umowie o dofinansowanie. Dla szkolenia z języka angielskiego stawka została wskazana w załączniku nr 2 do Wytycznych. Stawka jednostkowa obejmuje wystandaryzowaną usługę w następującym zakresie: 60 godzin lekcyjnych szkolenia jednej osoby przy liczebności grupy nieprzekraczającej 12 osób, koszty wykładowcy, a także sali. W przypadku realizacji przez Beneficjenta szkolenia językowego w wymiarze będącym wielokrotnością wymiaru objętego ww. standaryzacją, rozliczenie kosztów następuje w oparciu o odpowiednią wielokrotność stawki jednostkowej wynikającej z załącznika nr 2 do Wytycznych (np. trzykrotność stawki w przypadku 180 godzin zajęć). Koszt kwalifikowalny, za szkolenia z języka angielskiego w ramach Projektu jest ustalany w oparciu o wynik przemnożenia ustalonej stawki zgodnej z Wytycznymi, przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych, a nie o rzeczywiście poniesione wydatki. Jeżeli zostanie wykonana mniejsza od założonej liczba usług we wniosku o dofinansowanie, to we wniosku o płatność - wniosku rozliczeniowym, rozliczeniu podlega jedynie ta zrealizowana liczba usług. Przy rozliczeniu Projektu ma znaczenie ilość zrealizowanych usług, a nie faktycznie poniesiony wydatek na realizację usługi. Beneficjent ma obowiązek udokumentować faktyczne wykonanie liczby usług objętych stawką jednostkową, które wykazuje we wniosku o płatność. Dowodem wykonania usługi przy stawkach jednostkowych na szkolenia z języka angielskiego jest, np. certyfikat ukończenia szkolenia lub zdania egzaminu oraz lista obecności na szkoleniu. W Rozdziale 4 Podrozdziale 2 Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 14 sierpnia 2012 r. wskazano, że koszty bezpośrednie mogą być rozliczane ryczałtem w oparciu o kwoty ryczałtowe lub stawki jednostkowe. Koszty bezpośrednie rozliczane ryczałtem traktowane są jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach Projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki bezpośrednie rozliczane ryczałtem, w związku z tym dokumenty te nie podlegają kontroli na miejscu. Beneficjent zobowiązany jest posiadać odpowiednią, określoną w umowie o dofinansowanie Projektu, dokumentację potwierdzającą wykonanie rezultatów, produktów lub zadań, zgodnie z uzgodnionym wnioskiem o dofinansowanie Projektu, np. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w piśmie z dnia 22 listopada 2012 r., znak... stwierdza, że w indywidualnych przypadkach może wystąpić rozliczenie w projekcie kwot mniejszych lub większych niż wydatki rzeczywiście poniesione przez Beneficjenta. Jednak nie może mieć to wpływu na poprawność realizacji projektu. Instytucja Zarządzająca PO KL w ww. piśmie wyjaśnia, że w przypadku niższej wartości rzeczywiście poniesionych wydatków, niż wartość stawki jednostkowej lub kwoty ryczałtowej, powstała różnica nie stanowi oszczędności w projekcie, a sposób jej zaksięgowania zależy od polityki rachunkowości Beneficjenta.

W ramach realizowanego Projektu, Wnioskodawczyni - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, pełni również funkcję Kierownika Projektu, do którego obowiązków należy nadzór nad prawidłowym wdrażaniem Projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie, rozliczanie osób z wykonywania zadań poprzez weryfikację terminowości oraz jakości wykonania prac, bieżące zarządzanie Projektem itd. Kierownik Projektu należy do kadry bezpośrednio zaangażowanej w realizację Projektu, a jego wynagrodzenie jest przekazywane w ramach dofinansowania na realizację Projektu. Udokumentowanie, na podstawie którego dokonywane jest przekazanie środków (w ramach realizacji Projektu) na wynagrodzenie odbywa się za pomocą wystawionej noty obciążeniowej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 stycznia 2014 r. Wnioskodawczyni wskazała, że otrzymała dofinansowanie na realizację Projektu na podstawie umowy z dnia 18 grudnia 2012 r., zawartej z Samorządem Województwa/Biurem Rozwoju Regionalnego, zgodnie z Priorytetem IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działanie 9.6 Upowszechnienie uczenia się dorosłych, Pocdziałar.ie 9.6.2 Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych. Umowa z Instytucją Pośredniczącą na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki została zawarta dnia 18 grudnia 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała środki na realizację Projektu w dniach: 11 lutego 2013 r., 25 marca 2013 r., 30 sierpnia 2013 r. Finansowanie odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych w 85% przez Bank Gospodarstwa Krajowego i 15% przez budżet państwa jako dotacja celowa. Otrzymane środki w części, w której są rozliczane na podstawie stawek jednostkowych, zostały przeznaczone na realizację szkoleń językowych, w tym m.in. na wynagrodzenie lektora, wynajem sali szkoleniowej. W części dotyczącej stawek jednostkowych otrzymane środki nie zostały przeznaczone na nabycie lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wnioskodawczyni nie jest obowiązana do zwrotu nadwyżki dotacji powstałej w wyniku mniejszych wydatków na określoną liczbę usług (wynikających z niższych cen usług), niż kwota otrzymanej dotacji na taką samą liczbę usług wynikającą z przemnożenia ilości usług i stawki jednostkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy przychód powstały w wyniku mniejszych wydatków na określoną liczbę usług dotyczących szkoleń z języka angielskiego (wynikający z niższych cen usług), niż kwota otrzymanej dotacji na taką samą liczbę usług wynikająca z przemnożenia ilości usług i stawki jednostkowej, jest dla Wnioskodawczyni przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy powinien być wpisany do podatkowej księgi przychodowi rozchodów.

2. Czy wynagrodzenie dla Wnioskodawczyni pełniącej funkcję Kierownika Projektu realizowanego przez Wnioskodawczynię - Beneficjenta Projektu, stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej i powinno być wpisane do podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz opodatkowane w jej ramach.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2. W zakresie pytania nr 1 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (dofinansowanie w części 15%) oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwolnione są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego (dofinansowanie w części 85%).

Wnioskodawczyni - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jako Beneficjent realizuje Projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa (dofinansowanie w proporcji 85% do 15%). W ramach tego Projektu finansowane są koszty pracy Wnioskodawczyni, pełniącej funkcję Kierownika Projektu, dokumentowane za pomocą noty obciążeniowej.

Wynagrodzenie otrzymane przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą z tytułu pełnienia funkcji Kierownika Projektu realizowanego jako Beneficjent, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej dla Wnioskodawczyni, zwolniony jednakże z opodatkowania na podstawie powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega wpisowi do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zawarła umowę o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach tej umowy, Wnioskodawczyni pełniła funkcję kierownika projektu i jako beneficjent otrzymywała kwoty określone, jako wynagrodzenie.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz.Urz.UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Należy tutaj dodać, że funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Unii Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Są one wskazane w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 (Dz.Urz.UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 25 z późn. zm.).

Obecnie działają dwa fundusze strukturalne:

1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (rozporządzenie (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999; Dz.Urz.UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 1 z późn. zm.);

2. Europejski Fundusz Społeczny (rozporządzenie (WE) Nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1784/1999; Dz.Urz.UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 12 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 ww. ustawy, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że środki otrzymane - w związku z realizacją ww. programu - nie stanowią dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże z opodatkowania na podstawie:

* art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodzi z dotacji celowej z budżetu państwa,

* art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodzi ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej.

Pamiętać jednakże należy, że konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawczynię środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z cytowanym art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Ponadto, zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475, z późn. zm.).

W związku z powyższym, przychody uzyskane z tytułu opisanej we wniosku dotacji nie mają wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i wysokość tego podatku, a więc przychody te nie podlegają ujęciu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W księdze tej nie należy również ujmować wydatków bezpośrednio sfinansowanych z ww. przychodów (poniesionych po otrzymaniu dotacji).

Niemniej zgodnie objaśnieniami do księgi, w celu odzwierciedlenia zdarzeń gospodarczych w myśl rozporządzenia, ewentualnym miejscem, gdzie można księgować otrzymane dotacje jest kolumna 16 (uwagi). W kolumnie tej bowiem mogą być ewidencjonowane przychody faktycznie przez podatnika otrzymane.

Prawidłowo zatem wskazano we wniosku, że środki finansowe otrzymane z tytułu realizacji projektu (w tym kwoty wypłacone Wnioskodawczyni za wykonanie zadań związanych z realizacja projektu) są zwolnione od opodatkowania i nie podlegają ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl