IPTPB1/415-632/13-4/DS - Określenie obowiązków spółdzielni mieszkaniowej jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłaceniem kwoty stanowiącej wartość rynkową lokalu na skutek wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-632/13-4/DS Określenie obowiązków spółdzielni mieszkaniowej jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłaceniem kwoty stanowiącej wartość rynkową lokalu na skutek wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 16 grudnia 2013 r., Nr IPTPB1/415-632/13-2/DS, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 16 grudnia 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 19 grudnia 2013 r., następnie w dniu 24 grudnia 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 23 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Członek Spółdzielni Mieszkaniowej nabył w 1999 r. w drodze umowy cywilnoprawnej, na rynku wtórnym od osoby trzeciej (aktem notarialnym), spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

W 2001 r. nabywca został na mocy uchwał organów statutowych Spółdzielni pozbawiony członkostwa w wyniku wykreślenia go z rejestru członków Spółdzielni.

W myśl ówcześnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, zgodnie z art. 178 ust. 1 - w przypadku ustania członkostwa, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu wygasa.

Z chwilą, gdy spółdzielcze własnościowe prawo wygasło, powstało niewymagalne roszczenie osoby uprawnionej - do czasu opróżnienia lokalu, zgodnie z przepisem art. 1711 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - o wypłatę wartości rynkowej lokalu.

Spółdzielnia w oparciu o przepis art. 1711 ust. 1 tej ustawy, w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową lokalu, z zastrzeżeniem przepisów art. 1711 ust. 2 i art. 1712 ust. 3.

W 2013 r. przedmiotowy lokal mieszkalny został opróżniony i przekazany do Spółdzielni, która następnie zbyła ten lokal w wyniku przeprowadzonego przetargu. Ustalona w przetargu wartość rynkowa lokalu po dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 1711 ust. 2 i art. 1712 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, została wypłacona osobie uprawnionej.

Przepis art. 20 ust. 1 w związku z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z innych źródeł jest również wartość rynkowa lokalu wypłacona osobie uprawnionej, w myśl art. 1711 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Jednak należy go skorygować o wysokość wniesionego wkładu do Spółdzielni, który stanowi przychód zwolniony od podatku w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, zgodnie z art. 42a tej ustawy, Spółdzielnia Mieszkaniowa zobowiązana jest do sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości osiągniętego przychodu przez osobę, na rzecz której dokonała wypłaty wartości rynkowej lokalu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 grudnia 2013 r., Wnioskodawca dodał, że zbywca posiadał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego jako pierwszy, po oddaniu budynku do użytku i wniósł wkład budowlany w latach 1990-1994. Zawarta transakcja między członkami Spółdzielni Mieszkaniowej nie dawała uprawnienia Spółdzielni do żądania wniesienia przez nabywcę tego prawa, wkładu budowlanego.

Nie powstało także roszczenie zbywcy tego prawa wobec Spółdzielni do wypłaty wkładu budowlanego. Zgodnie bowiem z art. 223 § 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze, w brzmieniu obowiązującym w 1999 r., zbycie własnościowego prawa do lokalu obejmowało także wkład budowlany, a dopóki prawo to nie wygasło, zbycie samego wkładu było nieważne. Transakcja taka obejmowała łącznie prawo do lokalu i wkład. Tym samym, nabywca spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w 1999 r. nie wniósł bezpośrednio do Spółdzielni wkładu budowlanego, w formie środków pieniężnych, ponieważ nabył ten wkład łącznie z przedmiotowym prawem. W księgach rachunkowych Spółdzielni taka transakcja rodziła tylko obowiązek przerejestrowania wkładu budowlanego wniesionego pierwotnie przez dotychczasowego posiadacza prawa, na nowego posiadacza prawa do lokalu, który je nabył łącznie z wkładem na mocy art. 223 § 3 ustawy - Prawo spółdzielcze.

Nie dokonywano waloryzacji wkładu - wartość w księgach Spółdzielni się nie zmieniała. Kwota transakcji zawartej między członkami nie miała wpływu na wysokość wkładu wniesionego pierwotnie przez zbywcę do Spółdzielni.

W 2013 r. przedmiotowy lokal został opróżniony i przekazany do Spółdzielni, a tym samym powstało wymagalne roszczenie byłego członka (nabywcy prawa w 1999 r.), o wypłatę wartości rynkowej lokalu. W tym celu Spółdzielnia zleciła wykonanie szacowania wartości rynkowej lokalu uprawnionemu rzeczoznawcy, który szacowanie takie przeprowadził i ustalił wartość rynkową lokalu przekazując Spółdzielni sporządzony operat szacunkowy. Spółdzielnia zbyła w 2013 r. lokal w wyniku przeprowadzonego przetargu, a z uzyskanej kwoty zostało zaspokojone roszczenie byłego członka po dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 1711 ust. 2 i art. 1712 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Osoba ta uzyskała w 2013 r. kwotę odpowiadającą wartości rynkowej lokalu oszacowanej w 2013 r., zgodnie z przytoczonymi przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W związku z faktem, że osobie uprawnionej - byłemu członkowi Spółdzielni, wypłacono wartość rynkową lokalu, Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zobowiązana na mocy przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości przychodu osiągniętego w wyniku dokonanej wypłaty. Wypłata wartości rynkowej stanowi świadczenie, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Jednakże wartość ta nie obejmuje dochodów (przychodów) wymienionych m.in. w art. 21 ustawy - zwolnionych z podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego, celem prawidłowego wykazania przez Spółdzielnię Mieszkaniową w sporządzanej informacji PIT-8C przychodu do opodatkowania, część dokonanego zwrotu, odpowiadającego kwocie nabytego w 1999 r. przez tę osobę wkładu budowlanego łącznie ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego, należy uznać jako wkład wniesiony do Spółdzielni, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji wysokość wniesionego wkładu budowlanego przez osobę na rzecz której dokonano wypłaty wartości rynkowej lokalu, odpowiada wysokości wkładu, który nabyła ona w drodze umowy o sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w 1999 r. Zgodnie bowiem z art. 223 § 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze, w brzmieniu obowiązującym w 1999 r., zbycie własnościowego prawa do lokalu obejmuje także wkład budowlany, a dopóki to prawo nie wygaśnie, zbycie samego wkładu jest nieważne. Tym samym, wymagany wkład budowlany przypadający na przedmiotowy lokal, z chwilą nabycia własnościowego prawa do lokalu należy traktować jako wniesiony przez nabywcę tego prawa. Spółdzielnia Mieszkaniowa nie posiada bowiem w takiej sytuacji uprawnienia do żądania wniesienia przez nabywcę wkładu budowlanego, a nabywca nie jest zobowiązany do wniesienia wkładu budowlanego. Tym samym, sporządzając informację PIT-8C Spółdzielnia powinna wykazać kwotę przychodu odpowiadającą nadwyżce wypłaconej wartości rynkowej lokalu, nad wkładem budowlanym wniesionym do Spółdzielni, który był przedmiotem nabycia w drodze umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 grudnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że świadczenie z tytułu wypłaty wartości rynkowej lokalu na podstawie art. 1711 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych na rzecz byłego członka rodzi na Spółdzielni obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości osiągniętego przychodu przez tę osobę, na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwotę zwrotu wartości rynkowej lokalu należy uznać za przychód z innych źródeł określony przepisem art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże mając na uwadze przepis art. 21 ust. 50 tej ustawy, który stanowi, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów i wkładów w spółdzielni do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni, przychody takie nie będą uwzględnione w sporządzonej informacji PIT-8C przez Spółdzielnię. Według Wnioskodawcy, wysokość przychodu do opodatkowania z tytułu zwrotu wartości rynkowej nie będzie obejmowała wniesionego przez tę osobę wkładu budowlanego w 1999 r. Wkład ten nie został wpłacony środkami pieniężnymi, a był przedmiotem obrotu cywilnoprawnego na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wraz z wkładem budowlanym posiadanym przez zbywcę. Wkład ten figurował w księgach rachunkowych Spółdzielni w wysokości faktycznie wniesionej w latach 1990-1994 przez zbywającego prawo w kwocie wymaganej przez Spółdzielnię przy ustanawianiu tego prawa po rozliczonej budowie budynku i nie był waloryzowany. Nie miała na niego także wpływu kwota należna z tytułu tak dokonanej sprzedaży, ustalona między stronami umowy. Nadmienić należy, że wobec obowiązującego na dzień przeprowadzenia transakcji przepisu art. 223 § 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze, zbycie własnościowego prawa do lokalu odbywało się łącznie z wkładem, a zbycie samego wkładu było nieważne. Żaden przepis nie dawał też prawa Spółdzielni do żądania wniesienia przez nabywcę prawa wkładu budowlanego na nowo. Nie miała więc znaczenia forma wniesienia wkładu, bowiem nabycie wkładu, jak i jego wpłata jest prawnie skuteczna, a jego posiadaczem jest aktualny posiadacz prawa własnościowego. Spółdzielnia przyjmuje, że nabywca własnościowego prawa do lokalu wniósł wkład budowlany do Spółdzielni w dacie zawarcia umowy kupna-sprzedaży tego prawa, a wartość wniesionego wkładu budowlanego w wysokości zarejestrowanej w jej księgach rachunkowych na dzień dokonania nabycia prawa wraz z wkładem, która odpowiadała faktycznie wniesionej kwocie w latach 1990-1994, mieści się w pojęciu przychodów zwolnionych z podatku, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, Spółdzielnia stoi na stanowisku, że w kwocie wykazywanego przychodu przy sporządzaniu informacji PIT-8C, nie należy uwzględniać kwoty wkładu nabytego przez osobę w drodze umowy cywilnoprawnej w 1999 r., wobec której Spółdzielnia dokonała w 2013 r. wypłaty wartości rynkowej lokalu i uznać ją jako przychód zwolniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 tej ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Zgodnie z art. 1711 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa, ustalona w sposób przewidziany w ust. 2, nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię, zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 1711 ust. 2 ww. ustawy, z wartości rynkowej lokalu potrąca się niewniesioną przez osobę, której przysługiwało spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, część wkładu budowlanego, a w wypadku, gdy nie został spłacony kredyt zaciągnięty przez spółdzielnię na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu - potrąca się kwotę niespłaconego kredytu wraz z odsetkami.

W myśl art. 1711 ust. 3 ww. ustawy, warunkiem wypłaty wartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest opróżnienie lokalu, o którym mowa w art. 7 ust. 1.

Z treści wniosku wynika, iż w 2001 r. właściciel spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego został na mocy uchwał organów statutowych Spółdzielni pozbawiony członkostwa w wyniku wykreślenia go z rejestru członków Spółdzielni. Właściciel tego prawa nabył je na rynku wtórnym od innego członka Spółdzielni, w formie aktu notarialnego w 1999 r. Poprzedni właściciel tego prawa, jako pierwszy po oddaniu budynku do użytku, wniósł wkład budowlany w latach 1990-1994.

W 2013 r. lokal został opróżniony i postawiony do dyspozycji Spółdzielni, a następnie zbyty w drodze przetargu. Uzyskana kwota w wysokości wartości rynkowej lokalu, po dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 1711 ust. 2 i art. 1712 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, została wypłacona osobie, która lokal postawiła do dyspozycji Spółdzielni. Wypłata nastąpiła w 2013 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że kwota wypłacona wskazanej we wniosku osobie w związku z postawieniem do dyspozycji Spółdzielni spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponieważ z treści wniosku wynika, że osoba, która postawiła lokal do dyspozycji Spółdzielni nie wniosła wkładu budowlanego, zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że kwota wypłacona wskazanej we wniosku osobie w całości stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Wnioskodawca jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W odniesieniu do stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w tym oceny przez tut. Organ kwestii związanych z wniesieniem wkładu budowlanego należy stwierdzić, że ww. zagadnienia nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej, o której mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), ponieważ nie są uregulowane przepisami prawa podatkowego, w związku z czym Minister Finansów nie jest organem właściwym do wydania interpretacji w tym zakresie.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przepis art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl