IPTPB1/415-614/13-4/KO - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu usuwania wyrobów zawierających azbest, finansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-614/13-4/KO Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu usuwania wyrobów zawierających azbest, finansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 25 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dofinansowaniem osobom fizycznym usługi związanej z usunięciem azbestu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dofinansowaniem osobom fizycznym usługi związanej z usunięciem azbestu.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym, pismem z dnia 20 listopada 2013 r., Nr IPTPB1/415-614/13-2/KO, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 22 listopada 2013 r., natomiast w dniu 2 grudnia 2013 r. (data nadania w polskiej placówce operatora wyznaczonego 23 listopada 2013 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną, jest podatnikiem podatku VAT czynnym - czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków.

Gmina złożyła wniosek o dotację do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację przedsięwzięcia pn. "...".

Rola Gminy polegać ma na przeprowadzeniu następujących działań:

* ustaleniu właścicieli nieruchomości, którzy zdecydują się na koordynowaną przez Gminę realizację zadania i podpiszą z Gminą umowę o udzieleniu i rozliczeniu dotacji,

* przygotowaniu i złożeniu w WFOŚiGW wniosku wraz z załącznikami,

* koordynacji technicznej strony realizacji zadania,

* przekazywaniu uzyskanej dotacji beneficjentom,

* rozliczeniu dotacji.

Zasady przyjęte przez WFOŚiGW przewidują uzyskanie 99% dotacji do działań związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest na prywatnych nieruchomościach właścicieli.

Dotacja może pokrywać tzw. koszty kwalifikowane, w tym wypadku określone przez WFOŚiGW jako:

* demontaż wyrobów zawierających azbest,

* przygotowanie wyrobów do transportu,

* transport do miejsca składowania lub utylizacji,

* składowanie bądź utylizacja.

Fizyczną realizację zadania Gmina zamierza powierzyć uprawnionemu podmiotowi, wyłonionemu w drodze przetargu, który zostanie zrealizowany przez Gminę, zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Gmina nie będzie docelowym beneficjentem, lecz jedynie podmiotem pomocnym przy pozyskaniu i rozliczeniu dotacji z WFOŚiGW, zgodnie z zasadami udzielania i umarzania pożyczek oraz udzielania dotacji ze środków WFOŚiGW. Docelowym beneficjentem otrzymującym faktycznie pomoc finansową (dotację) będą prywatni właściciele, z nieruchomości których usunięte zostaną wyroby zawierające azbest. Wyszacowano, że 99% kosztów realizacji przedsięwzięć określonych w złożonych w Gminie wnioskach sfinansuje dotacja i w takiej wysokości został złożony wniosek o dotację w WFOŚiGW. Pozostałą kwotę (1%) pokryją właściciele nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 listopada 2013 r., Wnioskodawca dodał, że

a.

zadanie z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy realizowane jest na mocy decyzji WFOŚiGW znak: z dnia 16 października 2013 r., na podstawie której Zarząd WFOŚiGW poinformował, że po rozpatrzeniu wniosku z dziedziny Gospodarka Odpadami i Ochrona Powierzchni Ziemi, złożonego w ramach umowy udostępnienia środków zawartej z NFOŚiGW w Warszawie i "Regulaminu udzielania dotacji przez WFOŚiGW na zadania z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu województwa z udziałem środków udostępnionych przez NFOŚiGW", w dniu 10 października 2013 r. podjął decyzję o przyznaniu dotacji na zadanie pn. "Likwidacja wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy w 2013 r." do wysokości 91.067,00 zł, w tym:

* dotacja ze środków udostępnionych przez NFOŚiGW do kwoty 45.994,00 zł, ale w wysokości nie wyższej niż 50% kosztów kwalifikowanych zadania i nie przekraczającej 400 zł za 1 Mg wyrobów zawierających azbest,

* dotacja ze środków własnych WFOŚiGW do kwoty 45.073,00 zł;

b.

środki pozyskane z WFOŚiGW w ramach ww. projektu zostały ujęte w budżecie Gminy szczegółowo j.n.: plan dochodów:

* dział 900, rozdział 90002 § 2440: 91.067,00 zł - dotacja z WFOŚiGW (99%),

* dział 900, rozdział 90002 § 0970: 921,00 zł - wpłata osób fizycznych (1%), plan wydatków:

* dział 900, rozdział 90002 § 2830: 91.067,00 zł - dotacja z budżetu Gminy w wysokości odpowiadającej dotacji z WFOŚiGW dla osób fizycznych,

* dział 900, rozdział 90002 § 4300: 921,00 zł - wydatki związane ze zdjęciem azbestu finansowane przez osoby fizyczne w wysokości 1% kosztów;

c.

faktury, w związku z realizacją ww. projektu, wyłoniona w drodze przetargu firma wystawia na docelowych beneficjentów otrzymujących faktycznie pomoc finansową (dotację), tj. na prywatnych właścicieli, z nieruchomości których usunięte zostaną wyroby zawierające azbest. Gmina nie jest docelowym beneficjentem, lecz jedynie podmiotem pomocnym przy pozyskaniu i rozliczeniu dotacji z WFOŚiGW, zgodnie z zasadami udzielania i umarzania pożyczek oraz udzielania dotacji ze środków WFOŚiGW. Docelowym beneficjentem otrzymującym faktycznie pomoc finansową (dotację), będą prywatni właściciele, z nieruchomości których usunięte zostaną wyroby zawierające azbest. Wyszacowano, że 99% kosztów realizacji przedsięwzięć określonych w złożonych w Gminie wnioskach sfinansuje dotacja i w takiej wysokości został złożony wniosek o dotację w WFOŚiGW. Pozostałą kwotę (1%) pokryją właściciele nieruchomości.

Ostateczny przepływ środków dla sprawnego rozliczenia umowy w ramach realizacji ww. zadania to:

* do budżetu Gminy wpływa dotacja z WFOŚiGW 99% + 1% wpłata osób fizycznych (beneficjentów),

* Gmina, na mocy postanowień podpisanej umowy dotacji z osobami fizycznymi przekazuje środki nie do osób fizycznych, ale w ich imieniu płaci wykonawcy usługi środkami dotacji i pobranym 1% kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość wykonanych usług - odbiór, transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest, które finansowane będą dotacją, realizowanych przez Gminę w ramach programu finansowanego z budżetu państwa dla osób fizycznych (indywidualnych mieszkańców Gminy), stanowić będzie dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujący obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Gminę druku PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 400a ust. 1 pkt 8 i 9 oraz art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) stanowi, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi.

Realizacja przez Gminę programu, który finansowany jest dotacją z WFOSiGW stanowi, że są to środki pochodzące wyłącznie z budżetu państwa. Należy bowiem uzupełnić, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to samorządowa osoba prawna należąca do sektora finansów publicznych w myśl art. 400 ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska w powiązaniu z art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

W ocenie Gminy, opisane usługi jako świadczenia finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, będące zadaniem własnym gminy JST, nie powinny stanowić przychodu dla osób fizycznych korzystających z tych usług w myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o p.d.o.f., w związku z czym nie ma podstaw do wystawienia PIT-8C. W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosowanie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o p.d.o.f., źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione numeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji prac wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o p.d.o.f., uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego (...), zasiłki pieniężne, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w ww. przepisach sformułowania "w szczególności" wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosowanie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o p.d.o.f., wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Reasumując, jeżeli podatnik otrzyma ww. świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu JST w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W przypadku Wnioskodawcy, Gmina przystąpiła do zadania realizowanego przez WFOŚiGW, które polega na odbiorze azbestu, transporcie i przekazaniu do utylizacji lub składowania wyrobów zawierających azbest przekazanych od osób fizycznych (indywidualnych właścicieli nieruchomości w Gminie) po uprzednim uwzględnieniu ich wniosków. Program realizowany jest przez Gminę samodzielnie, bez współudziału innych JST, zaś źródłem jego finansowania są środki pochodzące z WFOŚiGW. Firma wybrana w trybie przetargowym wystawi fakturę na osobę fizyczną, która przedmiotową fakturę sfinansuje uzyskaną dotacją z budżetu Gminy. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że beneficjenci otrzymują świadczenie z Gminy w postaci usługi usunięcia wyrobów zawierających azbest.

Wartość tychże świadczeń stanowi dla nich przychód podatkowy w rozumieniu ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako że finansowany jest z Gminy (JST), korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o p.d.o.f. W takiej sytuacji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT- 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co pozwala do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Gmina złożyła wniosek o dotację do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację przedsięwzięcia pn. "...". Zasady przyjęte przez WFOŚiGW przewidują uzyskanie 99% dotacji do działań związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest na prywatnych nieruchomościach właścicieli. Dotacja może pokrywać tzw. koszty kwalifikowane, w tym wypadku określone przez WFOŚiGW jako: demontaż wyrobów zawierających azbest, przygotowanie wyrobów do transportu, transport do miejsca składowania lub utylizacji, składowanie bądź utylizacja.

Fizyczną realizację zadania Gmina zamierza powierzyć uprawnionemu podmiotowi, wyłonionemu w drodze przetargu. Gmina nie będzie docelowym beneficjentem, lecz jedynie podmiotem pomocnym przy pozyskaniu i rozliczeniu dotacji z WFOŚiGW, zgodnie z zasadami udzielania i umarzania pożyczek oraz udzielania dotacji ze środków WFOŚiGW. Docelowym beneficjentem otrzymującym faktycznie pomoc finansową (dotację) będą prywatni właściciele, z nieruchomości których usunięte zostaną wyroby zawierające azbest. Wyszacowano, że 99% kosztów realizacji przedsięwzięć określonych w złożonych w Gminie wnioskach sfinansuje dotacja i w takiej wysokości został złożony wniosek o dotację w WFOŚiGW. Pozostałą kwotę (1%) pokryją właściciele nieruchomości.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że wartość ww. nieodpłatnych świadczeń stanowić będzie dla właścicieli nieruchomości przychód podatkowy w rozumieniu powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako że finansowany będzie z udziałem środków pochodzących z budżetu Gminy - jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści tegoż przepisu, w tym warunku dotyczącego dokonywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Zatem w przypadku spełnienia przesłanek wynikających z treści ww. przepisu nieodpłatne świadczenia będą zwolnione z opodatkowania, a Gmina nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl