IPTPB1/415-61/14-2/KSU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-61/14-2/KSU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania produktów z działów specjalnych do prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej warzyw i owoców. Prowadzi pełną księgowość, tj. księgi handlowe, zgodnie z ustawą o rachunkowości. Jest opodatkowany tzw. liniowym podatkiem dochodowym według zasad określonych w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca od 1 lutego rozszerzył działalność o uprawę sałaty w szklarniach ogrzewanych o powierzchni przekraczającej 25 m2. Założył gospodarstwo ogrodnicze i ustalił dochód składając PIT-6 wg norm szacunkowych, nie zgłaszając zamiaru prowadzenia ksiąg podatkowych.

Wnioskodawca prowadząc działalność w zakresie Hurtowni Warzyw i Owoców ma zawarte umowy sieciami handlowymi, które identyfikują Wnioskodawcę jako dostawcę świeżych owoców i warzyw. Wyprodukowaną sałatę w szklarni w gospodarstwie ogrodniczym chce sprzedawać do sieci poprzez Hurtownię Warzyw i Owoców, ponieważ sieci handlowe nie chcą zarejestrować drugiego podmiotu o tym samym numerze NIP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca przesuwając z gospodarstwa ogrodniczego wytworzony produkt (sałatę) wg cen rynkowych ustalonych wobec innych dostawców do Hurtowni, może uznać za koszt uzyskania przychodów wg art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednocześnie sprzedając ją na sieci handlowe zgodnie z zamówieniami, a różnicę, czyli dochód opodatkować wg zasad w Hurtowni Warzyw i Owoców.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzi On dwa rodzaje działalności: działalność hurtową i działalność rolniczą - działy specjalne produkcji rolnej - uprawa sałaty w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2. Wyprodukowaną sałatę chce sprzedać poprzez Hurtownię do sieci handlowych. Poprzez dokument MM chce przesunąć wyprodukowaną sałatę wg cen rynkowych, czyli takich jakie płaci innym dostawcom nabywając od nich produkt i uznać za koszt uzyskania przychodu w Hurtowni. Jednocześnie mając zamówienia sprzedać za marżę i dodatkowymi kosztami na sieci handlowe, a uzyskany dochód opodatkować stawką 19%.

Wartość sprzedanej sałaty wiąże się z przychodami zbytej sałaty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

* pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza;

* pkt 4 - działy specjalne produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 ww. ustawy, u podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Osoby osiągające przychód z działów specjalnych produkcji rolnej mogą wybrać jeden z dwóch sposobów opodatkowania dochodu z tego źródła. Wybór tego sposobu należy do podatnika. Podstawą opodatkowania może być:

* dochód rzeczywisty - ustalony na podstawie prowadzonej ewidencji zdarzeń gospodarczych w postaci ksiąg podatkowych,

* dochód szacunkowy - ustalony przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego na podstawie przeciętnej, prawdopodobnej dochodowości określonego rodzaju produkcji i jej rozmiarów, przy zastosowaniu norm szacunkowych wskazanych w art. 24 ust. 4a-4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem, kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z uzyskanym przychodem. Z oceny związku z uzyskanym przychodem winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie mógł się przyczynić do osiągnięcia przychodu z danego źródła. Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

* nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

* być właściwie udokumentowany.

Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, że przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy wydatek wymaga nie tylko oceny pod kątem czy jego poniesienie miało związek z konkretnym przychodem, ale też z punktu widzenia racjonalności, określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Trzeba pamiętać, że koszty uzyskania przychodu związane są zawsze z konkretnym źródłem przychodu i nie mogą pomniejszać przychodu uzyskanego z innego źródła.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej warzyw i owoców. Prowadzi pełną księgowość, tj. księgi handlowe, zgodnie z ustawą o rachunkowości. Jest opodatkowany tzw. liniowym podatkiem dochodowym według zasad określonych w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca od 1 lutego rozszerzył działalność o uprawę sałaty w szklarniach ogrzewanych o powierzchni przekraczającej 25 m2. Założył gospodarstwo ogrodnicze i ustalił dochód składając PIT-6 wg norm szacunkowych, nie zgłaszając zamiaru prowadzenia ksiąg podatkowych. Wnioskodawca prowadząc działalność w zakresie Hurtowni Warzyw i Owoców ma zawarte umowy z sieciami handlowymi, które identyfikują Wnioskodawcę jako dostawcę świeżych owoców i warzyw. Wyprodukowaną sałatę w szklarni w gospodarstwie ogrodniczym chce sprzedawać do sieci poprzez Hurtownię Warzyw i Owoców, ponieważ sieci handlowe nie chcą zarejestrować drugiego podmiotu o tym samym numerze NIP.

Należy zauważyć, że z uwagi na fakt, że przekazanie produktów pochodzących z własnej uprawy, czy hodowli na potrzeby działalności gospodarczej, nie stanowi czynności zakupu tych materiałów, ma zastosowanie art. 22 ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym w celu ustalenia wartości zużytych w pozarolniczej działalności gospodarczej lub w działach specjalnych produkcji rolnej surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej lub zwierzęcej oraz z własnej gospodarki leśnej, stosuje się odpowiednio art. 11 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych, stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu oraz czasu i miejsca uzyskania.

Stwierdzić należy, że przekazanie towarów z działów specjalnych produkcji rolnej do pozarolniczej działalności gospodarczej u tego samego podatnika nie powoduje powstania przychodu z tego źródła. Przekazany towar traci związek z przychodami uzyskiwanymi z działów specjalnych produkcji rolnej. Wnioskodawca, przekazując produkt (sałatę) do pozarolniczej działalności gospodarczej, będzie uzyskiwał przychody z jej sprzedaży w ramach tego źródła przychodu, tj. z działalności gospodarczej. Zatem, koszty uzyskania przychodów w związku z przekazaniem sałaty związane będą z ww. źródłem przychodów.

Reasumując, przychód uzyskany ze sprzedaży sałaty będzie stanowił dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten Wnioskodawca będzie mógł pomniejszyć o koszty uzyskania przychodów związane z przekazaniem sałaty z działów specjalnych produkcji rolnej do prowadzonej działalności gospodarczej. Dodatkowo podkreślić należy, że w związku z tym, że czynność przekazania sałaty nie stanowi czynności jej zakupu, w przedmiotowej sprawie w zakresie ustalenia wysokości kosztów uzyskania przychodów znajdzie zastosowanie art. 22 ust. 6a w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A więc wartość pieniężną przekazanej sałaty, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określić należy na podstawie cen rynkowych, stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu oraz czasu i miejsca uzyskania. Następnie dochód uzyskany z tego tytułu podlegał będzie opodatkowaniu łącznie z pozostałym dochodami uzyskanymi w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, stosowanie do art. 24 ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl