IPTPB1/415-573/12-3/KO - Określenie obowiązków spółdzielni mieszkaniowej, będącej płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z pokryciem kosztów wymiany wodomierzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-573/12-3/KO Określenie obowiązków spółdzielni mieszkaniowej, będącej płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z pokryciem kosztów wymiany wodomierzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 18 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z pokryciem kosztów wymiany wodomierzy:

* ze środków dodatkowego odpisu na fundusz remontowy - jest nieprawidłowe,

* z funduszu remontowego nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z pokryciem kosztów wymiany wodomierzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa w 2012 r. zamierza wymienić wodomierze indywidualne we wszystkich mieszkaniach. Koszty wymiany wodomierzy mają być pokryte z funduszu remontowego przeznaczonego na wymianę wodomierzy. W przypadku wyższych kosztów niż zgromadzone środki na funduszu remontowym różnica (między kosztem wymiany wodomierzy a odpisem na wymianę wodomierzy) będzie pokryta z funduszu remontowego nieruchomości.

W dniu 31 maja 2005 r. Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej stosowną uchwałą wyraziła zgodę na wprowadzenie dodatkowego odpisu na fundusz remontowy z przeznaczeniem na wymianę lub montaż wodomierzy w lokalach mieszkalnych w wysokości 1,00 zł od 1 szt. wodomierza lub jednego miejsca na wodomierz. Odpis dotyczy wszystkich lokali mieszkalnych. Ostatnia wymiana wodomierzy miała miejsce w 2007 r. W okresie od ostatniej wymiany do przewidywanego dnia montażu minie 5 lat i na funduszu remontowym przeznaczonym na wymianę wodomierzy zgromadzonych będzie po 60 zł na wymianę lub montaż każdego wodomierza.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku posiadania prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego koszt wymiany wodomierza pokryty z funduszu remontowego przeznaczonego na wymianę wodomierzy (wpłaconego w ratach w postaci odpisu) przez właściciela lokalu nie będzie stanowił dochodu z innych źródeł dla właściciela lokalu i co za tym idzie nie będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, i Spółdzielnia nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

2.

Czy koszt wymiany wodomierza pokryty z funduszu remontowego nieruchomości stanowiący różnicę między kosztem wymiany a odpisem zgromadzonym na funduszu remontowym przeznaczonym na wymianę lub montaż wodomierzy (np. koszt wymiany 100 zł/szt. a środki zgromadzone na funduszu remontowym na wymianę lub montaż wodomierzy 60,00 zł/szt., to różnica 40,00 zł/szt.), stanowić będzie dla właściciela dochód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i Spółdzielnia zobowiązana będzie wystawić informację PIT-8C, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 4 ust. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) stanowią, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Na podstawie art. 6 ust. 3 powołanej ustawy, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Dodatkowo w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Właściciele lokali mieszkalnych zgromadzili na funduszu remontowym w okresie od ostatniej wymiany wodomierzy środki w wysokości 60,00 zł na wymianę lub montaż jednego wodomierza. Koszty wymiany wodomierzy pokryte będą przez właścicieli w wysokości 60,00 zł. Wobec powyższego u właścicieli lokali mieszkalnych nie powstanie przysporzenie majątkowe i Spółdzielnia nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

Pozostałe koszty wymiany lub montażu zostaną pokryte z funduszu remontowego nieruchomości, w związku z powyższym koszty w wysokości 60,00 zł pokryte przez właścicieli w postaci rat (5 lat x I zł/miesięcznie = 60,00 zł), nie mogą stanowić przychodu z innych źródeł dla tychże właścicieli podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Kwota stanowiąca różnicę pomiędzy kosztem wymiany lub montażu wodomierza a środkami zgromadzonymi na funduszu remontowym w formie odpisu na wymianę wodomierzy stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Spółdzielnia zobowiązana będzie do wystawienia informacji PIT-8C dla właścicieli lokali mieszkalnych, u których dokonana będzie wymiana wodomierzy.

Mając na uwadze powyższe, tut. organ stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, źródłem przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" wskazuje, iż zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, niezaliczane do pozostałych źródeł przychodów, stanowią przychody objęte tym przepisem.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Zgodnie natomiast z ust. 11 tego artykułu, osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy, członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Zgodnie z treścią ust. 4 tego przepisu, właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność - stosownie do uregulowań zawartych w art. 27 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Z treści art. 27 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wynika jednoznacznie, iż w zakresie nieuregulowanym w ustawie, do prawa odrębnej własności lokalu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o własności lokali, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Natomiast zarząd nieruchomościami wspólnymi stanowiącymi współwłasność spółdzielni jest wykonywany przez spółdzielnię jak zarząd powierzony, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali, choćby właściciele lokali nie byli członkami spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 241 i art. 26 (art. 27 ust. 2 zdanie pierwsze powołanej ustawy).

W myśl zaś art. 241 ust. 1 powołanej ustawy, większość właścicieli lokali w budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości, obliczana według wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej, może podjąć uchwałę, że w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały zastosowanie przepisy ustawy o własności lokali. Do podjęcia uchwały stosuje się odpowiednio przepisy art. 30 ust. 1a, art. 31 i 32 ustawy o własności lokali.

Z treści powołanych przepisów wynika zatem jednoznacznie, iż w zakresie nieuregulowanym w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych stosuje się do prawa odrębnej własności lokalu odpowiednie przepisy ustawy o własności lokali, bez względu na to, czy właściciele lokali podejmą uchwałę o stosowaniu ustawy o własności lokali w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną. W przypadku braku takiej uchwały nie stosuje się przepisów ustawy o własności lokali za wyjątkiem ściśle określonych w art. 27 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, natomiast w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy, każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Należy wyjaśnić, iż wpłaty na fundusz remontowy pochodzące m.in. od członków spółdzielni są gromadzone przez spółdzielnię, uprawnioną do tworzenia i zarządzania tym funduszem. Stanowią zatem przychód spółdzielni. Stąd wpłaty na fundusz remontowy, zgromadzone przez spółdzielnię, nie należy traktować jako własnych środków osób wcześniej dokonujących wpłaty na ten fundusz, lecz jako środki należące do spółdzielni.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa w 2012 r. zamierza wymienić wodomierze indywidualne we wszystkich mieszkaniach. Koszty wymiany wodomierzy mają być pokryte z funduszu remontowego przeznaczonego na wymianę wodomierzy. W przypadku wyższych kosztów niż zgromadzone środki na funduszu remontowym różnica (między kosztem wymiany wodomierzy a odpisem na wymianę wodomierzy) będzie pokryta z funduszu remontowego nieruchomości.

W dniu 31 maja 2005 r. Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej stosowną uchwałą wyraziła zgodę na wprowadzenie dodatkowego odpisu na fundusz remontowy z przeznaczeniem na wymianę lub montaż wodomierzy w lokalach mieszkalnych w wysokości 1,00 zł od 1 szt. wodomierza lub jednego miejsca na wodomierz. Odpis dotyczy wszystkich lokali mieszkalnych.

Zatem, mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe i stan prawny sprawy należy stwierdzić, że wymiana wodomierzy przez spółdzielnię mieszkaniową ze środków dodatkowego odpisu na fundusz remontowy przeznaczonego na wymianę wodomierzy, jak również ze środków funduszu remontowego, w przypadku osób posiadających prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego, powoduje po stronie tych osób powstanie przysporzenia majątkowego. Spółdzielnia sfinansuje bowiem wydatki, do których ponoszenia zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach (art. 4 ust. 2 i ust. 4) oraz ustawy o własności lokali (art. 12 ust. 1 i art. 13 ust. 1) zobowiązany jest właściciel lokalu. Przysporzenie to jest przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia mieszkaniowa winna zatem wystawić właścicielowi lokalu informację PIT-8C, który powinien opodatkować przedmiotowy dochód w zeznaniu składanym za rok, w którym spółdzielnia dokonała wymiany wodomierzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że koszt wymiany wodomierzy pokryty z dodatkowego funduszu remontowego przeznaczonego na wymianę wodomierzy, w przypadku posiadania odrębnej własności lokalu mieszkalnego, nie będzie stanowił przychodu z innych źródeł dla właściciela lokalu i Spółdzielnia nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C, należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 42a cyt. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl