IPTPB1/415-538/13-4/MAP - Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z przyznaniem nagród w programie lojalnościowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-538/13-4/MAP Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z przyznaniem nagród w programie lojalnościowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2013 r. (data wpływu 22 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród w programie lojalnościowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. zostały złożone dwa egzemplarze wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród w programie lojalnościowym. Do tychże egzemplarzy dołączono odrębne potwierdzenia uiszczenia opłaty (o numerach referencyjnych operacji...).

Pismem z dnia 14 października 2013 r., Nr IPTPB1/415-538/13-2/MAP, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), wezwano Wnioskodawcę do jednoznacznego wskazania, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, czy przedmiotem merytorycznego rozpatrzenia mają być oba egzemplarze wniosku, czy też oczekuje On wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie tylko jednego egzemplarza wniosku z dnia 9 sierpnia 2013 r., pod rygorem pozostawienia wniosków bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 14 października 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 17 października 2013 r., następnie w dniu 22 października 2013 r. (data nadania w polskiej placówce pocztowej 21 października 2013 r.) wpłynęło pismo, w którym Wnioskodawca wskazał, że oczekuje wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie egzemplarza wniosku do którego załączono potwierdzenie wykonania przelewu nr 0213009060-21. Podkreślił, że drugi egzemplarz wniosku zostaje wycofany. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że wnioskuje o zaksięgowanie opłaty wniesionej przelewem nr 0213009060-23 na poczet wydania indywidualnej interpretacji dotyczącej kwalifikowalności podatku od towarów i usług w projekcie finansowanych z funduszy Programu Szwajcarskiego, który omyłkowo nie został złożony w dniu 16 sierpnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej Fundacja lub Operator) prowadzić będzie działalność, która obejmować będzie obsługę Programu Lojalnościowego dla klientów zewnętrznych.

Program ten stanowić będzie narzędzie służące do podtrzymywania pozytywnych relacji z klientem-turystą planującym wzbogacić swój pobyt w regionie o wybrane atrakcje turystyczne. Partnerami Programu Lojalnościowego będą między innymi hotele, pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, biura podróży, restauracje, ośrodki kultury itp.

Uczestnikami Programu Lojalnościowego będą tylko osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Uczestnicy będą zbierali punkty premiowe. Z perspektywy klientów funkcjonowanie Programu będzie opierało się na następujących etapach: przyznanie punktów, jako wynagradzanie za zakupy dokonane u Partnerów Programu. Aby móc wziąć udział w Programie klienci dokonują rejestracji w Programie. Punkty, które klienci otrzymują od różnych Partnerów uprawniają przy zebraniu określonej liczby punktów do wymiany ich na nagrody.

Wartość pojedyncza nagród w większości nie będzie przekraczała kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku od osób fizycznych (obecnie kwoty 760,00 zł). Termin rozliczania Partnera z Operatorem za przyznane lub wykorzystane punkty na karcie lojalnościowej odbywać się będzie w cyklach miesięcznych. Określenie ilości przyznawanych punktów Programu skutkować będzie naliczeniem ich na kartę oraz przekazaniem Operatorowi określonej kwoty na utrzymanie Programu Lojalnościowego. Partnerzy będą finansowali koszty nagród, które Operator będzie wydawał Klientom w zamian za punkty zebrane u Partnerów. Nagrody, na jakie można wymienić punkty: gadżety, vouchery realizowane u Partnerów. Nagrody wydawane są przez Wnioskodawcę klientom i będą miały jedynie formę niepieniężną. Będą to usługi zakupywane przez Operatora Programu Lojalnościowego u jego Partnerów na podstawie właściwych dokumentów księgowych (faktur VAT, rachunków). Nagrodą będzie mógł być, np. nocleg w pensjonacie.

W ramach usług świadczonych na rzecz Partnerów, Fundacja będzie zarządzała działalnością całego Programu prowadząc stosowną administrację. Dodano, że pracownicy Wnioskodawcy nie będą uczestnikami Programu Lojalnościowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nagrody wydawane Klientom w ramach prowadzonego przez Operatora Programu Lojalnościowego stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jeżeli ich wartość nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są zwolnione z podatku dochodowego, a na Operatorze nie ciążą obowiązki płatnika tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody wydawane klientom w ramach prowadzonego przez Niego Programu Lojalnościowego stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej.

Sprzedaż ma na celu uatrakcyjnienie zakupu danych towarów lub usług, lub zachęcenie klientów do dalszej współpracy. Polega na nieodpłatnym przekazaniu towarów, usług w związku ze spełnieniem przez nabywcę pewnych z góry określonych przez sprzedawcę warunków. Wiąże więc przekazanie nagród z faktem zakupu promocyjnego towaru lub korzystania z objętej promocją usługi, lub też zgromadzenia określonej liczby punktów. Nagroda przysługuje każdemu nabywcy. Jej przekazanie nie jest zatem wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych.

Powyższe rozważania definicyjne łączą wypracowany dorobek orzecznictwa wyrażony w szczególności w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 29 kwietnia 1998 r., Nr P02/HD-6065/97/0912 oraz interpretacji indywidualnej z dnia 9 lutego 2010 r., Nr IPPB2/415-693/09-2/MG.

Zdaniem Wnioskodawcy, Program Punktowy prowadzony na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego spełnia wszystkie warunki niezbędne do zakwalifikowania go jako sprzedaż premiowa. Zwrócił też uwagę, że zgodnie z zasadą działania Programu, klienci będą mieli możliwości wymienienia punktów uzyskanych przy zakupach dokonanych u Partnerów na dowolnie wybraną nagrodę: nagrodę rzeczową lub usługę. Jeżeli wartość nagród nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są one zwolnione z podatku dochodowego, a na Operatorze nie ciążą obowiązki płatnika tego podatku.

Ponadto, ponieważ pracownicy Wnioskodawcy nie będą uczestnikami Programu Lojalnościowego, to art. 31 ww. ustawy nie ma zastosowania w przedmiotowym wypadku, a na Operatorze, nie ciążą wobec powyższego obowiązki płatnika tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zatem, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

* nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie - Kodeks cywilny i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenie drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie obsługiwał Program Lojalnościowy dla klientów zewnętrznych. Program ten stanowić będzie narzędzie służące do podtrzymywania pozytywnych relacji z klientem-turystą planującym wzbogacić swój pobyt w regionie o wybrane atrakcje turystyczne. Partnerami Programu lojalnościowego będą między innymi hotele, pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, biura podróży, restauracje, ośrodki kultury itp. Uczestnikami Programu Lojalnościowego będą tylko osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Uczestnicy będą zbierali punkty premiowe. Z perspektywy klientów funkcjonowanie Programu będzie opierało się na przyznaniu punktów, jako wynagradzania za zakupy dokonane u Partnerów Programu. Aby móc wziąć udział w Programie klienci dokonują rejestracji w Programie. Punkty, które klienci otrzymują od różnych Partnerów uprawniają przy zebraniu określonej liczby punktów do wymiany ich na nagrody. Wartość pojedyncza nagród w większości nie będzie przekraczała kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku od osób fizycznych (obecnie kwoty 760,00 zł).

Reasumując należy stwierdzić, iż świadczenia dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz klientów - osób fizycznych, w ramach prowadzonego przez Niego Programu Lojalnościowego stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł, wówczas będą one zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika tego podatku.

Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość.

Końcowo, w odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.

Ponadto podkreślić należy, iż zgodnie z dyspozycją zawartą w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 października 2013 r. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostaje wydana jedynie niniejsza interpretacja, ponieważ drugi egzemplarz wniosku do którego załączono potwierdzenie przelewu nr... został wycofany.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl