IPTPB1/415-505/13-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-505/13-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2013 r. (data wpływu 1 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z wyprzedaży towarów nabytych w drodze spadku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z wyprzedaży towarów nabytych w drodze spadku.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 27 września 2013 r., Nr IPTPB1/415-505/13-2/DS, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 27 września 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 30 września 2013 r., następnie w dniu 7 października 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 5 października 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 15 maja 2013 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni, który prowadził jednoosobowo działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami sportowymi (torby, plecaki, piłki, kostiumy kąpielowe, rękawki do pływania, ochraniacze stawów, rękawice rowerowe i bokserskie, nagolenniki, szczęki bokserskie, kompasy, liczniki rowerowe, dyplomy, kufle z nadrukiem, worki na obuwie, koszulki klubowe z nadrukiem zespołów sportowych, baterie, latarki, materace i inne drobne artykuły sportowe).

Spadkobiercy (tekst jedn.: Wnioskodawczyni i dwaj synowie), podjęli decyzję o rezygnacji z kontynuowania działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza została zamknięta na podstawie złożonego w Urzędzie Miasta aktu zgonu. Sporządzony został remanent pozostałego majątku (w tym towarów na około 25.000,00 zł) i złożony do miejscowego Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po upływie 6-ciu miesięcy od daty zgonu męża, tj. po 30 listopada 2013 r., wyprzedaż będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych i Wnioskodawczyni będzie mogła dokonać wyprzedaży towarów nabytych w drodze spadku bez wpisu do ewidencji działalności gospodarczej mimo, iż czynność zbycia będzie się zapewne wielokrotnie powtarzać z uwagi na szeroki a drobny asortyment pozostałych na stanie towarów.

Zdaniem Wnioskodawczyni przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, z uwagi na to, że powyższe towary nabyte w drodze spadku nie będą przeznaczone do dalszej odsprzedaży a tylko do wyprzedaży polikwidacyjnej, (Wnioskodawczyni nie dokonywała zakupu tych towarów), to będzie mogła je zbyć (zapewne w czynnościach wielokrotnie powtarzających się, tj. nie w jednej transakcji), bez dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Uważa, że wyprzedaż ta będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

W myśl art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Stosownie do art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, zaś spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia (art. 925 Kodeksu cywilnego).

W świetle powyższych przepisów, byt prawny podatnika - osoby fizycznej, na którego przepisy podatkowe nakładają obowiązek podatkowy ustaje z chwilą śmierci. W chwili śmierci prawa i obowiązki podatnika przechodzą na spadkobierców. Krąg spadkobierców ustalany jest zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego. Do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy znajdują zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego. W związku z powyższym, do czasu postanowienia o nabyciu spadku oraz dokonania podziału spadku, cały majątek wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej przez zmarłego stanowi masę spadkową, a zarząd majątkiem spadkowym sprawują spadkobiercy, chyba że został ustanowiony wykonawca testamentu, kurator spadku lub dozór.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 15 maja 2013 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni, który prowadził jednoosobowo działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami sportowymi.

Wnioskodawczyni, będąca jednym ze spadkobierców, podjęła decyzję o rezygnacji z kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przez męża.

Biorąc powyższe pod uwagę, co do zasady wynikającej z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych w drodze umowy sprzedaży wystąpi, gdy sprzedaż nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i dokonana zostaje przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie rzeczy.

Odnosząc powyższe do rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że Wnioskodawczyni zamierza dokonać sprzedaży rzeczy ruchomych nabytych w drodze spadku w dniu 15 maja 2013 r.

Zatem, po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, czyli po dniu 30 listopada 2013 r., sprzedaż ta nie będzie źródłem przychodu i uzyskane środki pieniężne z tego tytułu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bez względu na ilość zawartych po tym dniu transacji.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 określa katalog źródeł przychodów, które podlegaja opodatkowaniu. Zatem czynności/zdarzenia, które nie mieszczą się w tym katalogu, nie podlegają opodatkowaniu. Jednocześnie art. 21 tej ustawy, wymienia przychody wolne od podatku dochodowego, tj. przedmioty opodatkowania wyłączone z obowiązku podatkowego pomimo zaliczenia ich przez art. 10 ww. ustawy do określonych źródeł opodatkowania.

Należy więc stwierdzić, że jeżeli sprzedaż nie będzie źródłem przychodu i nie będzie podlegać opodatkowaniu, to nie można mówić o zwolnieniu tej sprzedaży z opodatkowania. Aby bowiem uzyskany przychód mógł korzystać ze zwolnienia, to musi zostać zaliczony do określonego źródła przychodu w rozumieniu ustawy podatkowej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, że sprzedaż rzeczy nabytych w drodze spadku będzie zwolniona z podatku dochodowego, należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia oceny, czy Wnioskodawczyni bez uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej może dokonywać sprzedaży towarów nabytych w drodze spadku.

Artykuł 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji, przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (do których odnosi się pytanie Wnioskodawczyni w kwestii uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i możliwości dokonywania wyprzedaży towarów nabytych w drodze spadku) nie stanowią przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi nie jest upoważniony do interpretowania tych przepisów w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa.

Końcowo należy nadmienić, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy.

W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawczyni i nie ma zastosowania do pozostałych spadkobierców (synów Wnioskodawczyni).

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl