IPTPB1/415-469/13-5/AG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-469/13-5/AG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2013 r. (data wpływu 12 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2013 r. i pismem z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania środków finansowych, które otrzymane zostaną w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

* zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni, które otrzymane zostanie za czynności realizowane w ramach projektu

* jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia......, Nr..., na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 7 października 2013 r. (data doręczenia 10 października 2013 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 10 października oraz pismem z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.).

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą. W jej ramach ma zamiar podpisać umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na świadczenie usługi systemowej KSU w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców, realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP "Zapewnienie dostępu przedsiębiorstw do nowych usług KSU" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, poddziałania 2.2.1". Są to usługi doradcze.

"Przedmiotem Umowy jest udzielenie Podmiotowi Wsparcia (PW) przez PARP wsparcia na realizację Projektu.

Usługi świadczone Klientom w ramach wsparcia na świadczenie usług systemowych KSU w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców są dostępne za częściową odpłatnością ponoszoną przez Klienta w wysokości co najmniej 30% kosztów tej usługi. Różnica pomiędzy kosztem usługi a częściową odpłatnością poniesioną przez Klienta stanowi dla niego pomoc de minimis. Podstawą wyliczenia wielkości pomocy de minimis dla Klienta - odbiorcy usługi w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców w ramach wsparcia na świadczenie usług systemowych KSU są wydatki bezpośrednio związane ze świadczeniem usług dla tego Klienta - odbiorcy usługi w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców. Wielkość wsparcia stanowi różnicę pomiędzy kosztami usług a częściową odpłatnością ponoszoną przez Klientów korzystających z tych usług i nie przekracza 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, wskazanych w § 3 ust. 1, przy czym:

1.

do 85% kwoty wsparcia w formie płatności - ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

2.

do 15% kwoty wsparcia - w formie współfinansowania krajowego."

Wnioskodawczyni wskazała, że "wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione m.in. na:

1.

wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu (w tym wynagrodzenie za pracę własną wnioskodawcy wykonywaną w ramach prowadzonej działalności udokumentowane notą obciążeniową),

2.

podróże służbowe osób zaangażowanych w realizację projektu,

3.

zakup usług,

4.

najem i eksploatacja pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją projektu,

5.

pokrycie kosztów amortyzacji budynków w zakresie i przez okres ich używania na potrzeby projektu objętego wsparciem,

6.

zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych,

7.

tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację."

Na Wnioskodawczyni będzie ciążyć obowiązek prowadzenie odrębnej ewidencji księgowej dla potrzeb projektu.

Będzie również zobowiązana do pobierania odpłatności od klienta w wysokości 30% wartości ww. usługi i w tej części będzie dokumentować i wykazywać przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Otrzymane dofinansowanie będzie stanowić refundację poniesionych kosztów do 70% wszystkich kosztów kwalifikowanych.

Wnioskodawczyni, jako właścicielka jednoosobowej firmy, będzie bezpośrednim realizatorem, osobiście będzie wykonywać czynności wskazane we wniosku o dofinansowanie jako specjalista - doradca i jako osoba zarządzająca. W ramach refundowanych kosztów kwalifikowanych będzie również wynagrodzenie Wnioskodawczyni-właścicielki za wykonaną pracę udokumentowane notą księgową.

Środki jakie Wnioskodawczyni otrzyma, jako beneficjent w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

* art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej,

* art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło z dotacji celowej z budżetu państwa.

W piśmie z dnia 10 października 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi działalności gospodarczą głównie w zakresie PKD 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Pozostały zakres działalności dotyczy PKD: 58.19.Z, 69.20.Z, 74.90.Z, 85.59.B. Wyjaśniła, że projekt będzie realizowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie miał bezpośredni związek z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej.

Jej dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowany jest na zasadach ogólnych, według skali podatkowej, a dokumentacja podatkowa prowadzona w formie książki przychodów i rozchodów.

Wnioskodawczyni poinformowała, że wsparcie udzielone Jej na mocy umowy z PARP ma polegać na pokryciu - refinansowaniu 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, za które uważa się wydatki poniesione m.in. na:

1.

wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu (w tym wynagrodzenie za pracę własną Wnioskodawczyni wykonywaną w ramach prowadzonej działalności, udokumentowane notą obciążeniową),

2.

podróże służbowe osób zaangażowanych w realizację projektu,

3.

zakup usług,

4.

najem i eksploatacja pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją projektu,

5.

pokrycie kosztów amortyzacji budynków w zakresie i przez okres ich używania na potrzeby projektu objętego wsparciem,

6.

zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych,

7.

tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację.

Środki finansowe, które Wnioskodawczyni otrzyma w ramach pomocy od PARP będą pochodzić:

* do 85% kwoty wsparcia w formie płatności - ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

* do 15% kwoty wsparcia - w formie współfinansowania krajowego.

Płatności ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego będą przekazywane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a środki współfinansowania krajowego będą przekazywane przez PARP.

Wnioskodawczyni poinformowała, że Jej obowiązki w przypadku podpisania ww. umowy z PARP zostały określone we wzorze umowy. Podała jednocześnie, że na mocy umowy zobowiązana będzie do świadczenia usług systemowych KSU w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców i osiągnięcia wskaźników określonych we wniosku o udzielenie wsparcia, tj. zrealizowania zadeklarowanej we wniosku liczby usług doradczych w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców o określonej we wniosku wartości. Ponadto zobowiązana będzie do prowadzenia odrębnej ewidencji dla potrzeb projektu.

Zgodnie z załączoną umową, Podmiotem Wsparcia (PW) jest podmiot, który podpisał z PARP umowę o udzielenie wsparcia, tj. w niniejszej sprawie będzie to Wnioskodawczyni. Przez wsparcie zaś należy rozumieć wartość wsparcia udzielonego ze środków publicznych PW.

Wnioskodawczyni wyjaśniła, że usługi świadczone klientom w ramach wsparcia na świadczenie usług systemowych KSU w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców będą dostępne za częściową odpłatnością ponoszoną przez klienta, w wysokości co najmniej 30% kosztów tej usługi. Różnica pomiędzy kosztem usługi a częściową odpłatnością poniesioną przez klienta stanowi dla niego pomoc de minimis. Klient zobowiązuje się do pokrycia wkładu własnego w wysokości co najmniej 30% kosztów usługi.

Wnioskodawczyni wskazała, że wielkość wsparcia i wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem dotyczą Jej osoby. Wydatki będą faktycznie ponoszone przez Nią i będą dotyczyły realizowanego projektu, tj. realizowanych usług KSU. Pod pojęciem wydatków faktycznie poniesionych rozumiane są wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem (wymienione powyżej, w tym wynagrodzenie Wnioskodawczyni) związane z realizacją usług systemowych KSU objętych umową.

Wnioskodawczyni podniosła również, że oczekuje wydania interpretacji w zakresie otrzymanego wsparcia na realizację projektu pokrywającego Jej wynagrodzenie, za osobiste wykonanie czynności w ramach projektu, jako specjalisty-doradcy i osoby zarządzającej, rozliczanego notą obciążeniową.

W załączeniu do pisma z dnia 11 października 2013 r. Wnioskodawczyni przesłała wzór umowy o udzielenie wsparcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy środki otrzymane przez Wnioskodawczynię, jako beneficjenta w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

* art. 21 ust. 1 pkt 136 - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej,

* art. 21 ust. 1 pkt 129 - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło z dotacji celowej z budżetu państwa.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni sformułowała kolejne pytanie:

Czy otrzymane przez Wnioskodawczynię wsparcie na realizację projektu pokrywające Jej wynagrodzenie za czynności realizowane w ramach projektu, będzie stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane wsparcie na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będzie stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

* art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej,

* art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło z dotacji celowej z budżetu państwa.

Wnioskodawczyni w tej części nie będzie ujmowała ani przychodów, ani kosztów w książce przychodów i rozchodów. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 136.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że nie oczekuje odpowiedzi w zakresie ujmowania przychodów i kosztów w książce uzyskania przychodów, ani w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Jest to tylko dodatkowa informacja.

Odnosząc się natomiast do wynagrodzenie za osobiste wykonanie czynności w ramach projektu, które rozliczane będzie notą obciążeniową, Wnioskodawczyni podniosła, że w Jej ocenie otrzymane wsparcie stanowiące pokrycie Jej wynagrodzenia za czynności wykonywane w ramach projektu, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

* art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w części, w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej,

* art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło z dotacji celowej z budżetu państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Rozważając charakter środków pieniężnych, o których mowa w ww. przepisach, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 powyższej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz.Urz.UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Należy tutaj dodać, że funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Unii Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Są one wskazane w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 (Dz.Urz.UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 25 z późn. zm.).

Obecnie (lata 2007-2013) działają dwa fundusze strukturalne:

1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (rozporządzenie (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999; Dz.Urz.UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 1 z późn. zm.);

2. Europejski Fundusz Społeczny (rozporządzenie (WE) Nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1784/1999; Dz.Urz.UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 12 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 ww. ustawy, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Stosownie do art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (...).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza podpisać z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę na świadczenie usługi systemowej KSU w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców, realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP "Zapewnienie dostępu przedsiębiorstw do nowych usług KSU" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, poddziałania 2.2.1". Na jej mocy będzie mogła otrzymać refundację 70% poniesionych wydatków, kwalifikujących się do objęcia wsparciem, w tym otrzyma wynagrodzenie za pracę własną, jako osoba biorąca bezpośredni udział (specjalista, doradca i osoba zarządzająca) w realizacji projektu.

Środki finansowe, które Wnioskodawczyni otrzyma w ramach umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości będą pochodzić w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 15% będzie to kwota wsparcia w formie współfinansowania krajowego (z budżetu państwa). Środki Europejskiego Funduszu Społecznego będą przekazywane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, zaś środki współfinansowania krajowego przez Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zauważyć należy, że program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, tj. ze środków pochodzących z funduszu strukturalnego, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Natomiast Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agencją rządową utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Jej głównym źródłem przychodów, jak wskazuje art. 15 ust. 2 powyższej ustawy, są różnego rodzaju dotacje uzyskiwane ze środków budżetu państwa. Zatem środki wypłacone przez ww. Agencję pochodzą z budżetu państwa.

Mając na względzie przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz cytowane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż środki które Wnioskodawczyni otrzyma, jako beneficjent w przypadku realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, realizowanego na podstawie umowy, która zawarta zostanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w tym wsparcie na realizację ww. projektu stanowiące wynagrodzenie Wnioskodawczyni za czynności realizowane w ramach projektu, stanowić będą dla Niej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

* art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodzi z dotacji celowej z budżetu państwa,

* art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodzi ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonego do wniosku dokumentu, tj. wzoru umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usługi systemowej KSU w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa dla mikro-i małych przedsiębiorców, realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP "Zapewnienie dostępu przedsiębiorstw do nowych usług KSU" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, poddziałania 2.2.1". Tut. Organ jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl