IPTPB1/415-460/13-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-460/13-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2013 r. (data wpływu 10 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dofinansowaniem osobom fizycznym usługi związanej z usunięciem azbestu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dofinansowaniem osobom fizycznym usługi związanej z usunięciem azbestu.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym, pismem z dnia 18 września 2013 r., Nr IPTPB1/415-460/13-2/DS, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20 września 2013 r., natomiast w dniu 30 września 2013 r. (data nadania w polskiej placówce operatora wyznaczonego 27 września 2013 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca #61485; Gmina B. otrzymała dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW) na zadanie pod nazwą "Usuwanie wyrobów zawierających azbest w Gminie B." w ramach prowadzonego przez Fundusz zadania z zakresu usuwania i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest. Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i 5, art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. I59I z późn. zm.) oraz w związku z art. 400a ust. 1 pkt 8 i 9, art. 403 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), Rada Gminy uchwałą Nr.. z dnia 11 maja 2012 r. określiła zasady udzielania dotacji celowej oraz tryb postępowania w sprawie rozdzielenia dotacji i sposobu jej rozliczania dla podmiotów określonych w art. 403 ust. 4 ustawy - Prawo ochrony środowiska, tj. w szczególności osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych, osób prawnych, przedsiębiorców.

W budżecie Gminy ww. dotacja została zaklasyfikowana w paragrafie 2460 #61485; środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań bieżących jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych. Faktura za wykonane usługi na rzecz poszczególnych osób fizycznych wystawiona została na Gminę i sfinansowana dotacją z WFOŚiGW oraz ze środków własnych Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 września 2013 r., Wnioskodawca dodał, iż:

1.

zadanie z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy realizowane jest w ramach rządowego "Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032", przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 14 lipca 2009 r. oraz wynikającego z tego "Programu Usuwania Azbestu i Wyrobów Zawierających Azbest dla Gminy B. na lata 2011-2032", przyjętego uchwałą Nr.. przez Radę Gminy w dniu 28 grudnia 2011 r.,

2.

środki pozyskane z WFOŚiGW zostały włączone do budżetu Gminy jako Jej dochód #61485; dotacja celowa,

3.

płatność za usługę usunięcia wyrobów zawierających azbest od poszczególnych osób fizycznych została dokonana przez Gminę z dotacji z WFOŚiGW i środków własnych jednostki samorządu terytorialnego firmie zewnętrznej, wyłonionej w drodze przetargu,

4.

osoby fizyczne zakwalifikowane do realizacji powyższego przedsięwzięcia nie otrzymały środków finansowych #61485; otrzymały nieodpłatne świadczenie w postaci usunięcia wyrobów zawierających azbest,

5.

mieszkańcy nie otrzymali dotacji celowej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych #61485; uzyskali nieodpłatne świadczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość udzielonej pomocy osobom fizycznym w postaci dotacji celowej stanowić będzie dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujący obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Gminę deklaracji PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 września 2013 r., Wnioskodawca przeformułował ww. pytanie:

Czy uzyskany przez mieszkańców Gminy przychód podatkowy, stanowiący wartość nieodpłatnego świadczenia w postaci usunięcia odpadów zawierających azbest, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 127 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14.

Artykuł 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych stanowi, że sektor finansów publicznych tworzą inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.

Zgodnie z art. 400 ustawy - Prawo ochrony środowiska, taką instytucją (państwową osobą prawną) jest Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W przedmiotowej sprawie mieszkańcy otrzymują świadczenie finansowe z budżetu Gminy i WFOŚiGW w postaci dotacji celowej na usunięcie z ich nieruchomości wyrobów zawierających azbest, które stanowić będzie dla nich przychód podatkowy. Jednakże przychód ten, ponieważ jest finansowany z udziałem środków pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego i WFOŚiGW, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 129, w związku z czym nie ma podstaw do wystawienia informacji PIT-8C.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 września 2013 r., Wnioskodawca stwierdził, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Gmina B. otrzymała w formie dotacji z WFOŚiGW dofinansowanie na zadanie pod nazwą "Usuwanie wyrobów zawierających azbest w Gminie B.". Poszczególnym osobom fizycznym, które przystąpiły do realizowanego w ramach Programu zadania, została sfinansowana usługa w postaci usunięcia z ich posesji wyrobów zawierających azbest. Płatność za ww. usługę uregulowana została firmie zewnętrznej wyłonionej w drodze przetargu nieograniczonego ze środków własnych oraz z dotacji z WFOŚiGW przyjętej w budżecie Gminy do Jej dochodów. Mieszkańcy Gminy nie otrzymali środków finansowych, otrzymali nieodpłatne świadczenie, którego wartość stanowić będzie dla nich przychód podatkowy. Przychód ten jednakże, z uwagi na fakt, że jest finansowany z udziałem środków pochodzących z budżetu jednostki terytorialnego, w ramach programu rządowego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, wartość nieodpłatnego świadczenia przekazanego przez Gminę osobom fizycznym, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co pozwala do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Gmina ze środków uzyskanych z dotacji z WFOŚiGW, ujętych w budżecie Gminy po stronie dochodów, dokonała płatności za usługę usunięcia wyrobów zawierających azbest. Dofinansowanie zostało dokonane w ramach programów rządowych. W niniejszej sprawie jest to "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032" oraz wynikający z niego "Program Usuwania Azbestu i Wyrobów Zawierających Azbest dla Gminy B. na lata 2011-2032", przyjęty przez Radę Gminy.

Osoby fizyczne zakwalifikowane do tego przedsięwzięcia nie otrzymały środków finansowych na realizację ww. usługi #61485; otrzymały nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania usunięcia z ich posesji odpadów zawierających azbest.

Reasumując, ww. świadczenia przekazane na rzecz osób fizycznych przez Wnioskodawcę stanowią dla tych osób przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, zaliczany w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do innych źródeł.

Jednakże, wartość otrzymanych przez osoby fizyczne nieodpłatnych świadczeń od Gminy będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C tym osobom.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl