IPTPB1/415-393/13-5/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-393/13-5/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży produktów pochodzących z własnej uprawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym, pismem z dnia 30 sierpnia 2013 r., Nr IPTPB1/415-393/13-2/MD, IPTPP2/443-490/13-2/JS, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 30 sierpnia 2013 r., skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 3 września 2013 r., Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek w terminie pismem z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.), które nadane zostało w polskiej placówce pocztowej w dniu 10 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uprawia rośliny (krzewy, kwiaty) na należącej do Niego i Jego żony działce rolnej (pow. 1 ha przeliczeniowego). Wytworzone produkty roślinne z własnej uprawy, bądź produkty zakupione u innych podmiotów, które są przetrzymywane co najmniej 1 miesiąc, w celu ich dalszego wzrostu, w stanie nieprzetworzonym sprzedaje osobom fizycznym, osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej (szkoła publiczna, przedszkola publiczne).

Wnioskodawca oprócz prowadzenia powyższej szkółki roślin pracuje na podstawie umowy o pracę, nie jest ubezpieczony w KRUS i w ramach szkółki roślin nie prowadzi działalności gospodarczej, która podlega wpisowi do CEiDG. Prowadzona działalność szkółkarska nie zalicza się do działów specjalnych produkcji rolnej.

W piśmie z dnia 10 września 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

* uprawa roślin odbywa się na wolnym powietrzu,

* w rozumieniu przepisów o podatku rolnym jest podatnikiem podatku rolnego,

* posiada gospodarstwo rolne i prowadzi działalność rolniczą według tej ustawy,

* prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług,

* uważa, że stosuje się do Niego definicję rolnika ryczałtowego,

* sprzedawane przez Wnioskodawcę rośliny są produktami rolnymi, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług,

* klasyfikacja sprzedawanych roślin (krzewów ozdobnych, bylin) to według PKWiU 01.29.20.0 choinki świąteczne cięte, 01.30.10.0 rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży produktów pochodzących z własnej uprawy korzysta ze zwolnienia na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, i czy w zakresie sprzedaży wytworzonych produktów (roślin) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

3. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji sprzedaży, bądź innej ewidencji, w której wskazywałby m.in. ilość sprzedaży roślin i ich cenę.

4. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawiania jakichkolwiek rachunków dla kupujących będących osobami fizycznymi, osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, osobami prawnymi, bądź jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej... A jeżeli nie jest, to czy na prośbę danego podmiotu może mu wystawić dokument potwierdzający sprzedaż produktów i jak ten dokument może wyglądać.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10 września 2013 r., Wnioskodawca wskazał, że oczekuje wydania interpretacji indywidualnej w zakresie pytań oznaczonych Nr 1 i 2 dotyczących ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone Nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania oznaczonego Nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie. Ponadto odnośnie pytań 3 i 4 również zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Zaś działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej miesiąc - w przypadku roślin, licząc od dnia nabycia.

W związku z powyższym, przychody z działalności szkółkarskiej Wnioskodawcy, niezaliczanej do działów specjalnych produkcji rolnej, są nieopodatkowane, gdyż nie stosuje się do nich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Natomiast stosownie do treści art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Od dnia 1 stycznia 2013 r. normy szacunkowe określono w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1272). Załącznik ten, tj. "Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego", określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

Zatem, uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca uprawia rośliny (krzewy, kwiaty) na należącej do Niego i Jego żony działce rolnej (pow. 1 ha przeliczeniowego). Wytworzone produkty roślinne z własnej uprawy, bądź produkty zakupione u innych podmiotów, które są przetrzymywane co najmniej 1 miesiąc w celu ich dalszego wzrostu, w stanie nieprzetworzonym sprzedaje osobom fizycznym, osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej (szkoła publiczna, przedszkola publiczne).

Wnioskodawca oprócz prowadzenia powyższej szkółki roślin pracuje na podstawie umowy o pracę, nie jest ubezpieczony w KRUS i w ramach szkółki roślin nie prowadzi działalności gospodarczej, która podlega wpisowi do CEiDG. Prowadzona działalność szkółkarska nie zalicza się do działów specjalnych produkcji rolnej. Uprawa roślin odbywa się na wolnym powietrzu. W rozumieniu przepisów o podatku rolnym Wnioskodawca jest podatnikiem podatku rolnego, posiada gospodarstwo rolne i prowadzi działalność rolniczą.

Zauważyć należy, że ani uprawa krzewów, ani kwiatów na wolnym powietrzu, nie występuje w ww. tabeli, co oznacza, że dochody uzyskane z tego tytułu nie stanowią dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż przychody uzyskane ze sprzedaży krzewów i kwiatów, uprawianych na wolnym powietrzu, których okres przetrzymywania, w którym następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej miesiąc, stanowią przychody z działalności rolniczej.

W takim przypadku, na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody uzyskane ze sprzedaży ww. roślin wyłączone są z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Reasumując, przychody uzyskane ze wskazanej we wniosku uprawy i sprzedaży roślin będą stanowiły przychody z działalności rolniczej, a zatem będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl