IPTPB1/415-387/11-2/ASZ - Brak numeru PKD we wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej a opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-387/11-2/ASZ Brak numeru PKD we wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej a opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 7 lutego 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z wpisem do ewidencji gospodarczej. Działalność opodatkowana była ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wg stawki 8,5%, gdzie przeważającym rodzajem działalności było pakowanie towarów sklasyfikowane pod numerem 82.92 Z (PKD - 2007).

W dniu 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca podpisał umowę na usługi: kompletowania przesyłek znajdujących się w różnych częściach magazynów, sformowania z nich jednostek paletowych (lub pojemników), odpowiedniego zabezpieczenia ich do transportu oraz przekazywania ich do uzgodnionego miejsca na terenie magazynów. Powyższe usługi znajdują się pod numerem PKD 52.29 C - Działalność pozostałych agencji transportowych, PKWiU 52.29.20.0.

Zgodnie z powyższą umową, Wnioskodawca wystawiał miesięczne rachunki za wykonaną usługę i w terminie odprowadzał zryczałtowany podatek dochodowy wg stawki 8,5%. Wyjaśnił, iż wykonując powyższe usługi nie miał świadomości, że należy we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej dokonać stosownej aktualizacji dopisując numer PKD 52.29 C. Zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, polegającą na dodaniu numeru PKD 52.29 C, dokonał w dniu 15 września 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy brak we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej numeru PKD 52.29 C, pod którym wykonywana jest faktyczna działalność, wyłącza działalność z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak wpisu kodu PKD, odpowiadającego rzeczywiście prowadzonej działalności gospodarczej, nie oznacza, że działalności takiej przedsiębiorca nie może prowadzić. Brak ten nie powinien także pociągać za sobą negatywnych konsekwencji podatkowych polegających na wyłączeniu działalności z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe stanowisko podzielają również sądy administracyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Powyższe oznacza, iż zwolniono podatników z obowiązku corocznego składania oświadczenia o wyborze formy opodatkowania na rzecz domniemania, iż w przypadku braku informacji o zmianach dotyczących formy opodatkowania - prowadzą oni działalność na dotychczasowych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 7 lutego 2007 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Działalność opodatkowana była ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wg stawki 8,5%, gdzie przeważającym rodzajem działalności było pakowanie towarów sklasyfikowane pod numerem 82.92 Z (PKD - 2007).

W dniu 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca podpisał umowę na usługi kompletowania przesyłek znajdujących się w różnych częściach magazynów, sformowania z nich jednostek paletowych (lub pojemników), odpowiedniego zabezpieczenia ich do transportu oraz przekazywania ich do uzgodnionego miejsca na terenie magazynów. Powyższe usługi znajdują się pod numerem PKD 52.29 C - Działalność pozostałych agencji transportowych, PKWiU 52.29.20.0. Wykonując powyższe usługi, nie miał świadomości, że należy we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej dokonać stosownej aktualizacji dopisując numer PKD 52.29 C. Zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, polegającą na dodaniu numeru PKD 52.29 C, dokonał w dniu 15 września 2011 r.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż dokonany przez Wnioskodawcę w 2007 r. wybór formy opodatkowania uzyskiwanych przez Niego przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, będzie miał zastosowanie również w 2011 r., albowiem Wnioskodawca nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej i w terminie do 20 stycznia 2011 r. nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania.

Zauważyć należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę sklasyfikowane pod symbolem 52.29.20.0, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), nie zostały wymienione w ww. załączniku, wobec czego usługi te nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle powyższych przepisów o możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu decyduje wyłącznie rodzaj działalności, którą faktycznie podatnik wykonuje. Gdy przedmiotem tej działalności nie są usługi, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik może korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu faktycznie wykonywanych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 52.29.20.0, mogą być opodatkowane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych, niezależnie od kodu PKD wpisanego do ewidencji działalności gospodarczej.

Należy jednocześnie podkreślić, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. W związku z powyższym, tut. Organ, opierając się na opisie stanu faktycznego przyjął, iż usługi, które Wnioskodawca wykonuje, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) winny być sklasyfikowanych pod symbolem 52.29.C, nie oceniał natomiast tej kwestii. Takie ustalenia mogą być poczynione wyłącznie w ramach prowadzonego przez właściwy organ podatkowy postępowania podatkowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa są wyłącznie przepisy prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl