IPTPB1/415-381/14-2/AG - Ustalenie możliwości opodatkowania tym podatkiem uzyskiwanych przychodów oraz określenia stawki ryczałtu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-381/14-2/AG Ustalenie możliwości opodatkowania tym podatkiem uzyskiwanych przychodów oraz określenia stawki ryczałtu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem uzyskiwanych przychodów oraz określenia stawki ryczałtu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem uzyskiwanych przychodów oraz określenia stawki ryczałtu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Od dnia 1 lipca 2013 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiotem tej działalności jest świadczenie kompleksowej usługi w zakresie przygotowywania posiłków, w miejscu wskazanym przez zleceniodawcę, z użyciem jego sprzętów i narzędzi. Zakupy produktów spożywczych niezbędnych do wykonania usługi są zawsze finansowane przez zlecającego.

W zakres świadczonej przez Wnioskodawcę usługi może wchodzić także, w zależności od postanowień zawartej umowy:

* planowanie ilości potrzebnych produktów oraz ich wybór,

* wybór dostawcy, złożenie zamówienia lub dokonanie zakupów,

* sprawdzanie jakości zakupionych produktów oraz warunków ich przechowywania i ochrony przed zepsuciem,

* przygotowanie propozycji menu i uzgodnienie ich ze zleceniodawcą,

* współpraca z osobami zatrudnionymi lub wskazanymi przez zleceniodawcę w miejscach przygotowywania i podawania posiłków,

* dekorowanie potraw oraz dbałość o ich estetykę,

* dbałość o czystość, porządek i bezpieczeństwo w zakresie zasad BHP i p-poż. w pomieszczeniach, w których są przygotowywane posiłki.

Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca świadczy taką usługę na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, na mocy stałej, długoterminowej umowy o współpracy, w zakresie przygotowywania posiłków typu "lunch" dla pracowników spółki. Zgodnie z postanowieniami tej umowy świadczenie usług odbywa się w czasie i w sposób dogodny dla Wnioskodawcy. Wnioskodawca może także korzystać z pracy osób trzecich, zatrudnionych przez Niego lub z Nim współpracujących. Wnioskodawca nie podlega także kierownictwu zlecającego.

Wnioskodawca sporadycznie świadczy także takie usługi dla klientów niebędących przedsiębiorcami (osoby fizyczne), przygotowując dla nich posiłki na różnego rodzaju imprezy okolicznościowe, np. komunie, chrzciny, urodziny, jubileusze, itp. Zazwyczaj takie umowy obejmują jedną imprezę i trwają od jednego do kilku dni.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, w odpowiedzi na zapytanie Wnioskodawcy, sklasyfikował świadczone przez Niego usługi do grupowania:

* Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług 56.29 - pozostała usługowa działalność gastronomiczna,

* Polska Klasyfikacja Działalności 56.29.Z - pozostała usługowa działalność gastronomiczna.

Dochody z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach określonych w art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.). Od 2015 r. Wnioskodawca chciałby skorzystać z możliwości opodatkowania osiąganych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w wysokości 3,0% przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy przychody ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług mogą być opodatkowane na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.).

2. Czy prawidłowe będzie zastosowanie do świadczonych usług 3,0% stawki ryczałtu.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania nr 1, świadczone przez Niego usługi mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. zawarty został katalog wyłączeń z możliwości zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wyłączenia te nie dotyczą Wnioskodawcy, ponieważ:

* nie opłaca i nie będzie opłacać podatku w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3 ww. ustawy,

* nie korzysta i nie będzie korzystać, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

* nie osiąga i nie będzie osiągać przychodów z tytułu: prowadzenia aptek, udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenia lombardów), kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie wolnych zawodów (pomimo faktu, że jest to jednoosobowa działalność gospodarcza),

* nie świadczy i nie będzie świadczyć usług wymienionych w załączniku nr 2 do ww. ustawy,

* nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności wytwórczej (w tym opodatkowanej podatkiem akcyzowym),

* nie podejmuje wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5a, b, c, ww. ustawy,

* nie rozpoczyna działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Według Wnioskodawcy, odnośnie pytania nr 2, prawidłowe będzie zastosowanie 3,0% stawki ryczałtu. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ nie prowadzi On sprzedaży napojów alkoholowych, do całości przychodów powinna zostać zastosowana stawka podatku zryczałtowanego w wysokości 3,0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

1.

prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,

2.

z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do przepisu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej, osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Według art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, "działalność gastronomiczna" to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 powołanej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b oraz pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in:

* 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3 lit. b),

* 3% - przychodów z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% (pkt 5 lit. a).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie kompleksowej usługi w zakresie przygotowywania posiłków, w miejscu wskazanym przez zleceniodawcę, z użyciem jego sprzętów i narzędzi. Zakupy produktów spożywczych niezbędnych do wykonania usługi są zawsze finansowane przez zlecającego. W zakres ww. usługi może wchodzić także: planowanie ilości potrzebnych produktów oraz ich wybór, wybór dostawcy, złożenie zamówienia lub dokonanie zakupów, sprawdzanie jakości zakupionych produktów oraz warunków ich przechowywania i ochrony przed zepsuciem, przygotowanie propozycji menu i uzgodnienie ich ze zleceniodawcą, współpraca z osobami zatrudnionymi lub wskazanymi przez zleceniodawcę w miejscach przygotowywania i podawania posiłków, dekorowanie potraw oraz dbałość o ich estetykę, dbałość o czystość, porządek i bezpieczeństwo w zakresie zasad BHP i p-poż. w pomieszczeniach, w których są przygotowywane posiłki. Tego rodzaju usługi Wnioskodawca wykonuje na rzecz firm oraz ludności (osób fizycznych).

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi sklasyfikował wskazane wyżej usługi, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, do grupowania: 56.29 - pozostała usługowa działalność gastronomiczna.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie kompleksowej usługi w zakresie przygotowywania posiłków, która według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowana została jako pozostała usługowa działalność gastronomiczna i w roku 2014 uzyska przychody z tej działalności, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, to przychody z tego tytułu może opodatkować na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przychody te podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w....., ul.....,....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl