IPTPB1/415-379/12-2/ASZ - Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z udziałem pracowników w ogólnopolskiej spartakiadzie branżowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-379/12-2/ASZ Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z udziałem pracowników w ogólnopolskiej spartakiadzie branżowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udziałem pracowników w ogólnopolskiej spartakiadzie branżowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udziałem pracowników w ogólnopolskiej spartakiadzie branżowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką komunalną, prowadzącą działalność gospodarczą głównie w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz poboru, uzdatniania i rozprowadzania wody. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 592) w Spółce co roku jest naliczany i odprowadzany na rachunek bankowy odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Ze środków tego funduszu Spółka zamierza sfinansować uczestnictwo drużyny pracowników w ogólnopolskiej spartakiadzie pracowników firm wodociągowych, która odbędzie się we wrześniu 2012 r. W imprezie weźmie udział ok. 50 pracowników, najlepszych, wyselekcjonowanych i legitymujących się sukcesami w poszczególnych dyscyplinach sportowych. Lista uczestników przedkładana jest organizatorowi i na jej podstawie określona zostaje odpłatność wyrażona iloczynem wpisowego przypadającego na jednego zawodnika oraz liczby zawodników z danej Spółki. Spartakiada ma charakter typowo sportowy i polega na rywalizacji turniejowej. Zawodnicy występują w strojach sportowych z logo Spółki, w barwach której występują. Oprócz wpisowego Spółka poniesie jeszcze inne koszty związane z udziałem Jej pracowników w spartakiadzie. Całkowity koszt spartakiady, tj. m.in. wpisowe, wynajem autokaru, zakwaterowanie, korzystanie z obiektów sportowych, ubezpieczenie uczestników zawodów, wyżywienie oraz opieka medyczna zostaną pokryte ze środków ZFŚS. Zgodnie z obowiązującym w Spółce Regulaminem ZFŚŚ, pracownicy zobowiązani są do wniesienia opłaty za udział w Spartakiadzie, czy innych zawodach sportowych odpowiednio w wysokości 20, 30 lub 40 zł w zależności od tego, do której grupy dochodowej przynależą w danym roku. Pomimo ustalenia wysokości kwoty wpisowego statystycznie na jednego uczestnika podczas trwania zawodów, uczestnicy ci w bardzo różnym stopniu korzystać będą ze świadczeń. Wyrażać się to będzie zarówno zróżnicowanym charakterem obiektów sportowych, z których korzystać będą poszczególni zawodnicy (niektóre konkurencje odbędą się w basenie inne na wolnym powietrzu), jak i różnym stopniem konsumpcji artykułów spożywczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki na sfinansowanie kosztów uczestnictwa pracowników w imprezie sportowej należy uznać jako świadczenie na rzecz pracowników i w związku z powyższym będą one stanowić dla tych pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym osób fizycznych, a na Spółce będzie ciążył obowiązek płatnika z tego tytułu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatków, które zostaną poniesione na udział pracowników Spółki w ogólnopolskiej spartakiadzie branżowej nie należy uznać jako świadczenia na rzecz pracowników. Wskazano następnie, że aby wartość świadczenia była uwzględniana jako przychód osoby fizycznej, powinien występować podatnik (tzn. osoba, która uzyskała przychód) i przypisany temu podatnikowi przychód określony konkretną i ustaloną co do wielkości kwotą. Ponieważ opłata za spartakiadę obejmuje różne koszty jakie ponosi organizator, trudno jest precyzyjnie ustalić, czy w jednakowy sposób wszyscy uczestnicy spartakiady korzystają z tych samych świadczeń. W zależności od rodzaju dyscypliny sportowej mogą to być różne obiekty sportowe, np. hale sportowe, bądź baseny, czy boiska sportowe. Dlatego też, pomimo, że lista uczestników spartakiady jest Spółce znana, znany jest również łączny koszt udziału w imprezie pracowników, to trudno zindywidualizować świadczenia dla konkretnego uczestnika. W sytuacji, w której każdy pracownik w różnym stopniu może korzystać ze świadczeń, to świadczenie to nie będzie stanowić dla pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze fakt, że pracownicy uczestniczący w Spartakiadzie są delegowani jako reprezentacja Spółki, występują w Jej imieniu i na Jej rzecz, występują w strojach z logo Firmy zauważano, że nie jest to nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika.

Jednocześnie Spółka poinformowała, że stanowisko zbieżne z wyżej zaprezentowanym znaleźć można m.in. w interpretacji indywidualnej Nr IPTPB2/415-487/11-2/ASZ wydanej w 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższej definicji przychodów pracownika wynika, iż ustawodawca zaliczył do niej nie tylko otrzymane pieniądze, ale i świadczenia, które przybrały postać rzeczy oraz wykonywanie usług, bądź udostępnianie rzeczy lub praw. Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, iż w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 3 ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Przedmiotem nieodpłatnych świadczeń nie są tylko rzeczy, lecz również świadczone na rzecz podatnika usługi. Przychód może być wyrażony wyłącznie w pieniądzu. Stąd też, przychodem są nie tyle same świadczenia, lecz ich wartość. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika związanych ze stosunkiem pracy zalicza się zatem, między innymi różnego rodzaju spotkania o charakterze imprez integracyjnych, a w zasadzie ich wartość. Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń ustala się według cen zakupu.

Sposób określenia tej wartości wynika z art. 11 ust. 2a powyższej ustawy, stanowiącego, że wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie do art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką komunalną, prowadzącą działalność gospodarczą głównie w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz poboru, uzdatniania i rozprowadzania wody. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, w Spółce co roku jest naliczany i odprowadzany na rachunek bankowy odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Ze środków tego funduszu Spółka zamierza sfinansować uczestnictwo drużyny pracowników w ogólnopolskiej spartakiadzie pracowników firm wodociągowych, która odbędzie się we wrześniu 2012 r. W imprezie weźmie udział ok. 50 pracowników, najlepszych, wyselekcjonowanych i legitymujących się sukcesami w poszczególnych dyscyplinach sportowych. Lista uczestników przedkładana jest organizatorowi i na jej podstawie określona zostaje odpłatność wyrażona iloczynem wpisowego przypadającego na jednego zawodnika oraz liczby zawodników z danej Spółki. Spartakiada ma charakter typowo sportowy i polega na rywalizacji turniejowej. Zawodnicy występują w strojach sportowych z logo Spółki, w barwach której występują. Oprócz wpisowego Spółka poniesie jeszcze inne koszty związane z udziałem Jej pracowników w spartakiadzie. Całkowity koszt spartakiady, tj. m.in. wpisowe, wynajem autokaru, zakwaterowanie, korzystanie z obiektów sportowych, ubezpieczenie uczestników zawodów, wyżywienie oraz opieka medyczna zostaną pokryte ze środków ZFŚS. Zgodnie z obowiązującym w Spółce Regulaminem ZFŚŚ, pracownicy zobowiązani są do wniesienia opłaty za udział w Spartakiadzie, czy innych zawodach sportowych odpowiednio w wysokości 20, 30 lub 40 zł w zależności od tego do której grupy dochodowej przynależą w danym roku.

W sytuacji przedstawionej wyżej, pracownicy uczestnicząc w zawodach sportowych branżowych wystąpią w imieniu i na rzecz swojego pracodawcy. Przez uczestnictwo w zawodach branżowych utrwalą, wypromują wizerunek Firmy, co w konsekwencji może spowodować zwiększenie przychodów Firmy. Trudno w takiej sytuacji przyjąć, iż wysyłając drużynę sportową składającą się z pracowników i ponosząc koszty jej udziału w imprezie sportowej branżowej działanie pracodawcy (ponoszenie kosztów tej imprezy) nakierowane będzie na rzecz pracowników. W takiej sytuacji mamy do czynienia wręcz z sytuacją odwrotną, a mianowicie, to pracownicy oddelegowani, najlepsi w danej dziedzinie sportowej, podejmą działania na rzecz pracodawcy, promując w ten sposób jego wizerunek na rynku handlowym. W takiej sytuacji nie sposób przyjąć, iż działania pracodawcy zostaną poczynione jako nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na rzecz pracowników reprezentujących Wnioskodawcę w zawodach sportowych nie będą stanowić dla pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika z tego tytułu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl