IPTPB1/415-36/13-36/MD - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprzedaży maszyn i urządzeń

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-36/13-36/MD Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprzedaży maszyn i urządzeń

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży maszyn i urządzeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 22 marca 2013 r., Nr IPTPB1/415-36/13-2/MD, IPTPP4/443-16/13-2/BM, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 22 marca 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 26 marca 2013 r., następnie w dniu 3 kwietnia 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 2 kwietnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2007 r. i później Wnioskodawczyni nabywała okazyjnie maszyny (tokarki 4 szt., frezarkę, prasy hydrauliczne i mechaniczne - kilka sztuk, wiertarki, szlifierki itp.), z zamiarem wykorzystywania ich do działalności gospodarczej. Niektóre z tych maszyn kupione były na fakturę VAT, z naliczonym podatkiem VAT oraz ze stawką zwolnioną, inne na umowę kupna - sprzedaży, a na niektóre z nich Wnioskodawczyni nie posiada dowodu zakupu. W czasie kiedy Wnioskodawczyni robiła ww. zakupy nie prowadziła działalności gospodarczej i do tamtej pory nie rozpoczęła działalności w tym zakresie. Natomiast od 2011 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - biuro rachunkowe. Ostatniego zakupu - prasy hydraulicznej, Wnioskodawczyni dokonała w marcu 2012 r. na fakturę VAT ze stawką zwolnioną, czyli w czasie, kiedy już rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej, ale jest to działalność innego rodzaju - jest to biuro rachunkowe, w którym tego typu maszyn nie używa się. Zakup ten nie był wykazany ani w ewidencji VAT, ani w deklaracji VAT, nie był też wykazany jako koszt uzyskania przychodu.

Obecnie Wnioskodawczyni chce sprzedać te rzeczy jednorazowo lub pojedynczo, w zależności od tego jakiego nabywcę znajdzie.

W piśmie z dnia 29 marca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, iż:

1.

Maszyny wymienione we wniosku nie były wykorzystywane przez Nią w działalności gospodarczej, natomiast w celach osobistych (niezwiązanych z działalnością) były wykorzystywane w ten sposób, że maszyny te Wnioskodawczyni przygotowywała do używania, tj. czyściła, malowała i remontowała je systemem gospodarczym we własnym zakresie, tak aby były sprawne i mogły spełniać swoją funkcję. Do naprawy jednych maszyn używała innych działających lub wcześniej naprawionych. Ww. napraw dokonywała od zakupu do października 2012 r.

2.

Prasa hydrauliczna nabyta w marcu 2012 r. była kupiona z zamiarem używania jej w działalności gospodarczej w zakresie produkcji wyrobów metalowych oraz części do maszyn i urządzeń. Działalności w ww. zakresie Wnioskodawczyni nie rozpoczęła, a z zamiaru prowadzenia działalności w tym zakresie zrezygnowała jesienią 2012 r.

3.

Przychody z tytułu prowadzonej działalności opodatkowane są w formie skali podatkowej.

4.

Wnioskodawczyni prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

5.

Tokarki, frezarki, prasa hydrauliczna, prasa mechaniczna, wiertarka, szlifierka, gwinciarka, przecinarka ramowa, płyta traserska - maszyny te były używane przez Wnioskodawczynię w zakresie w jakim opisała w punkcie 1), tj. do naprawy jednych maszyn używała innych działających lub wcześniej naprawionych.

6.

Używanie w ww. zakresie trwało od zakupu danej maszyny do jesieni (październik - listopad) 2012 r., kiedy Wnioskodawczyni zrezygnowała z zamiaru prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji wyrobów metalowych oraz części do maszyn i urządzeń, i podjęła decyzję o ich sprzedaży.

7.

Przedmiotowe maszyny nie były udostępniane innym podmiotom.

8.

Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku VAT, ale przy nabyciu w marcu 2012 r. prasy nie przysługiwało Jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ faktura ta nie zawierała podatku naliczonego, zakup ten był ze stawką zwolnioną, a prasa ta nie była wykorzystywana ani do czynności opodatkowanych, ani do czynności zwolnionych, gdyż nie prowadziła działalności w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od sprzedaży maszyn i urządzeń Wnioskodawczyni powinna zapłacić podatek dochodowy i podatek VAT.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż ta korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego, jako sprzedaż prywatnego majątku ruchomego, niewykorzystywanego w działalności gospodarczej po upływie pół roku od zakupu, ponieważ:

* nie jest to źródło przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej z art. 10 ust. 1 pkt 3, ponieważ nie jest to odpłatne zbycie wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku, ujętych w ewidencji środków trwałych - bo maszyny te nie były ujęte w ewidencji środków trwałych i nie były wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej,

* nie jest to źródło przychodu z odpłatnego zbycia innych rzeczy, z art. 10 ust. 1 pkt 8d, ponieważ zbycie następuje po pół roku od zakupu.

Wnioskodawczyni zaznacza, że nie działała też, jako handlowiec, bo maszyny nie były nabywane z zamiarem odsprzedaży, ani jako usługodawca, ponieważ nie wykorzystywała tych rzeczy dla celów zarobkowych - wszystko było kupowane z zamiarem wykorzystywania do działalności gospodarczej, której z różnych przyczyn, między innymi kryzysu gospodarczego, nie rozpoczęła, a z zamiaru zrezygnowała.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Wyszczególnienia źródeł przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne ustawodawca dokonał w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 wyżej powołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, obowiązek podatkowy powstanie w przypadku wystąpienia okoliczności wskazanych w powołanych wyżej przepisach. W sytuacji, gdy sprzedaż rzeczy dokonywana jest przez podatnika w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, w celu zarobkowym, tzn. z nastawieniem na zysk, wówczas będzie ona posiadać znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; w związku z tym przychody uzyskane z tego tytułu zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej. Natomiast, gdy sprzedaż nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ww. ustawy; są to przychody z odpłatnego zbycia rzeczy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w 2007 r. i kolejnych latach Wnioskodawczyni nabywała okazyjnie maszyny (tokarki 4 szt., frezarkę, prasy hydrauliczne i mechaniczne - kilka sztuk, wiertarki, szlifierki itp.), z zamiarem wykorzystywania ich do działalności gospodarczej. W czasie kiedy Wnioskodawczyni robiła ww. zakupy nie prowadziła działalności gospodarczej i do tamtej pory nie rozpoczęła działalności w tym zakresie. Natomiast od 2011 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - biuro rachunkowe, w której tego typu maszyn nie używa się. Ostatniego zakupu - prasy hydraulicznej, Wnioskodawczyni dokonała w marcu 2012 r. Zakupu tego nie wykazano jako koszt uzyskania przychodu. Obecnie Wnioskodawczyni chce sprzedać ww. rzeczy jednorazowo lub pojedynczo, w zależności od tego jakiego nabywcę znajdzie.

Maszyny wymienione we wniosku nie były wykorzystywane przez Wnioskodawczynię w działalności gospodarczej, natomiast w celach osobistych (niezwiązanych z działalnością) były wykorzystywane w ten sposób, że Wnioskodawczyni przygotowywała do używania, tj. czyściła, malowała i remontowała je systemem gospodarczym we własnym zakresie, tak aby były sprawne i mogły spełniać swoją funkcję. Do naprawy jednych maszyn używała innych działających lub wcześniej naprawionych. Ww. napraw dokonywała od zakupu do października 2012 r. Prasa hydrauliczna nabyta w marcu 2012 r. zakupiona została z zamiarem używania jej w działalności gospodarczej w zakresie produkcji wyrobów metalowych oraz części do maszyn i urządzeń. Działalności w ww. zakresie Wnioskodawczyni nie rozpoczęła, a z zamiaru prowadzenia działalności w tym zakresie zrezygnowała jesienią 2012 r.

Ponadto przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawczyni zaznaczyła, że nie działała, jako handlowiec, bo maszyny nie były nabywane z zamiarem odsprzedaży, ani jako usługodawca, ponieważ nie wykorzystywała tych rzeczy dla celów zarobkowych. Wszystko było kupowane z zamiarem wykorzystywania do działalności gospodarczej, której z różnych przyczyn, między innymi kryzysu gospodarczego, nie rozpoczęła, a z zamiaru zrezygnowała.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy nabycie maszyn nastąpiło przed rozpoczęciem przez Wnioskodawczynię działalności (w innym zakresie niż planowana wcześniej) oraz po jej rozpoczęciu (w zupełnie innym zakresie), a maszyny te nie mają związku z prowadzoną obecnie działalnością oraz biorąc pod uwagę fakt, iż nigdy nie były wykorzystywane w działalności, stwierdzić należy, że sprzedaż tychże maszyn, stanowiących własność Wnioskodawczyni nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej, to czynność taką należy zakwalifikować, jako sprzedaż innych rzeczy ruchomych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w sytuacji, gdy sprzedaż maszyn nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostanie dokonana przez Wnioskodawczynię po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. uzyskane z tego tytułu środki finansowe nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl