IPTPB1/415-3/11-2/KO - Kwalifikacja przychodów z najmu do właściwego źródła przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-3/11-2/KO Kwalifikacja przychodów z najmu do właściwego źródła przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania przychodów z tytułu najmu (dzierżawy) do właściwego źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania przychodów z tytułu najmu (dzierżawy) do właściwego źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W 2011 r. nabędzie lokal użytkowy (w stanie deweloperskim) położony w. Nieruchomość ta będzie stanowiła Jego majątek własny, nie będzie składnikiem majątku związanego z działalnością gospodarczą oraz nie będzie wykorzystywana do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Po dokonaniu prac adaptacyjnych ww. lokal Wnioskodawca zamierza wynająć. Przy wpłacaniu zaliczek na zakup nieruchomości Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku VAT, gdyż przychody, które będzie uzyskiwał zostaną objęte podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody osiągane z tytułu najmu (dzierżawy) lokalu użytkowego Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do odrębnego źródła przychodów jakim jest zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), przychód z najmu, podnajmu, dzierżawy. Jeśli nie, to czy przychody z najmu ww. nieruchomości wykluczą możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 8 ust. 3 w związku z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) poz. 28 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup lokalu użytkowego będzie stanowił Jego majątek prywatny, niezwiązany z działalnością gospodarczą. Dlatego zatem, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), przychody osiągane z tytułu najmu, podnajmu i dzierżawy składników majątku niezwiązanych z działalnością gospodarczą, stanowią odrębne źródło przychodów, niż przychody z działalności gospodarczej.

Na podstawie wyżej wymienionych argumentów Wnioskodawca uważa, że przychody osiągane z najmu (dzierżawy) lokalu użytkowego, jako odrębnego źródła przychodów, nie pozbawią Go prawa do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji części i akcesoriów samochodowych. Wobec powyższego nie ma zastosowania art. 8 ust. 3 w związku z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) poz. 28 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Artykuł 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zawiera katalog źródeł przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyliczenie tytułów źródeł przychodów ma na celu pogrupowanie tych źródeł według podobnego charakteru, co następnie skutkuje zróżnicowanym traktowaniem tychże źródeł. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

I tak, zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Z powyższych przepisów wynika, iż najem (dzierżawa) dla celów podatkowych może być traktowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Co do zasady, wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu (dzierżawy), ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem (dzierżawę). Nie dotyczy to jedynie przypadku, gdy przedmiotem najmu (dzierżawy) są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo gdy najem (dzierżawa) jest przedmiotem działalności, zgodnie z zapisami art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W 2011 r. zamierza nabyć lokal użytkowy (w stanie deweloperskim). Nieruchomość ta będzie stanowiła Jego majątek własny, nie będzie składnikiem majątku związanym z działalnością gospodarczą oraz nie będzie wykorzystywana do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Po dokonaniu prac adaptacyjnych Wnioskodawca zamierza ww. lokal wynająć.

Biorąc powyższe pod uwagę, jeżeli podatnik wynajmie składniki swojego (osobistego, prywatnego) majątku, wówczas przychody z tego najmu (dzierżawy) będą kwalifikowane jako pochodzące z tego odrębnego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za prawidłowe.

W związku z uznaniem za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, dotyczącego zakwalifikowania przychodów z najmu (dzierżawy) do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, stwierdzić należy, iż zgodnie z wnioskiem Zainteresowanego, odpowiedź na pytanie dotyczące wyłączenia opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co do przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl