IPTPB1/415-297/14-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-297/14-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2014 r. (data wpływu 29 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków finansowych, otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym wynagrodzenia za czynności realizowane w ramach projektu w 2013 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 22 lipca 2014 r., Nr IPTPB1/415-297/14-2/AP, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 22 lipca 2014 r. (data doręczenia 25 lipca 2014 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 31 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych sklasyfikowanych pod kodem PKD 85.59.B "Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane". Podatek dochodowy od osób fizycznych rozliczany jest na zasadach ogólnych, a zapisy księgowe dokonywane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W dniu 20 marca 2013 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę z Województwem... (w imieniu którego działał Zarząd Województwa...) na zorganizowanie szkoleń dla samozatrudnionych i pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) na lata 2007-2013, działania 8.1 "Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie", poddziałania 8.1.1 "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw". Projekt realizowany pod nazwą "Szkoła Trenerów Biznesu dla MMŚP" był finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotowe dofinansowanie wypłacane jest w 85% przez Ministra Finansów (środki europejskie) oraz w 15% przez Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych (budżet państwa).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 23 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określała przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 685), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów, podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizacje programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy techniczne.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach, programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Podkreślić należy, że w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich.

Jednak zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Ustawa o finansach publicznych określa również sposób dystrybucji pochodzących z Unii Europejskiej środków finansowych przeznaczonych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot - płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z Ministerstwa Finansów, a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: Ministerstwo Finansów - Bank Gospodarstwa Krajowego - beneficjent.

Jednocześnie zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Projekt "Szkoła Trenerów Biznesu dla MMŚP" był realizowany od 1 sierpnia 2013 r. do 30 kwietnia 2014 r. na terenie województwa.... Głównym celem projektu było podniesienie kwalifikacji zawodowych i kompetencji osobistych pracowników mikroprzedsiębiorstw posiadających specjalistyczną wiedzę w danej dziedzinie do pełnienia roli Trenera/ki-Edukatora/ki (w zakresie umiejętności prowadzenia szkoleń dla osób dorosłych). Realizacja celu głównego projektu ma wpływ na osiągnięcie oczekiwanego efektu realizacji POKL poprzez zwiększenie ogólnej liczby przedsiębiorstw objętych wsparciem w zakresie szkolenia ich pracowników i podnoszenia kompetencji regionalnych kadr gospodarki opartej na wiedzy.

W ramach realizowanego projektu firma Wnioskodawczyni zatrudniała trenerów, którzy świadczyli usługi szkoleniowe przez cały okres realizacji projektu. Z wszystkimi trenerami były zawierane umowy cywilno-prawne oraz był naliczany i odprowadzany podatek dochodowy zgodnie z zasadami ogólnymi. Jednym z trenerów była także osoba prowadząca jednoosobową daną działalność gospodarczą, tj. właściciel firmy - Wnioskodawczyni, która otrzymała z tego tytułu jednorazowe wynagrodzenie w wysokości 1 280 zł. W tym przypadku nie było umowy cywilno-prawnej, Wnioskodawczyni musiałaby zawrzeć ją sama ze sobą. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL wskazane wynagrodzenie dokumentowane było dokumentem księgowym (notą księgową). Dodatkowo, poza prowadzonymi szkoleniami Wnioskodawczyni, jako właściciel firmy, była przez cały okres trwania umowy koordynatorem tego projektu, jak również w przypadku prowadzonych szkoleń, pobierała za wykonaną pracę wynagrodzenie miesięczne w wysokości 1 000 zł. Wynagrodzenie to było przewidziane w budżecie projektu w ramach kosztów bezpośrednich i płacone przelewem z subkonta projektowego na konto firmowe Wnioskodawczyni.

Odpowiedzialność i zadania wykonywane przez Wnioskodawczynię: zarządzanie administracyjne, prawidłowa realizacja i rozliczenie projektu, reprezentowanie partnera przed Instytucją Pośredniczącą, koordynowanie prawidłowości działań partnerów, zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, gromadzenie i archiwizacja dokumentacji, realizacja zadań, rozliczanie projektu (projekt rozliczany w oparciu o XI kwot ryczałtowych), przedkładanie wniosków o płatność, dobór kadry (z zachowaniem zasady konkurencyjności) do prowadzenia zajęć w ramach kursu trenerskiego, odpowiedzialność za realizację zadań 2-9 i 11. Praca na potrzeby projektu wynosiła 60 godz./mieś. Wynagrodzenie rozliczane było notą księgową.

Podstawą prawną otrzymania środków na realizację projektu jest umowa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nr umowy: 640/POKL.08.01.01-05-425/12-00 zawarta w dniu 20 marca 2013 r. pomiędzy Województwem..., a Wnioskodawczynią, jako właścicielem firmy.

Projekt realizowany przez Wnioskodawczynię rozliczany był na podstawie kosztów bezpośrednich oraz pośrednich. Do kosztów bezpośrednich zaliczane są koszty ściśle i bezpośrednio związane z realizacją projekt, tj. wynagrodzenia trenerów, wynagrodzenie psychologa, wynagrodzenie koordynatora projektu, materiały dydaktyczne dla uczestników, zakup testów psychologicznych, opracowanie ankiety na potrzeby projektu, usługi cateringowe dla uczestników, usługi doradcze, opłata za prowadzenie rachunku bankowego, działania informacyjne. Dodatkowo do kosztów pośrednich związanych z realizacją projektu zaliczane były opłaty za energię elektryczną, usługi księgowe, środki czystości, materiały biurowe. Kwota kosztów pośrednich była przekazywana wraz z dofinansowaniem kwoty wydatków bezpośrednich i stanowiła 9% kosztów bezpośrednich. Środki na finansowanie projektu (łączne koszty pośrednie i bezpośrednie) były przekazywane na firmowe odrębne konto projektu. Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie w formie zaliczki płatnej w dwóch ratach - pierwszą otrzymała w sierpniu 2013 r., kolejną w styczniu 2014 r. Z uwagi na niewielką wartość projektu ogółem oraz w celu sprawniejszej realizacji i rozliczania projektu (w tym ułatwienia przepływów finansowych) całość kosztów bezpośrednich i pośrednich była rozliczana ryczałtem. Na Wnioskodawczyni ciążyła taka racjonalność ponoszonych wydatków by poniesione koszty obliczone ryczałtem były adekwatne do otrzymanej na ten poczet dotacji. W ramach realizacji projektu Wnioskodawczyni musiała tak skalkulować ponoszone koszty by dotacja w całości refundowała faktycznie poniesione wydatki. Po zakończeniu projektu w wyniku finalnego rozliczenia faktycznie poniesionych kosztów bezpośrednich i pośrednich Wnioskodawczyni zaewidencjonowała przychód, który był wynikiem różnicy pomiędzy dotacją otrzymaną ryczałtem, a faktycznie poniesionym kosztem.

Zauważyć należy, że podczas dokonywania uzupełnień złożonego wniosku z dnia 31 lipca 2014 r. Wnioskodawczyni ponownie wnikliwie przeanalizowała podstawę prawną zwolnienia od opodatkowania otrzymanych środków. Wskazała przy tym, że orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do dochodów sfinansowanych z funduszy strukturalnych nie jest jednolite. Główny problem polega na tym, że zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie obejmuje środków pochodzących z krajowych źródeł, natomiast w przypadku projektów realizowanych z udziałem środków funduszy strukturalnych stanowią one refundację wcześniej poniesionych wydatków sfinansowanych publicznymi środkami krajowymi. Argumentacja formułowana przez niektóre składy orzekające sądów administracyjnych, m.in. w wyroku WSA w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007 r., sygn. akt I SA/Kr 1555/06 dowodzi, że prefinansowanie jest jedynie techniczną kwestą, która nie ma wpływu na faktyczne pochodzenie środków. Odmienne stanowiska można znaleźć w wyrokach WSA w Warszawie.

Ponadto, Wnioskodawczyni analizując przepisy przytoczyła m.in. interpretację indywidualną IBPBI/1/415-255/14/ESZ, która przedstawia analogiczną sytuację występującą u Niej, i która ze względu na swój charakter i aktualny stan faktyczny wpłynęła na zmianę docelowej podstawy prawnej w przyjętym przez Nią stanowisku. Wnioskodawczyni podkreśliła, że Jej stanowisko co do samego zwolnienia otrzymanych środków finansowych w ramach realizowanego projektu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest nadal podtrzymywane, a została jedynie doprecyzowana podstawa prawna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

1. Czy w przypadku pobieranego wynagrodzenia z tytułu prowadzonych szkoleń oraz pełnionego stanowiska koordynatora, Wnioskodawczyni powinna naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych w momencie wypłaty tych środków, rozliczonych na podstawie noty obciążeniowej oraz rozliczyć je jako przychód w zeznaniu rocznym za 2013 i 2014 rok, bądź czy doliczyć bieżące wynagrodzenie z tytułu prowadzonych szkoleń i wynagrodzenie koordynatora do bieżących przychodów z działalności gospodarczej, jeśli tak, to w którym momencie i na jakiej podstawie. Czy otrzymane wynagrodzenie jest zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji uzyskanie ww. dochodu nie rodzi konieczności wykazywania go w zeznaniu podatkowym.

2. Czy nadwyżka powstała w wyniku różnicy pomiędzy otrzymaną dotacją obliczoną ryczałtem, a faktycznie poniesionymi kosztami bezpośrednimi i pośrednimi stanowi przychód podatkowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Jeżeli tak, to w którym momencie i na jakiej podstawie. Czy różnica pomiędzy otrzymaną dotacją obliczoną ryczałtem, a faktycznie poniesionymi kosztami bezpośrednimi i pośrednimi jest zwolniona przedmiotowo z podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania Nr 1 i Nr 2, dotyczące 2013 r., natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, że ta część otrzymanego dofinansowania, która pochodzi ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej, stanowi dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki pochodzące z budżetu krajowego podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawczynię w związku z pełnieniem funkcji koordynatora projektu - 1 000 zł/mies. oraz przeprowadzenia jednorazowego szkolenia o wartości 1 280 zł, stanowią dla Niej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (a nie wynagrodzenie), zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Praca wykonywana przez Wnioskodawczynię na rzecz projektu jest pracą wykonywaną w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji, otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie stanowi przychód (dochód) z działalności gospodarczej, od którego jako zwolnionego od opodatkowania zgodnie z podstawą prawną przytoczoną powyżej, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W konsekwencji, uzyskanie ww. dochodu nie rodzi konieczności wykazywania go w zeznaniu podatkowym.

Natomiast przychód powstały w wyniku różnicy pomiędzy otrzymaną dotacją obliczoną ryczałtem, a faktycznie poniesionymi kosztami bezpośrednimi i pośrednimi stanowi dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, analogicznie jak powyżej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 121 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków finansowych, otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym wynagrodzenia za czynności realizowane w ramach projektu w 2013 r., jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r., o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Rozważając charakter środków pieniężnych, o których mowa w ww. przepisach, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 powyższej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz.Urz.UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Należy dodać, że funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Unii Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Są one wskazane w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 (Dz.Urz.UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 25 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 ww. ustawy, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Stosownie do art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (...).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych. Podatek dochodowy od osób fizycznych rozliczany jest na zasadach ogólnych, a zapisy księgowe dokonywane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W dniu 20 marca 2013 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę z Województwem... w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) na lata 2007-2013. Projekt realizowany był finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotowe dofinansowanie wypłacane jest w 85% przez Ministra Finansów (środki europejskie) oraz w 15% przez Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych (budżet państwa). Projekt był realizowany od 1 sierpnia 2013 r. do 30 kwietnia 2014 r. W ramach realizowanego projektu firma Wnioskodawczyni zatrudniała trenerów, którzy świadczyli usługi szkoleniowe przez cały okres realizacji projektu. Jednym z trenerów była także osoba prowadząca jednoosobową daną działalność gospodarczą, tj. właściciel firmy - Wnioskodawczyni, która otrzymała z tego tytułu jednorazowe wynagrodzenie. Dodatkowo poza prowadzonymi szkoleniami Wnioskodawczyni jako właściciel firmy była przez cały okres trwania umowy koordynatorem tego projektu, i również jak w przypadku prowadzonych szkoleń, pobierała za wykonaną pracę wynagrodzenie miesięczne. Wynagrodzenie to było przewidziane w budżecie projektu w ramach kosztów bezpośrednich i płacone przelewem z subkonta projektowego na konto firmowe Wnioskodawczyni.

Zauważyć należy, że program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, tj. ze środków pochodzących z funduszu strukturalnego, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz przytoczone regulacje prawne, należy wskazać, że środki, które Wnioskodawczyni otrzymała w 2013 r. jako koordynator projektu oraz środki z tytułu przeprowadzenia szkoleń w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa stanowić będą dla Niej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód ten będzie zwolniony z opodatkowania w części pochodzącej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w części pochodzącej z budżetu państwa - na postawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe zauważyć należy, że środki finansowe otrzymane w 2013 r. przez Wnioskodawczynię w związku z pełnieniem funkcji koordynatora, oraz w związku z przeprowadzeniem szkoleń, stanowią dla Niej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (a nie wynagrodzenie), zwolniony z opodatkowania (z ww. zastrzeżeniem dot. wydatków inwestycyjnych) na podstawie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Praca wykonywana przez Wnioskodawczynię na rzecz projektu jest pracą wykonywaną w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji, otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie stanowi przychód (dochód) z działalności gospodarczej, od którego jako zwolnionego od opodatkowania, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W konsekwencji, uzyskanie ww. dochodu nie rodzi konieczności wykazywania go w zeznaniu podatkowym za rok 2013.

Odnosząc się do kwestii, czy nadwyżka powstała w wyniku różnicy pomiędzy otrzymaną dotacją obliczoną ryczałtem, a faktycznie poniesionymi kosztami bezpośrednimi i pośrednimi, pozostająca w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, stanowi dla Niej przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniu podlega cała kwota otrzymanej dotacji, nawet jeśli wystąpiła nadwyżka otrzymanych środków nad wydatkami na koszty bezpośrednie i pośrednie.

Podsumowując, dotacja otrzymana przez Wnioskodawczynię w 2013 r. będzie dla Niej przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, jednakże w całości zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy podkreślić, że Wnioskodawczyni we wniosku z dnia 26 maja 2014 r., jako podstawę prawną zwolnienia z opodatkowania środków finansowych, otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym wynagrodzenia za czynności realizowane w ramach projektu, wskazała art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 31 lipca 2014 r. Wnioskodawczyni jako podstawę prawną zwolnienia otrzymanej dotacji wskazała art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ uwzględniając uzupełnienie wniosku uznał stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione w uzupełnieniu wniosku za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że przywołana przez Wnioskodawczynię interpretacja indywidualna dotycząca przepisów prawa wydana została w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl