IPTPB1/415-296/13-5/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-296/13-5/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym, pismem z dnia 2 lipca 2013 r., Nr IPTPB1/415-296/13-2/KO, IPTPP1/443-331/13-2/AK na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 2 lipca 2013 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 5 lipca 2013 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 11 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.), które nadane zostało w polskiej placówce pocztowej w dniu 12 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa, opodatkowaną podatkiem liniowym. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach działalności między innymi realizuje projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 (EFS PO KL).

W realizowanych projektach (czas realizacji 2013 r.-2014 r.) organizowane są szkolenia językowe i komputerowe. Celem szkoleń językowych jest podwyższenie znajomości języków obcych, pewności płynności i poprawności, przy dalszym wzbogacaniu słownictwa oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych. Natomiast celem szkoleń komputerowych jest zwiększenie wiedzy i umiejętności w zakresie obsługi komputera (potrzebnych w każdym zawodzie). Dodatkowym atutem tych szkoleń jest zwiększenie uczestnictwa osób dorosłych w edukacji formalnej i nieformalnej.

Na warunkach określonych w umowach na realizację projektów w ramach EFS POKL instytucje pośredniczące/wdrażające przyznają dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Finansowanie powyższych projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% kosztów kwalifikowalnych) i budżetu państwa (15% kosztów kwalifikowalnych). Realizacja projektów nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu jak również w ramach całej prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z zawartymi/zawieranymi umowami na realizację projektu koszty bezpośrednie na szkolenia z języka angielskiego, francuskiego i niemieckiego oraz szkolenia komputerowe, prowadzące do uzyskania kompetencji w zakresie Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL) na poziomie ECDL Start i ECDL Core, będą rozliczane na podstawie stawek jednostkowych. W myśl art. 11 rozporządzenia nr 1081/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego obok kwot ryczałtowych koszty bezpośrednie w projektach można rozliczać na podstawie z góry ustalonych stawek jednostkowych. Wysokość stawek jednostkowych została wskazana w załączniku nr 2 i nr 3 do Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Wytyczne) do stosowania, których Wnioskodawca zobowiązał się w umowie o dofinansowanie. Wysokość stawek dla szkoleń językowych została wskazana w załączniku nr 2 do Wytycznych. Stawka jednostkowa dotyczy usługi o wystandaryzowanym zakresie obejmującym: 60 godzin lekcyjnych szkolenia jednej osoby przy liczebności grupy nieprzekraczającej 12 osób oraz koszty wykładowcy oraz sali. W przypadku realizacji przez beneficjenta szkolenia językowego w wymiarze będącym wielokrotnością wymiaru objętego ww. standaryzacją (np. 120,180,... godzin zajęć) rozliczenie kosztów następuje w oparciu o odpowiednią wielokrotność stawki jednostkowej wynikającej z załącznika nr 2 do Wytycznych (np. dwukrotność stawki w przypadku 120 godzin zajęć).

Natomiast w załączniku nr 3 do Wytycznych została wskazana wysokość stawek dotycząca szkoleń komputerowych. Stawka jednostkowa dla szkoleń komputerowych dotyczy usługi szkoleniowej dla jednej osoby o następującym zakresie kosztów: wykładowca, sala (z niezbędnym wyposażeniem) oraz materiały dydaktyczne (w tym podręcznik), (zob. Zasady Finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 24 grudnia 2012 r.)

Koszt kwalifikowalny za szkolenia z języka angielskiego, francuskiego i niemieckiego oraz za szkolenia komputerowe, w ramach projektu nie jest ustalany w oparciu o faktycznie poniesione wydatki, a jedynie w wyniku przemnożenia ustalonej stawki dla danej usługi (wskazanej w Wytycznych) przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych. Jeżeli zostanie wykonana mniejsza od założonej liczba usług we wniosku o dofinansowanie to we wniosku o płatność (wniosek sprawozdawczo - rozliczeniowy) rozliczeniu podlega jedynie ta zrealizowana liczba usług.

Przy rozliczeniu projektu nie ma znaczenia faktycznie poniesiony wydatek na realizację usługi tylko ilość zrealizowanych usług. Beneficjent jest zobowiązany udokumentować faktyczne wykonanie liczby usług objętych stawką jednostkową, które wykazuje we wniosku o płatność. Dowodem wykonania usługi przy stawkach jednostkowych na szkolenia językowe i szkolenia komputerowe może być np. certyfikat ukończenia szkolenia lub zdania egzaminu oraz lista obecności na szkoleniu.

W Rozdziale 4 Podrozdziale 2 Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 14 sierpnia 2012 r. wskazano, że koszty bezpośrednie mogą być rozliczane ryczałtem w oparciu o kwoty ryczałtowe lub stawki jednostkowe. Koszty bezpośrednie rozliczane ryczałtem traktowane są jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki bezpośrednie rozliczane ryczałtem, w związku z tym dokumenty te nie podlegają kontroli na miejscu. Beneficjent powinien posiadać odpowiednią, określoną w umowie o dofinansowanie projektu, dokumentację potwierdzającą wykonanie rezultatów, produktów lub zadań zgodnie z uzgodnionym wnioskiem o dofinansowanie projektu np. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w piśmie z dnia 22 listopada 2012 r. znak DZF-IV-82252-582-k.p./12 stwierdza, że w indywidualnych przypadkach może wystąpić rozliczenie w projekcie kwot mniejszych lub większych niż wydatki rzeczywiście poniesione przez Beneficjenta. Jednak nie może mieć to wpływu na poprawność realizacji projektu. Instytucja Zarządzająca PO KL we wspomnianym piśmie wyjaśnia, że w przypadku niższej wartości rzeczywiście poniesionych wydatków, niż wartość stawki jednostkowej lub kwoty ryczałtowej, powstała różnica nie stanowi oszczędności w projekcie, a sposób jej zaksięgowania zależy od polityki rachunkowej Beneficjenta.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 lipca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż zasady rozliczania stawki jednostkowej w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa są takie same dla wszystkich projektów, w których usługi dotyczące szkoleń z języka angielskiego, francuskiego i niemieckiego oraz szkoleń komputerowych rozliczane są w oparciu o stawkę jednostkową ustaloną dla tych usług. W przyszłości Wnioskodawca zamierza realizować również podobne projekty, w których wspomniane wyżej usługi będą rozliczane stawką jednostkową.

Projekty ze stawką jednostkową, które Wnioskodawca realizuje i zamierza realizować w przyszłości są w 100% dofinansowane przez Instytucję pośredniczącą/wdrażającą w formie dotacji celowej z budżetu państwa i ze środków Unii Europejskie. Finansowanie tych projektów odbywa się ze środków EFS wpłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych oraz 15% kosztów kwalifikowalnych z budżetu państwa, w których uczestnicy projektów nie wnoszą opłat za uczestnictwo w szkoleniu. W przyszłości Wnioskodawca również zamierza realizować projekty rozliczane w oparciu o stawkę jednostkową.

Nazwy realizowanych aktualnie projektów ze stawką jednostkową:

* "KL", priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw,

* "OKL", priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw,

* "W", priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw,

* "M", priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, działanie 9.6 Upowszechnienie uczenia się dorosłych, poddziałanie 9.6.2 Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych.

Wnioskodawca dodał, iż jest realizatorem projektu na mocy podpisanej umowy o dofinansowanie projektów pomiędzy Wnioskodawcą a instytucją ogłaszającą konkurs (IP/IP2/IW) i odpowiada za zrealizowanie projektów zgodnie z zawartymi umowami.

Jako podstawę prawną otrzymanych środków finansowych Wnioskodawca wskazał:

* Projekt "KL", priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw - Umowa z dnia 3 grudnia 2012 r., umowa z Województwem w imieniu, którego działa Zarząd Województwa.

* Projekt "OKL", priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw - umowa z dnia 26 kwietnia 2013 r. zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

* Projekt "W", priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw - Umowa z dnia 20 listopada 2012 r. umowa z Województwem w imieniu, którego działa Zarząd.

* Projekt "M", priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, działanie 9.6 Upowszechnienie uczenia się dorosłych, poddziałanie 9.6.2 Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych - umowa z dnia 8 kwietnia 2013 r., umowa z Samorządem Województwa.

Źródłem finansowania 15% wartości dotacji jest dotacja celowa budżetu państwa (zgodnie z informacja przedstawioną w pkt 1).

Nadwyżka środków z otrzymanej dotacji stanowić będzie środki własne Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychód (nadwyżka) powstały w wyniku mniejszych wydatków na określoną liczbę usług dot. szkoleń z języka angielskiego, francuskiego i niemieckiego oraz szkoleń komputerowych (wynikający z niższych cen usług), niż kwota otrzymanej dotacji na taką samą liczbę usług wynikająca z przemnożenia ilości usług i stawki jednostkowej, jest dla Wnioskodawcy przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy podlega ewidencji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

2.

Czy różnica powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi niż kwota otrzymanej dotacji za tą samą ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową, pozostaje u Wnioskodawcy jako środki własne.

3.

Czy nadwyżkę otrzymanych środków dotacji powstałą w wyniku poniesienia mniejszych wydatków niż kwota otrzymanej dotacji za ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową, można przeznaczyć na finansowanie działalności podstawowej, a koszty pokryte z tych środków wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako koszt podatkowy, czy podatek VAT naliczony przy ponoszeniu tych kosztów będzie podlegał odliczeniu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 lipca Wnioskodawca przeformułował pytania Nr 2 i 3 nadając im treść:

Pytanie Nr 2:

Czy różnica powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi dotyczące szkoleń z języka angielskiego, francuskiego i niemieckiego oraz szkoleń komputerowych (wynikających z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej dotacji za tą samą ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową, pozostająca u Wnioskodawcy jako środki własne stanowi dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie Nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:

Czy Wnioskodawca może wpisać do podatkowej książki przychodów i rozchodów jako koszt podatkowy środki wydatkowane na zakup towarów i usług dotyczących jego działalności komercyjnej, zakupione ze środków własnych uzyskanych z nadwyżki otrzymanych środków dotacji powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi dotyczące szkoleń z języka angielskiego, francuskiego i niemieckiego oraz szkoleń komputerowych (wynikających z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej dotacji za tą samą ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową.

Pytanie Nr 3 w zakresie podatku od towarów i usług:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od zakupów dokonanych w ramach prowadzonej działalności komercyjnej towarów i usług sfinansowanych ze środków własnych uzyskanych z nadwyżki otrzymanych środków dotacji powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi dotyczące szkoleń z języka angielskiego, francuskiego i niemieckiego oraz szkoleń komputerowych (wynikającej z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej dotacji za tą samą ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone Nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 lipca 2013 r., można wpisać do podatkowej książki przychodów i rozchodów jako koszt podatkowy środki wydatkowane na zakup towarów i usług dotyczących Jego działalności komercyjnej, zakupionych ze środków własnych uzyskanych z nadwyżki otrzymanych środków dotacji powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi, dotyczące szkoleń z języka angielskiego, francuskiego i niemieckiego oraz szkoleń komputerowych (wynikającej z niższych cen usług), niż kwota otrzymanej dotacji za tą samą ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową (art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdza się, co następuje:

W wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej nr IPTPB1/415-296/13-4/KO uznano, że w świetle ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), środki które Wnioskodawca otrzyma, jako beneficjent w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa stanowią dla Niego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony jednakże z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

* art. 21 ust. 1 pkt 129 - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło z dotacji celowej z budżetu państwa,

* art. 21 ust. 1 pkt 136 - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej (zważywszy, iż jak wskazano we wniosku Wnioskodawczyni jest beneficjentem tych środków).

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

Analizując powyższe wskazać należy, że jedynie w przypadku kiedy podatnik faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem, udowodni fakt poniesienia kosztów w sposób nie budzący wątpliwości oraz wydatek ten nie znajduje się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy bezsprzecznie wynika, że koszty które zostały sfinansowane ("pokryte") z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 129, 136 powoływanej ustawy, nie mogą być kosztem podatkowym. O tym, że wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt, że zostały one pokryte otrzymaną dotacją, zwolnioną od opodatkowania. Oznacza to, że jeżeli wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na bieżące wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zostały sfinansowane z dopłaty pochodzącej z pomocy Unii Europejskiej, wypłacanej z środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, to ta części wydatków nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

Wyłączenie określonych wydatków z kosztów uzyskania przychodów powoduje, że w takiej sytuacji nie znajdują zastosowania przepisy art. 22 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Powyższą zasadę, w myśl ust. 3a tegoż artykułu, stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania z wyłączeniem źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2.

W sytuacji opisanej we wniosku Wnioskodawca zamierza z nadwyżki otrzymanych z dotacji środków ponieść wydatki, które na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. O tym, że dane wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt, że zostały one pokryte z dopłaty pochodzącej z środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) i budżetu państwa (15%) - zwolnionych od opodatkowania.

Skoro zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dany koszt jest wyłączony z kosztów podatkowych, to nie może być jednocześnie uwzględniony w tych kosztach w proporcji, o której mowa w art. 22 ust. 3 i 3a cytowanej ustawy.

Podsumowując, pomoc wspólnotowa i krajowa są zwolnione z podatkowania na postawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Wnioskodawca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze środków zwolnionych z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl