IPTPB1/415-280/11-2/AG - Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-280/11-2/AG Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą od 10 sierpnia 2009 r. Jest to działalność usługowa, polegająca na załadowywaniu na zlecenie kontrahenta (usługodawcy) towarów (tj. artykułów spożywczych oraz przemysłowych) na palety (tj. artykułów spożywczych oraz przemysłowych) w magazynach - miejscach składowania, przeładunku towarów w celu ich zabezpieczenia podczas transportu do nabywców. Jednocześnie, w trakcie wykonywania przedmiotowych usług nakrywa załadowane towarem palety kapturem foliowym, nakleja numer zlecenia oraz finalnie oddaje zlecenie do zatwierdzenia przez usługobiorcę (pracowników usługobiorcy). Prowadzona działalność usługowa stanowi pierwszy etap czynności związanych z transportem towarów do ich nabywców.

Powyższa działalność została sklasyfikowana przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w otrzymanej przez Wnioskodawczynię opinii z dnia 28 października 2011 r. odpowiednio, jako:

* "Działalność pozostałych agencji transportowych " 52.29C PKD 2007 - zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD);

* "Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane" 52.29.20.0 PKWiU 2008 - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Powyższe usługi były przez Wnioskodawczynię wykonywane także w latach wcześniejszych (i są wykonywane nadal), przy czym Wnioskodawczyni nie posiadała wcześniej potwierdzenia prawidłowości ich klasyfikacji na gruncie PKWiU, co było przyczyną wątpliwości w zakresie ich prawidłowej klasyfikacji statystycznej, a w konsekwencji traktowania przez Wnioskodawczynię tych usług jako usług pakowania sklasyfikowanych w grupie 82.92 PKWiU 2008 (tj. usługi związane z pakowaniem).

Wnioskodawczyni dokonała stosownych zmian w centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej w zakresie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, tj. dokonała zmiany na działalność określoną w PKD symbolem 52.29C "Działalność pozostałych agencji transportowych".

Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza była od początku opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o wyborze tej formy opodatkowania zawiadomiła organ podatkowy w wymaganym przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) oświadczeniu.

W związku ze zmianą przepisów ww. ustawy od 1 stycznia 2011 r., w szczególności Załącznika nr 2 zawierającego wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przed otrzymaniem opinii wydanej przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z uwagi na fakt, iż w załączniku tym zostały ujęte usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane z wyłączeniem usług przyjmowania telefonów, mieszczące się w ramach grupowania 82.9 PKWiU 2008, Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z wyżej opisanej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W przyszłości Wnioskodawczyni ma zamiar nadal prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wskazanym powyżej.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, w celu wyeliminowania wątpliwości co do zasad opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, opisanych w stanie faktycznym powyżej, Wnioskodawczyni pragnie potwierdzić rozumienie odpowiednich przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w omawianym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stosunku do uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług opisanych w stanie faktycznym powyżej, przysługiwało Jej i nadal przysługuje prawo do opodatkowania tych przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku prezentowania opinii odmiennej od przedstawionego niżej stanowiska, Wnioskodawczyni zwróciła się z prośbą o wskazanie właściwego rozwiązania, jak i podstawy prawnej znajdującej zastosowanie w przedmiotowej kwestii.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w stosunku do uzyskiwanych przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, była i nadal jest uprawniona do ich opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1993 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, (...).

Jednocześnie, według art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości łub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Równocześnie, w myśl art. 8 ust. 3 powyższej ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi-chyba, że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W stosunku do podatników, o których mowa w zdaniu powyżej, podlegających za część roku opodatkowaniu na ogólnych zasadach, za podstawę do określenia podatku dochodowego przyjmuje się dochód osiągnięty po utracie warunków do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 22 ust. 2 ww. ustawy).

Mając na względzie powołane powyżej regulacje prawne, Wnioskodawczyni uważa, iż była uprawniona i nadal zachowuję prawo do opodatkowania ryczałtem uzyskiwanych przychodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług opisanych powyżej w stanie faktycznym. Jej zdaniem, w przedstawionym przypadku nie występują negatywne przesłanki, wymienione enumeratywnie w art. 8 ust. 1 ustawy, uniemożliwiające zastosowanie opodatkowania tych przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w szczególności wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi nie zostały wymienione w Załączniku nr 2 do ustawy.

Wnioskodawczyni podnosi, iż skoro usługi te zostały sklasyfikowane przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego jako "Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane" 52.29.20.0 PKWiU 2008, które to usługi nie zostały wymienione w Załączniku nr 2 do ustawy, to tym samym uzyskiwane przez Nią przychody z tytułu świadczenia tych usług mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Na możliwość korzystania z tej formy opodatkowania nie ma bowiem wpływu okoliczność, iż do momentu otrzymania opinii wydanej przez ww. instytucję, klasyfikowała wykonywane usługi odmiennie, aczkolwiek błędnie, tj. jako usługi związane z pakowaniem wskazane w grupowaniu 82.92 PKWiU 2008, które od 1 stycznia 2011 r., w związku ze zmianą Załącznika nr 2 do ustawy, zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W konsekwencji, skoro Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego będący właściwą instytucją do klasyfikacji rodzajów świadczonych usług na gruncie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, sklasyfikował wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako "Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane" (52.29.20.0 PKWiU 2008), które nie zostały wymienione w Załączniku nr 2 do ustawy, to Wnioskodawczyni posiadała i nadał posiada prawo do opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia tych usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę opinię wydaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych, Wnioskodawczyni uważa, iż nie utraciła prawa do opodatkowania ryczałtem przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym, a w konsekwencji nie była zobowiązana do założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz opłacania podatku dochodowego na tzw. zasadach ogólnych, tym samym powinna kontynuować w 2011 r. przyjęte zasady rozliczeń podatkowych dla celów podatku dochodowego (tj. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).

Reasumując, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż w stosunku do uzyskiwanych przez Nią przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, była i nadal jestem uprawniona do ich opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 powyższej ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do przepisu art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przy czym, aby skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, o której mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze, stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Przepis ten stanowi, iż pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 powołanej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W wykazie tym, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., pod pozycją 46 ujęto również usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług przyjmowania telefonów o symbolu PKWiU ex 82.9. Zatem, usługi te zostały wyłączone z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym z dniem 1 stycznia 2011 r.

W świetle powyższych przepisów o możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu decyduje wyłącznie rodzaj działalności, którą faktycznie podatnik wykonuje. Gdy przedmiotem tej działalności nie są usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik może korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Przepis art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, iż w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl natomiast do art. 22 ust. 2 ww. ustawy, w stosunku do podatników, o których mowa w ust. 1, podlegających za część roku opodatkowaniu na ogólnych zasadach, za podstawę do określenia podatku dochodowego przyjmuje się dochód osiągnięty po utracie warunków do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż od 2009 r. prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wybrała bowiem tą formę opodatkowania. W ramach tej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni wykonuje usługi polegające na załadowywaniu na zlecenie kontrahenta towarów na palety w magazynach tj. miejscach składowania, przeładunku towarów. W trakcie wykonywania przedmiotowych usług nakrywa załadowane towarem palety kapturem foliowym, nakleja numer zlecenia oraz finalnie oddaję zlecenie do zatwierdzenia przez usługobiorcę. Prowadzona działalność usługowa stanowi pierwszy etap czynności związanych z transportem towarów do ich nabywców.

Pierwotnie powyższe usługi zakwalifikowała jako usługi pakowania sklasyfikowane w grupie 82.92.PKWiU 2008, zamiast prawidłowo jako "Działalność pozostałych agencji transportowych" o symbolu 52.29C PKD 2007.

Wskazała, iż w opinii z dnia 28 października 2011 r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego ww. działalność zakwalifikował jako:

* "Działalność pozostałych agencji transportowych " 52.29C PKD 2007,

* "Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane" 52.29.20.0 PKWiU 2008

W związku z powyższym dokonała stosownej korekty w ewidencji działalności gospodarczej.

Z uwagi na zmianę z dniem 1 stycznia 2011 r. Załącznika Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, polegającą na ujęcia w nim usług mieszczących się w grupie 82.9 PKWiU 2008, co nastąpiło przed dokonanie ww. korekty, ma wątpliwości co do prawidłowości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przypadku gdy usługi, które faktycznie Wnioskodawczyni wykonuje od 2009 r., według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) sklasyfikowane są pod symbolem 52.29.C, to będą miały zastosowanie przepisy powołanej wyżej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wykonując tego rodzaju usługi Wnioskodawczyni może korzystać z opodatkowania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Skoro Wnioskodawczyni nie zgłosiła likwidacji działalności gospodarczej i nie dokonała wyboru innej formy opodatkowania, to nie utraciła prawa do opodatkowania osiągniętych z ww. tytułu przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Należy jednocześnie podkreślić, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. W związku z powyższym, tut. Organ, opierając się na opisie stanu faktycznego przyjął, iż usługi, które Wnioskodawczyni wykonuje od 2009 r., według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) winny być sklasyfikowanych pod symbolem 52.29.C, nie oceniał natomiast tej kwestii. Takie ustalenia mogą być poczynione wyłącznie w ramach prowadzonego przez właściwy organ podatkowy postępowania podatkowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa są wyłącznie przepisy prawa.

Mając na uwadze fakt, iż stanowisko Wnioskodawczyni dotyczące pytania zawartego we wniosku uznano za prawidłowe, odstąpiono od udzielenia odpowiedzi na zagadnienie następne, gdyż stało się one bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl