IPTPB1/415-28/14-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-28/14-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu 24 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), pismem z dnia 9 kwietnia 2014 r., Nr IPTPB1/415-28/14-2/DS wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 24 kwietnia 2014 r. do tutejszego Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania w placówce pocztowej 22 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Radni Miasta pełniąc swoje funkcje na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) oraz na podstawie Statutu Gminy biorą udział w szkoleniach tematycznych, kursach oraz wyjeżdżają w podróże służbowe, krajowe i zagraniczne, które finansowane są ze środków własnych Gminy, a także uczestniczą w seminariach, konferencjach i innych imprezach kulturalnych organizowanych i opłacanych przez Miasto. Ponadto, Radni Gminy w celu prawidłowego sprawowania codziennych obowiązków radnego korzystają z prasy samorządowej, wizytówek, telefonów komórkowych oraz z mobilnego internetu w użyczonym bezpłatnie sprzęcie komputerowym - na koszt Gminy.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina posiada osobowość prawną. W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.

W latach 2010-2013, Urząd Miasta stosuje zasadę, że koszty szkoleń, koszty rozmów telefonicznych i koszty materiałów biurowych, czasopism i kalendarzy stanowią dla radnych nieodpłatne świadczenia, które zakwalifikowane zostały do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z procedurą członkowie organu stanowiącego (Radni), który jest obsługiwany przez Urząd Miasta, składają wnioski o zakup czasopism, mobilnego internetu, uczestnictwa w danym szkoleniu, czy konferencji.

W 2012 r. Miasto użyczyło bezpłatnie, na podstawie umowy użyczenia wszystkim członkom organu stanowiącego (Rady Miasta), sprzęt komputerowy wraz z mobilnym dostępem do internetu. Radnym, których (np. Przewodniczący Rady Miasta) dieta przekracza limit 2.280 zł, kwota m.in. za korzystanie z mobilnego internetu, za zakup czasopism, zostaje opodatkowana jako przychód Radnego z działalności wykonywanej osobiście.

W myśl tej zasady Urząd Miasta wystawia na koniec roku podatkowego dla wszystkich członków organu stanowiącego korzystających z nieodpłatnych świadczeń PIT-R i PIT-11.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy koszty szkolenia Radnego, koszty zużycia przez niego artykułów biurowych, możliwość korzystania z telefonów komórkowych oraz z mobilnego internetu w użyczonym bezpłatnie sprzęcie komputerowym w 2013 r. na koszt Gminy oraz uczestnictwo radnego w konferencjach, seminariach, szkoleniach tematycznych i kursach opłacanych z budżetu miasta w 2013 r. stanowią przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, i w związku z powyższym, czy Urząd Miasta jako płatnik ma obowiązek potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i wystawić PIT-11.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina posiada osobowość prawną. Rada gminy w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie.

Do kompetencji rady gminy należą wyszczególnione w ww. ustawie, jak i w ustawach szczegółowych zadania. Szczegółowe kompetencje dla organu stanowiącego gminy określa art. 18 ustawy o samorządzie gminnym, wśród których są miedzy innymi: uchwalenie statutu gminy, uchwalenie programów gospodarczych, podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych, podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, współpraca ze społecznościami lokalnymi, jak i międzynarodowymi. Ponadto, Rada Gminy w swej funkcji kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych a także jednostek pomocniczych (np. dzielnic miasta), której celem jest udzielenie lub nieudzielenie absolutorium wójtowi.

By móc starannie, rzetelnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wykonywać swoje obowiązki radnego gmina, w której działa rada zapewnia radnym udział w szkoleniach i specjalistycznych seminariach. Ponadto umożliwia korzystanie z telefonu służbowego oraz użycza bezpłatnie sprzęt komputerowy z dostępem do mobilnego internetu, by mogli szybko i sprawnie pobierać dokumenty w wersji elektronicznej, które są przedmiotem uchwalania na sesjach rady.

Rada gminy nie działa zatem w oderwaniu od Urzędu Miasta i Gminy, gdyż funkcje uchwałodawczą, kontrolną i merytoryczną Rada wykonuje na terenie siedziby Urzędu Miasta.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku po stronie Radnych nie powstaje przychód do opodatkowania (art. 13 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Nie powstaje również obowiązek płatnika w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Udział w szkoleniach, konferencjach, czy też korzystanie z artykułów biurowych, sprzętu komputerowego z instalacją mobilnego internetu związane są z realizacją zadań własnych Gminy i obowiązków Radnego jako członka organu stanowiącego Gminy. Należy je zaliczyć do narzędzi niezbędnych w realizowaniu codziennych obowiązków radnego oraz efektywnego sprawowania przez niego funkcji. Wszelkie kursy, seminaria, konferencje umożliwiają pozyskiwanie wiedzy na temat potrzeb społeczności i możliwych sposobów ich rozwiązywania. Dostęp do sprzętu komputerowego z łączem internetowym zapewnia należytą organizację pracy, w szczególności poprzez zapewnienie szybkiej i bezpośredniej komunikacji z mieszkańcami gminy.

Wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest rada gminy (art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) w skład której wchodzą radni (art. 17 ww. ustawy) są kosztem jednostki finansowanym z budżetu gminy. Wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego obok dochodów bieżących, w tym właśnie wydatki związane z funkcjonowaniem organów przewiduje art. 226 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 11a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), organami gminy są:

1.

rada gminy;

2.

wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Z przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że z zastrzeżeniem art. 12, organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.

Jeżeli siedziba rady gminy znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gminy, rada nosi nazwę rady miejskiej (art. 15 ust. 2 ww. ustawy).

Radę gminy tworzą radni (zgodnie z art. 17 ww. ustawy).

Z przepisu art. 24 ww. ustawy wynika, że radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych (art. 25 ust. 1 ww. ustawy).

Dla zabezpieczenia skutecznego realizowania obowiązków przez radnych ustawodawca objął ochroną ich stosunek pracy (art. 24c i 25 ust. 2 ustawy o samorządzie) oraz zagwarantował im prawo do diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych (art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym), a także przyznał radnym status funkcjonariuszy publicznych (art. 25 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 361, z późn. zm.), należy wskazać, że na podstawie art. 13 pkt 5, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji wykonywania obowiązków społecznych lub obywatelskich. Jednakże, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 listopada 1997 r. (sygn. akt U. 6/97)"o pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych natomiast, mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie." Z tych względów za wykonywanie obowiązków społecznych lub obywatelskich należy rozumieć przede wszystkim wykonywanie obowiązków związanych z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej, zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej. Będą to również obowiązki związane z wykonywaniem określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe).

W świetle powyższego, mimo że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia obowiązków społecznych lub obywatelskich, to niewątpliwie sprawowanie funkcji radnego, który jako reprezentant lokalnej społeczności ma działać na jej rzecz, mieści się w tym terminie.

Do przychodów radnego należy zatem zaliczyć wymienione w ustawie o samorządzie gminnym diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Przy czym, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich są wolne od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 2.280 zł.

Z kolei diety i inne należności za czas podróży radnego korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Radni Miasta pełniąc swoje funkcje biorą udział w szkoleniach tematycznych, kursach oraz wyjeżdżają w podróże służbowe, krajowe i zagraniczne, które finansowane są ze środków własnych Gminy, a także uczestniczą w seminariach, konferencjach i innych imprezach kulturalnych organizowanych i opłacanych przez Miasto. Ponadto, Radni Gminy w celu prawidłowego sprawowania codziennych obowiązków radnego korzystają z prasy samorządowej, wizytówek, telefonów komórkowych oraz z mobilnego internetu w użyczonym bezpłatnie sprzęcie komputerowym - na koszt Gminy.

W latach 2010-2013, Urząd Miasta stosował zasadę, że koszty szkoleń, koszty rozmów telefonicznych i koszty materiałów biurowych, czasopism i kalendarzy stanowiły dla radnych nieodpłatne świadczenia, które zakwalifikowane zostały do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Zgodnie z procedurą członkowie organu stanowiącego (Radni), składają wnioski o zakup czasopism, mobilnego internetu, uczestnictwa w danym szkoleniu, czy konferencji. W 2012 r. Miasto użyczyło bezpłatnie, na podstawie umowy użyczenia wszystkim członkom organu stanowiącego (Rady Miasta), sprzęt komputerowy wraz z mobilnym dostępem do internetu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla prawidłowego funkcjonowania organu Miasta, jakim jest Rada Miasta, członkom tej Rady (Radnym) powinny być stworzone odpowiednie warunki, pozwalające na efektywne sprawowanie ich funkcji.

Należy podzielić pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z dnia 21 września 2011 r., sygn. akt II FSK 535/11, dotyczącym świadczeń otrzymywanych od gminy przez radnych (w tym kosztów szkoleń radnych sfinansowanych im z budżetu jednostki samorządu terytorialnego) stwierdził, że "poza powyższymi wywodami Naczelny Sąd Administracyjny zwraca uwagę, że ocena czy świadczenie jednostki samorządu terytorialnego na rzecz radnego należy zakwalifikować jako podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód wymaga oceny konkretnego stanu faktycznego w odniesieniu do konkretnego wydatku. Istotna jest tu okoliczność, czy poniesione przez taką jednostkę wydatki są wydatkami związanymi z funkcjonowaniem jej organów. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) przewiduje w art. 226 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 2 prognozowanie obok dochodów bieżących także wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym właśnie wydatki związane z funkcjonowaniem jej organów. Wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego są kosztem tej jednostki finansowanym z jej budżetu.

Uprawnione byłoby zatem w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie rozpoznającym sprawę stwierdzenie, że wydatki związane z funkcjonowaniem organu gminy jakim jest rada gminy (art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), w skład której wchodzą radni (art. 17 tej ustawy), nie mogą stanowić nieodpłatnego świadczenia dla podmiotów wchodzących w skład tego organu."

Jak słusznie zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 17 stycznia 2012 r. sygn. akt I SA/Łd 1268/11, "korzystanie na koszt jednostki samorządu terytorialnego z prasy, kalendarzy, wizytówek, internetu i telefonów komórkowych jako narzędzi niezbędnych w realizowaniu codziennych obowiązków radnego w radzie gminy bez względu na pełnioną funkcję jest czymś oczywistym i pożądanym. Są to narzędzie umożliwiające pozyskiwanie wiedzy na temat potrzeb społeczności i możliwych sposobów ich rozwiązania, należytą organizację pracy, w szczególności poprzez zapewnienie szybkiej i bezpośredniej komunikacji. Dzisiaj nie są to narzędzia wyjątkowe, a wręcz przeciwnie powszechne i zwyczajne, wykorzystywane przez każdego współczesnego obywatela państw rozwiniętych. Bez wątpienia radny wykorzystuje owe narzędzia w swojej działalności na rzecz wspólnoty, którą reprezentuje i stanowi to rzecz oczywistą i praktyczną.

Co najważniejsze, zdaniem Sądu, z przytoczonych powodów koszty poniesione na korzystanie ze spornej prasy, kalendarzy, wizytówek, telefonów komórkowych i internetu, nie stanowią nieodpłatnych świadczeń, które należy zakwalifikować do przychodów określonych stosownie z do art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.)."

Zatem do tego rodzaju świadczeń nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, uczestnictwo radnego w kursach, konferencjach, seminariach i szkoleniach tematycznych ma na celu pogłębianie wiedzy merytorycznej i służy lepszemu wypełnianiu obowiązków radnego oraz prawidłowemu funkcjonowaniu organu, jakim jest Rada Miasta. Również wydatki poniesione na artykuły biurowe, możliwość korzystania z telefonów komórkowych oraz z mobilnego internetu w użyczonym bezpłatnie sprzęcie komputerowym w 2013 r., należy zaliczyć do narzędzi niezbędnych w realizowaniu codziennych obowiązków. Wobec powyższego, wydatki te nie stanowią dla radnego nieodpłatnego świadczenia, które należy zakwalifikować do przychodów określonych w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, z tego tytułu na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl