IPTPB1/415-279/11-6/KSU - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego przez rolnika ryczałtowego z tytułu sprzedaży przetworzonych produktów zwierzęcych pochodzących z własnej hodowli trzody.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-279/11-6/KSU Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego przez rolnika ryczałtowego z tytułu sprzedaży przetworzonych produktów zwierzęcych pochodzących z własnej hodowli trzody.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 17 stycznia 2012 r. i 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r. i 1 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismami z dnia: 5 stycznia 2012 r., Nr IPTPB1/415-279/11-2/KSU i 20 stycznia 2012 r., Nr IPTPB1/415-279/11-4/KSU na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 5 stycznia 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 10 stycznia 2012 r., następnie w dniu 18 stycznia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 17 stycznia 2012 r.).

Natomiast wezwanie z dnia 20 stycznia 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 24 stycznia 2012 r., następnie w dniu 1 lutego 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 31 stycznia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem, posiada status rolnika ryczałtowego, ma niewielkie gospodarstwo, w którym hoduje trzodę chlewną.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o pozwolenie na niewielką produkcję wędlin do Powiatowego Inspektoratu Weterynarii i otrzymał decyzję akceptacyjną. Wnioskodawca chciałby raz na miesiąc w ilości do 50 kg wyprodukować trochę wędlin z własnej hodowli trzody i następnie to sprzedać. Byłaby to bardzo niewielka produkcja oraz okazjonalna, najwyżej raz w tygodniu.

Pismami z dnia: 17 stycznia 2012 r. i 1 lutego 2012 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

* Wnioskodawca nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej.

* W niniejszej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* Wnioskodawca nie posiada rachunku bankowego.

* Organ podatkowy właściwy dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej to Urząd Skarbowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak Wnioskodawca ma się rozliczać jako rolnik z tak otrzymanego dochodu ewentualnie, czy jest On zwolniony z takich rozliczeń z Urzędem Skarbowym.

2.

Jeśli Wnioskodawca ma obowiązek rozliczania z podatku dochodowego to czy musi zakładać nową działalność gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako rolnik nie rozlicza się On z Urzędem Skarbowym, gdyż ten status zwalnia Go z tego obowiązku i w związku z tym nie jest zobowiązany do rozliczeń z podatku dochodowego ze względu na posiadany status rolnika.

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 31 stycznia 2012 r. Wnioskodawca podaje, iż jako rolnik nie ma obowiązku zakładania nowej działalności, gdyż prowadzi rolnictwo, w znaczeniu gospodarstwo rolne i to stanowi Jego "działalność". W związku z tym nie ma obowiązku otwierania nowej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) co do zasady dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.

Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

* miesiąc - w przypadku roślin,

* 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

* 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

* 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący.

Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Co oznacza, że wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu. Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu, w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. Produkt przetworzony to taki, który na skutek zastosowanych względem niego procesów technologicznych nabrał nowych cech właściwości.

Definicja ta określa w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczane do działalności rolniczej. W zakresie ww. definicji działalności rolniczej nie mieści się ubój tucznika, ani poubojowa rozbiórka mięsa, jak również sprzedaż produktów przetworzonych, do których zaliczyć należy wskazane w zapytaniu wędliny.

Dlatego też do przychodu uzyskanego z tego typu działalności zastosowanie znajdą przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, nie stanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca posiada status rolnika ryczałtowego, ma niewielkie gospodarstwo, w którym hoduje trzodę chlewną.

Wnioskodawca chciałby raz na miesiąc w ilości do 50 kg wyprodukować trochę wędlin z własnej hodowli trzody i następnie to sprzedać. Byłaby to bardzo niewielka produkcja oraz okazjonalna, najwyżej raz w tygodniu. Wnioskodawca nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej.

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, brak jest podstaw do zastosowania na gruncie przedmiotowej sprawy zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stwierdzić bowiem należy, iż wskazany we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie wypełnia przesłanek zawartych w przytoczonym wyżej przepisie.

Pozarolnicza działalność gospodarcza została zdefiniowana w przepisie art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako działalność zarobkowa:

* wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

* polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

* polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż sprzedaż przetworzonych produktów zwierzęcych pochodzących z własnej hodowli trzody należy uznać za działalność gospodarczą. Zatem, przychody z takiej działalności należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza.

Reasumując, stwierdzić należy, iż przychody uzyskane z tytułu sprzedaży wędlin, tj. przetworzonych produktów zwierzęcych pochodzących z własnej hodowli trzody - stanowią podlegające opodatkowaniu źródło przychodu. Podkreślić bowiem należy, iż sprzedaż produktów objętych zapytaniem nie mieści się w definicji działalności rolniczej. W konsekwencji, przychód uzyskany z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl