IPTPB1/415-270/11-2/MD - Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z przyznawaniem nagród w ramach organizowanych konkursów i akcji marketingowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-270/11-2/MD Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z przyznawaniem nagród w ramach organizowanych konkursów i akcji marketingowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu 4 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:

* w zakresie opodatkowania nagród wydawanych w ramach programu "Drobne prezenty" oraz "Naklejki" - jest prawidłowe,

* w zakresie opodatkowania nagród wydawanych w ramach konkursu na hasło reklamowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

S C Spółka z o.o. z siedzibą (dalej cyt. "S C") prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług diagnostycznych na stacjach kontroli pojazdów na terenie całego kraju. Aby zachęcić klientów do skorzystania z usług danej stacji Spółka stosuje różnego rodzaju działania marketingowe w następujących formach.

1.

S C opracował i wdrożył na stacjach diagnostycznych program sprzedaży premiowej, zgodnie z którym klient po każdorazowym zakupie usług na stacji dostaje drobny prezent, do wyboru, np. talon na mycie samochodu, talon na pranie odzieży, talon na zakup paliwa lub też maskotkę, klucze, latarkę. Wyłącznym warunkiem uzyskania nagrody jest zakup usługi na stacji. Nagrodę wybiera klient, wartość nagrody nie przekracza 760 zł (regulamin programu załączono do wniosku).

2.

S C opracował i wdrożył program" karnety promocyjne", w ramach którego klient po zakupie usług na stacji dostaje naklejki, które zbierane są na karnetach promocyjnych. Po zebraniu sześciu naklejek klient w dowolnym czasie może zamienić je na nagrody. Prezentami są aparaty cyfrowe lub nawigacje samochodowe. Program kierowany jest zarówno do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i do przedsiębiorców, dlatego też przy odbiorze nagrody obdarowany składa pisemne oświadczenie określające jego status. Przedsiębiorca na podstawie powyższego oświadczenia określa, czy jest płatnikiem podatku od wydanej nagrody, czy też stanowi ona przychód z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Nagrodę wybiera klient, wartość nagrody nie przekracza 760 zł (regulamin programu załączono do wniosku).

3.

S C wprowadził program dodatkowego nagradzania klientów korzystających z usług stacji w zamian za napisanie najlepszego hasła reklamującego nazwę firmy. Warunkiem skorzystania z tej akcji jest zakup usługi na stacjach S C. Klient oprócz drobnej nagrody opisanej w pkt 1 dostaje kupon konkursowy, w którym wpisuje hasło reklamujące nazwę firmy. S C po wybraniu najlepszego hasła w określonym w regulaminie czasie wybierze kontrahenta, któremu wręczana jest nagroda. Nagrodami są: nawigacje, aparaty cyfrowe i inne. Program kierowany jest do osób fizycznych, gdyż to oni są twórcami haseł konkursowych. Wartość nagrody nie przekracza 760 zł (regulamin programu załączono do wniosku).

Dla każdego z wymienionych powyżej programów utworzono odrębny regulamin, który określa jego zasady, termin obowiązywania oraz warunki uczestnictwa. Regulaminy dostępne są na stronie internetowej S C oraz w wersji papierowej na poszczególnych stacjach, które realizują programy promocyjne. Dodano także, iż w przypadku klientów będących przedsiębiorcami, w szczególności zaś w przypadku spółek, podmiotem, który uczestniczy w programie i otrzymuje nagrodę jest ten właśnie przedsiębiorca, nagrodę jednak odbiera najczęściej kierowca pojazdu - pracownik przedsiębiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy nagrody wydawane w ramach wszystkich programów marketingowych, o których mowa w pkt 1 -3 korzystają ze zwolnienia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

2.

W przypadku uznania, iż któryś z programów wymienionych w pkt 1 - 3 nie korzysta ze zwolnienia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy wydane nagrody należy opodatkować stosownie do przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też można uznać je za nieodpłatne świadczenia związane z promocją i reklamą i w takim wypadku, czy korzystają one ze zwolnienia określonego w ww. przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 200 zł.

3.

W przypadku uznania, że nagrody wydawane w ramach programów marketingowych, o których mowa w pkt 1 - 3 korzystają ze zwolnienia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy na S C spoczywa obowiązek określenia, czy klient otrzymuje nagrody w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, i czy w tym zakresie wystarczy pisemne oświadczenie klienta o tym, iż pobiera on nagrodę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą lub, że nagroda ta nie ma związku z taką działalnością, czy też S C winien żądać od klientów dodatkowych deklaracji, bądź dokumentów. Czy w przypadku, gdy nagrodę odbiera pracownik danego klienta S C winien żądać pisemnego upoważnienia do odebrania tej nagrody, czy też wystarczy oświadczenie tego pracownika, iż jest on upoważniony do odebrania nagrody.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź za pytania oznaczone we wniosku numerem 1 i 2. Natomiast w zakresie pytania numer 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiając stanowisko, co do oceny prawnej problemu sformułowanego w treści pytania nr 1 należy wskazać, iż zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. W opinii Wnioskodawcy, nagrody wydawane w ramach wszystkich programów promocyjnych, o których mowa w pkt 1 - 3 korzystać będą ze zwolnienia statuowanego w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jako nagrody związane ze sprzedażą premiową. W opinii Wnioskodawcy, programy te uznać należy bowiem za formy sprzedaży premiowej.

Pojęcie sprzedaży premiowej było już przedmiotem analizy judykatury i doktryny. W treści interpretacji indywidualnej Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 października 2010 r., Nr IPPB1/415-677/10-3/JB, wskazano, iż stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów. Zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy, źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione musza być następujące warunki:

* nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową - jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Co istotne nagroda wydawana jest w każdej sytuacji, gdy spełniono określone warunki ustalone przez sprzedawcę.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Podobne znaczenie pojęciu "sprzedaży premiowej" nadano także w treści interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 listopada 2010 r., Nr IPPPB5/423-549/10-4/JC, w której stwierdzono, iż sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Należy podkreślić - stwierdził organ podatkowy, że ze sprzedażą premiową możemy mieć do czynienia zarówno, gdy nagroda jest przyznana za dokonanie jednorazowego zakupu lub też za przekroczenie odpowiedniego poziomu zakupów w określonych ramach czasowych.

Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 20 lipca 2009 r., Nr: IBPBI/T/415-352/09/ESZ, wskazują na konieczność spełnienia następujących warunków, aby uznać iż mamy do czynienia ze sprzedażą premiową:

* dochodzi do wydania nagrody z racji wydania towaru lub usługi,

* nagroda jest przyznawana każdemu nabywcy, który spełnia warunki określone przez sprzedawcę,

* nagroda nie jest przyznawana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy,

* podatnik posiada dowody potwierdzające, że wręczane gratisy faktycznie wspierają podstawową sprzedaż, np. regulamin w którym określone zostaną zasady i adresaci promocji.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało w treści interpretacji indywidualnej Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 lutego 2011 r., Nr. IPPB2/415-996/10-2/MS1.

Mając na względzie cytowane stanowisko organów podatkowych stwierdzić należy, iż ww. 2 programy promocyjne wdrożone przez S C mają charakter sprzedaży promocyjnej.

Odnosząc się do problemu zaprezentowanego w pytaniu nr 2, w opinii Wnioskodawcy w przypadku niewypełnienia wymogów wskazanych w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT - w przypadku organizowanego konkursu (pkt 3 stanu faktycznego) S C będzie miał obowiązek - jako płatnik pobrać i wpłacić należny podatek dochodowy od wydanych nagród, zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Nagrody wydane w ramach konkursu nie mogą zostać uznane za nieodpłatne świadczenia, a co za tym idzie korzystać ze zwolnienia opisanego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.

Jeżeli zaś chodzi o pozostałe dwa programy (pkt 1 i 2 stanu faktycznego) według Wnioskodawcy to, jako że nagród wydanych w ramach tych programów nie można uznać za dochód ze źródeł wskazanych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a jednocześnie są to nieodpłatne świadczenia związane z promocją i reklamą, nagrody te korzystają ze zwolnienia określonego w ww. przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 200 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* w zakresie opodatkowania nagród wydawanych w ramach programu "Drobne prezenty" oraz "Naklejki" - za prawidłowe,

* w zakresie opodatkowania nagród wydawanych w ramach konkursu na hasło reklamowe - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów.

Stosownie do postanowień ww. art. 10 ust. 1, odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 9 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza oraz

* inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - t.j. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym od Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy, zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

* nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług diagnostycznych. Aby zachęcić klientów do skorzystania z usług stacji:

1.

Spółka opracowała i wdrożyła na stacjach diagnostycznych program sprzedaży premiowej, zgodnie z którym klient po każdorazowym zakupie usług na stacji dostaje drobny prezent, do wyboru, np. talon na mycie samochodu, talon na pranie odzieży, talon na zakup paliwa lub maskotkę, klucze, latarkę. Wyłącznym warunkiem uzyskania nagrody jest zakup usługi na stacji. Nagrodę wybiera klient.

2.

Spółka opracowała i wdrożyła program "karnety promocyjne", w ramach którego klient po zakupie usług na stacji dostaje naklejki, które zbierane są na karnetach promocyjnych. Po zebraniu sześciu naklejek, klient w dowolnym czasie może zamienić je na nagrody. Prezentami są aparaty cyfrowe, lub nawigacje samochodowe. Program kierowany jest zarówno do osób fizycznych, jak i do przedsiębiorców. Nagrodę wybiera klient (przy odbiorze nagrody obdarowany składa pisemne oświadczenie, czy jest osobą prowadzącą działalność gospodarcza, czy też nie, co pozwala na określenie jego statusu).

3.

Spółka wprowadziła ponadto program dodatkowego wynagradzania klientów korzystających z usług stacji w zamian za napisanie najlepszego hasła reklamującego nazwę firmy. Warunkiem skorzystania z tej akcji jest zakup usługi na stacjach. Klient oprócz drobnej nagrody opisanej w pkt 1 dostaje kupon konkursowy, w którym wpisuje hasło reklamujące nazwę firmy. Spółka po wybraniu najlepszego hasła w określonym w regulaminie czasie, wybierze kontrahenta, któremu wręczana jest nagroda. Program kierowany jest do osób fizycznych, gdyż to oni są twórcami haseł konkursowych.

Nagrody wydawane w ramach powyższych programów to nagrody rzeczowe, a wartość tych nagród w żadnym przypadku nie będzie przekraczała kwoty 760 zł. Ponadto dla każdego z wymienionych powyżej programów utworzono odrębny regulamin.

Cytowany uprzednio przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi o nagrodach związanych ze sprzedażą premiową, zatem należy stwierdzić, iż w przedstawionym opisie stanu faktycznego, programy marketingowe nie utracą charakteru sprzedaży premiowej, ze względu na fakt, iż organizatorem programu będzie bezpośrednio Spółka świadcząca usługi. Nagrody w każdym z opisanych programów, otrzymuje klient za dokonanie określonych zakupów od sprzedawcy usługi. Warunkiem otrzymania nagrody we wszystkich trzech opisanych programach jest dokonanie zakupu usługi. Ponadto wszystkie programy skierowane są do klientów Spółki.

Mając powyższe na uwadze, nagrody uzyskane przez uczestników promocji "Drobne prezenty" oraz "Naklejki" organizowanych przez Spółkę, jeżeli nie mają związku z ich działalnością gospodarczą, o wartości nieprzekraczającej 760 zł, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast nagrody, które tę wartość przekroczyły nie korzystają ze zwolnienia i podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z przytoczonym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W sytuacji, kiedy to Spółka wydaje nagrody w programie pełni ona funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 5 ustawy.

Dodatkowo, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Tut. Organ zauważa, że w związku ze stwierdzeniem, iż ww. dwie formy przyznawania nagród klientom Spółki, mają charakter sprzedaży premiowej, odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 2 stała się co do tychże form przyznawania nagród bezprzedmiotowa.

Natomiast odnosząc się do konkursu na hasło reklamowe należy zauważyć, że z opisu stanu faktycznego przedstawionego w punkcie 3 wniosku wynika, że jest to program dodatkowy, skierowany co prawda do klientów Spółki, jednak do wydania nagrody nie dochodzi po dokonaniu zakupu, lecz nagroda jest wydawana po przeprowadzeniu stosownego konkursu. Warunki konkursu określone zostały regulaminem. Spółka po wybraniu najlepszego hasła w określonym w regulaminie czasie wybiera kontrahenta, któremu wręcza nagrodę.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji "konkursu". Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego - "konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym zostanie określona nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Jednocześnie zauważyć należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym jednoznacznie określa, iż ze zwolnienia korzystają wygrane w tych konkursach, które są organizowane i emitowane przez środki masowego przekazu, tj. prasę, radio, telewizję albo też w takich konkursach, które nie są wprawdzie organizowane i emitowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Przedmiotowym zwolnieniem objęte zostały również nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż nagrody w konkursie organizowanym przez Spółkę nie należą do kategorii wygranych, które korzystać mogą ze zwolnienia z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż organizatorem i emitentem tego konkursu nie są środki masowego przekazu, nie jest to również konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa oraz sportu. Nie można również zaliczyć wydanych nagród do sprzedaży premiowej, gdyż osoby wyłonione w konkursie nie uzyskują nagród w związku z zawarciem umowy sprzedaży, lecz w późniejszym czasie zwycięzcę konkursu wyłoni Wnioskodawca.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących zasady opodatkowania nagród.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m.in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów - inne źródła.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Reasumując, Spółka nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, ani do składania informacji lub deklaracji podatkowych, w związku z wydawaniem nagród w ramach prowadzonych akcji promocyjnych "Drobne prezenty" oraz "Naklejki" osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą jeżeli mają związek z ich działalnością oraz jeżeli nagrody były wydane osobom nieprowadzącym działalności i nie przekraczały kwoty 760 zł.

Natomiast nagrody wydawane uczestnikom w ramach konkursu na najlepsze hasło reklamowe, stanowią przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy. W związku z powyższym Spółka jako płatnik zobowiązana jest wypełnić obowiązki nałożone przez art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl