IPTPB1/415-266/11-4/AG - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium naukowego przyznanego na podstawie ustawy z 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-266/11-4/AG Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium naukowego przyznanego na podstawie ustawy z 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.),o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia....... Nr....., na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 24 stycznia 2012 r., skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 27 stycznia 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.), które nadane zostało w polskiej placówce operatora publicznego w dniu 31 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - otrzymał decyzję z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego informującą o przyznaniu stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca.

Podstawa prawna: art. 28 ust. 2 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96 i Dz. U. z 2010 r. Nr 84, poz. 455) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)

Kwota przyznanego stypendium zobowiązuję Uczelnię do wypłacenia stypendium w ratach miesięcznych, w okresie na jaki zostało ono przyznane.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż warunkiem przekazania przez MNiSzW środków finansowych w celu wypłaty ich stypendyście było podpisanie umowy pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Wnioskodawcą.

Paragraf 2 umowy mówi, że:

1.

Do zasad przyznawania, finansowania i rozliczania stypendium oraz praw, obowiązków i współdziałania stron umowy mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 i Dz. U. z 2011 r. Nr 84 poz. 455) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

2.

Środki finansowe na stypendium nie mogą być wydatkowane przez jednostkę na inne cele.

W paragrafie 6 umowy jest zapis, iż "na realizację umowy Minister przyznał w drodze decyzji środki finansowe w łącznej wysokości XXX zł, słownie: XXX, które będą przekazywane do 10 dnia każdego miesiąca przez Jednostkę Stypendyście w wysokości XXX zł, na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Jednostką a Stypendystą, której kopia zostanie niezwłocznie przekazana przez Jednostkę do Ministerstwa".

Zgodnie ze stanem prawnym Wnioskodawca jest płatnikiem stypendium przyznanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Stypendyście.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznane stypendium podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przeformułował powyższe pytanie: Po zmianie brzmi ono:

Czy zasadne jest stanowisko Wnioskodawcy, który jako płatnik na podstawie decyzji i umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego wypłaca stypendium, ale uważa, że nie jest płatnikiem podatku dochodowego od tego stypendium, w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), z uwagi na fakt, iż na podstawie art. 21 pkt 1 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, "wolne od podatku są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania".

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców zaliczyć można do kategorii "innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego", o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym z dnia 1 września 2007 r., które wydał Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, tj. organ wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który określając zasady przyznawania stypendiów, tym samym jednocześnie je zatwierdził.

Wnioskodawca uważa, że obie przesłanki, wymagane przez art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do zwolnienia stypendium naukowego dla wybitnych młodych naukowców z podatku dochodowego, zostały spełnione. Otrzymuje je bowiem młody naukowiec (nie ukończył 35 lat), stypendium przyznane zostało na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia wykonawczego, w których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż według Niego uczelnia nie powinna naliczać i odprowadzać do właściwego Urzędu Skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanego co miesiąc przez okres 3 lat stypendium. Cała kwota przyznanego stypendium powinna być przekazywana na rachunek bankowy osobie, która to stypendium otrzymała.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Według art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;

Na podstawie powyższego przepisu zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające kryteria określone w tym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie art. 28 ust. 2 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 98 z 2000 r., poz. 1071 z późn. zm.), w drodze decyzji, przyznał stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca będącego pracownikiem Wnioskodawcy. Stypendium to zostało przyznane w trybie określonym w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Środki na stypendium przekazywane będą z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na konto Uczelni, która na podstawie umowy zawartej ze Stypendystą wypłacać je będzie Stypendyście w miesięcznych ratach.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.), minister przyznaje środki finansowe na zadania określone w art. 5 pkt 4-7 oraz pkt 9-11 i 13 w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez uprawnione podmioty, po zasięgnięciu opinii właściwego zespołu, o którym mowa w art. 52 ust. 1-3.

W myśl art. 28 ust. 2 ww. ustawy, minister przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej. Do okresu, na który przyznano stypendium, nie wlicza się przerwy w działalności naukowej związanej z urlopem macierzyńskim lub wychowawczym stypendysty, udzielonych na zasadach określonych w przepisach Kodeksu pracy, albo jego długoletniej choroby, w tym wymagającej rehabilitacji. W tym okresie wypłata stypendium jest zawieszona.

Szczegóły dotyczące przyznawania tych stypendiów określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o zasadach finansowania nauki, wydane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

Stosownie do § 4 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, środki finansowe na wypłatę stypendium są przekazywane jednostce naukowej zatrudniającej osobę, której przyznano stypendium, zwaną dalej "stypendystą", na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministrem a jednostką naukową, w półrocznych ratach. Środki finansowe są wypłacane stypendyście przez jednostkę, o której mowa w ust. 1, w ratach miesięcznych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy jednostką naukową zatrudniająca stypendystę a stypendystą. Wysokość stypendium określona przez ministra nie ulega waloryzacji.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy prawa stwierdzić należy, iż stypendia przyznawane na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki, nie są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć bowiem należy, iż ustawa o zasadach finansowania nauki nie została wymieniona w ww. przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako podstawa do wypłaty wolnych od podatku stypendiów.

Ponadto, stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców wypłacanych na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie można utożsamiać ze stypendiami naukowymi i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zastały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznając omawiane stypendia dla wybitnych młodych naukowców, realizuje bowiem postanowienia ustawy o zasadach finansowania nauki i wydanego na jej podstawie rozporządzenia wykonawczego, czego nie można identyfikować z zatwierdzaniem zasad przyznawania stypendiów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów (za stypendia rozumie się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce - art. 35 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 35 ust. 3 ww. ustawy, zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c ww. ustawy.

Reasumując stwierdzić należy, iż stypendium naukowe przyznane na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki nie jest objęte zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jako przychód "z innych źródeł", o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega opodatkowaniu tym podatkiem wg skali podatkowej. W konsekwencji, na Wnioskodawcy wypłacającym stypendium naukowe, o którym mowa w przepisach ustawy o zasadach finansowania nauki, ciąży obowiązek płatnika podatku, na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jednocześnie od przychodu ze stosunku pracy łączącego młodego naukowca z Wnioskodawcą, płatnik jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek na zasadach określonych w art. 32 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl