IPTPB1/415-265/13-2/MD - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług analiz za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-265/13-2/MD Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług analiz za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług analiz za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług analiz za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach tej działalności prowadzi aptekę. Ponadto jednocześnie pełni funkcję Prezesa hurtowni farmaceutycznej, w której pobiera wynagrodzenie za pełnienie funkcji Prezesa oraz pobierał wynagrodzenie za zarządzanie hurtownią, określone na podstawie umowy o pracę.

Z ostatnim dniem 2012 r. została rozwiązana umowa o pracę z hurtownią farmaceutyczną, a została zawarta umowa cywilno - prawna na świadczenie usług w zakresie szeroko pojętych analiz, na rzecz tej hurtowni. Przedmiotowe usługi wykonywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wykonywanie ww. analiz nie należało do zakresu obowiązków wypełnianych na podstawie umowy o pracę. Dotychczas prowadzona działalność gospodarcza (apteka) opodatkowana była stawką liniową - 19%.

Odpowiedzialność wobec osób trzecich, za rezultat analiz wykonywanych na zlecenie hurtowni farmaceutycznej ponosi wyłącznie zleceniodawca. Świadczenie jest/będzie wykonywane w sposób niepodporządkowany. Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychody z tytułu usług (analiz) wykonywanych przez Wnioskodawcę będącego Prezesem Zarządu na rzecz Spółki w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej, będą przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 10 ust. pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 13 pkt 9 tej ustawy.

2.

Czy przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej będą mogły być opodatkowane stawką liniową od 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do źródeł przychodu zaliczana jest pozarolnicza działalność gospodarcza, która zgodnie z art. 9a ust. 1 i 2 ww. ustawy może być opodatkowana na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalających na opodatkowanie dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej stawką 19% liczoną od podstawy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są kolejno:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane ze stosunku pracy oraz z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 cytowanej powyżej ustawy. Przy czym, w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Natomiast poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Nadmienić należy, iż wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach tej działalności prowadzi aptekę. Ponadto jednocześnie pełni funkcję Prezesa hurtowni farmaceutycznej, w której pobiera wynagrodzenie za pełnienie funkcji Prezesa oraz pobierał wynagrodzenie za zarządzanie hurtownią, określone na podstawie umowy o pracę. Z ostatnim dniem 2012 r. została rozwiązana umowa o pracę z hurtownią farmaceutyczną, a została zawarta umowa cywilno - prawna na świadczenie usług w zakresie szeroko pojętych analiz, na rzecz tej hurtowni. Przedmiotowe usługi świadczone są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wykonywanie ww. analiz nie należało do zakresu obowiązków wypełnianych na podstawie umowy o pracę. Dotychczas prowadzona działalność gospodarcza (apteka) opodatkowana była stawką liniową 19%. Odpowiedzialność wobec osób trzecich, za rezultat analiz wykonywanych na zlecenie hurtowni farmaceutycznej ponosi wyłącznie zleceniodawca. Świadczenie jest wykonywane w sposób niepodporządkowany. Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W oparciu o informacje przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, że usługi analiz, jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz hurtowni, nie są tożsame z usługami jakie wykonuje na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa hurtowni, a w ramach umowy o pracę wykonywał czynności zarządcze. Zatem, zakres czynności (analizy) wykonywanych przez Wnioskodawcę w roku podatkowym na rzecz byłego pracodawcy nie pokrywa się z czynnościami jakie Wnioskodawca wykonywał w ramach stosunku pracy. Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż uzyskiwane przychody ze świadczenia usług analiz wykonywanych na zlecenie hurtowni farmaceutycznej, należy uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do treści art. 9a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, iż na gruncie przedmiotowej sprawy na możliwość opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług analiz tzw. podatkiem liniowym nie ma wpływu fakt, iż pełnił On na podstawie powołania funkcję Prezesa zarządu hurtowni farmaceutycznej, na rzecz której usługi te będą świadczone. Jednocześnie zauważyć należy, iż jak wskazano we wniosku, wykonywanie analiz nie należało do zakresu obowiązków wypełnianych na podstawie umowy o pracę.

Reasumując, przychody uzyskane z tytułu wykonywanych przez Wnioskodawcę usług (analiz), należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3. Wnioskodawca może opodatkować dochody uzyskane w 2013 r. z prowadzonej działalności gospodarczej wg 19% stawki podatku liniowego, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania w terminie określonym w cytowanych powyżej przepisach prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl