IPTPB1/415-254/11-3/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-254/11-3/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, reprezentowanej przez Skarbnika Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem azbestu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem azbestu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przygotowuje wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dotację na zadanie pod nazwą "...", w ramach prowadzonego przez Fundusz zadania z zakresu usuwania i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest.

Rola Gminy polegać ma na przeprowadzeniu następujących działań:

* ustaleniu właścicieli nieruchomości, którzy w bieżącym roku zdecydują się na, koordynowaną przez Gminę, realizację zadania i podpiszą umowę o udzieleniu i rozliczeniu dotacji,

* przygotowaniu i złożenie w WFOŚiGW w...wniosku wraz z załącznikami,

* koordynacji technicznej strony realizacji zadania, m.in. wybór w trybie przetargowym firmy, która będzie odbierać wyroby zawierające azbest od beneficjentów,

* przekazywaniu uzyskanej dotacji beneficjentom,

* rozliczeniu dotacji.

Zasady przyjęte na bieżący rok przez WFOŚiGW przewidują uzyskanie 99% dotacji do działań związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest na nieruchomościach prywatnych właścicieli, w związku z czym, jest to świadczenie częściowo odpłatne.

Dotacja może pokrywać tzw. koszty kwalifikowane, w tym wypadku określone przez WFOŚiGW w... jako:

* przygotowanie wyrobów do transportu,

* transport do miejsca składowania lub utylizacji,

* składowanie bądź utylizacja.

Fizyczną realizację zadania (prawidłowe spakowanie, transport i złożenie na składowisku lub przekazanie do utylizacji) Gmina powierzy uprawnionemu podmiotowi, wyłonionemu w przetargu, z którym zostanie zawarta umowa.

Gmina nie będzie docelowym beneficjentem a praktycznie tylko pośrednikiem, pomocnym przy pozyskaniu i rozliczeniu dotacji z WFOŚiGW w..., zgodnie z zasadami udzielania i umarzania pożyczek oraz udzielania dotacji ze środków WFOŚiGW w... (Uchwała Rady Nadzorczej nr... z dnia 30 maja 2011 r.).

Opisana wyżej sytuacja nie wiąże się z zakupem usług i towarów związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Docelowym beneficjentem otrzymującym faktycznie pomoc finansową (dotację) będą prywatni właściciele nieruchomości, z których usunięte będą wyroby zawierające azbest. Faktury za odbiór wyrobów zawierających azbest, wystawiane będą na beneficjenta, tj. osobę fizyczną, będącą właścicielem nieruchomości, która na opłacenie usługi otrzymuje dotację.

Wyszacowano, że 99% kosztów realizacji 48 złożonych w Gminie wniosków o dotację wyniesie ok. 150.000 zł i wniosek o dotację w takiej wysokości zostanie złożony w WFOŚiGW w.... Pozostałą kwotę (1%) pokryją właściciele nieruchomości.

Wnioskodawca nadmienia ponadto, że program likwidacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy realizowany jest przez Gminę samodzielnie, bez współudziału innych jednostek samorządu terytorialnego, zaś jedynym źródłem finansowania dotacji są środki pochodzące wyłącznie z budżetu państwa, które "rozdysponowywane" są za pośrednictwem Funduszu Ochrony Środowiska.

Jednym z załączników, który należy załączyć do wniosku o dotację, ma być (wg uzyskanych w WFOŚiGW wytycznych) indywidualna interpretacja Ministra Finansów w zakresie powstania obowiązku podatkowego i konieczności sporządzenia informacji PIT-8C osobom, korzystającym z wymienionych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość wykonanych usług - odbiór, transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest, które finansowane będą dotacją, realizowanych przez Gminę w ramach programu finansowanego z budżetu państwa, dla osób fizycznych (indywidualnych mieszkańców Gminy), stanowić będzie dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujący obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Gminę druku PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, z przepisu art. 400a ust. 1 pkt 6 i 9 oraz art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) wynika, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi.

Realizacja przez Gminę programu, który finansowany jest dotacją z WFOŚiGW stanowi, że są to środki pochodzące wyłącznie z budżetu państwa. Wnioskodawca nadmienia bowiem, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to samorządowa osoba prawna należąca do sektora finansów publicznych w myśl art. 400 ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska w powiązaniu z art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

W ocenie Gminy, opisane usługi jako świadczenia finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostki samorządu terytorialnego (...) i będące zadaniem własnym gminy, nie powinny stanowić przychodu dla osób fizycznych korzystających z tych usług w myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), w związku z czym nie ma podstaw do wystawienia PIT-8C.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji prac wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego (...), zasiłki pieniężne, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w ww. przepisach sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne, niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnie świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostki samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Reasumując, jeżeli podatnik otrzyma ww. świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku. Gmina... przystąpiła do zadania realizowanego przez WFOŚiGW, które polega na odbiorze, transporcie i przekazaniu do utylizacji lub składowania wyrobów zawierających azbest, przekazanych od osób fizycznych (indywidualnych właścicieli nieruchomości w gminie), po uprzednim uwzględnieniu ich wniosków. Program realizowany jest przez Gminę samodzielnie, bez współudziału innych jednostek samorządu terytorialnego, zaś źródłem jego finansowania są środki pochodzące z WFOŚiGW.

Firma wybrana w trybie przetargowym wystawi fakturę na osobę fizyczną, która uzyskaną dotacją z budżetu Gminy, sfinansuje przedmiotową fakturę.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, iż beneficjenci otrzymują świadczenia z Gminy w postaci usługi usunięcia wyrobów zawierających azbest. Wartość tychże świadczeń stanowi dla nich przychód podatkowy w rozumieniu ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako że finansowany jest z Gminy (jednostki samorządu terytorialnego), korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W takiej sytuacji Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany do wystawiania informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl