IPTPB1/415-248/14-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-248/14-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaniem faktur korygujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 1 lipca 2014 r., Nr IPTPB1/415-248/14-2/AP na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 3 lipca 2014 r., następnie w dniu 14 lipca 2014 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 10 lipca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dostawca leków - Przedsiębiorstwo Dystrybucji Farmaceutycznej"X" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wystawił Wnioskodawczyni następujące faktury VAT z dostawy towarów na kwotę:

1.

205 937 zł w okresie: wrzesień 2013 r., październik 2013 r., listopad 2013 r., grudzień 2013 r., styczeń 2014 r.;

2.

22 404 zł 53 gr w okresie: grudzień 2013 r., styczeń 2014 r.;

3.

75 580 zł 78 gr w okresie: grudzień 2013 r., styczeń 2014 r.:

4.

26 400 zł 27 gr w okresie: grudzień 2013 r., styczeń 2014 r.

Następnie dostawca ten postanowił udzielić rabatu dla tychże okresów wystawiając fakturę korygującą:

1.

w dniu 14 lutego 2014 r., którą Wnioskodawczyni otrzymała w lutym, dla faktur wymienionych w pkt 1 za okres w nim wymieniony: 3 323 zł 80 gr brutto; po korekcie kwota wyniosła: 202 613 zł 20 gr,

2.

w dniu 12 lutego 2014 r., którą Wnioskodawczyni otrzymała w lutym, dla faktur wymienionych w pkt 2 za okres w nim wymieniony: 410 zł 42 gr brutto; po korekcie kwota wyniosła: 22 814 zł 95 gr,

3.

w dniu 12 lutego 2014 r., którą Wnioskodawczyni otrzymała w lutym, dla faktur wymienionych w pkt 3 za okres w nim wymieniony: 2 492 zł 42 gr brutto; po korekcie kwota wyniosła: 78 073 zł 20 gr,

4.

w dniu 12 lutego 2014 r., którą Wnioskodawczyni otrzymała w lutym, dla faktur wymienionych w pkt 4 za okres w nim wymieniony: 420 zł 24 gr brutto; po korekcie kwota wyniosła: 26 820 zł 51 gr.

Po wystawieniu faktur korygujących zostały zmienione koszty uzyskania przychodu. Pierwsza faktura korygująca zmniejsza je, natomiast druga, trzecia i czwarta zmniejszają je.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 lipca 2014 r. Wnioskodawczyni wskazała, że jest właścicielką apteki, a Jej formą opodatkowania są zasady ogólne. Zakres prowadzonej działalności gospodarczej obejmuje sprzedaż detaliczną wyrobów farmaceutycznych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach - PKD 47.73.Z. Działalnościami pobocznymi są (numery PKD): 47.74.Z, 47.75.Z, 49.41.Z, 68.10.Z, 68.20.Z. Wnioskodawczyni prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Ponadto dodała, że pisząc "pierwsza faktura korygująca zmniejsza je, natomiast druga, trzecia i czwarta zmniejszają je", miała na myśli, że druga, trzecia i czwarta faktura korygująca zwiększa Jej koszty uzyskania przychodów. W związku z otrzymaniem faktur korygujących Wnioskodawczyni nie dokonała korekty zapisów w ewidencji podatkowej. Jedynie podatek VAT został odliczony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy koszty należy skorygować w miesiącu wystawienia i otrzymania faktur korygujących (jest to ten sam miesiąc), czy też w okresie, którego korekty dotyczą, tzn.: wrzesień 2013 r., październik 2013 r., listopad 2013 r., grudzień 2013 r., styczeń 2014 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. W przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów - co do zasady - uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu, co wynika z treści art. 22 ust. 6b ustawy.

Przy czym, stosownie do § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, podstawą zapisów w tej księdze są m.in. faktury, w tym faktury korygujące, wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dniem powstania kosztów uzyskania przychodów powinien być dzień wystawienia faktury korygującej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, koszty uzyskania przychodu powinny być skorygowane na dzień otrzymania faktur korygujących, albowiem koszty uzyskania przychodu uległy zmianie dopiero w miesiącach, w których został udzielony Jej rabat. Zatem skorygowanie okresów - których rabat dotyczy - z datą wsteczną będzie sprzeczne z literalną wykładnią momentu uzyskania kosztów przychodu wyrażoną w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie zaś z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

W myśl art. 22 ust. 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5, 6 i 10 są potrącane tylko w roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Stosownie do treści art. 22 ust. 6b cyt. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, o których mowa w ust. 6, tj. prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Zauważyć przy tym należy, że definicja momentu poniesienia kosztu zawarta w ww. art. 22 ust. 6b dotyczy wszystkich podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, niezależnie od przyjętej metody ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych. Innej definicji dnia poniesienia kosztu uzyskania przychodów w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Odnosząc się do kwestii momentu uwzględnienia faktur korygujących w kosztach uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, zauważyć należy, że faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawczyni jest właścicielką apteki, której dostawca leków wystawił faktury VAT w związku z dostawą towarów, a następnie udzielił rabatu dla poszczególnych okresów wystawiając faktury korygujące. W związku z otrzymaniem faktur korygujących Wnioskodawczyni nie dokonała korekty zapisów w ewidencji podatkowej, został jedynie odliczony podatek VAT.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, jego uzupełnienie oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawczyni uzyskuje od dostawcy rabaty, a dostawca wystawia faktury korygujące z ww. tytułu, które to wpływają na zmniejszenie/zwiększenie wcześniej zaewidencjonowanych kosztów nabycia tych towarów, to zdarzenia te powinny zostać uwzględnione w wielkości kosztów uzyskania przychodów poprzez ich zmniejszenie/zwiększenie w okresie rozliczeniowym (miesiącu, roku podatkowym), w którym koszty te pierwotnie zostały zaksięgowane. Wnioskodawczyni powinna zatem pomniejszyć/zwiększyć pierwotnie zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatki, o wartość udzielonych rabatów, a w konsekwencji dokonać stosownych korekt w okresie rozliczeniowym (miesiącu, roku podatkowym), w którym pierwotnie te koszty zostały wykazane.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że korekta kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, wynikająca z otrzymanych przez Wnioskodawczynię faktur korygujących, winna być odnoszona (księgowana) wstecz, do okresu zaewidencjonowania faktur pierwotnych.

Zaznaczyć należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć ojej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl