IPTPB1/415-235/13-4/KO - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności rolniczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-235/13-4/KO Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności rolniczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności rolniczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności rolniczej.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 31 maja 2013 r., Nr IPTPB1/415-235/13-2/KO, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 31 maja 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 7 czerwca 2013 r., Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.), które nadane zostało w polskiej placówce pocztowej w dniu 12 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca pracuje na pełny etat w firmie na podstawie umowy o pracę. Dostaje od pracodawcy PIT-11 i indywidualnie rozlicza się z Urzędem Skarbowym na druku PIT-37. W wolnych chwilach zajmuje się hobbystyczną hodowlą krewetek i krabów ozdobnych akwariowych. Posiada pięć akwariów o łącznej objętości 200 dm3. Ma nadwyżkę hodowlaną i młode mają powyżej 2 miesięcy. Wnioskodawca chciałby je sprzedać. Szacuje, iż w 2013 r. będzie miał około 50 transakcji na łączną kwotę ok. 5.000,00 PLN - 7.000,00 PLN przychodu, co przyniesie ok. 2.000,00 PLN - 5.000,00 PLN zysku. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest rolnikiem.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 czerwca 2013 r. Wnioskodawca dodał, iż minimalny okres przetrzymywania krewetek i krabów ozdobnych wynosi trzy miesiące.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy od uzyskanego przychodu ze sprzedaży krewetek i krabów ozdobnych należy odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Jego zainteresowanie nie jest nastawione na zysk, a raczej jest to hobby, które Go pasjonuje i ewentualne zyski ze sprzedaży młodych krewetek i krabów pozwolą zdobyć środki, aby dalej zajmować się tym hobby.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 czerwca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody uzyskane ze sprzedaży krewetek i krabów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jeśli zostanie spełniony warunek przetrzymywania krewetek i krabów przez okres dłuższy niż dwa miesiące, gdzie w tym czasie następuje ich biologiczny wzrost w zbiornikach o łącznej objętości mniejszej niż 700 dm3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), co do zasady, dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.

Jednakże, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, przepisów tej ustawy, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Działy specjalne produkcji rolnej stanowią źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a powołanej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Załącznik nr 2 "Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego" określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.

Do działów specjalnych produkcji rolnej nie zalicza się hodowli krewetek i krabów ozdobnych, bowiem w Tabeli, o której mowa powyżej, w specyfice rodzajowej tego typu hodowla nie została wymieniona.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca pracuje na pełny etat w firmie na podstawie umowy o pracę. W wolnych chwilach zajmuje się hobbystyczną hodowlą krewetek i krabów ozdobnych akwariowych. Posiada pięć akwariów o łącznej objętości 200 dm3. Ma nadwyżkę hodowlaną i młode mają powyżej 2 miesięcy. Wnioskodawca chciałby je sprzedać. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest rolnikiem. Minimalny okres przetrzymywania krewetek i krabów ozdobnych wynosi trzy miesiące.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że sprzedaż nadwyżki hodowlanej krewetek i krabów ozdobnych jest działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, do dochodów uzyskanych z tej działalności nie stosuje się przepisów tej ustawy.

Z uwagi na to, iż złożony wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, opłata należna za wydanie interpretacji wynosi 40 zł - stosownie do przepisu art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej. Ponieważ Wnioskodawca uiścił opłatę w łącznej wysokości 80 zł, kwota 40 zł wpłacona w dniu 12 czerwca 2013 r. stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl