IPTPB1/415-220/14-7/KSU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-220/14-7/KSU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem złożonym w dniu 14 lipca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych osiąganych przez wspólnika Spółki cywilnej z tytułu sprzedaży bitcoinów (pytanie nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 2 lipca 2014 r., Nr IPTPB1/415-220/14-3/KSU na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 3 lipca 2014 r., następnie w dniu 14 lipca 2014 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 10 lipca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, planującą w najbliższej przyszłości rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności będą w głównej mierze usługi związane z zarządzaniem nieruchomościami. Decyzja o formie opodatkowania osiąganych z tej działalności przychodów nie została jeszcze podjęta i nie jest ona przedmiotem niniejszego wniosku.

Ponadto, w najbliższej przyszłości Wnioskodawca planuje również rozpoczęcie działalności w formie spółki cywilnej ("Spółka"). Umowa Spółki zostanie zawarta w momencie, w którym Wnioskodawca będzie już prowadził jednoosobową działalność gospodarczą polegającą w główniej mierze na zarządzaniu nieruchomościami.

Planowanym przedmiotem działalności Spółki będzie, w początkowym etapie jej funkcjonowania, obrót Bitcoinami ("BTC"). Wnioskodawca oraz Jego przyszły wspólnik planują w ramach tego etapu funkcjonowania Spółki osiągnąć zyski, które pozwolą na zakup mieszkań w celu ich dalszego wynajęcia osobom trzecim. Oczywiście ten etap działalności Spółki będzie związany również z dodatkowymi działaniami, takimi jak zlecenie i nadzór, lub samotne wykonanie prac remontowych. Planowana jest również promocja gotowych do wynajmu mieszkań przy pomocy specjalnie zmontowanych w tym celu filmów promocyjnych, udostępnianych na portalach społecznościowych oraz oficjalnej stronie internetowej Spółki.

BTC, mające być przedmiotem transakcji dokonywanych przez Spółkę w pierwszym etapie jej działalności, są - stosując pewne uproszczenie - ciągiem cyfr oraz liter, które stanowią rozwiązanie zaawansowanego algorytmu matematycznego. Według internetowego słownika Oxfordzkiego, BTC są cyfrową walutą, za pomocą której mogą być przeprowadzane transakcje bez pośrednictwa banku.

Transfer BTC, podobnie jak sam BTC, oparty jest na bardzo złożonych i praktycznie niemożliwych do złamania algorytmach matematycznych. Odbywa się on za pomocą sieci internet i polega na przekazaniu informacji reprezentujących dany BTC po uprzedniej autoryzacji, tj. udowodnieniu, że osoba dokonująca transferu jest faktycznie właścicielem przesyłanych BTC. Dzieje się to poprzez wskazanie, tzw. prywatnego klucza oraz połączeniu go z dyspozycją obciążenia własnego konta BTC i przesłaniu określonej ilości BTC na konto odbiorcy. Do wydania takiej dyspozycji niezbędne jest posiadanie adresu konta nabywcy. Adres ten, nazywany również kluczem publicznym, przekazywany jest przez odbiorcę do wysyłającego BTC. Można go porównać do numeru rachunku bankowego. Wnioskodawca zaznaczył, że ciąg cyfr reprezentujący dany BTC nie ulega w żadnym momencie zmianie ani rekonfiguracji. BTC, uznawane za cyfrową walutę, w rozumieniu technicznym, stanowią nośnik wartości. BTC nie posiadają scentralizowanego emitenta ani instytucji kontrolującej jej obrót oraz nie posiadają żadnej wartości wewnętrznej. Wartość jednostek BTC określona jest wyłącznie poprzez wolnorynkowe mechanizmy popytu i podaży w serwisach wymiany potocznie zwanych giełdami. Należy jednakże podkreślić, że BTC, w odróżnieniu od innych walut wirtualnych, używanych, np. w grach internetowych, nie stanowią autonomicznego świadczenia ani same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb.

Ich główną funkcją jest rola środka płatniczego lub medium wymiany wartości pieniężnej, które posiadacz może:

a.

wymienić na towar lub usługę w sklepie akceptującym płatności BTC,

b.

dokonać elektronicznego przelewu innej osobie,

c.

przechować i wymienić w przyszłości na złotówki realizując zysk (lub stratę) wynikającą z różnic, między ceną nabycia BTC a ceną ich zbycia.

W odniesieniu do założenia i funkcjonowania Spółki, Wnioskodawca, wraz ze wspólnikiem, zamierzają zawrzeć umowę spółki, w oparciu o którą Wnioskodawca wniesie do Spółki BTC, zyski z obrotu, które mają pozwolić na sfinansowanie kolejnych etapów działalności Spółki. Natomiast wspólnik Wnioskodawcy planuje wnieść do Spółki wartości pieniężne, lokal w którym prowadzona będzie działalność oraz pracę. Wnioskodawca wraz ze wspólnikiem planują wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako metody opodatkowania osiąganych przez Spółkę przychodów.

W zakresie w jakim Spółka będzie realizowała przychód z działalności polegającej na obrocie BTC, właściwa stawka ryczałtu - zgodnie z dostępnymi źródłami informacji, stanowiącymi głównie wypowiedzi pracowników MF - stanowi 3%. Decyzja o wyborze prawidłowej formy opodatkowania w stosunku do przychodów osiąganych przez Spółkę z najmu zostanie podjęta na późniejszym etapie i nie stanowi ona przedmiotu tego wniosku.

Ze względu na podlegający istotnym zmianom kurs BTC, Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć obecnie, czy obrót z planowanej w pierwszy etapie działalności Spółki przekroczy limit 150.000 EUR, czy też do przekroczenia tego limitu nie dojdzie.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku złożonym w dniu 14 lipca 2014 r. Wnioskodawca dodał, że w Jego opinii właściwym symbolem PKWiU dla działalności polegającej na obrocie wirtualną walutą bitcoin będzie 47.00.89 - sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Wnioskodawca zaznaczył jednak, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, w związku z czym podana wyżej klasyfikacja nie została jeszcze potwierdzona przez Urząd Statystyczny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do złożenia skutecznego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu osiąganych przez Spółkę przychodów z obrotu BTC, jeżeli oświadczenie to zostanie złożone nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu przez Spółkę, na podstawie art. 9 ust. 2 w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

2. Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość opodatkowania uzyskiwanych dochodów z indywidualnej działalności gospodarczej w wybranej formie, przy jednoczesnym opodatkowaniu przychodów ze spółki cywilnej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

3. Czy dla przychodów osiąganych z planowanej w pierwszym etapie działalności Spółki, tj. obrotu BTC, prawidłowa jest stawka ryczałtu w wysokości 3% mająca zastosowanie dla działalności usługowej w zakresie handlu.

4. Czy pomimo przekroczenia w 2014 r. "kwoty obrotu" w wysokości 150.000 EUR, Spółka zachowa prawo do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu do końca 2014 r. bez względu na wysokość faktycznie osiągniętego w tym roku obrotu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3. Natomiast wniosek w zakresie pytania nr 1, 2 i 4 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany przez Spółkę w pierwszym etapie jej działalności, którego źródłem ma być obrót BTC, powinien być opodatkowany stawką właściwą dla działalności usługowej w zakresie handlu w wysokości 3%.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ("Ustawa"), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 Ustawy.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i pkt 5 lit. b Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2,4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,

* 3,0% od przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobowi Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Wnioskodawca wskazał, że Ustawa nie precyzuje znaczenia słowa przetworzone, zatem, aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. I tak, według Słownika języka polskiego pod redakcją A. Więcek, Wydanie Naukowe PWN SA Warszawa, 2005, str. 797, przetwarzać to: przerabiać, zmieniać, przekształcać.

Wnioskodawca podał, że z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży BTC. Sprzedaż odbywać się będzie poprzez portale internetowe.

Według klasyfikacji GUS działalność Wnioskodawcy polegającą na sprzedaży (za pomocą internetu) BTC mieści się w grupowaniu PKD 47.91.Z.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w wyniku czynności podjętych w ramach Spółki - sprzedaży BTC - nie dochodzi w żadnym momencie do ich przetworzenia. Zgodnie z informacjami podanymi w zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku, informacje składające się na BTC (cyfry i litery) nie ulegają zmianie w procesie ich przekazywania kolejnym odbiorcom. W związku z powyższym planowana działalność Spółki odpowiada definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 4 lit. a.

W efekcie, przychody uzyskane przez Spółkę ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez internet, stanowią, zdaniem Wnioskodawcy, przychody z działalności usługowej w zakresie handlu i podlegać będą opodatkowaniu 3% stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b Ustawy. Końcowo Wnioskodawca wskazał, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydawanych przez Dyrektorów Izb Skarbowych ("DIS"). Jako przykład podał: interpretację wydaną w dniu 8 stycznia 2013 r. przez DIS w Warszawie, sygn. IPPB1/415-1321/12-4/ES oraz interpretację wydaną w dniu 10 maja 2011 r. przez DIS w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-168/11/MR.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca jest zdania, że przychody osiągane przez Spółkę powinny być opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawcy. Nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych wspólników Spółki cywilnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl