IPTPB1/415-220/14-6/KSU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-220/14-6/KSU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem złożonym w dniu 14 lipca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów osiąganych z samodzielnie prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz jako wspólnik Spółki cywilnej (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 2 lipca 2014 r., Nr IPTPB1/415-220/14-3/KSU na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 3 lipca 2014 r., następnie w dniu 14 lipca 2014 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 10 lipca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, planującą w najbliższej przyszłości rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności będą w głównej mierze usługi związane z zarządzaniem nieruchomościami. Decyzja o formie opodatkowania osiąganych z tej działalności przychodów nie została jeszcze podjęta i nie jest ona przedmiotem niniejszego wniosku.

Ponadto, w najbliższej przyszłości Wnioskodawca planuje również rozpoczęcie działalności w formie spółki cywilnej ("Spółka"). Umowa Spółki zostanie zawarta w momencie, w którym Wnioskodawca będzie już prowadził jednoosobową działalność gospodarczą polegającą w główniej mierze na zarządzaniu nieruchomościami.

Planowanym przedmiotem działalności Spółki będzie, w początkowym etapie jej funkcjonowania, obrót Bitcoinami ("BTC"). Wnioskodawca oraz Jego przyszły wspólnik planują w ramach tego etapu funkcjonowania Spółki osiągnąć zyski, które pozwolą na zakup mieszkań w celu ich dalszego wynajęcia osobom trzecim. Oczywiście ten etap działalności Spółki będzie związany również z dodatkowymi działaniami, takimi jak zlecenie i nadzór, lub samotne wykonanie prac remontowych. Planowana jest również promocja gotowych do wynajmu mieszkań przy pomocy specjalnie zmontowanych w tym celu filmów promocyjnych, udostępnianych na portalach społecznościowych oraz oficjalnej stronie internetowej Spółki.

BTC, mające być przedmiotem transakcji dokonywanych przez Spółkę w pierwszym etapie jej działalności, są - stosując pewne uproszczenie - ciągiem cyfr oraz liter, które stanowią rozwiązanie zaawansowanego algorytmu matematycznego. Według internetowego słownika Oxfordzkiego, BTC są cyfrową walutą, za pomocą której mogą być przeprowadzane transakcje bez pośrednictwa banku.

Transfer BTC, podobnie jak sam BTC, oparty jest na bardzo złożonych i praktycznie niemożliwych do złamania algorytmach matematycznych. Odbywa się on za pomocą sieci internet i polega na przekazaniu informacji reprezentujących dany BTC po uprzedniej autoryzacji, tj. udowodnieniu, że osoba dokonująca transferu jest faktycznie właścicielem przesyłanych BTC. Dzieje się to poprzez wskazanie, tzw. prywatnego klucza oraz połączeniu go z dyspozycją obciążenia własnego konta BTC i przesłaniu określonej ilości BTC na konto odbiorcy. Do wydania takiej dyspozycji niezbędne jest posiadanie adresu konta nabywcy. Adres ten, nazywany również kluczem publicznym, przekazywany jest przez odbiorcę do wysyłającego BTC. Można go porównać do numeru rachunku bankowego. Wnioskodawca zaznaczył, że ciąg cyfr reprezentujący dany BTC nie ulega w żadnym momencie zmianie ani rekonfiguracji. BTC, uznawane za cyfrową walutę, w rozumieniu technicznym, stanowią nośnik wartości. BTC nie posiadają scentralizowanego emitenta ani instytucji kontrolującej jej obrót oraz nie posiadają żadnej wartości wewnętrznej. Wartość jednostek BTC określona jest wyłącznie poprzez wolnorynkowe mechanizmy popytu i podaży w serwisach wymiany potocznie zwanych giełdami. Należy jednakże podkreślić, że BTC, w odróżnieniu od innych walut wirtualnych, używanych, np. w grach internetowych, nie stanowią autonomicznego świadczenia ani same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb.

Ich główną funkcją jest rola środka płatniczego lub medium wymiany wartości pieniężnej, które posiadacz może:

a.

wymienić na towar lub usługę w sklepie akceptującym płatności BTC,

b.

dokonać elektronicznego przelewu innej osobie,

c.

przechować i wymienić w przyszłości na złotówki realizując zysk (lub stratę) wynikającą z różnic, między ceną nabycia BTC a ceną ich zbycia.

W odniesieniu do założenia i funkcjonowania Spółki, Wnioskodawca, wraz ze wspólnikiem, zamierzają zawrzeć umowę spółki, w oparciu o którą Wnioskodawca wniesie do Spółki BTC, zyski z obrotu, które mają pozwolić na sfinansowanie kolejnych etapów działalności Spółki. Natomiast wspólnik Wnioskodawcy planuje wnieść do Spółki wartości pieniężne, lokal w którym prowadzona będzie działalność oraz pracę. Wnioskodawca wraz ze wspólnikiem planują wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako metody opodatkowania osiąganych przez Spółkę przychodów.

W zakresie w jakim Spółka będzie realizowała przychód z działalności polegającej na obrocie BTC, właściwa stawka ryczałtu - zgodnie z dostępnymi źródłami informacji, stanowiącymi głównie wypowiedzi pracowników MF - stanowi 3%. Decyzja o wyborze prawidłowej formy opodatkowania w stosunku do przychodów osiąganych przez Spółkę z najmu zostanie podjęta na późniejszym etapie i nie stanowi ona przedmiotu tego wniosku.

Ze względu na podlegający istotnym zmianom kurs BTC, Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć obecnie, czy obrót z planowanej w pierwszy etapie działalności Spółki przekroczy limit 150.000 EUR, czy też do przekroczenia tego limitu nie dojdzie.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku złożonym w dniu 14 lipca 2014 r. Wnioskodawca dodał, że w Jego opinii właściwym symbolem PKWiU dla działalności polegającej na obrocie wirtualną walutą bitcoin będzie 47.00.89 - sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Wnioskodawca zaznaczył jednak, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, w związku z czym podana wyżej klasyfikacja nie została jeszcze potwierdzona przez Urząd Statystyczny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do złożenia skutecznego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu osiąganych przez Spółkę przychodów z obrotu BTC, jeżeli oświadczenie to zostanie złożone nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu przez Spółkę, na podstawie art. 9 ust. 2 w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

2. Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość opodatkowania uzyskiwanych dochodów z indywidualnej działalności gospodarczej w wybranej formie, przy jednoczesnym opodatkowaniu przychodów ze spółki cywilnej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

3. Czy dla przychodów osiąganych z planowanej w pierwszym etapie działalności Spółki, tj. obrotu BTC, prawidłowa jest stawka ryczałtu w wysokości 3% mająca zastosowanie dla działalności usługowej w zakresie handlu.

4. Czy pomimo przekroczenia w 2014 r. "kwoty obrotu" w wysokości 150.000 EUR, Spółka zachowa prawo do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu do końca 2014 r. bez względu na wysokość faktycznie osiągniętego w tym roku obrotu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Natomiast wniosek w zakresie pytania nr 1, 3 i 4 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie On miał możliwość opodatkowania uzyskiwanych dochodów z indywidualnej działalności gospodarczej na wybranych przez siebie zasadach, przy jednoczesnym opodatkowaniu przychodów osiąganych przez Spółkę, w której jest wspólnikiem, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ("Ustawa"), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 6 ust. 4 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.

w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 EUR, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 EUR,

2.

rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z podatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Natomiast art. 6 ust. 5 Ustawy stanowi, że jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

a.

odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo

b.

z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a, a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b.

Z powyższych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, wynika, że podatnicy, co do zasady, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych zarówno z działalności prowadzonej samodzielnie, jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych. Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 Ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 2 Ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników. Wspólnicy spółki cywilnej osób fizycznych rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w Ustawie mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca podkreślił, że zgodnie z art. 9a ust. 2 Ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, do dnia 20 stycznia roku podatkowego, pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 9a ust. 4 Ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Treść art. 9a ust. 5 Ustawy stanowi, że jeżeli podatnik:

1.

prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,

2.

jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej.

Wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.

W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że w danym roku podatkowym przychody osiągane przez Wnioskodawcę z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych, przy jednoczesnym osiąganiu przychodów z działalności prowadzonej w formie Spółki opodatkowanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pod warunkiem wyboru odpowiednich form opodatkowania i o ile nie zachodzą inne, przewidziane w ustawach okoliczności, które spowodowałyby utratę tych praw.

Wnioskodawca wskazał, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydawanych przez Dyrektorów Izb Skarbowych (dalej "DIS"). Jako przykład podał: interpretację wydaną w dniu 17 lipca 2012 r. przez DIS w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-446/12/HD oraz interpretację wydaną w dniu 29 maja 2012 r. przez DIS w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-253/12/DP.

Zważając na powyższe, Wnioskodawca zuważył, że będzie miał możliwość opodatkowania dochodów uzyskiwanych z indywidualnej działalności gospodarczej na dotychczasowych zasadach, przy jednoczesnym opodatkowaniu przychodów osiąganych przez Spółkę, w której jest wspólnikiem, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawcy. Nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych wspólników Spółki cywilnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl