IPTPB1/415-215/11-2/ASZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-215/11-2/ASZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego pracownikom w związku z realizacją projektu współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego pracownikom w związku z realizacją projektu współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca uczestniczy w projekcie "Perspektywa". Projekt zapewnia tzw. zatrudnienie subsydiowane u pracodawcy jako formę aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia, znajdujących się w szczególnie niekorzystne sytuacji. Projekt jest realizowany w ramach poddziałania 6.1.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. Udział środków europejskich w finansowaniu wydatków projektu wynosi 85%, a 15% pochodzi z budżetu państwa. Beneficjentem jest Urząd Miasta, który w drodze naboru pracodawców wyłonił firmy, z którymi zostały zawarte umowy na zatrudnienie subsydiowane dla uczestników projektu.

Wnioskodawca, jako pracodawca uczestniczący w ww. projekcie zatrudnił osoby na podstawie umowy o pracę, co miesiąc wypłaca pracownikom - uczestnikom projektu wynagrodzenie i występuje o refundację kosztów wynagrodzenia w wysokości (w projekcie do 50% wartości).

Umowa zawarta między beneficjentem, a pracodawcą określa refundację kwotowo na pracownika, obejmuje ona wynagrodzenie brutto i składki Zus-u pracodawcy (emerytalną, rentową i wypadkową).

Wnioskodawca podaje, iż obecnie podatek dochodowy od osób fizycznych jest pobierany i odprowadzany do urzędu skarbowego właściwego dla pracownika od pełnej wysokości wynagrodzenia, nawet jeśli jest ono refundowane wg. projektu Perspektywa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy część wynagrodzenia pracownika - refundowana z projektu Perspektywa jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych w momencie wypłaty wynagrodzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, część wynagrodzenia refundowana w ramach projektu "Perspektywa", podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. - "wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w momencie wypłaty wynagrodzenia".

W związku z cytowanym powyżej przepisem, Wnioskodawca uważa, że zwolnieniem od podatku dochodowego powinna być objęta ta część wynagrodzeń, która jest refundowana pracodawcy ze środków projektu. Refundacja finansowana jest z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Udział środków europejskich w finansowaniu wydatków projektu wynosi 85% a 15% pochodzi z budżetu państwa.

Projekt "Perspektywa" i wynikająca z niego umowa zobowiązuje Wnioskodawcę do wypłaty całości wynagrodzenia i pochodnych od niego środków własnych, a następnie jest dokonywana refundacja ustalonej kwotowo refundacji ze środków europejskich.

Ponieważ wypłata wynagrodzenia uczestnikowi projektu jest warunkiem refundacji, Wnioskodawca uważa, iż moment wypłaty wynagrodzenia jest momentem zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje zastosowania do wynagrodzeń osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują refundację).

Zwolnienia, jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy w projekcie "Perspektywa". Projekt zapewnia tzw. zatrudnienie subsydiowane u pracodawcy jako formę aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia, znajdujących się w szczególnie niekorzystne sytuacji. Projekt jest realizowany w ramach poddziałania 6.1.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. Udział środków europejskich w finansowaniu wydatków projektu wynosi 85%, a 15% pochodzi z budżetu państwa.

Wnioskodawca, jako pracodawca uczestniczący w ww. projekcie, zatrudnił osoby na podstawie umowy o pracę, co miesiąc wypłaca pracownikom - uczestnikom projektu wynagrodzenie i występuje o refundację kosztów wynagrodzenia w wysokości (w projekcie do 50% wartości).

Umowa zawarta między beneficjentem, a pracodawcą określa refundację kwotowo na pracownika - obejmuje ona wynagrodzenie brutto i składki Zus-u pracodawcy (emerytalną, rentową i wypadkową).

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wynagrodzenia wypłacane pracownikom zatrudnionym przez Wnioskodawcę, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od całości przychodu uzyskanego przez pracowników ze stosunku pracy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl