IPTPB1/415-209/11-7/KSU - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego z tytułu prowadzenia publicznej szkoły podstawowej, finansowanego w ramach dotacji przyznanej przez gminę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-209/11-7/KSU Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego z tytułu prowadzenia publicznej szkoły podstawowej, finansowanego w ramach dotacji przyznanej przez gminę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 6 grudnia 2011 r. i 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r. i 4 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów otrzymywanych z dotacji z Urzędu Gminy na prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 26 września 2011 r.) wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismami z dnia: 25 listopada 2011 r., Nr IPTPB1/415-209/11-2/KSU, IPTPP1/443-819/11-2/MS oraz 22 grudnia 2011 r., Nr IPTPB1/415-209/11-4/KSU, IPTPP1/443-819/11-5/MS na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 25 listopada 2011 r. skutecznie doręczono w dniu 30 listopada 2011 r., następnie w dniu 8 grudnia 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 7 grudnia 2011 r.).

Natomiast wezwanie z dnia 22 grudnia 2011 r. skutecznie doręczono w dniu 28 grudnia 2011 r., następnie w dniu 4 stycznia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 3 stycznia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 1 września 2011 r. Wnioskodawczyni prowadzi przekazaną Jej na podstawie umowy z Urzędem Miasta i Gminy Publiczną Szkołę Podstawową Wcześniej była Ona dyrektorem tej Szkoły, ale wtedy organem prowadzącym był Samorząd Gminy Przekazana Wnioskodawczyni, jako osobie fizycznej, Publiczna Szkoła Podstawowa otrzymuje dotację na ucznia od Gminy dotacja wpływa na konto Szkoły. W obecnie funkcjonującej Szkole uległ zmianie regon, Wnioskodawczyni dokonała aktualizacji NIP w Urzędzie Skarbowym oraz zgłosiła deklarację, że będzie odprowadzała podatek na podstawie PIT-36.

Ponadto podaje, iż dalej ma problem z uzyskaniem kodu na prowadzoną działalność w ZUS, gdyż nie jest to działalność gospodarcza.

Dodatkowo dodaje, iż do Szkoły uczęszcza tylko 39 uczniów klas 0-VI, zatrudnia 9 nauczycieli. Szkoła posiada ogrzewanie olejowe, a dostawa oleju opałowego kosztuje ok. 8.000,00 zł. Na cały okres grzewczy potrzebne są 3 takie dostawy, dlatego ważne jest gromadzenie środków pozostałych z każdego miesiąca, aby zakupić olej na ogrzewanie szkoły.

W uzupełnieniu wniosku z dnia: 6 grudnia 2011 r. i 2 stycznia 2012 r. doprecyzowano, iż z wnioskiem występuje Wnioskodawczyni prowadząca Publiczną Szkołę Podstawową.

Ponadto uzupełniono wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych o następujące informacje:

* Uchwałą z dnia 24 lutego 2011 r., Rada Miasta i Gminy postanowiła o przekształceniu placówki szkolnej ze szkoły podstawowej, gdzie organem prowadzącym była gmina, a obecnie organem prowadzącym jest osoba fizyczna tj. Wnioskodawczyni.

* W dniu 27 maja 2011 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę z Burmistrzem Miasta i Gminy w której określono, że z dniem 1 września Gmina przekazuje przejmującemu zadanie publiczne jakim jest prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej W umowie określono status Szkoły, zasady jej funkcjonowania, warunki korzystania z mienia Szkoły, finansowanie z dotacji od Gminy, tryb kontroli i przestrzegania warunków umowy, tryb przejęcia Szkoły przez Gminę, warunki i tryb rozwiązania umowy za wypowiedzeniem.

* W dniu 27 lipca 2011 r. Urząd Miasta i Gminy wydał decyzję na podstawie art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - z późn. zm. oraz uchwały Rady Miejskiej z dnia 24 lutego 2011 r. o zezwoleniu Wnioskodawczyni na prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej o stopniu organizacji 0-VI, termin rozpoczęcia działalności 1 września 2011 r.

* Na prowadzenie szkoły i realizację statutowych zadań Gmina udziela Szkole dotacji na ucznia.

* W dniu 19 sierpnia 2011 r. Wnioskodawczyni dokonała zmiany w systemie regon z (...) na (...), gdzie (...) jest numerem identyfikacyjnym Wnioskodawczyni, a (...) jest liczbą porządkową jednostki lokalnej utworzonej przez powyższy podmiot oraz o zmianie regonu poinformowała Urząd Skarbowy za pomocą NIP- 2.

* Wnioskodawczyni nie zmieniała numeru NIP Szkoły, w ZUS wprowadziła tylko zmianę regonu.

* Dotację oświatową otrzymuje na utworzone nowe konto Szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa - Wnioskodawczyni,

* Zgodnie z zawartą umową przekazania Szkoły z dnia 27 maja 2011 r. Gmina określiła Wnioskodawczyni wysokość Jej wynagrodzenia za prowadzenie Szkoły, ale nie zawarła z Nią umowy o pracę.

* ZUS nie znalazł kodu na zarejestrowanie działalności Wnioskodawczyni, informując Ją, że nie ma regulacji prawnych do zaistniałej sytuacji i sprawą zajmuje się centrala ZUS w Warszawie. Od 1 września 2011 r. Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną - organem prowadzącym Publiczną Szkołę Podstawową pracuje bez zarejestrowania i ubezpieczenia.

* Od 1 września 2011 r. w przekształconej Szkole pracuje 2 nauczycieli z tamtej Szkoły oraz nowi nauczyciele. Ze wszystkimi pracownikami Wnioskodawczyni zawarła umowę o pracę od 1 września 2011 r.

* Z otrzymywanej dotacji Wnioskodawczyni wypłaca sobie wynagrodzenie, ponieważ prowadzi przekazaną Jej Szkołę, czyli jest Jej organem prowadzącym, dyrektorem i nauczycielem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaka to działalność, czy zmianie powinien też podlegać NIP Szkoły na NIP prywatny Wnioskodawczyni, czy Wnioskodawczyni jest zwolniona z podatku, czy środki finansowe w miesięcznym, rocznym rozliczeniu pozostające na koncie Szkoły podlegają opodatkowaniu czy nie.

Wnioskodawczyni w złożonym uzupełnieniu wniosku z dnia 8 grudnia 2011 r., przekształciła powyższe zapytanie na 4 odrębne pytania, tj.:

1.

Czy Wnioskodawczyni może zawrzeć skutecznie prawną umowę pomiędzy Wnioskodawczynią - Publiczną Szkołą Podstawową, a Wnioskodawczynią jako zarządzającą tą Szkołą. Prowadzenie Szkoły nie jest działalnością gospodarczą - Wnioskodawczyni nie może zarejestrować się jako osoba fizyczna prowadząca Szkołę Publiczną.

2.

Czy płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z Wnioskodawczyni wynagrodzenia będzie Ona jako organ prowadzący Szkołę.

3.

Czy rozliczeń podatku dochodowego winna dokonywać na NIP Szkoły, czy swój własny.

4.

Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni winno być opodatkowane na zasadach ogólnych jako wynagrodzenie za pracę.

Następnie w uzupełnieniu z dnia 2 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni zrezygnowała z zadanego wcześniej pytania oznaczonego we wniosku numerem 3.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 grudnia 2011 r. numerami 2 i 4. Natomiast w zakresie pytania numer 1 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 39 ust. 1 i art. 42 ust. 2 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), płatnikiem będzie Wnioskodawczyni - Publiczna Szkoła Podstawowa.

Ponadto Wnioskodawczyni uważa, iż wynagrodzenie które pobiera z otrzymanej dotacji jest źródłem przychodów określonym w art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, iż zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, nie jest działalnością gospodarczą. Działalność prowadzona w ww. formach nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (nawet jeżeli spełnia zawarte w nim przesłanki), a zatem do tych form działalności nie stosuje się zasad ujętych w tej ustawie. Nie oznacza to jednak, iż na gruncie poszczególnych ustaw zasada ta nie może być modyfikowana. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia na gruncie prawa podatkowego. Unormowania te mają charakter szczególny i tym samym mają pierwszeństwo przed zasadami wynikającymi z przepisu ww. ustawy o systemie oświaty (w myśl klauzuli lex specialis derogat legi generali).

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ww. ustawy o systemie oświaty, są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzenie przez osoby fizyczne szkół i przedszkoli publicznych generuje przychody zaliczane do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

* wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

* polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

* polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W świetle definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie publicznego gimnazjum, szkoły podstawowej oraz przedszkola jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej celem jest zapewnienie (dążenie do uzyskania) określonego dochodu. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań. Ponadto, prowadząc Publiczną Szkołę Podstawową Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność względem dzieci i innych podmiotów, Szkoła ta prowadzona jest w miejscu i czasie ustalonym przez Wnioskodawczynię, a także ponosi Ona ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni od 1 września 2011 r. prowadzi przekazaną Jej na podstawie umowy z Urzędem Miasta i Gminy Publiczną Szkołę Podstawową (wcześniej była Dyrektorem tej Szkoły, ale wtedy organem prowadzącym był Samorząd Gminy). Przekazana Wnioskodawczyni, jako osobie fizycznej, Publiczna Szkoła Podstawowa otrzymuje dotację na ucznia od Gminy dotacja wpływa na konto Szkoły.

Od 1 września 2011 r. w przekształconej Szkole pracuje 2 nauczycieli z przekształconej Szkoły oraz nowi nauczyciele. Ze wszystkimi pracownikami Wnioskodawczyni zawarła umowę o pracę od 1 września 2011 r.

Uchwałą z dnia 24 lutego 2011 r., Rada Miasta i Gminy postanowiła o przekształceniu placówki szkolnej ze Szkoły Podstawowej, gdzie organem prowadzącym była gmina, a obecnie organem prowadzącym jest Wnioskodawczyni.

W dniu 27 maja 2011 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę z Burmistrzem Miasta i Gminy w której określono, że z dniem 1 września 2011 r. Gmina przekazuje przejmującemu zadanie publiczne jakim jest prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej W umowie określono status Szkoły, zasady jej funkcjonowania, warunki korzystania z mienia Szkoły, finansowanie z dotacji od Gminy, tryb kontroli i przestrzegania warunków umowy, tryb przejęcia Szkoły przez Gminę, warunki i tryb rozwiązania umowy za wypowiedzeniem. Na prowadzenie Szkoły i realizację statutowych zadań Gmina udziela Szkole dotacji na ucznia. Dotację oświatową otrzymuje na utworzone nowe konto Szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa - Wnioskodawczyni.

Zgodnie z zawartą umową przekazania Szkoły z dnia 27 maja 2011 r., Gmina określiła Wnioskodawczyni wysokość Jej wynagrodzenia za prowadzenie Szkoły, ale nie zawarła z Nią umowy o pracę. Z otrzymywanej dotacji Wnioskodawczyni wypłaca sobie wynagrodzenie, ponieważ prowadzi przekazaną Jej Szkołę, czyli jest Jej organem prowadzącym, dyrektorem i nauczycielem.

Z powyższego wynika zatem, iż prowadzenie przez Wnioskodawczynię Publicznej Szkoły Podstawowej na podstawie umowy z jednostką samorządu terytorialnego o prowadzenie szkoły, wypełnia przesłanki definicji pozarolniczej działalności gospodarczej, określonej dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, a w konsekwencji zakwalifikowanie przychodów osiąganych z prowadzenia Szkoły Publicznej do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, środki finansowe przeznaczone na sfinansowanie bieżącej działalności szkoły, co do zasady stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast przeznaczone na zakup środków trwałych przychodu takiego nie stanowią.

Należy jednak zauważyć, że stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z brzmienia art. 219 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) wynika, iż z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe również innym podmiotom niż samorządowe zakłady budżetowe, o ile tak stanowią odrębne przepisy.

W myśl art. 80 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, przedszkola, szkoły i placówki publiczne niewymienione w art. 79 prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ lub podmiot prowadzący szkołę.

Szkoły, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół, w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku nieprowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego szkoły tego samego typu i rodzaju podstawą ustalenia wysokości dotacji jest kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły publicznej danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (art. 80 ust. 3 ww. ustawy).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż dotacja otrzymana z Urzędu Miasta i Gminy przez Wnioskodawczynię prowadzącą Publiczną Szkołę Podstawową jest dla Niej przychodem z pozarolniczej działalności, jednakże zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto stwierdzić też należy, iż fakt przekazania środków pochodzących z dotacji na własne wynagrodzenie nie powoduje obowiązku opodatkowania dotacji lub jej części. Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem otrzymana dotacja, nie stanowi dla Wnioskodawczyni przychodów, o których mowa w przepisie w art. 10 ust. 1 pkt 1, stanowiącym, że przychodami są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta, lecz przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, jednakże zwolnione z opodatkowania na podstawie wyżej przepisu. Wynagrodzenie za pracę w Publicznej Szkole Podstawowej nie stanowi dla Wnioskodawczyni przychodu z odrębnego źródła (powtórnego). Nie można bowiem dwukrotnie uznać za przychód tych samych kwot uzyskanych przez tę samą osobę.

Z tego względu kwota wynagrodzenia za prowadzenie Szkoły nie podlega opodatkowaniu jako dochód ze stosunku pracy, nie ma więc obowiązku poboru i odprowadzenia z tego tytułu zaliczek, o których mowa w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wystawiania imiennych informacji na zasadach przewidzianych w art. 39 ust. 1 tej ustawy.

W myśl przepisu art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Zgodnie z art. 44 ust. 3 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób:

1.

obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,

2.

zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27b,

3.

zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Reasumując stwierdzić należy, iż w przedstawionym opisie stanu faktycznego oraz w świetle cytowanych wyżej przepisów dotacja otrzymana przez Wnioskodawczynię na prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej na podstawie umowy z jednostką samorządu terytorialnego o prowadzenie szkoły jest dla Niej przychodem z pozarolniczej działalności, jednakże w całości zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych (a więc również w części obejmującej Jej wynagrodzenie) na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, iż ww. przychód korzysta z przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania, Wnioskodawczyni nie będzie miała obowiązku wpłacać w ciągu roku z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl