IPTPB1/415-196/11-4/DS - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dofinansowania z budżetu gminy kosztów usuwania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-196/11-4/DS Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dofinansowania z budżetu gminy kosztów usuwania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania poniesionych przez osoby fizyczne kosztów usuwania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania poniesionych przez osoby fizyczne kosztów usuwania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest oraz zakupu kompostowników i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 i art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy, pismem z dnia 16 grudnia 2011 r., wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 19 grudnia 2011 r., natomiast w dniu 27 grudnia 2011 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 22 grudnia 2011 r.) uzupełniono ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dofinansowanie części kosztów, jakie poniósł użytkownik (osoba fizyczna), w związku z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zakupem kompostowników, finansowane jest ze środków budżetu Gminy (były Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej). Rada Gminy uchwalając plan finansowy na dany rok, zabezpiecza środki z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, budowę przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zakup kompostowników. Podmiot zwracający się o dofinansowanie, przedkłada w Urzędzie Gminy dokumenty, takie jak: tytuł prawny do remontowanego obiektu, kartę przekazania odpadów, umowę z uprawnionym wykonawcą, inny rachunek (fakturę) za wykonane prace związane z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, bądź budowę przydomowych oczyszczalni, dokumentujące koszty demontażu, zakupu, itp.

Merytoryczni pracownicy Urzędu Gminy dokonują kontroli realizacji zadania, na miejscu przed i po wykonaniu robót. Na podstawie protokołu sporządzonego na okoliczność lustracji wykonania robót, o których mowa wyżej, podejmuje się decyzje (w formie umowy), o przyznaniu zwrotu części środków poniesionych na usunięcie odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, budowę przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zakup kompostowników. Wypłaty przyznanego dofinansowania dokonuje się na wskazany rachunek bankowy osoby ubiegającej się o dofinansowanie.

W uzupełnieniu z dnia 21 grudnia 2011 r. doprecyzowano, iż w budżecie jednostki samorządu terytorialnego (Gminy), planowane są środki w następujących paragrafach: § 2830 - Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji pozostałym jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, § 6230 - Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych. Stanowią one dotację na pokrycie kosztów związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, zakupem kompostowników oraz budową przydomowych oczyszczalni ścieków.

Brakującą opłatę uiszczono w dniu 21 grudnia 2011 r.

Uzupełniając przedmiotowy wniosek, Wnioskodawca dołączył kserokopię Uchwały Rady Gminy z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy udzieleniu dotacji celowej na realizację niektórych przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należy opodatkować dofinansowanie jakie otrzymał użytkownik (osoba fizyczna) z Gminy na usuwanie odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, zakup kompostowników i budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące opodatkowania dofinansowania jakie otrzymał użytkownik (osoba fizyczna) z Gminy na usuwanie odpadów niebezpiecznych zawierających azbest. Natomiast odnośnie opodatkowania dofinansowania zakupu kompostowników i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. dofinansowanie jest opodatkowane i należy wystawić dla podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Z kolei przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej wyżej ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację), oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca na podstawie uchwały Rady Gminy, udziela dofinansowania w formie dotacji celowej ze środków budżetu Gminy, na realizację zadań związanych z ochroną środowiska, polegających na usuwaniu odpadów niebezpiecznych zawierających azbest. Dotacja zostaje przyznana osobom fizycznym na podstawie decyzji (w formie umowy), po przedłożeniu odpowiednich dokumentów i dokonanej kontroli realizacji zadania przez Urząd Gminy.

W związku z powyższym stwierdza się, że otrzymana przez osobę fizyczną dotacja w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), wypłacona z budżetu Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W takiej sytuacji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania rocznych informacji PIT- 8C dla osób, które otrzymały dofinansowanie (dotacje) z budżetu Gminy na usuwanie odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.

Należy zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

W związku z powyższym, sprawa ustalenia czy środki przeznaczone na realizację zadania związanego z ochroną środowiska, polegającego na usuwaniu odpadów niebezpiecznych zawierających azbest mają formę dotacji, nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych.

Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu gminy są dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonej do wniosku ORD-IN uchwały Rady Gminy, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl