IPTPB1/415-145/11-4/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-145/11-4/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy pismem z dnia 18 listopada 2011 r., Nr IPTPB1/415-145/11-2/MD i Nr IPTPP2/443-518/11-2/BM, wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 22 listopada 2011 r., natomiast w dniu 28 listopada 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 24 listopada 2011 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w prowadzonej działalności gospodarczej (Firma Handlowa), wykonuje usługi pogrzebowe, polegające między innymi na transporcie zwłok z kaplicy lub domu na cmentarz (samochód pogrzebowy i żałobnicy) wraz z odzieżą pogrzebową i wieńcami dla zmarłego lub bez odzieży. Prowadzi też handel odzieżą pogrzebową, kwiatami i wieńcami, bez świadczenia usług. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni opłaca podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. (z późn. zm.). Sprzedaż jest ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej. Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Sprzedaż usług pogrzebowych z odzieżą dla osoby zmarłej, potwierdzana jest paragonem fiskalnym, na którym wyszczególnione są wszystkie pozycje, tj. wartość usługi i poszczególne elementy odzieży, np. wartość bluzki, garnituru itp. opodatkowując wszystko stawką ryczałtu 8,5% (jako całość usługi). Sprzedaż odzieży i wieńców bez usługi pogrzebowej opodatkowana jest stawką 3% jako handel. Do paragonu fiskalnego na żądanie klienta wystawiane są faktury VAT. Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla odzieży to 23%, natomiast przy sprzedaży usługi pogrzebowej wraz z odzieżą, wszystkie jej składniki zawierają tę samą stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%, właściwą dla usługi pogrzebowej. Ponieważ Wnioskodawczyni posiada dwie kasy fiskalne w jednym punkcie, dla przejrzystości prawidłowego zastosowania stawki ryczałtu i stawki podatku od towarów i usług, na jednej kasie ewidencjonuje handel, a na drugiej usługi.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: usług pogrzebowych i usług w zakresie handlu, które zostały sklasyfikowane jako:

* 47.71.Z - sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

* 47.76.Z - sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin,

* 96.03.Z - pogrzeby i działalność pokrewna.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w stosunku do usług pogrzebowych wraz z innymi akcesoriami (odzież, wieńce), Wnioskodawczyni stosuje prawidłową stawkę ryczałtu.

2.

Czy Wnioskodawczyni prawidłowo postępuje, specyfikując na paragonie fiskalnym i fakturze VAT poszczególne składniki w przypadku sprzedaży usługi wraz z akcesoriami pogrzebowymi stosując do nich stawkę VAT 8%, czy należałoby zastosować ogólne pojęcie "usługa pogrzebowa" i jej całkowitą wartość, nie specyfikując na paragonie poszczególnych składników.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 1. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego numerem 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku świadczenia usługi pogrzebowej z odzieżą dla osoby zmarłej, Wnioskodawczyni wystawia paragon fiskalny na którym wyszczególnia wszystkie pozycje, tj. wartość usługi i poszczególne elementy odzieży, np. wartość bluzki, garnituru itp., opodatkowując wszystko stawką ryczałtu w wysokości 8,5% (jako całość usługi), co pozwala klientowi sprawdzić co tak naprawdę zostało sprzedane. Natomiast sprzedaż odzieży i wieńców bez usługi pogrzebowej opodatkowuje stawką ryczałtu w wysokości 3%, jako handel.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że Jej postępowanie jest prawidłowe, ponieważ sprzedaż towarów wraz z usługą pogrzebową (jako usługa kompleksowa) stanowi całość usługi, a sprzedaż usług opodatkowana jest stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy, wynosi 8,5%. Natomiast zgodnie z art. 12. ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy - ryczałt z działalności w zakresie handlu wynosi 3%.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Nieistotna w tym zakresie jest treść posiadanego przez wnioskodawcę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej określonego wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).

Podkreślić należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną następującymi symbolami PKWiU: 47.71.Z, 47.76.Z, 96.03.Z. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi pogrzebowe, polegające między innymi na transporcie zwłok z kaplicy lub domu na cmentarz (samochód pogrzebowy i żałobnicy) wraz z odzieżą pogrzebową i wieńcami dla zmarłego lub bez odzieży. Prowadzi również handel odzieżą pogrzebową, kwiatami i wieńcami, bez świadczenia usług.

Sprzedaż usług pogrzebowych z odzieżą dla osoby zmarłej, opodatkowywana jest stawką ryczałtu w wysokości 8,5% (jako całość usługi). Natomiast sprzedaż odzieży i wieńców bez usługi pogrzebowej opodatkowywana jest stawką w wysokości 3%, jako handel.

Reasumując, mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowo stosuje stawkę ryczałtu z tytułu świadczenia kompleksowych usług pogrzebowych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12. ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonej do wniosku ORD-IN kserokopii faktury VAT, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl