IPTPB1/415-142/11-2/AG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwot wynagrodzeń wypłaconych pracownikom w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-142/11-2/AG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwot wynagrodzeń wypłaconych pracownikom w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania kwot wynagrodzeń wypłaconych pracownikom w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania kwot wynagrodzeń wypłaconych pracownikom w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca bierze udział, jako Partner, w projekcie "Perspektywa". Projekt zapewnia tzw. zatrudnienie subsydiowane u pracodawcy jako formę aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia, znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji zawodowej. Projekt realizowany jest w ramach poddziałania 6.1.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa, w proporcjach 85% do 15%. Beneficjentem jest Miasto - Urząd Miasta, który w drodze naboru pracodawców wyłonił firmy, z którymi zostały zawarte umowy na zatrudnienie subsydiowane dla uczestników projektu. Pracodawcy zatrudnili wybrane osoby na podstawie umowy o pracę, wypłacają co miesiąc uczestnikom projektu umówione wynagrodzenie, a następnie występują o refundację maksymalnie do 50% poniesionych kosztów wypłaconego wynagrodzenia.

W ramach projektu "Perspektywa" Wnioskodawca zatrudnił 2 osoby na czas nieokreślony, określając koniec miesiąca jako moment wypłaty wynagrodzenia. Na każdego zatrudnionego pracownika Wnioskodawca otrzymuje refundację w wysokości...... zł, która przelewana jest około półtora miesiąca po przekazaniu do biura projektu "Perspektywa" stosownych dokumentów (lista obecności, lista płac, potwierdzenie przelewu wynagrodzenia, ZUS DRA, ZUS RCA, potwierdzenie przelewu do ZUS oraz potwierdzenie przelewu PIT-4R).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwoty otrzymywane przez uczestników projektu zatrudnionych przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części, w jakiej stanowią pomoc udzieloną w ramach projektu "Perspektywa".

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniu z podatku podlegają środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146). Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. W związku z tym do środków europejskich zalicza się środki pochodzące z m.in. funduszy strukturalnych (w tym również Europejskiego Funduszu Społecznego).

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy, środki wypłacane uczestnikom projektu "Perspektywa" stanowią środki europejskie, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Te środki finansowe przekazywane są na rzecz uczestników projektu jako pomoc udzielona w ramach przedmiotowego programu finansowanego z udziałem środków europejskich. Przez uczestników projektu rozumie się osoby, na rzecz których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielana w ramach projektu. Potwierdzają to również interpretacje indywidualne (przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 maja 2011 r., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 kwietnia 2011 r. Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca podkreślił, że w części (do 50%) wynagrodzenie zatrudnionych pracowników w ramach projektu "Perspektywa" wypłacane jest ze środków europejskich (w drodze refundacji). W tej części uczestnicy programu otrzymują pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W związku z tym, w tej części środki te, podlegają zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy należy tu mieć na uwadze, że celem programu jest pomoc w zatrudnieniu tych osób, środki finansowe wydatkowane w ramach projektu przeznaczone są zatem na pomoc tym osobom. Zwolnienie to powinno być uwzględnione przez Wnioskodawcę już w momencie wypłaty wynagrodzenia pracownikowi. W pozostałej części wynagrodzenie uczestników projektu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych za zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami Budżetu Państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z Budżetu Państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje zastosowania do wynagrodzeń osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują refundację).

Zatem zwolnieniu z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, podlegają wyłącznie przychody beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy, jako uczestników projektu. Powyższym zwolnieniem nie są natomiast objęte przychody wypłacane na rzecz pracowników tychże podmiotów.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zatrudnił pracowników na podstawie umowy o pracę. Koszty wynagrodzeń wypłaconych tym pracownikom obciążają Wnioskodawcę, przy czym maksymalnie w 50% są one refundowane, na podstawie umowy zawartej między Wnioskodawcą jako uczestnikiem projektu a Beneficjentem. Firma Wnioskodawcy została wyłoniona w drodze naboru pracodawców przeprowadzonego przez Urząd Miasta, w następstwie czego zawarta została umowa na zatrudnienie subsydiowane.

Zwolnienia jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego.

Przyjęcie, iż wynagrodzenie pracownika z tytułu zatrudnienia w podmiocie realizującym zadania związane z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, jest w części refundowanej zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, jest nieuzasadnione.

Przychody podlegają ww. zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody wypłacane na rzecz pracowników tychże podmiotów.

Reasumując, mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wynagrodzenie wypłacane pracownikom zatrudnionym przez Wnioskodawcę w związku z realizacją umowy zawartej między Wnioskodawcą a Beneficjentem, nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wskazać należy, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. Organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną, ponieważ nie stanowią przepisów prawa materialnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl