IPTPB1/415-127/11-2/KSU - Ujęcie w ewidencji środków trwałych wartości brutto środka trwałego sfinansowanego ze środków unijnych i możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-127/11-2/KSU Ujęcie w ewidencji środków trwałych wartości brutto środka trwałego sfinansowanego ze środków unijnych i możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* ujęcia w ewidencji środków trwałych wartości brutto środka trwałego sfinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe,

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od ww. środka trwałego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w wartości brutto środka trwałego sfinansowanego ze środków unijnych oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od ww. środka trwałego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą: NZOZ Przychodnia Specjalistyczna X. w dniu 22 listopada 2010 r. wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie na zakup nowoczesnego koherentnego optycznego tomografu do wykonywania badań okulistycznych, w ramach programu operacyjnego województwa łódzkiego na lata 2007-2013, Oś priorytetowa IIl: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie III.6. Rozwój Mikro - i Makro Przedsiębiorstw. Wnioskodawczyni jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Zakup nowoczesnego koherentnego optycznego tomografu będzie dla Firmy zakupem środka trwałego. Kwota brutto zakupu: 130.000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni może jako wartość początkową koherentnego optycznego tomografu wpisać w księgach wartość brutto tegoż środka trwałego, czyli 130.000,00 zł, co będzie stanowiło podstawę do wyliczania miesięcznej amortyzacji stanowiącej koszt uzyskania przychodu dla firmy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wartość początkowa to nic innego jak cena zakupu powiększona o koszty uzyskania danego środka. Chodzi tu o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenie w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek oraz prowizji, pomniejszone o należny podatek od towarów i usług (VAT nie podlegający odliczeniu zwiększa wartość początkową środka trwałego). Dlatego też w przypadku, gdy firma nie ma prawnej możliwości odliczania VAT, stanowi on zwiększenie wartości początkowej środka trwałego, a amortyzacja wyliczana od kwoty brutto tegoż środka trwałego stanowi dla firmy koszt uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* ujęcia w ewidencji środków trwałych wartości brutto środka trwałego sfinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe,

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od ww. środka trwałego - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem, kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wskazania owego związku spoczywa na Wnioskodawcy, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni w dniu 22 listopada 2010 r. wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie na zakup nowoczesnego koherentnego optycznego tomografu do wykonywania badań okulistycznych w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013; Oś Priorytetowa III: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość; Działanie III.6: Rozwój Mikro i Makro Przedsiębiorstw, który stanowić będzie środek trwały w prowadzonej działalności. Kwota brutto zakupu wynosi 130.000,00 zł. Ponadto Wnioskodawczyni podaje, iż jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W świetle art. 22g ust. 1 pkt 1 tej ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.

Pojęcie ceny nabycia zawiera przepis art. 22g ust. 3 ww. ustawy, zgodnie z którym jest to kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszona o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy Wnioskodawczyni jest zwolniona od podatku od towarów i usług (...), będzie Ona uprawniona do ujęcia w ewidencji środków trwałych wartości początkowej przedmiotowego środka trwałego sfinansowanego dotacją w wartości brutto, tj. wraz z podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano powyżej kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych (odpisy amortyzacyjne) z uwzględnieniem art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Oznacza to, iż jeżeli zakup przedmiotowego środka trwałego został sfinansowany (w całości lub w części) z otrzymanej na ten cel dotacji, nie jest możliwe zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej (odpowiednio w całości lub w części) odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego.

Reasumując, biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz wyżej przytoczone przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawczyni będzie miała prawo do wpisania do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych koherentnego tomografu optycznego, którego zakup sfinansowany zostanie dotacją, w wartości początkowej wg ceny nabycia, uwzględniającej podatek od towarów i usług (wartość brutto). Jednakże odpisy amortyzacyjne dokonywane od ww. środka trwałego od tej części jego wartości, która zostanie sfinansowana dotacją, nie będą stanowiły dla Wnioskodawczyni kosztów uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, co wynika wprost z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl