IPTPB1/415-106/11-4/KSU - Kwalifikacja przychodów uzyskanych ze środków współfinansowanych przez Unię Europejską.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-106/11-4/KSU Kwalifikacja przychodów uzyskanych ze środków współfinansowanych przez Unię Europejską.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymywanych za osobiście wykonaną pracę w związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymywanych za osobiście wykonaną pracę w związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r., Nr IPTPB1/415-106/11-2/KSU, wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 6 września 2011 r., natomiast w dniu 14 września 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 12 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni w latach 2005-2008 brała udział w realizacji dwóch projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jeden z projektów był zrealizowany na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionów, a drugi zrealizowany był w oparciu o umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich (finansowany w 75% z funduszy unijnych, a w 25% z budżetu krajowego).

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie PKD 80.42.A - Nauka języków, 80.42.8 - Kształcenie ustawiczne. Projekty były realizowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i miały bezpośredni związek z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem były m.in. wydatki poniesione na wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu, w tym wynagrodzenie samej Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna zrealizowała projekty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W obu projektach pobierała wynagrodzenie z tytułu wykonywanej pracy - jako lektor językowy, czy doradca merytoryczny - rozliczane na podstawie noty księgowej, która stanowiła koszt kwalifikowany projektu, a tym samym koszt uzyskania otrzymanego wsparcia finansowego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 września 2011 r. dodano również, iż

* Wnioskodawczyni była bezpośrednim beneficjentem (stroną umowy o dofinansowanie projektów), bezpośrednio realizującym projekty współfinansowane z EFS. Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna zrealizowała projekty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W obu projektach pobierała wynagrodzenie z tytułu wykonywanej pracy jako lektor językowy, czy doradca merytoryczny - rozliczane na podstawie noty księgowej, która stanowiła koszt kwalifikowany projektu, a tym samym koszt uzyskania otrzymanego wsparcia finansowego. Ponadto Wnioskodawczyni otrzymane w ten sposób przychody z projektów zaliczała do pozostałych przychodów w ramach prowadzonej działalności,

* w ramach realizacji ww. projektów Wnioskodawczyni zatrudniała pracowników na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia i umowy o dzieło,

* Wnioskodawczyni otrzymała środki na realizację ww. projektów w latach 2005-2006-2007-2008,

* Wnioskodawczyni prowadziła działalność gospodarczą z formą opodatkowania dochodów według jednolitej stawki 19% (podatek liniowy), prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni za osobiście wykonaną pracę, rozliczone dokumentem wewnętrznym, zaliczone do wydatków kwalifikowanych, na które otrzymała wsparcie finansowe, tj. środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 46, 129 lub 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy otrzymane przez Wnioskodawczynię wsparcie finansowe na realizację projektu w przypadku wynagrodzeń osób bezpośrednio zatrudnionych (np. lektorzy językowi, księgowa, koordynator projektu, asystent koordynatora), stanowiące środki finansowe otrzymane przez uczestników projektu, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 września 2011 r. Wnioskodawczyni stwierdziła, iż w pytaniu numer 2 występuje jako płatnik podatku dochodowego od osób przez Nią zatrudnionych. Dodatkowo sformułowała następujące pytanie: "Czy Wnioskodawczyni jako płatnik była zobowiązana do obliczania i pobrania podatku dochodowego od osób przez Nią zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji projektu...".

Odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Wniosek w zakresie pytania oznaczonego numerem 2 zostanie rozstrzygnięty odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane przez Nią środki finansowe mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, ponieważ wypełnione zostały warunki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46, 129 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika, nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w latach 2005-2008 brała udział w realizacji dwóch projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jeden z projektów był zrealizowany na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionów, a drugi zrealizowany był w oparciu o umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich (finansowanego w 75% z funduszy unijnych, a w 25% z budżetu krajowego). Wnioskodawczyni była bezpośrednim beneficjentem (stroną umowy o dofinansowanie projektów), bezpośrednio realizującym projekty współfinansowane z EFS. Wnioskodawczyni otrzymała środki na realizację ww. projektów w latach 2005-2006-2007-2008.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianie uległy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji, niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2009 r. (w części dotyczącej środków na realizację projektu otrzymanych przed dniem 31 grudnia 2009 r.).

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 - 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju było realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.), określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, w celu realizacji Planu tworzy się:

* sektorowe programy operacyjne,

* regionalne programy operacyjne,

* inne programy operacyjne,

* strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązywaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w Unii Europejskiej. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków, tj. najpierw inwestycja, potem dotacja. Oznacza to, że środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego zostaną przekazane dopiero po zakończeniu inwestycji.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Pomoc ta pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Po udokumentowaniu przez beneficjenta wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej - przez odpowiednie instytucje - o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego. Zatem, w przypadku projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego środki pomocowe z Unii Europejskiej stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Skoro pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa, zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto należy zauważyć, iż środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Należy wskazać, iż od dnia 1 stycznia 2007 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniły zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Jednakże przepis przejściowy, tj. art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego w 2007 r. i 2008 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach NPR, pozostały takie same jak w roku 2006.

Wobec powyższego w roku 2007 i 2008 zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach NPR, w tym również Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich pozostały takie same jak w roku 2006.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 137 dodanym do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Otrzymane przez Wnioskodawczynię środki na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich stanowią - zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu przychód z działalności gospodarczej. Wobec tego nie korzystają ze zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 129 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl