IPPP3/4512-877/15-2/PC - Ustalenie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją programu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-877/15-2/PC Ustalenie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją programu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2015 r. (data wpływu 21 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją programu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją programu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Wnioskodawca) jest państwową osobą prawną utworzoną na podstawie ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tego aktu prawnego Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania; przedsiębiorczości, mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Wnioskodawca uczestniczy, po raz czwarty, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (COSME), z dnia 29 października 2014 r., C (2014) 8044 w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

KE za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN (edycja IV) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w kwietniu 2014 r. (COSME Enterprise Europe Network 2015/2020) i rozstrzygnięty pod koniec 2014 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez EASME do realizacji projektu zostało wybrane konsorcjum (E.), w skład którego wchodzą następujące instytucje: (1) koordynator - Wnioskodawca (Warszawa),. Dodatkowo, w latach 2015 - 2016, partnerzy konsorcjum E. będą realizować projekt, w ramach którego będą świadczyć usługi innowacyjnym przedsiębiorstwom z sektora MŚP w oparciu o oddzielną umowę podpisaną z EASME. Te zadania będą w 100% finansowane z Programu Ramowego na rzecz Badań i Innowacji Horyzont 2020. Koordynatorem i liderem konsorcjum jest Wnioskodawca na mocy dwóch umów: (1) umowy z EASME - umowa ramowa o partnerstwie (Framework Partnership Agreement - FPA) - Enterprise Europe Network (EEN), oraz (2) szczegółowej umowy o dotację (Specific Agreement - SA).

Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt dotyczą usług z zakresu zarządzania innowacją w przedsiębiorstwie i skierowane są do innowacyjnych MŚP o wysokim potencjale wzrostu. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji ww. projektu (świadczone usługi) są pokrywane w 100% z grantu KE, finansowanego ze środków Programu Horyzont 2020.

W związku z realizacją zadań projektu, Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu. Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z EASME wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, i inne koszty (takie jak np. koszty: zakwaterowania w czasie delegacji, zakupu biletów kolejowych czy autobusowych, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.). Zgodnie z art. 5.5 szczegółowej umowy o dotację, kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym w projekcie, chyba że Wnioskodawca może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu Enterprise Europe Network.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawa, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wiec wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca po raz czwarty uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pn. Enterprise Europe Network (EEN) finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (COSME), z dnia 29 października 2014 r., C (2014) 8044 w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Komisja Europejska za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru ośrodków do realizacji IV edycji projektu EEN na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych który został ogłoszony w kwietniu 2014 r. (COSME Enterprise Europe Network 2015/2020) i rozstrzygnięty pod koniec 2014 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez EASME do realizacji projektu EEN zostało wybrane konsorcjum Enterprise Europe Network - Central Poland (E.) którego koordynatorem jest Wnioskodawca. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazał, iż dokonywane w ramach programu zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie istnieje związek pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Mianowicie dokonane zakupy - jak wskazał Wnioskodawca - nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Reasumując, Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją programu pn. Enterprise Europe Network.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl