IPPP3/4512-849/15-2/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-849/15-2/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2015 r. (data wpływu 13 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pytania nr 1 dotyczącego stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą, który zajmuje się produkcją preform (półfabrykatów do opakowań) z tworzyw sztucznych oraz przetwarzaniem surowców z tworzyw sztucznych w formach podstawowych jak też przetwarzaniem odpadów, ich odzyskiem i recyklingiem odpadów z tworzyw sztucznych.

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka posiada pozwolenie na przetwarzanie odpadów wydane przez Starostę.

Posegregowane surowce według grupy pochodzenia (produkt wyjściowy jednorodny pełnowartościowy lub odpady różnego rodzaju) poddawane są obróbce i procesowi regranulacji na linii do regranulacji tworzyw sztucznych. W specjalnych urządzeniach technicznych rozdrabniane są na kawałki, płukane, myte, suszone i składowane w silosie jako pełnowartościowy produkt w postaci płatka. Następnie poddawane są procesowi regranulacji. W wytłaczarce następuje uplastycznienie materiału, który podawany jest na głowicę wyposażoną w noże granulujące. W efekcie procesu przetworzenia surowców z tworzyw sztucznych powstają pełnowartościowe produkty (towary handlowe) w postaci przemiałów z tworzyw sztucznych (granulaty, regranulaty). Przemiały te wykorzystywane są jako surowce do produkcji opakowań z tworzyw sztucznych (w przetwórstwie spożywczym oraz przez producentów artykułów gospodarczych - zależnie od surowca z jakiego zostały wytworzone).

W procesie produkcji przemiałów (regranulatu i granulatu) wykorzystywane są albo wyłącznie pełnowartościowe surowce w formach podstawowych (które nie znalazły nabywcy w tej postaci) albo mieszane są surowce z tworzyw sztucznych czy też odpady różnego rodzaju.

W odpowiedzi na wątpliwości podatnika co do przyporządkowania do właściwej klasyfikacji przemiału i regranulatu Główny Urząd Statystyczny stwierdził, że:

a.

do grupy PKWiU 38.32.33.0 "Surowce wtórne z tworzyw sztucznych" należy zaliczyć regranulat z tworzyw sztucznych otrzymany w wyniku przekształcenia w formy podstawowe pojedynczych materiałów termoutwardzalnych lub dwu albo więcej materiałów termoplastycznych zmieszanych razem oraz płatki foliowe LDPE z tworzyw sztucznych, przetworzone mechanicznie ale nieprzetworzone w formy podstawowe,

b.

do grupy PKWiU 20.16 "tworzywa sztuczne w formach podstawowych" należy zaliczyć regranulat z tworzyw sztucznych otrzymany w wyniku przetworzenia w formy podstawowe pojedynczych materiałów termoplastycznych.

Jednocześnie ustawa o podatku od towarów i usług nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez sprzedawcę klasyfikacji wyrobów w świetle PKWiU a zgodnie z Komunikatem Prezesa GUS z dnia 24 stycznia 2005 r. (Dz. U. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty i towary w poszczególnych klasyfikacjach.

W opisanej sytuacji podatnik dokonując klasyfikacji wytworzonych towarów w postaci przemiałów i regranulatów z tworzyw sztucznych przyjął następujące zasady:

* do grupy PKWiU 20.16.40.0 "tworzywa sztuczne w formach podstawowych" zalicza przemiały i regranulaty z tworzyw sztucznych otrzymane w wyniku przetworzenia w formy podstawowe pojedynczych materiałów termoplastycznych natomiast

* do grupy 38.32.33.0 "surowce wtórne z tworzyw sztucznych" zalicza regranulaty, przemiały i płatki foliowe powstałe w wyniku przekształcenia w formy podstawowe pojedynczych materiałów termoutwardzalnych lub dwu albo więcej materiałów termoplastycznych zmieszanych razem oraz płatki foliowe LDPE z tworzyw sztucznych, przetworzone mechanicznie ale nieprzetworzone w formy podstawowe.

Podczas dokonywania sprzedaży towarów zakwalifikowanych przez podatnika do grupy PKWiU 20.16.40.0 stosuje się podstawową stawkę VAT u sprzedawcy, natomiast przy sprzedaży towarów zaklasyfikowanych przez podatnika do grupy PKWiU 38.32.33.0 stosuje się zasadę "odwrotnego obciążenia" z zachowaniem warunków o których mowa w ustawie o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dla celów podatkowych w świetle obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług (z uwzględnieniem załącznika Nr 11) Wnioskodawca zastosował prawidłową 23% stawkę VAT u sprzedawcy w zaistniałym stanie faktycznym tj. w przypadkach zakwalifikowania przez producenta przemiału i granulatu do grupy PKWiU 20.16.40.0.

2. Czy w sytuacji gdy sprzedawca przyporządkował towar do grupowania statystycznego PKWiU 20.16.40.0 (pobrał od nabywcy i rozliczył VAT należny od sprzedaży) organ podatkowy ma prawo do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru do grupowania statystycznego i w wyniku kontroli podatkowej zmienić przyjętą przez sprzedawcę kwalifikację towaru z grupy PKWiU 20.16.40.0 na PKWiU 38.32.33.0 wprowadzając tym samym mechanizm powodujący przeniesienie obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług na podatnika, na którego rzecz dokonana została dostawa ściśle określonego towaru (w przypadkach określonych w art. 17 ustawy).

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie pytania 1. Natomiast w zakresie pytania nr 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wytworzone przez Wnioskodawce przemiały i regranulaty z tworzyw sztucznych otrzymane w wyniku przekształcenia w formy podstawowe pojedynczych materiałów termoplastycznych przyporządkowane przez Wnioskodawcę do grupy PKWiU 20.16.40.0 jako "tworzywa sztuczne w formach podstawowych" powinny być objęte zgodnie z ustawą o podatku i usług podstawową stawką VAT u sprzedawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w zakresie objętym pytaniem nr 1, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi (...) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Zatem interpretację wydaje się na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę w opisie sprawy klasyfikacji PKWiU.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

Zgodnie z ww. przepisem, w przypadku gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT a przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 transakcję opodatkowuje nabywający towar. Tym samym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą, która polega na produkcji preform (półfabrykatów do opakowań) z tworzyw sztucznych oraz przetwarzaniu surowców z tworzyw sztucznych w formach podstawowych jak też przetwarzaniu odpadów, ich odzysku i recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych. Posegregowane surowce według grupy pochodzenia (produkt wyjściowy jednorodny pełnowartościowy lub odpady różnego rodzaju) poddawane są obróbce i procesowi regranulacji na linii do regranulacji tworzyw sztucznych. W efekcie procesu przetworzenia surowców z tworzyw sztucznych powstają pełnowartościowe produkty (towary handlowe) w postaci przemiałów z tworzyw sztucznych (granulaty, regranulaty). Przemiały te wykorzystywane są jako surowce do produkcji opakowań z tworzyw sztucznych (w przetwórstwie spożywczym oraz przez producentów artykułów gospodarczych - zależnie od surowca z jakiego zostały wytworzone).

W procesie produkcji przemiałów (regranulatu i granulatu) wykorzystywane są albo wyłącznie pełnowartościowe surowce w formach podstawowych (które nie znalazły nabywcy w tej postaci) albo mieszane są surowce z tworzyw sztucznych czy też odpady różnego rodzaju.

Podatnik dokonując klasyfikacji wytworzonych towarów w postaci przemiałów i regranulatów z tworzyw sztucznych przyjął następujące zasady:

* do grupy PKWiU 20.16.40.0 "tworzywa sztuczne w formach podstawowych" zalicza przemiały i regranulaty z tworzyw sztucznych otrzymane w wyniku przetworzenia w formy podstawowe pojedynczych materiałów termoplastycznych natomiast

* do grupy 38.32.33.0 "surowce wtórne z tworzyw sztucznych" zalicza regranulaty, przemiały i płatki foliowe powstałe w wyniku przekształcenia w formy podstawowe pojedynczych materiałów termoutwardzalnych lub dwu albo więcej materiałów termoplastycznych zmieszanych razem oraz płatki foliowe LDPE z tworzyw sztucznych, przetworzone mechanicznie ale nieprzetworzone w formy podstawowe.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy dla dostaw towarów zaklasyfikowanych do PKWiU 20.16.40.0. zastosował właściwą stawkę podatku VAT, w wysokości 23%.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f pkt 1 - stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Jednak w katalogu grup towarów, do których można zastosować obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku nie znalazł się przemiał ani granulat zakwalifikowany przez Wnioskodawcę do grupy PKWiU 20.16.40.0. W związku z tym dostawę ww. towarów należy opodatkować z zastosowaniem stawki podstawowej podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, tj. 23%.

Ponadto należy zauważyć, że wyroby kwalifikowane do grupowania PKWiU 20.16.40.0 nie zostały wymienione w Załączniku nr 11 do ustawy. Wobec tego, w analizowanej sprawie przy sprzedaży przemiału oraz granulatu, które Wnioskodawca klasyfikuje do PKWiU 20.16.40.0 nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy warunkujący zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Zatem do dostawy towarów zaklasyfikowanych do PKWiU 20.16.40.0 Wnioskodawca prawidłowo zastosował stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl