IPPP3/4512-681/15-3/JŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-681/15-3/JŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2015 r. (data wpływu 13 sierpnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka - będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT"), posiadająca siedzibę na terytorium Polski, działając na podstawie stosownego zezwolenia - prowadzi na terytorium Polski działalność ubezpieczeniową, która w świetle art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej stanowi wykonywanie czynności ubezpieczeniowych związanych z oferowaniem i udzielaniem ochrony na wypadek ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych.

W szczególności, Spółka świadczy za wynagrodzeniem szereg usług ubezpieczeniowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 i ust. 3-5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej na rzecz klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych, a które to czynności podlegają zwolnieniu od VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

W ramach projektu strategicznego mającego na celu międzynarodową ekspansję Grupy, Zarząd Spółki wyraził zgodę na nabycie podmiotów operujących w sektorze ubezpieczeń non-life na Litwie, na Łotwie i w Estonii.

W związku z powyższym, Spółka złożyła zawiadomienie o koncentracji dot. nabycia do 100% akcji spółki akcyjnej A., które wpłynęło do litewskiego urzędu antymonopolowego (dalej: "LCC") dnia 9 maja 2014 r.

Po dokonaniu analizy wpływu planowanej koncentracji, LCC dnia 9 października 2014 r. wydało decyzję, w której postanowiło zezwolić Spółce na dokonanie koncentracji w ramach nabycia do 100% A. pod warunkiem dokonania częściowego zbycia U. Litwa (dalej: "Spółka Litewska") oraz zatrudnienia zewnętrznego podmiotu (dalej: "T.") w celu pełnienia przez ten podmiot szeregu funkcji nadzorczych, monitorujących oraz pośredniczących związanych ze zbywaniem określonych linii biznesowych Spółki Litewskiej.

W wyniku działań podjętych przez Spółkę oraz opisanych poniżej usług wykonywanych przez T., Spółka zidentyfikowała posiadającego siedzibę na terytorium Norwegii inwestora, który wyraził chęć nabycia pakietu akcji w Spółce Litewskiej.

Wykonana, na podstawie zawartej ze Spółką umowy, usługa T. (dalej: "Usługa") obejmowała:

* monitorowanie działań Spółki i Spółki Litewskiej w zakresie utrzymania wartości oraz konkurencyjności biznesu ze Spółki Litewskiej (który miał być przedmiotem zbycia na rzecz zainteresowanego inwestora);

* monitorowaniu działań Spółki ukierunkowanych na sprzedaż wskazanej części biznesu Spółki Litewskiej;

* zapewnienie LLC dostępu do decyzji i informacji o działaniach podejmowanych przez Spółkę i Spółkę Litewską w zakresie prac zmierzających do sfinalizowania transakcji sprzedaży części biznesu Spółki Litewskiej;

* weryfikację poprawności i kompletności transferu danych klientów i polis ze Spółki Litewskiej do nabywcy w zakresie sprzedawanej części biznesu;

* weryfikację poprawności informacji i danych przekazywanych potencjalnym nabywcom;

* zaopiniowanie wybranego przez Spółkę nabywcy pod kątem niezależności od Spółki i wypełniania warunków nałożonych przez LCC;

* kwartalnego raportowania do LCC o stanie realizacji zobowiązań i warunków nałożonych przez LCC.

Poza wskazaną i opisaną powyżej Usługą, Spółka nabywała i nabywa również inne świadczenia związane z operacją w zakresie zbycia papierów udziałowych (akcji) Spółki Litewskiej (np. usługi, doradcze, usługi prawnicze, usługi w zakresie audytu etc. - dalej łącznie: "Wydatki").

W założeniu efektem nabytej przez Spółkę Usługi oraz poniesionych Wydatków ma być doprowadzenie do sytuacji, w której udziały w Spółce Litewskiej efektywnie nabędzie podmiot posiadający siedzibę na terytorium Norwegii.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie oznaczone we wniosku nr 2:

Czy ze względu na fakt, iż ponoszone przez Spółkę koszty, w tym w szczególności Wydatki, były i są związane z transakcją w zakresie zbycia akcji na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium kraju trzeciego (w rozumieniu regulacji VAT), Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT od poniesionych dla celów realizacji operacji kosztów w pełnej wysokości na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ze względu na fakt, iż ponoszone przez Spółkę koszty, w tym w szczególności Wydatki, były i są związane z transakcją w zakresie zbycia akcji na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium kraju trzeciego (w rozumieniu regulacji VAT), Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT od poniesionych dla celów realizacji operacji kosztów w pełnej wysokości na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy o VAT.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, iż o ile ponoszone przez podatnika zakupy służą mu do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jest on uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z tych zakupów. Prawo to jednak ulega ograniczeniu w przypadku, gdy podatnik wykonuje równocześnie czynności podlegające opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, jak również zwolnione od tego podatku. W przypadku natomiast, gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku, prawo do odliczenia VAT naliczonego od dokonanych zakupów po stronie tego podatnika - zasadniczo - nie występuje.

Od powyższej zasady regulacje VAT przewidują jednakże wyjątek. Zgodnie z art. 86 ust. 9 ustawy o VAT "Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41, wykonywanych na terytorium kraju, w przypadku gdy miejscem świadczenia tych usług zgodnie z art. 28b lub art. 28I jest terytorium państwa trzeciego (...) pod warunkiem że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami, podatnik ma prawo do odliczenia VAT określonego w tym artykule, jeżeli towary i usługi są wykorzystywane do następujących celów: (...) c) transakcji podatnika, które są zwolnione zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. a)-f), jeżeli nabywca ma siedzibę poza Wspólnotą lub jeżeli transakcje te są bezpośrednio związane z towarami, które mają być przedmiotem eksportu poza Wspólnotę." Z powyższego wynika, że ustawa o VAT - w analizowanym zakresie - jest zasadniczo zgodna z regulacjami Dyrektywy VAT. Zastrzec jednakże należy, iż polski ustawodawca wyprowadził w art. 86 ust. 9 ustawy o VAT dodatkowy warunek (który nie jest znany Dyrektywie VAT) do skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT, tj. obowiązek posiadania dokumentów potwierdzających związek nabywanych świadczeń ze świadczoną na poza terytorium UE usługą.>."

Powyższa regulacja wskazuje zatem, że podatnik ma możliwość odliczenia VAT od ponoszonych przez siebie wydatków, które są związane z wykonywaniem usług podlegających zwolnieniu od VAT, o ile zostaną przez niego spełnione przewidziane regulacjami ustawy o VAT warunki.

Stąd też, aby skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z usługami zwolnionymi od VAT konieczne jest spełnienie łącznie następujących warunków:

1.

nabywane świadczenia dotyczą czynności zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41 ustawy o VAT,

2.

świadczenia zwolnione od VAT wykonywane są na terytorium kraju, tj. Polski,

3.

miejscem świadczenie usług (w rozumieniu ustawy o VAT) jest terytorium poza UE,

4.

z posiadanych dokumentów wynika związek odliczonego podatku VAT z usługami (operacjami) zwolnionymi od podatku VAT, których miejsce świadczenia powinno zostać określone poza terytorium UE.

1. Charakter operacji w zakresie zbycia akcji

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT zwolnieniu od podatku VAT podlegają "usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie".

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 1 lit. a instrumentami finansowymi w rozumieniu UOIF są m.in. akcje.

Mając na uwadze fakt, iż podejmowana przez Spółkę operacja miała na celu zbycie określonego pakietu akcji w Spółce Litewskiej - instrumentów finansowych w rozumieniu UOIF - nie powinno budzić wątpliwości, iż w świetle art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, transakcja Spółki powinna podlegać zwolnieniu od VAT.

Oznacza to, że spełniony jest pierwszy warunek określony w art. 86 ust. 9, determinujący prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przez Spółkę dla celów przeprowadzenia operacji, podlegającej zwolnieniu od VAT.

2. Miejsce wykonania transakcji w zakresie zbycia akcji

Artykuł 86 ust. 9 ustawy o VAT nie definiuje w jaki sposób należy interpretować miejsce wykonywania świadczenia.

Ze względu na fakt, iż opisaną w niniejszym dokumencie operację, w ocenie Wnioskodawcy, należy - z perspektywy krajowych regulacji VAT - rozpatrywać w kategoriach sprzedaży (o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT) wykonywanej przez podmiot posiadający na terytorium Polski siedzibę, zdaniem Spółki, nie powinno budzić wątpliwości, iż miejscem wykonywania tej operacji powinno być terytorium kraju.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, drugi warunek wskazany w art. 86 ust. 9 ustawy o VAT, do skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Wnioskodawcę jest spełniony, tj. określenie miejsca wykonania świadczenia w Polsce.

3. Miejsce świadczenia transakcji w zakresie zbycia akcji

Regulacje w zakresie podatku VAT przewidują, iż określone usługi faktycznie wykonywane w Polsce będą podlegały opodatkowaniu poza jej terytorium. W tym zakresie przepisy ustawy o VAT wprowadzają termin "miejsce świadczenia". Stąd, dana usługa podlega opodatkowaniu VAT w tym państwie, w którym zgodnie z regulacjami VAT określone jest dla niej tzw. "miejsce świadczenia".

Sposób określenia miejsca świadczenia usług dla celu podatku VAT uregulowany jest w art. 28a-28o ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 28b ust. 1-3 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika (przedsiębiorcy lub podmiotu, który nie prowadzi działalności gospodarczej, ale który jest zarejestrowany dla celów podatku VAT) jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada:

1.

siedzibę działalności gospodarczej,

2.

stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej,

3.

stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Oznacza to, że w sytuacji świadczenia usług przez podatnika VAT na rzecz innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, miejscem świadczenia takich usług jest miejsce: (i) siedziby, (ii) stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej albo (iii) stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu odbiorcy tych usług.

W trakcie prowadzenia negocjacji dotyczących zbycia akcji Spółka zbierała od kontrahenta (zainteresowanego nabyciem akcji) m.in. dane dotyczące jego miejsca siedziby (tekst jedn.: kopie dokumentów rejestrowych, kopie paszportów osób uprawnionych do reprezentacji kontrahenta, itp.).

W związku z powyższym, na podstawie wskazanych danych, w momencie realizacji operacji w zakresie zbycia akcji, na rzecz kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium państwa trzeciego, miejscem opodatkowania tej operacji było terytorium, na którym kontrahent posiada siedzibę - tj. terytorium państwa trzeciego (w sytuacji Wnioskodawcy - terytorium Norwegii).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, spełniony jest trzeci warunek do skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia z podatku VAT, na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy o VAT, tj. miejscem opodatkowania transakcji zbycia pakietu akcji będzie terytorium państwa trzeciego.

4. Dokumenty oraz związek Wydatków z operacją zbycia akcji

Jak zostało już wskazane, przy negocjowaniu warunków transakcji zbycia akcji, Wnioskodawca otrzymał od kontrahenta szereg danych dotyczących m.in. jego siedziby. Na podstawie tych danych Wnioskodawca mógł określić miejsce opodatkowania transakcji w zakresie zbycia akcji dla celów podatku VAT.

Oznacza to, iż Spółka jest w posiadaniu dokumentów dotyczących wykonywanej na terytorium kraju operacji, w stosunku do której - ze względu na kształt regulacji VAT - miejsce ich świadczenia powinno zostać określone poza terytorium UE (na terytorium państwa trzeciego).

Jednocześnie, dla celów przeprowadzenia operacji w zakresie zbycia akcji, Spółka ponosiła i ponosi koszty usług zewnętrznych, których efektem jest finalizacja transakcji sprzedaży akcji.

Jak wynika z umów oraz dokumentów księgowych dotyczących wspomnianych wydatków, służą one wyłącznie realizacji tej transakcji. Jednocześnie, z posiadanych przez Spółkę dokumentów (umów oraz dokumentów księgowych) wynika, iż ponoszone przez Spółkę Wydatki nie dotyczą innych celów, niż przeprowadzenie tej transakcji.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż Spółka posiada dokumenty:

i. potwierdzające, iż realizuje operację, której miejscem opodatkowania - zgodnie z regulacjami VAT - jest określone poza terytorium UE,

ii. potwierdzające, iż ponoszone przez nią wydatki dotyczą realizacji transakcji w zakresie zbycia akcji na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego (w rozumieniu regulacji VAT),

- zdaniem Spółki, ostatni z przewidzianych w art. 86 ust. 9 ustawy o VAT warunków jest przez nią spełniony.

Podsumowanie

Podsumowując, zdaniem Spółki, zważywszy na fakt, iż:

* poniesione i ponoszone przez nią koszty służyły przeprowadzeniu operacji w zakresie zbycia akcji, która to operacja powinna - w świetle art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT - podlegać zwolnieniu od VAT,

* operacja w zakresie zbycia akcji jest realizowana przez Spółkę na terytorium Polski,

* zgodnie z regulacjami VAT, miejscem opodatkowania operacji w zakresie zbycia akcji, powinno być określone poza terytorium UE,

* Spółka posiada równocześnie dokumenty (i.) potwierdzające realizację operacji zbycia akcji na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę spoza UE, oraz (ii.) dokumenty potwierdzające, iż ponoszone przez nią Wydatki służą przeprowadzeniu tej transakcji z podmiotem posiadającym siedzibę poza terytorium UE,

Spółka spełnia wszystkie wskazane w art. 86 ust. 9 ustawy o VAT warunki, co w konsekwencji - w ocenie Spółki - oznacza, iż na mocy tej regulacji powinna być ona uprawniona do odliczenia VAT od poniesionych i ponoszonych kosztów w pełnej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia podatku dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przy czym, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienie przesłenek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 9 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41, wykonywanych na terytorium kraju, w przypadku gdy miejscem świadczenia tych usług zgodnie z art. 28b lub art. 28I jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, pod warunkiem że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Z opisu przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Spółka, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, działając na podstawie stosownego zezwolenia, prowadzi na terytorium Polski działalność ubezpieczeniową, która w świetle art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej stanowi wykonywanie czynności ubezpieczeniowych związanych z oferowaniem i udzielaniem ochrony na wypadek ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych. W ramach projektu strategicznego mającego na celu międzynarodową ekspansję Grupy, Zarząd Spółki wyraził zgodę na nabycie podmiotów operujących w sektorze ubezpieczeń non-life na Litwie, na Łotwie i w Estonii. W związku z powyższym, Spółka złożyła zawiadomienie o koncentracji dot. nabycia do 100% akcji spółki akcyjnej A., które wpłynęło do litewskiego urzędu antymonopolowego dnia 9 maja 2014 r. Po dokonaniu analizy wpływu planowanej koncentracji, LCC dnia 9 października 2014 r. wydało decyzję, w której postanowiło zezwolić Spółce na dokonanie koncentracji w ramach nabycia do 100% A. pod warunkiem dokonania częściowego zbycia U. Litwa oraz zatrudnienia zewnętrznego podmiotu (T.) w celu pełnienia przez ten podmiot szeregu funkcji nadzorczych, monitorujących oraz pośredniczących związanych ze zbywaniem określonych linii biznesowych Spółki Litewskiej. W wyniku działań podjętych przez Spółkę oraz usług wykonywanych przez T., Spółka zidentyfikowała posiadającego siedzibę na terytorium Norwegii inwestora, który wyraził chęć nabycia pakietu akcji w Spółce Litewskiej.

Poza Usługą T., Spółka nabywała i nabywa również inne świadczenia związane z operacją w zakresie zbycia papierów udziałowych (akcji) Spółki Litewskiej (np. usługi doradcze, usługi prawnicze, usługi w zakresie audytu etc.). W założeniu efektem nabytej przez Spółkę Usługi oraz poniesionych Wydatków ma być doprowadzenie do sytuacji, w której udziały w Spółce Litewskiej efektywnie nabędzie podmiot posiadający siedzibę na terytorium Norwegii.

Wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu nr 2 dotyczą ustalenia czy ze względu na fakt, iż ponoszone przez Spółkę koszty, w tym w szczególności Wydatki, były i są związane z transakcją w zakresie zbycia akcji na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium kraju trzeciego (w rozumieniu regulacji VAT), Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT od poniesionych dla celów realizacji operacji kosztów w pełnej wysokości na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem powołanego przepisu art. 86 ust. 9 ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabytych towarów i usług, gdy towary te i usługi są związane z czynnościami wykonywanymi na terytorium kraju, które podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41 ustawy a miejscem świadczenia tych czynności jest terytorium państwa trzeciego. Przy tym warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, poza wskazaną usługą świadczoną przez podmiot T., Spółka nabywała i nabywa również inne świadczenia związane z operacją w zakresie zbycia papierów udziałowych (akcji) Spółki Litewskiej (np. usługi doradcze, usługi prawnicze, usługi w zakresie audytu etc.) zwane Wydatkami.

Zatem, skoro poniesione przez Wnioskodawcę Wydatki służyły/służą przeprowadzeniu na terytorium Polski transakcji w zakresie zbycia akcji, która na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy podlega zwolnieniu od podatku, natomiast miejscem opodatkowania transakcji w zakresie zbycia akcji, jest miejsce określone poza terytorium UE, tj. Norwegia, a przy tym Spółka posiada wymagane dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tą transakcją, należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Jednocześnie, tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl