IPPP3/4512-611/16-2/JŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-611/16-2/JŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przy nabyciu sprzętu elektronicznego oraz wliczenia wartości sprzętów dodatkowych do limitu transakcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2016 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przy nabyciu sprzętu elektronicznego oraz wliczenia wartości sprzętów dodatkowych do limitu transakcji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności T. Sp. z o.o. - dalej: Spółka lub Wnioskodawca, jest głównie sprzedaż hurtowa: produktów leczniczych, suplementów diety oraz kosmetyków aptecznych. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - dalej: podatek VAT. Spółka nie wykonuje czynności zwolnionych z podatku VAT określonych w art. 43 uVAT.

Dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawarła ze spółką L. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Spółką Komandytową z siedzibą w Warszawie - dalej Podmiot, umowę dotyczącą obsługi systemu informatycznego - dalej: Umowa.

Podmiot jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i nie wykonuje wobec Spółki czynności zwolnionych z podatku VAT określonych w art. 43 ustawy uVAT.

Podmiot w ramach umowy świadczy między innymi następujące usługi: pomoc techniczna, pomoc zdalna, pomoc na miejscu u klienta, doradztwo przy zakupie sprzętu, doradztwo przy zakupie oprogramowania, zaopatrzenie Spółki w sprzęt informatyczny i oprogramowanie (pełna lista producentów i dostawców rozwiązań informatycznych), dostawa sprzętu i oprogramowania do klienta, instalacja sprzętu u klienta, instalacja oprogramowania, raportowanie z prac serwisowych i zdarzeń, raportowanie o nowościach i innowacyjności rozwiązań w systemie użytkownika, budżetowanie, koncepcja rozwiązań-modernizacja, koncepcja rozwiązań-nowych, obsługa infrastruktury, obsługa instalacji kablowej, zarządzanie urządzeniami informatycznymi, zarządzanie oprogramowaniem, kontakt z firmami trzecimi, współpraca z dostawcami Internetu, współpraca z serwisami zewnętrznymi (dostarczanie i odbiór sprzętu), pośrednictwo w kontaktach z producentami oprogramowania (przy problemach instalacyjnych i komunikacyjnych), zarządzanie serwerami pocztowymi, zarządzanie programami antywirusowymi, instalacja i konserwacja drukarek sieciowych i personalnych, diagnoza awarii, dostarczanie i nadzorowanie napraw w serwisach zewnętrznych, monitorowanie wyznaczonych parametrów systemu monitorowanego, dokumentacja wykonanych prac w dokumentach sprawozdawczych.

Wynagrodzenie dla Podmiotu ma formę ryczałtu miesięcznego. Wynagrodzenie jest płatne na podstawie wystawianych przez Podmiot faktur VAT. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztów zakupu podzespołów i części zamiennych, kosztów zakupu poszczególnych składników systemu informatycznego, kosztów napraw specjalistycznych takich jak naprawa drukarek. Koszty te pokrywa Spółka we własnym zakresie lub za pośrednictwem Podmiotu.

Spółka za pośrednictwem Podmiotu zakupuje też sprzęt elektroniczny, który sklasyfikowany jest pod następującymi kodami PKWiU z 2008 r.:

a. Komputery, laptopy notebooki, ipady - PKWiU ex 26.20.11.0

b. Smartfony - PKWiU ex 26.30.22.0

c. Monitory - PKWiU 26.20.17.0.

d. Drukarki - PKWiU 26.20.18.0

e. Myszy, klawiatury - PKWiU 26.20.30.0.

Nabywane przez Spółkę towary typu monitory, drukarki, klawiatury lub myszy są/będą zamawiane przez Spółkę, jako odrębne akcesoria komputerowe. Spółka otrzymuje każdy z ww. towarów odrębnie zapakowany, ponieważ Spółka nabywa je za pośrednictwem Podmiotu od różnych producentów. Stąd ww. towary są pakowane fabrycznie, przez producenta, osobno od komputerów przenośnych nabywanych przez Spółkę. Dostawy ww. towarów dokonuje do Spółki jeden dostawca Podmiot.

Nabywane przez Spółkę towary nie stanowią zestawów, ponieważ towary nabywane są w różnym czasie, mają różny czas użytkowania (przydatności do użytkowania) i towary te, zależnie od potrzeb i dostępności, przesuwane są między pracownikami.

Zakup ww. towarów dokonywany jest w trzech sytuacjach, kiedy stary sprzęt się zepsuje, sprzęt, trzeba wymienić lub konieczny jest zakup sprzętu dla nowych pracowników, czyli zakupy odbywają się na zasadzie reagowania na bieżące potrzeby.

Zgodnie z Umową zawartą przez Spółkę, Podmiot pośredniczy w zakupie sprzętu elektronicznego. W Umowie nie ma zawartej deklaracji odnośnie liczby zakupu sprzętu elektronicznego lub jego wartości.

Na przestrzeni od 13 lipca 2015 r. do 22 marca 2016 r. Spółka zakupiła za pośrednictwem Podmiotu sprzęt informatyczny: 5 drukarek, 10 laptopów (cena zakupionego sprzętu wraz z usługą instalacji), 1 instalację do komputera i 2 instalacje do laptopów. Rodzaj i wartość poszczególnych transakcji przedstawia poniższe zestawienie.

Data zakupu Netto Sprzęt Wartość sprzętu netto bez kosztów instalacji

2015-07-13 445,00 Drukarka 445,00

2015-08-13 845,00 Drukarka 845,00

2015-08-31 6959,61 Laptop 6666,93

2015-09-02 415,00 Docking 415,00

2015-09-22 155,00 Licencja 155,00

2015-10-23 2650,00 Laptop 2350,00

2015-11-25 327,00 Drukarka 327,00

2015-11-30 327,00 Drukarka 327,00

2015-12-09 420,00 Instalacja laptopa AGASIW 420,00

2016-02-22 8552,00 Laptop 7100,00

2016-02-22 440,00 Drukarka 440,00

2016-02-22 590,00 Monitor 590,00

2016-02-22 2315,00 Laptop 2315,00

2016-02-22 360,00 Instalacja laptopa MICNEZ 0,00

2016-03-02 2730,00 Laptop 2430,00

2016-03-07 360,00 Instalacja komp KATSTR 0,00

2016-03-22 2974,00 Laptop 2565,00

2016-03-22 2974,00 Laptop 2565,00

2016-03-22 2974,00 Laptop 2565,00

2016-03-22 2974,00 Laptop 2565,00

2016-03-22 2974,00 Laptop 2565,00

Podmiot potraktował każde zamówienie jako odrębną jednolitą gospodarczo transakcję.

Wartość żadnej dostawy sprzętu elektronicznego dokonanej do Spółki za pośrednictwem Podmiotu nie przekraczała jednorazowo kwoty 20.000 zł netto. Dlatego Spółka otrzymała od Podmiotu do każdej dostawy fakturę z podatkiem VAT według stawki 23% i nie zastosowała mechanizmu odwróconego obciążenia.

W przyszłości Spółka zamierza dokonywać od Podmiotu zakupu takich samych rodzajów towarów, jakie dotąd już od niego nabywała, tj.: komputerów, laptopów, notebooków, ipadów PKWiU ex smartfonów (PKWiU ex 26.30.22.0), wskazanych w poz. 28a i 28b załącznika Nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, wraz z urządzeniami peryferyjnymi typu: monitory PKWiU drukarki (PKWiU 26.20.18.0), klawiatury i myszy (PKWiU 26.20.30.0). Częstotliwość zakupów, odstępy czasu między poszczególnymi transakcjami, oraz wartości transakcji będą uzależnione m.in. od bieżących potrzeb Spółki wynikających ze stanu zużycia ww. towarów, czy zmiany liczebności zespołu pracowników. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę specyfikę działalności Spółki, można przyjąć, że okoliczności towarzyszące zdarzeniu przyszłemu będą odpowiadały okolicznościom towarzyszącym opisanemu we wniosku stanowi faktycznemu, m.in. pod względem częstotliwości zakupów, odstępów czasu między poszczególnymi transakcjami, czy wartościom kwotowym transakcji.

W przyszłości wraz z nabywanymi towarami, wymienionymi powyżej Spółka będzie nabywać od Podmiotu usług przygotowania komputerów do pracy (w tym instalacji oprogramowania, licencji i wykonania innych prac w celu przygotowania sprzętu do użytku w Spółce).

Transakcje, które odbędą się w przyszłości Spółka zamierza rozliczać na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług na analogicznych zasadach jak to było robione dotychczas, tj. każda dostawa sprzętu będzie traktowana jako odrębna jednolita gospodarczo transakcja. W przypadku gdy wartość jednorazowej transakcji netto nie przekroczy wartości 20.000 zł netto, Spółka nie wykaże podatku VAT należnego od tej transakcji w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 uVAT (Podmiot wykaże podatek VAT należny od tej dostawy), a w przypadku gdy wartość jednorazowej transakcji netto przekroczy wartości 20.000 zł netto, podatek VAT należny od tej dostawy wykaże Spółka w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia.

W związku z przedstawionym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w opisanym stanie faktycznym, tj. dostawach sprzętu elektronicznego dokonanych do Spółki przez Podmiot w okresie 13 lipca 2015 r. - 22 marca 2016 r. Spółka powinna zastosować - mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 uVAT?

2. Czy Spółka będzie postępować prawidłowo w opisanym zdarzeniu przyszłym polegającym na zakupie od Podmiotu sprzętu elektronicznego wykazanego w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do uVAT, traktując każdy zakup jako odrębną jednolitą gospodarczo transakcję (i w konsekwencji w przypadku, gdy wartość jednorazowej transakcji netto nie przekroczy wartości 20.000 zł netto, Spółka nie wykaże podatku VAT należnego od tej dostawy, a w przypadku gdy wartość jednorazowej transakcji netto przekroczy wartości 20.000 zł netto, podatek VAT należny od tej dostawy wykaże Spółka w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia)?

3. Czy do limitu transakcji, o którym mowa w art. 17 ust. 1c uVAT, wlicza się też wartość sprzętów dodatkowych takich jak drukarki, myszy oraz usługi przygotowania komputerów do pracy (w tym instalacji oprogramowania, licencji i wykonania innych prac w celu przygotowania sprzętu do użytku w Spółce)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Spółki w opisanym stanie faktycznym, tj. dostawach sprzętu elektronicznego - dokonanych przez Spółkę od Podmiotu w okresie 13 lipca 2015 r. - 22 marca 2016 r. Spółka nie powinna zastosować mechanizmu odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1c uVAT, co oznacza że obowiązanym do wykazania podatku VAT należnego z tytułu tych dostaw był Podmiot - dostawca tych towarów.

2. Zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym polegającym na zakupie od Podmiotu sprzętu elektronicznego wykazanego w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do uVAT, traktując każdy zakup jako odrębną jednolitą gospodarczo transakcję (i w konsekwencji w przypadku, gdy wartość jednorazowej transakcji netto nie przekroczy wartości 20.000 zł netto, Spółka nie wykaże podatku VAT należnego od tej dostawy, a w przypadku gdy wartość jednorazowej transakcji netto przekroczy wartości 20.000 zł netto, podatek VAT należny od tej dostawy wykaże Spółka w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia) Spółka będzie postępować prawidłowo.

3. Zdaniem Spółki do limitu transakcji, o którym mowa w art. 17 ust. 1c uVAT, nie wlicza się wartości sprzętów dodatkowych takich jak drukarki, myszki oraz usługi przygotowania komputerów do pracy (w tym instalacji oprogramowania, licencji i wykonania innych prac w celu przygotowania sprzętu do użytku w Spółce).

Ad. 1 i 2.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 uVAT w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2015 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

* nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

* dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Katalog towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia ujęty został w załączniku nr 11 do ustawy VAT. Katalog ten obejmuje m.in.

* pkt 28a - ex 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy,

* pkt 28b - ex 26.30.22.0 - Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c uVAT, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, a przekracza kwotę 20.000 zł.

Wątpliwości Spółki budzi jednak definicja jednolitej transakcji. Prawidłowa interpretacja tego zapisu ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii sposobu opodatkowania zakupu tych towarów przez Spółkę.

Zgodnie z broszurą dot. zmian w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia VAT wydanych przez Ministra Finansów pt. Zmiany w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia VAT: "Za jednolitą gospodarczo transakcję, do której stosuje się odwrócone obciążenie, należy uznać umowę o współpracę, w ramach której dochodzi do wielu dostaw (które mogą być realizowane na podstawie wielu zamówień), jeśli z zawartej umowy wynika, że kontrahenci planują w określonym horyzoncie czasowym dokonanie dostaw sprzętu elektronicznego o łącznej wartości przekraczającej kwotę 20 000 zł (wynika to bezpośrednio z zawartej umowy lub z całokształtu okoliczności jej zawarcia, co jest bezsporne dla obu stron) wszystkie dostawy (niezależnie od ich wartości jednostkowej) powinny być rozliczane na zasadzie odwróconego obciążenia.

Jeżeli zawarta umowa o współpracy nie zawiera deklaracji o wartości planowanych dostaw (jak również nie wynika to z całokształtu okoliczności jej zawarcia) - dokonywane w ramach takiej umowy dostawy powinny być oceniane indywidualnie:

* gdy wartość dostarczanych towarów przekracza 20 000 zł - rozliczenie dostawy na zasadzie odwróconego obciążenia,

* gdy wartość dostarczanych towarów nie przekracza 20 000 zł - rozliczenie dostawy na zasadach ogólnych.

* gdy wartość dostarczanych każdorazowo towarów nie przekracza 20 000 zł, ale okoliczności realizacji dostaw mają nietypowy charakter - rozliczenie każdej z dostaw na zasadzie "odwróconego obciążenia."

Zgodnie z Umową zawartą przez Spółkę, Podmiot pośredniczy w zakupie sprzętu informatycznego.

W Umowie nie ma zawartej deklaracji odnośnie liczby zakupu sprzętu informatycznego lub jego wartości. Umowa nie obejmuje kosztów zakupu podzespołów i części zamiennych, kosztów zakupu poszczególnych składników systemu informatycznego, kosztów napraw specjalistycznych takich jak naprawa drukarek. Koszty te pokrywa Spółka we własnym zakresie lub za pośrednictwem Podmiotu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e uVAT: "Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli... okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy".

Zdaniem Spółki warunki dokonania ww. dostaw przez Podmiot nie wskazują na element "nietypowości" tych transakcji (częstotliwość transakcji nie wskazuje na wymuszone rozdzielenie transakcji celem uniknięcia odwróconego obciążenia). Dlatego każda dostawa powinna być oceniana odrębnie, tj: każda dostawa powinna być traktowana jako odrębna od pozostałych jednolita gospodarczo transakcja, przy czym jeśli jednorazowa dostawa sprzętu nie przekracza wartość 20.000 zł netto - to zobowiązanym do wykazania VAT należnego od tej dostawy jest Podmiot - dostawca sprzętu, a jeśli dostawa sprzętu przekracza wartość 20.000 zł netto - to zobowiązaną do wykazania VAT należnego od tej dostawy jest Spółka w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Ad. 3

Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się klasyfikację PKWiU z 2008 r. na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz. U. z 2015 r. poz. 1676. Zgodnie z tą klasyfikacją pod symbolem ex 26.20.11.0 sklasyfikowane są: Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <=10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy; ex 26.30.22.0 sklasyfikowane są: Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 uVAT - przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru".

Zgodnie z indywidualną interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 16 grudnia 2015 r. o sygnaturze ILPP4/4512-1-372/15-2/IL wynikający z załącznika nr 11 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia, dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

W załączniku nr 11 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, znajdują się 54 grupy towarów, sklasyfikowane przy pomocy odpowiednich symboli PKWiU. Pod poz. 28a tego załącznika znajdują się towary oznaczone symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 "Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <=10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy", a pod poz. 28b znajdują się towary oznaczone symbolem PKWiU ex 26.30.22.0 - Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony.

Pozycje 28a i 28b załącznika nr 11 do ustawy są odzwierciedleniem grupowania towarów zawartego w PKWiU. Zgodnie z powyższą Interpretacją "Wszystkie pozycje załącznika nieopatrzone znakiem "ex" bez żadnych zmian powtarzają treść danego grupowania PKWiU. Natomiast analiza pozycji załącznika nr 11 do ustawy opatrzonych znakiem "ex" w powiązaniu z treścią danego grupowania PKWiU prowadzi do wniosku, że pierwsza część opisu towaru (przed myślnikiem) jest pełnym odzwierciedleniem nazwy grupowania, zaś druga część za myślnikiem zawiera określone ograniczenia."

Zdaniem Spółki nabywany przez Spółkę sprzęt dodatkowy taki jak drukarki, myszki winien być rozliczany na zasadach ogólnych. W powyższym przypadku nie zachodzi konieczność zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 uVAT, a zatem Wnioskodawca nie będzie obowiązany do rozliczenia VAT z tytułu nabycia tego towaru, gdyż obowiązek w tym zakresie spoczywać będzie na jego dostawcy.

Zdaniem Spółki również usługi przygotowania komputerów do pracy (w tym instalacji oprogramowania, licencji i wykonania innych prac w celu przygotowania sprzętu do użytku w Spółce), jako nie wymienione w pozycjach PKWiU ex 26.20.11.0 (Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <=10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy) oraz ex 26.30.22.0 (Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony), nie powinny być uwzględniane w limicie transakcji o którym mowa w art. 17 ust. 1c uVAT.

Mając na uwadze całość przedstawionej argumentacji, uwzględniając, że:

a. Zgodnie z Umową zawartą przez Spółkę, Podmiot pośredniczy w zakupie sprzętu informatycznego. W Umowie nie ma zawartej deklaracji odnośnie liczby zakupu sprzętu informatycznego lub jego wartości.

b. Umowa nie obejmuje kosztów zakupu podzespołów i części zamiennych, kosztów zakupu poszczególnych składników systemu informatycznego, kosztów napraw specjalistycznych takich jak naprawa drukarek. Koszty te pokrywa Spółka we własnym zakresie lub za pośrednictwem Podmiotu.

c. Warunki dokonania ww. dostaw nie wskazują na element "nietypowości" tych transakcji (częstotliwość transakcji nie wskazuje na wymuszone rozdzielenie transakcji celem uniknięcia odwróconego obciążenia). Dlatego każda transakcja powinna być oceniana odrębnie, tj: każda dostawa powinna być traktowana jako odrębna od pozostałych jednolita gospodarczo transakcja, przy czym jeśli dostawa sprzętu nie przekracza wartość 20.000 zł netto - to zobowiązanym do wykazania VAT należnego od tej dostawy jest Podmiot - dostawca sprzętu, a jeśli dostawa sprzętu przekracza wartość 20.000 zł netto - to zobowiązanym do wykazania VAT należnego od tej dostawy jest Spółka w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 uVAT.

d. Drukarki, myszki i usługi przygotowania komputerów do pracy (w tym instalacji oprogramowania, licencji i wykonania innych prac w celu przygotowania sprzętu do użytku w Spółce), nie zostały ujęte w załączniku nr 11 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, a więc nie powinny być uwzględniane w limicie transakcji, o którym mowa w art. 17 ust. 1c uVAT.

1. Zamówienia i dostawy z okresu od 13 lipca 2015 r. do 22 marca 2016 r., dotyczące ww. sprzętu elektronicznego w sposób prawidłowy zostały potraktowane jako odrębne jednolite gospodarczo transakcję i nie podlegały opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia VAT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1c uVAT, co oznacza że obowiązanym do wykazania podatku VAT należnego na tych transakcjach był Podmiot - dostawca tych towarów.

2. Każdorazowy zakup sprzętu elektronicznego w przyszłości, którego Spółka zamierza dokonywać od Podmiotu powinien być traktowany jako odrębna jednolita gospodarczo transakcja, przy czym jeśli jednorazowa dostawa sprzętu nie przekroczy wartość 20.000 zł netto - to Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania VAT należnego od tej dostawy w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia, a jeśli jednorazowa dostawa sprzętu przekroczy wartości 20.000 zł netto - to zobowiązaną do wykazania VAT należnego od tej dostawy będzie Spółka w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1c uVAT.

3. Nabywany przez Spółkę sprzęt dodatkowy, taki jak drukarki, myszki oraz usługi przygotowania komputerów do pracy (w tym instalacji oprogramowania, licencji i wykonania innych prac w celu przygotowania sprzętu do użytku w Spółce), winien być rozliczany na zasadach ogólnych, ponieważ nie został on ujęty w załączniku nr 11 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 uVAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, przedstawione przez nią stanowisko, wynikające wprost z przepisów uVAT jest prawidłowe i zgodne z linią interpretacyjną Ministra Finansów. Wobec powyższego, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ustawodawca w załączniku nr 11 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2015 r., zawierającym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w pozycji 28a-28c wymienił towary:

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy,

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony,

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Ponieważ jednak symbole dotyczące towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy zawierają dodatkowe oznaczenie "ex" to oznacza, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, że zakres wyrobów lub usług znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU.

Tak więc, art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 - komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony komórkowe, w tym smartfony, PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem (nawet przenośne), jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20 000 zł. Przy tym, do transakcji musi dochodzić pomiędzy dwoma podatnikami VAT czynnymi, a dostawy towarów nie mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i w art. 122 ustawy.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonywane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).

Zatem, za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się dostawy wiążące się z realizacją jednej umowy, również wówczas gdy w ramach tej umowy występuje kilka lub więcej zleceń lub wystawianych jest kilka lub więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy. Do oceny czy jednolita gospodarczo transakcja przekracza kwotę 20 000 zł, istotne są warunki umowy, w szczególności dane dotyczące wielkości składanego zamówienia lub zawieranego kontraktu. Za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się również jedną lub więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami, do których odnosi się limit transakcyjny.

Zasady dotyczące jednolitej gospodarczo transakcji stosuje się również do umów o współpracę, tzw. umów ramowych itp. Za jednolitą gospodarczo transakcję, do której stosuje się odwrotne obciążenie, należy uznać umowę o współpracę, w ramach której dochodzi do wielu dostaw (które mogą być realizowane na podstawie wielu zamówień), jeśli z zawartej umowy wynika, że kontrahenci planują w określonym horyzoncie czasowym dokonanie dostaw sprzętu elektronicznego o łącznej wartości przekraczającej kwotę 20 000 zł (wynika to bezpośrednio z zawartej umowy lub z całokształtu okoliczności jej zawarcia, co jest bezsporne dla obu stron). Zatem, w takiej sytuacji, wszystkie dostawy (niezależnie od ich wartości jednostkowej) powinny być rozliczane na zasadzie odwróconego obciążenia.

Jeżeli zawarta umowa o współpracy nie zawiera deklaracji o wartości planowanych dostaw (jak również nie wynika to z całokształtu okoliczności jej zawarcia), dokonywane w ramach takiej umowy dostawy powinny być oceniane indywidualnie:

* gdy wartość dostarczanych towarów przekracza 20 000 zł - rozliczenie dostawy następuje na zasadzie odwróconego obciążenia,

* gdy wartość dostarczanych towarów nie przekracza 20 000 zł - rozliczenie dostawy następuje na zasadach ogólnych,

* gdy wartość dostarczanych każdorazowo towarów nie przekracza 20 000 zł, ale okoliczności realizacji dostaw mają nietypowy charakter - rozliczenie każdej z dostaw następuje na zasadzie odwróconego obciążenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej zawarł z innym Podmiotem, umowę dotyczącą obsługi systemu informatycznego. Podmiot jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i nie wykonuje wobec Spółki czynności zwolnionych z podatku VAT określonych w art. 43 ustawy uVAT.

Spółka za pośrednictwem Podmiotu zakupuje też sprzęt elektroniczny, który sklasyfikowany jest pod następującymi kodami PKWiU z 2008 r.:

a. Komputery, laptopy notebooki, ipady- PKWiU ex 26.20.11.0

b. Smartfony- PKWiU ex 26.30.22.0

c. Monitory - PKWiU 26.20.17.0.

d. Drukarki - PKWiU 26.20.18.0

e. Myszy, klawiatury - PKWiU 26.20.30.0.

Nabywane przez Spółkę towary typu monitory, drukarki, klawiatury lub myszy są/będą zamawiane przez Spółkę, jako odrębne akcesoria komputerowe. Spółka otrzymuje każdy z ww. towarów odrębnie zapakowany, ponieważ Spółka nabywa je za pośrednictwem Podmiotu od różnych producentów. Stąd ww. towary są pakowane fabrycznie, przez producenta, osobno od komputerów przenośnych nabywanych przez Spółkę. Dostawy ww. towarów dokonuje do Spółki jeden dostawca Podmiot.

Nabywane przez Spółkę towary nie stanowią zestawów, ponieważ towary nabywane są w różnym czasie, mają różny czas użytkowania (przydatności do użytkowania) i towary te, zależnie od potrzeb i dostępności, przesuwane są między pracownikami.

Zakup ww. towarów dokonywany jest w trzech sytuacjach, kiedy stary sprzęt się zepsuje, sprzęt, trzeba wymienić lub konieczny jest zakup sprzętu dla nowych pracowników, czyli zakupy odbywają się na zasadzie reagowania na bieżące potrzeby.

Zgodnie z Umową zawartą przez Spółkę, Podmiot pośredniczy w zakupie sprzętu elektronicznego. W Umowie nie ma zawartej deklaracji odnośnie liczby zakupu sprzętu elektronicznego lub jego wartości.

Na przestrzeni od 13 lipca 2015 r. do 22 marca 2016 r. Spółka zakupiła za pośrednictwem Podmiotu sprzęt informatyczny: 5 drukarek, 10 laptopów (cena zakupionego sprzętu wraz z usługą instalacji), 1 instalację do komputera i 2 instalacje do laptopów. Rodzaj i wartość poszczególnych transakcji przedstawia poniższe zestawienie.

Data zakupu Netto Sprzęt Wartość sprzętu netto bez kosztów instalacji

2015-07-13 445,00 Drukarka 445,00

2015-08-13 845,00 Drukarka 845,00

2015-08-31 6959,61 Laptop 6666,93

2015-09-02 415,00 Docking 415,00

2015-09-22 155,00 Licencja 155,00

2015-10-23 2650,00 Laptop 2350,00

2015-11-25 327,00 Drukarka 327,00

2015-11-30 327,00 Drukarka 327,00

2015-12-09 420,00 Instalacja laptopa AGASIW 420,00

2016-02-22 8552,00 Laptop 7100,00

2016-02-22 440,00 Drukarka 440,00

2016-02-22 590,00 Monitor 590,00

2016-02-22 2315,00 Laptop 2315,00

2016-02-22 360,00 Instalacja laptopa MICNEZ 0,00

2016-03-02 2730,00 Laptop 2430,00

2016-03-07 360,00 Instalacja komp KATSTR 0,00

2016-03-22 2974,00 Laptop 2565,00

2016-03-22 2974,00 Laptop 2565,00

2016-03-22 2974,00 Laptop 2565,00

2016-03-22 2974,00 Laptop 2565,00

2016-03-22 2974,00 Laptop 2565,00

Podmiot potraktował każde zamówienie jako odrębną jednolitą gospodarczo transakcję.

Wartość żadnej dostawy sprzętu elektronicznego dokonanej do Spółki za pośrednictwem Podmiotu nie przekraczała jednorazowo kwoty 20.000 zł netto. Dlatego Spółka otrzymała od Podmiotu do każdej dostawy fakturę z podatkiem VAT według stawki 23% i nie zastosowała mechanizmu odwróconego obciążenia.

W przyszłości Spółka zamierza dokonywać od Podmiotu zakupu takich samych rodzajów towarów, jakie dotąd już od niego nabywała, tj.: komputerów, laptopów, notebooków, ipadów PKWiU ex smartfonów (PKWiU ex 26.30.22.0), wskazanych w poz. 28a i 28b załącznika Nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, wraz z urządzeniami peryferyjnymi typu: monitory PKWiU drukarki (PKWiU 26.20.18.0), klawiatury i myszy (PKWiU 26.20.30.0). Częstotliwość zakupów, odstępy czasu między poszczególnymi transakcjami, oraz wartości transakcji będą uzależnione m.in. od bieżących potrzeb Spółki wynikających ze stanu zużycia ww. towarów, czy zmiany liczebności zespołu pracowników. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę specyfikę działalności Spółki, można przyjąć, że okoliczności towarzyszące zdarzeniu przyszłemu będą odpowiadały okolicznościom towarzyszącym opisanemu we wniosku stanowi faktycznemu, m.in. pod względem częstotliwości zakupów, odstępów czasu między poszczególnymi transakcjami, czy wartościom kwotowym transakcji.

W przyszłości wraz z nabywanymi towarami, wymienionymi powyżej Spółka będzie nabywać od Podmiotu usługi przygotowania komputerów do pracy (w tym instalacji oprogramowania, licencji i wykonania innych prac w celu przygotowania sprzętu do użytku w Spółce).

Transakcje, które odbędą się w przyszłości Spółka zamierza rozliczać na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług na analogicznych zasadach jak to było robione dotychczas, tj. każda dostawa sprzętu będzie traktowana jako odrębna jednolita gospodarczo transakcja. W przypadku gdy wartość jednorazowej transakcji netto nie przekroczy wartości 20.000 zł netto, Spółka nie wykaże podatku VAT należnego od tej transakcji w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 uVAT (Podmiot wykaże podatek VAT należny od tej dostawy), a w przypadku gdy wartość jednorazowej transakcji netto przekroczy wartości 20.000 zł netto, podatek VAT należny od tej dostawy wykaże Spółka w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Na tle powyższego opisu sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwości czy w opisanym stanie faktycznym, tj. dostawach sprzętu elektronicznego dokonanych do Spółki przez Podmiot w okresie 13 lipca 2015 r. - 22 marca 2016 r. Spółka powinna zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Należy wskazać, że mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy wartość jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej towary wymienione w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy (towary z kategorii elektroniki) przekracza 20 000 zł. Przy czym należy podkreślić, że o uznaniu transakcji za jednolitą gospodarczo transakcję nie decyduje jej wartość, tj. przekroczenie kwoty 20 000 zł, ale ogół okoliczności jej zawarcia. Aby przesądzić, czy mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie, w pierwszej kolejności należy określić zakres jednolitej transakcji, tj. czy w danej sytuacji jednolitą gospodarczo transakcją jest umowa/kilka umów, czy też składające się na nią poszczególne zamówienia, a następnie ustalić czy wartość tak określonej jednolitej gospodarczo transakcji przekracza wartość netto 20 000 zł (wtedy stosuje się mechanizm reverse charge), czy też tej wartości nie przekracza (wtedy stosuje się zasady ogólne).

Jak wskazano powyżej, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zatem, umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru/usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru czy danej usługi z danego grupowania.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca wskazał, że w Umowie nie ma zawartej deklaracji odnośnie liczby zakupu sprzętu elektronicznego lub jego wartości. Wnioskodawca nabywa sprzęt elektroniczny, który sklasyfikowany jest pod następującymi symbolami PKWiU z 2008 r.: komputery, laptopy notebooki, ipady - PKWiU ex 26.20.11.0, smartfony- PKWiU ex 26.30.22.0.

Odnosząc się do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy, mając na uwadze wyżej cytowane przepisy prawa należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku, w którym nabycia towarów, o których mowa we wniosku nie są realizowane na podstawie umowy o współpracy, z której wynikałoby, że strony planują w określonym horyzoncie czasowym dokonanie dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o łącznej wartości przekraczającej kwotę 20.000 zł (bez kwoty podatku), lecz na podstawie zamówień jako jednolitą gospodarczo transakcję należy traktować poszczególne zamówienia dotyczące zakupu towarów w okresie od 13 lipca 2015 r. do 22 marca 2016 r.

Zatem, każde z zamówień realizowanych przez Wnioskodawcę na podstawie którego dochodzi do zakupu towarów, o których mowa w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, stanowić będzie odrębną umowę. W konsekwencji, każde zamówienie odrębnie, powinno być analizowane pod kątem limitu kwotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1c ustawy. Biorąc pod uwagę, że wartość każdej pojedynczej transakcji (sprzętu bez kosztów instalacji) - nabycia towarów wymienionych w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy, wynikającej ze złożonego zamówienia - nie przekroczyła 20 000 zł netto to rozliczenie takiego nabycia następuje na zasadach ogólnych. Zatem, mechanizm odwrotnego obciążenia w analizowanym przypadku nie ma zastosowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również ustalenia czy w opisanym zdarzeniu przyszłym polegającym na zakupie od Podmiotu sprzętu elektronicznego wykazanego w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, Spółka będzie postępować prawidłowo traktując każdy zakup jako odrębną jednolitą gospodarczo transakcję i w konsekwencji w przypadku, gdy wartość jednorazowej transakcji netto nie przekroczy wartości 20.000 zł netto, Spółka nie wykaże podatku VAT należnego od tej dostawy, a w przypadku gdy wartość jednorazowej transakcji netto przekroczy wartości 20.000 zł netto, podatek VAT należny od tej dostawy wykaże Spółka w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia.

W odniesieniu do powyższego pytania należy uznać, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - w przyszłości Spółka zamierza dokonywać od Podmiotu zakupu takich samych rodzajów towarów, jakie dotąd już od niego nabywała oraz okoliczności towarzyszące zdarzeniu przyszłemu będą odpowiadały okolicznościom towarzyszącym opisanemu we wniosku stanowi faktycznemu, m.in. pod względem częstotliwości zakupów, odstępów czasu między poszczególnymi transakcjami oraz wartości kwotowych transakcji, przy zakupie sprzętu znajdą zastosowanie ustalenia odnoszące się do przedstawionego stanu faktycznego.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również ustalenia czy do limitu transakcji, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy, wlicza się też wartość sprzętów dodatkowych takich jak drukarki, myszy oraz usługi przygotowania komputerów do pracy (w tym instalacji oprogramowania, licencji i wykonania innych prac w celu przygotowania sprzętu do użytku w Spółce).

Wnioskodawca wskazał, że nabywane przez Spółkę towary typu monitory, drukarki, klawiatury lub myszy są/będą zamawiane przez Spółkę, jako odrębne akcesoria komputerowe. Spółka otrzymuje każdy z ww. towarów odrębnie zapakowany, ponieważ Spółka nabywa je za pośrednictwem Podmiotu od różnych producentów. Stąd ww. towary są pakowane fabrycznie, przez producenta, osobno od komputerów przenośnych nabywanych przez Spółkę. Nabywane przez Spółkę towary nie stanowią zestawów, ponieważ towary nabywane są w różnym czasie, mają różny czas użytkowania (przydatności do użytkowania) i towary te, zależnie od potrzeb i dostępności, przesuwane są między pracownikami.

Jak już wskazano, art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy, PKWiU ex 26.30.22.0 telefonów komórkowych, w tym smartfonów, jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę, w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20 000 zł.

Należy wskazać, że zakres stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia wyznaczony jest Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, według której klasyfikowane są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy. Zatem, w przypadku realizacji zamówienia, na które składa się nabycie towarów będących przedmiotem wniosku, które Wnioskodawca klasyfikuje jako towary niebędące towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy oraz towary będące towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nabycie każdego z towarów zamówienia powinno być rozliczane odrębnie, według właściwego opodatkowania dla danego towaru. W analizowanej sprawie, jedynie w odniesieniu do nabycia towarów wymienionych w poz. 28a-28b załącznika nr 11 do ustawy sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0, PKWiU ex 26.30.22.0, gdy wartość jednolitej transakcji gospodarczej dot. niniejszego towaru przekroczy limit 20 000 zł bez kwoty podatku, należy stosować mechanizm odwróconego obciążenia (przy spełnieniu warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy). Natomiast, jeżeli wartość nabycia ww. towarów, wynikająca ze złożonego zamówienia stanowiącego jednolitą transakcję gospodarczą nie przekroczy 20 000 zł netto to rozliczenie takiej dostawy następuje na zasadach ogólnych, chyba że okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy.

W konsekwencji, do limitu transakcji, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy, nie wlicza się wartości sprzętów dodatkowych takich jak drukarki, myszki oraz usługi przygotowania komputerów do pracy (w tym instalacji oprogramowania, licencji i wykonania innych prac w celu przygotowania sprzętu do użytku w Spółce).

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl