IPPP3/4512-547/16-2/ISZ - VAT w zakresie opodatkowania działalności statutowej fundacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-547/16-2/ISZ VAT w zakresie opodatkowania działalności statutowej fundacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności statutowej fundacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności statutowej fundacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Fundacją zajmującą się działalnością w zakresie ochrony środowiska, w tym w szczególności ochroną środowiska morskiego i procesów ekologicznych w nim zachodzących w celu zachowania różnorodności biologicznej i poprawy jakości życia. Ponadto działania Fundacji zmierzają do ochrony żywych zasobów wód oraz siedlisk fauny i flory poprzez działania na rzecz zrównoważonej eksploatacji zasobów morskich i przybrzeżnych. Wnioskodawca w swojej działalności statutowej działa również na rzecz budzenia wrażliwości, kształtowania i pogłębiania świadomości społecznej w sprawach dotyczących środowiska oraz niesienia pomocy osobom dotkniętym przez katastrofy ekologiczne i ich skutki. Fundacja swoje cele realizuje poprzez pozyskiwanie środków finansowych i podejmowanie projektów na rzecz ochrony środowiska, w tym w szczególności środowiska morskiego i procesów w nim zachodzących oraz ekosystemów i ich elementów składowych, których stan wpływa na stan środowiska morskiego, promowania i wdrażania zasad zrównoważonej eksploatacji zasobów morskich i przybrzeżnych i zasad zrównoważonej gospodarki morskiej. W ramach swojej działalności statutowej Fundacja organizuje kampanie edukacyjne mające na celu kształtowanie świadomości społecznej w sprawach dotyczących środowiska, organizuje spotkania, seminaria, konferencje, szkolenia, wystawy, kursy i wyprawy związane z ochroną środowiska, a także inicjuje i prowadzi badania naukowe, ekspertyzy i analizy. Fundacja skupia się również na kształtowaniu polityk i strategii, zarówno na poziomie krajowym jak i na poziomie Unii Europejskiej oraz światowym, mających na celu zapewnienie odpowiedniego stopnia ochrony środowiska, w tym w szczególności środowiska morskiego.

Ponadto Wnioskodawca ściśle współpracuje z administracją rządową, ciałami doradczymi, podmiotami gospodarczymi i innymi organizacjami pozarządowymi w kraju i zagranicą w celu kształtowania przyjaznych środowisku postaw i wdrażania proekologicznych rozwiązań.

Wszystkie powyższe czynności są realizowane wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej w oparciu o ustawę o fundacjach oraz ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Nie występuje więc odpłatność za świadczenie usługi czy dostarczenie towaru. Otrzymane przez Wnioskodawcę darowizny czy dotacje nie mają wpływu na cenę dostarczanych towarów czy świadczonych usług w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności odpłatnej pożytku publicznego, ale prowadzi działalność gospodarczą, z której dochód przeznaczany jest na cele działalności statutowej. Działalności Fundacji od początku jej istnienia spełnia przesłanki działalności pożytku publicznego. Wszelkie działania jakie podejmuje, podejmuje na podstawie statutu, i są one zgodne z ustawą o fundacjach oraz ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Po upływie 2 lat nieprzerwanego prowadzenia działalności pożytku publicznego, Fundacja wystąpi o uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego zgodnie z art. 22 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy działalność statutowa Fundacji będąca równocześnie nieodpłatną działalnością organizacji pożytku publicznego jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Wnioskodawca jest Fundacją zajmującą się działalnością w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, w szczególności ochroną środowiska morskiego. Fundacja realizuje swoje cele statutowe podejmując starania, aby pozyskiwać środki finansowe i realizować przy ich użyciu projekty na rzecz ochrony środowiska, promowania i wdrażania zasad zrównoważonej eksploatacji zasobów morskich i przybrzeżnych i zasad zrównoważonej gospodarki morskiej. W ramach swojej działalności statutowej Fundacja organizuje kampanie edukacyjne mające na celu kształtowanie świadomości społecznej w sprawach dotyczących środowiska, organizuje spotkania, seminaria, konferencje, szkolenia, wystawy, kursy i wyprawy związane z ochroną środowiska, a także inicjuje i prowadzi badania naukowe, ekspertyzy i analizy. Ponadto Wnioskodawca ściśle współpracuje z administracją rządową, ciałami doradczymi, podmiotami gospodarczymi i innymi organizacjami pozarządowymi w kraju i zagranicą w celu kształtowania przyjaznych środowisku postaw i wdrażania proekologicznych rozwiązań.

Fundacja planuje realizować projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej, w szczególności Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Programu LIFE oraz ze środków krajowych. Wszystkie powyższe czynności są i będą realizowane wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. W ramach tych działalności nie występuje i nie wystąpi odpłatność za świadczone usługi czy dostarczane towary. Otrzymane przez Wnioskodawcę darowizny czy dotacje nie mają wpływu na cenę dostarczanych towarów czy świadczonych usług w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Wnioskodawca jako organizacja pozarządowa prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego i stara się o uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności i pożytku publicznego i o wolontariacie. Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki do uzyskania i statusu organizacji pożytku publicznego i prowadzi nieprzerwanie działalność w tym zakresie przez prawie 7 miesięcy. Oprócz nieodpłatnej działalności Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych ale wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.

W ocenie Fundacji jej działalność statutowa, nie będąca działalnością gospodarczą, nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikający m z mocy prawa.

Z cytowanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dla uznania, iż dostawa towaru lub świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę, do żądania od nabywcy towaru, czy odbiorcy usługi zapłaty. W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegała tylko ta dostawa lub świadczenie usług, w przypadku których istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść.

Wszystkie okoliczności wskazane we wniosku wskazują, iż wszystkie czynności statutowe realizowane przez Wnioskodawcę są wykonywane wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Fundacja prowadzi przede wszystkim nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Ponadto nie występuje odpłatność za świadczone usługi czy dostarczane towary w ramach prowadzonej działalności statutowej.

Mając na uwadze powyższe wykonywane przez Wnioskodawcę czynności świadczone nieodpłatnie w ramach prowadzonej działalności statutowej będącej działalnością pożytku publicznego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym prowadzona przez Wnioskodawcę nieodpłatna działalność statutowa nie podlega ustawie o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać w tym miejscu również należy, iż w cytowanym wyżej przepisie art. 8 ust. 1 ustawy przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednakże zauważyć należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że jest Fundacją zajmującą się działalnością w zakresie ochrony środowiska, w tym w szczególności ochroną środowiska morskiego i procesów ekologicznych w nim zachodzących w celu zachowania różnorodności biologicznej i poprawy jakości życia. Ponadto działania Fundacji zmierzają do ochrony żywych zasobów wód oraz siedlisk fauny i flory poprzez działania na rzecz zrównoważonej eksploatacji zasobów morskich i przybrzeżnych. Wnioskodawca w swojej działalności statutowej działa również na rzecz budzenia wrażliwości, kształtowania i pogłębiania świadomości społecznej w sprawach dotyczących środowiska oraz niesienia pomocy osobom dotkniętym przez katastrofy ekologiczne i ich skutki.

W ramach swojej działalności statutowej Fundacja organizuje kampanie edukacyjne mające na celu kształtowanie świadomości społecznej w sprawach dotyczących środowiska, organizuje spotkania, seminaria, konferencje, szkolenia, wystawy, kursy i wyprawy związane z ochroną środowiska, a także inicjuje i prowadzi badania naukowe, ekspertyzy i analizy. Fundacja skupia się również na kształtowaniu polityk i strategii, zarówno na poziomie krajowym jak i na poziomie Unii Europejskiej oraz światowym, mających na celu zapewnienie odpowiedniego stopnia ochrony środowiska, w tym w szczególności środowiska morskiego.

Wnioskodawca ściśle współpracuje z administracją rządową, ciałami doradczymi, podmiotami gospodarczymi i innymi organizacjami pozarządowymi w kraju i za granicą w celu kształtowania przyjaznych środowisku postaw i wdrażania proekologicznych rozwiązań. Wszystkie powyższe czynności są realizowane wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej w oparciu o ustawę o fundacjach oraz ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Nie występuje odpłatność za świadczenie usługi czy dostarczenie towaru. Otrzymane przez Wnioskodawcę darowizny czy dotacje nie mają wpływu na cenę dostarczanych towarów czy świadczonych usług w ramach nieodpłatnej działalności statutowej.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności odpłatnej pożytku publicznego, ale prowadzi działalność gospodarczą, z której dochód przeznaczany jest na cele działalności statutowej. Działalności Fundacji od początku jej istnienia spełnia przesłanki działalności pożytku publicznego.

Wszelkie działania jakie podejmuje, podejmuje na podstawie statutu, i są one zgodne z ustawą o fundacjach oraz ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Po upływie 2 lat nieprzerwanego prowadzenia działalności pożytku publicznego, Fundacja wystąpi o uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego zgodnie z art. 22 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy działalność statutowa Fundacji będąca równocześnie nieodpłatną działalnością organizacji pożytku publicznego jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r. poz. 40).

Stosownie do art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ww. ustawy, fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu.

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji (art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach).

Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239), ustawa reguluje zasady:

1.

prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;

2.

uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie).

Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia (art. 7).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, organizacja pozarządowa oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4 mogą uzyskać status organizacji pożytku publicznego pod warunkiem, iż działalność o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 prowadzona jest nieprzerwanie przez co najmniej 2 lata.

Wskazać należy w tym miejscu, że definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i powinna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji oraz organizacji pożytku publicznego. Ponadto wskazać należy, że definicja zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy stanowi wprost jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą, stąd też należy dokonać jej wykładni literalnej.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi być - co do zasady - prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Ponadto należy wskazać, że realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związanej z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter usługowy - nieodpłatny. Przy czym, należy zauważyć, że jego statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie - nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

Wnioskodawca we wniosku jednoznacznie wskazał, że wymienione we wniosku czynności są realizowane wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej w oparciu o ustawę o fundacjach oraz ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jednocześnie Wnioskodawca podniósł, że otrzymane przez Wnioskodawcę darowizny czy dotacje nie mają wpływu na cenę dostarczanych towarów czy świadczonych usług w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności odpłatnej pożytku publicznego, ale prowadzi działalność gospodarczą, z której dochód przeznaczany jest na cele działalności statutowej.

Zatem z uwagi na opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w zakresie, w jakim Fundacja wykonuje nieodpłatnie czynności w ramach działalności statutowej w oparciu o ustawę o fundacjach oraz ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - to w takim zakresie nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji działalność statutowa Fundacji będąca równocześnie nieodpłatną działalnością organizacji pożytku publicznego nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a Jego działalność w tym zakresie nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl