IPPP3/4512-52/16-2/JŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-52/16-2/JŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2016 r. (data wpływu 22 stycznia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych w latach 2012-2015 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych w latach 2012-2015.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

S.A. prowadzi działalność gospodarczą obejmującą przede wszystkim świadczenie usług hotelarskich, w tym usług noclegowych oraz usług gastronomicznych, w ramach sieci hoteli. Spółka zarejestrowana jest jako podatnik VAT czynny.

Spółka, na podstawie zawartych w tym zakresie umów, często świadczy usługi hotelarskie na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, zarówno posiadających, jak i nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Klienci Spółki posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym i byli wpisani na tę listę również w okresie 2012-2015 r., którego dotyczy niniejszy wniosek.

W stosunku do Klientów zagranicznych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju Spółka jest w posiadaniu (lub uzyska) dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są (i byli w latach 2012-2015) uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Z uwagi na specyfikę prowadzonej przez Klientów działalności, w związku z warunkami wynikającymi z konwencji międzynarodowych i unijnych rozporządzeń lotniczych oraz innych stosownych przepisów, Klienci muszą zapewnić wybranym pracownikom (załogom lotów obsługiwanych przez Klientów) oraz pasażerom lotów wykonywanych przez Klientów określone świadczenia, często realizowane dopiero w przypadku wystąpienia pewnych szczególnych okoliczności.

W związku z tym, zgodnie z umowami zawieranymi pomiędzy Spółką a Klientami, Klienci nabywali w latach 2012-2015 i nabywają od Spółki m.in. wymienione poniżej usługi:

* usługi zakwaterowania oraz wyżywienia pasażerów w sytuacjach zakłóceń w ruchu lotniczym tj, usługi związane z obsługą tzw. "rejsów zakłóconych" (np. w przypadku awarii bądź trudnych warunków atmosferycznych itp.),

* usługi zakwaterowania (wraz ze śniadaniem) oraz usługi transportu z lotniska do hotelu i z hotelu na lotnisko wraz z bagażem członków załóg lotniczych, a także inne usługi dodatkowe świadczone na rzecz członków tych załóg.

Usługi nabywane były i są przez Klientów na podstawie podpisanych z Wnioskodawcą kontraktów handlowych, w określonych, specyficznych sytuacjach. Przykładowo, jeżeli dana załoga obsługuje lot z lądowaniem w godzinach wieczornych, a następnie ta sama załoga obsługuje lot w godzinach porannych, to Klienci muszą zapewnić, aby załoga ta była w pełni wypoczęta i zdolna do obsługi kolejnego lotu (stąd zapewniają zakwaterowanie, wyżywienie). Podobnie, jeśli loty obsługiwane przez Klientów nie mogą być uruchomione (ze względu np. na warunki atmosferyczne czy awarię samolotu) wtedy Klienci muszą zapewnić swoim pasażerom zakwaterowanie i wyżywienie do momentu wylotu.

Z tytułu opisanych powyżej Usług Spółka wystawiała w latach 2012-2015 na rzecz Klientów faktury z odpowiednią dla danej usługi stawką VAT (8% lub 23%).

Spółka posiadać będzie oświadczenia od Klientów, potwierdzające, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych.

Oświadczenie, o którym mowa wyżej zawierać będzie następującą treść: "Działając w imieniu spółki będącej przewoźnikiem lotniczym wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu przepisów art. 83 ust. 1a-le ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 -j.t. z późn. zm.) niniejszym oświadczam, że faktury wymienione w załączniku do niniejszego oświadczenia dokumentują usługi świadczone przez S.A. w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, które zostały wykonane na rzecz pasażerów z tzw, "rejsów zakłóconych" lub na rzecz członków załóg lotniczych obsługujących rejsy". Załącznik do oświadczenia "Załącznik - lista faktur dokumentujących usługi świadczone na rzecz przez S.A. w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonane na rzecz pasażerów z tzw. "rejsów zakłóconych" lub na rzecz członków załóg lotniczych obsługujących rejsy" zawiera tabelę, w której znajdują się następujące dane: numery faktur, daty ich wystawienia, kwoty brutto, numery dokumentów w SAP oraz nazwy hoteli, w których świadczone były przedmiotowe Usługi.

Spółka może świadczyć również na rzecz Klientów (w zależności od danej umowy wiążącej Spółkę z konkretnym Klientem) m.in. usługi zakwaterowania podróżujących służbowo pracowników Klientów oraz gości poleconych przez Klientów. Ponadto Spółka zobowiązała się do stosowania określonych w ww. umowach warunków handlowych do podróżujących prywatnie pracowników Klientów, rodzin pracowników oraz pozostałych gości, którzy są zobowiązani do pokrywania kosztów świadczonych przez Spółkę na ich rzecz usług we własnym zakresie. Powyższe przypadki nie są przedmiotem zapytania Spółki.

Wniosek dotyczy wyłącznie opisanych powyżej Usług związanych z obsługą pasażerów "rejsów zakłóconych" oraz członków załóg lotniczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w odniesieniu do opisanych Usług świadczonych na rzecz Klientów krajowych w latach 2012-2015, Spółka ma prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w szczególności biorąc pod uwagę:

* fakt znajdowania się krajowych Klientów Spółki na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym oraz

* posiadanie przez Spółkę oświadczeń potwierdzających, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych.

2. Czy w odniesieniu do opisanych Usług świadczonych na rzecz Klientów zagranicznych w latach 2012-2015, Spółka ma prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w szczególności biorąc pod uwagę:

* otrzymanie od zagranicznych Klientów Spółki dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy o VAT) oraz

* posiadanie przez Spółkę oświadczeń potwierdzających, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, do świadczonych Usług ma ona prawo do stosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, zarówno w stosunku do Klientów krajowych, jak i Klientów zagranicznych.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się bowiem w katalogu czynności wymienionych w powyższym przepisie i są świadczone na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Spółka posiadać będzie ponadto oświadczenia od Klientów, potwierdzające, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych, jak również (w stosunku do Klientów zagranicznych), dokumenty potwierdzające, iż w państwie siedziby Klienci ci są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy o VAT).

UZASADNIENIE do pytania nr 1:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, 0% stawkę VAT stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Jednocześnie, stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W opinii Wnioskodawcy, z przytoczonych art. 83 ust. 1 pkt 8 oraz z art. 83 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że dla zastosowania 0% stawki VAT muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* świadczone są usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków, bądź usługi o podobnym charakterze,

* nabywcą usługi jest przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,

* usługodawca posiada stosowną dokumentację potwierdzającą status przewoźnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie faktycznym opisanym we wniosku spełnione są wszystkie wymienione warunki, a szczegółowe uzasadnienie co do każdego z nich przedstawione jest poniżej.

Zakres usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, 0% stawkę VAT stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przepisy ustawy o VAT nie precyzują jednak, co należy rozumieć pod pojęciem usług "innych o podobnym charakterze".

Stąd też, zdaniem Spółki, za tego typu usługi uznać należy wszystkie świadczenia, które mają charakter podobny do usług związanych z obsługą samolotów, pasażerów i ładunków, a więc są niezbędne dla prowadzenia działalności w zakresie transportu lotniczego wykonywanej przez przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, za usługi wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, a więc niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie międzynarodowego transportu lotniczego, należy również uznać Usługi będące przedmiotem wniosku. Wszystkie bowiem Usługi są potrzebne Klientom Spółki dla zrealizowania obowiązków nałożonych na nich w konwencjach międzynarodowych, unijnych rozporządzeniach lotniczych oraz przepisach prawa polskiego.

W tym zakresie należy wyróżnić Usługi świadczone na rzecz pasażerów oraz na rzecz załóg statków powietrznych.

Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz pasażerów w związku z obsługą "rejsów zakłóconych" mieszczą się w ramach wymienionej w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT kategorii usług związanych z obsługą pasażerów. W pewnych sytuacjach (odwołania lub opóźnienia lotu) przewoźnik lotniczy jest bowiem zobowiązany do zapewnienia określonych świadczeń na rzecz pasażerów, które to świadczenia w omawianym przypadku wykonuje na jego zlecenie Spółka.

Jako przykład przepisów dotyczących praw pasażerów można wymienić rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91, które dotyczy lotów rozpoczynających się w państwach członkowskich lub rozpoczynających się w państwach trzecich i kończących się w państwach członkowskich. Rozporządzenie to wskazuje, pod jakimi szczególnymi warunkami i w jakim zakresie, przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić pasażerom lotów odwołanych i opóźnionych bezpłatne: posiłki i napoje, zakwaterowanie w hotelu, transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Ponadto, zapewnienie wspomnianych świadczeń pasażerom, oprócz obowiązku wynikającego z właściwych przepisów, jest również podyktowane względami wizerunkowymi i biznesowymi. Przykładowo, zapewnienie przez Klienta tych świadczeń w przypadku awarii samolotu do momentu jego naprawy pozytywnie wpływa na wizerunek Klienta, przez co pasażerowie mogą być zainteresowani nabyciem kolejnych biletów lotniczych od Klientów.

Natomiast w odniesieniu do usług świadczonych przez Spółkę w związku z obsługą załóg statków powietrznych, w określonych sytuacjach Klienci powinni, zgodnie z właściwymi regulacjami, a także przez względy bezpieczeństwa, zapewniać m.in. nocleg, opiekę medyczną, wyżywienie czy transport. Zapewnienie tych usług dla załogi samolotu jest podyktowane bezpieczeństwem lotów, ponieważ wypoczęta załoga jest oczywistym i niezbędnym warunkiem, aby odbył się obsługiwany przez nią lot.

Dlatego też Wnioskodawca uważa, że Usługi świadczone na rzecz Klientów mieszczą się w zakresie usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, które mogą być opodatkowane 0% stawką VAT, stanowiąc odpowiednio:

1.

usługi związane z obsługą pasażerów - co dotyczy usług noclegowych, gastronomicznych i transportowych świadczonych na rzecz pasażerów Klientów,

2.

inne usługi o podobnym charakterze - w odniesieniu do usług noclegowych, gastronomicznych i transportowych świadczonych na rzecz członków załóg samolotów.

Na możliwość stosowania 0% stawki VAT względem Usług świadczonych na rzecz Klientów wskazuje również praktyka organów podatkowych. Zgodnie z interpretacjami organów podatkowych, 0% stawkę VAT można na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT stosować do wielu różnych usług, takich jak np. usługi hotelowe, gastronomiczne i transportowe dla załóg statków powietrznych oraz dla ich pasażerów.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej z 24 grudnia 2014 r., nr IPPP3/443-1016/14-2/ISZ, wskazano, że: "Cytowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy umożliwia zatem zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia "oraz innych o podobnym charakterze". Warunkiem jednak jest aby odbiorcą przedmiotowych usług był przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, co wynikać powinno z prowadzonej przez podatnika - niezbędnej dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku - dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy". Dlatego też w interpretacji tej uznano, że: "usługi w zakresie zakwaterowania oraz wyżywienia mogą być zaliczone do usług związanych z obsługą pasażerów oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych, które korzystają z preferencyjnej 0% stawki podatku VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy".

Również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 października 2014 r., nr IPPP3/443-796/14-2/JK, wskazano, że: "usługi zakwaterowania świadczone dla załóg lotniczych oraz pasażerów, na które składają się usługi hotelarskie, gastronomiczne i towarzyszące (np. korzystanie z garażu lub pralni) mogą być zaliczone do usług związanych z obsługą pasażerów oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych, które korzystają z preferencyjnej 0% stawki podatku VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy".

Podobne stanowisko zostało również wyrażone w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 grudnia 2013 r., nr IPPP3/443-878/13-2/JK - odnośnie do usług gastronomicznych na rzecz pasażerów międzynarodowych przewoźników lotniczych,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 grudnia 2013 r., nr IPPP3/443-822/13-2/JK - w stosunku do usług w zakresie zakwaterowania (noclegi), wyżywienia (usługi gastronomiczne), transportu na lotnisko dla załogi i pasażerów,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 czerwca 2013 r., nr IPPP3/443-252/13-2/JK - w zakresie usług zakwaterowania załogi (m.in. zapewnienie/utrzymywanie w gotowości miejsc noclegowych, opiekę medyczną, dentystyczną i rehabilitacyjną, czyszczenie i pranie odzieży), usług zakwaterowania pasażerów (m.in. zapewnienie miejsc noclegowych, opiekę medyczną, dentystyczną i rehabilitacyjną, czyszczenie i pranie odzieży), usług transportu załogi pomiędzy miejscem zakwaterowania a miejscem wylotu/przylotu, usług transportu pasażerów pomiędzy miejscem zakwaterowania a miejscem wylotu/przylotu, usług zapewnienia wyżywienia załodze (w miejscu zakwaterowania lub poza tym miejscem), usługi zapewnienia wyżywienia pasażerom (w miejscu zakwaterowania lub poza tym miejscem),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17 listopada 2008 r., nr ITPP2/443-748/08/AK - w stosunku do usług transportu opóźnionego bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera, hotelowe dla załóg statków powietrznych, transportu załóg statków powietrznych z lotniska do hotelu i z powrotem,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 kwietnia 2008 r., nr ITPP2/443-119/08/AP - odnośnie do usług cateringowych, noclegowych i transportowych dla pasażerów odwołanych lub opóźnionych lotów.

W związku z powyższym Spółka jest zdania, że świadczone przez nią Usługi stanowią czynności wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

Status nabywcy i dokumentacja

Drugim warunkiem zastosowania stawki 0% VAT do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT jest ich świadczenie na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W art. 83 ust. 1a-lf ustawy o VAT, wskazano kryteria jakie powinni spełniać przewoźnicy lotniczy dla uznania ich za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym oraz wprowadzono w tym zakresie zasadę ogłaszania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego listy przewoźników spełniających te kryteria.

Zgodnie z art. 83 ust. 1a ustawy o VAT, przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

* przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

* zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

* liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Stosownie natomiast do art. 83 ust. 1c ustawy o VAT, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1a, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

Z powyższego wynika, że dla weryfikacji statusu przewoźnika lotniczego, który posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz zastosowania względem Usług stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, wystarczające jest umieszczenie danego przewoźnika na liście Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zdaniem Spółki, skoro świadczone przez nią Usługi stanowią usługi wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, a Klient został wpisany na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, to Spółka może stosować stawkę 0% VAT do Usług wykonanych w latach 2012-2015 na rzecz Klientów krajowych.

W szczególności, dla zastosowania przez Spółkę 0% stawki VAT w odniesieniu do Usług świadczonych w latach 2012-2015, wystarczające jest posiadanie oświadczeń Klientów potwierdzających, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych.

Oświadczenie, o którym mowa wyżej zawierać będzie następującą treść: "Działając w imieniu spółki będącej przewoźnikiem lotniczym wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu przepisów art. 83 ust. 1a-le ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 -j.t. z późn. zm.) niniejszym oświadczam, że faktury wymienione w załączniku do niniejszego oświadczenia dokumentują usługi świadczone przez S.A. w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, które zostały wykonane na rzecz pasażerów z tzw. "rejsów zakłóconych" lub na rzecz członków załóg lotniczych obsługujących rejsy". Załącznik do oświadczenia "Załącznik - lista faktur dokumentujących usługi świadczone na rzecz przez S.A. w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonane na rzecz pasażerów z tzw. "rejsów zakłóconych" lub na rzecz członków załóg lotniczych obsługujących rejsy" zawiera tabelę, w której znajdują się następujące dane: numery faktur, daty ich wystawienia, kwoty brutto, numery dokumentów w SAP oraz nazwy hoteli, w których świadczone były przedmiotowe Usługi.

Oświadczenie to będzie stanowić potwierdzenie, że usługi objęte daną fakturą wystawioną przez Spółkę dla Klienta dotyczą Usług związanych z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" oraz pobytem członków załóg lotniczych, gdyż nie wynika to z opisu samej faktury.

Przewoźnik lotniczy, od którego Spółka otrzymała lub otrzyma opisane wyżej oświadczenia w latach 2012- 2015 był i jest nadal umieszczony na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanych Usług świadczonych na rzecz Klientów krajowych w latach 2012-2015, Spółka ma prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w szczególności biorąc pod uwagę:

* fakt znajdowania się krajowych Klientów Spółki na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym oraz

* posiadanie przez Spółkę oświadczeń potwierdzających, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych.

UZASADNIENIE do pytania nr 2

W latach 2012-2015, Spółka świadczyła również Usługi na rzecz zagranicznych przewoźników lotniczych, którzy nie posiadali w Polsce siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Od 1 kwietnia 2011 r. do ustawy o VAT wprowadzono przepis art. 83 ust. 1f ustawy o VAT, zgodnie z którym przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, uznanych w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Natomiast od 1 lipca 2011 r. zmieniono ten przepis wskazując, że odnosi się on do przewoźników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Zmiana ta, zdaniem Spółki, nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.

Z kolei, z dniem 1 kwietnia 2013 r., powyższy przepis otrzymał następujące brzmienie:

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

* uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub

* wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Przepis art. 83 ust. 1f ustawy o VAT oznacza więc, że stawka 0% VAT znajdzie również zastosowanie na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, do usług świadczonych na rzecz zagranicznego przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, czyli takiego, który nie posiada w Polsce siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak wskazano w wyjaśnieniach opublikowanych na stronach Ministerstwa Finansów: "Aby zatem przewoźnicy zagraniczni, którzy nie są umieszczeni na ww. liście ogłoszonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, mogli skorzystać ze stawki 0% od nabywanych w Polsce towarów / usług, zobowiązani są oni do przedstawienia swoim kontrahentom dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dokumentem tym może być wskazanie analogicznej, jak obowiązującej w Polsce listy przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (taka lista jest np. publikowana w Niemczech), na której dany przewoźnik jest umieszczony. W przypadku państw, w których nie ma takiej listy dokumentem tym może być np. koncesja lub odpowiedni akt właściwego organu państwa siedziby przewoźnika uprawniający do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych". W dalszej części tych wyjaśnień wskazano, że: "(...) zagraniczni przewoźnicy lotniczy nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, dla potrzeb stosowania stawki

0% przy nabywanych przez nich towarach i usługach, będą uznani za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli przedłożą kontrahentowi stosowne dokumenty potwierdzające, iż w państwie siedziby są takimi przewoźnikami (przykładowo wskazane powyżej) lub są wpisani na listę ogłaszaną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (...)".

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych, np. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 lipca 2012 r., nr IPPP3/443-474/12-2/MPe oraz z 19 grudnia 2011 r., nr IPPP3/443-1376/11-4/MK.

Wnioskodawca uważa zatem, że ma on prawo do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT do usług świadczonych w latach 2012-2015 na rzecz przewoźników lotniczych nieposiadających w Polsce siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeśli przewoźnicy ci zostali uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w państwie swojej siedziby i przedstawią Spółce stosowne dokumenty.

Ze względu na okoliczność, że przepisy ustawy o VAT obowiązujące do końca marca 2013 r. nie wskazywały jakimi dokumentami należy wykazać posiadanie przez przewoźnika statusu podmiotu wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, w ocenie Wnioskodawcy powinno to nastąpić za pomocą odpowiednich dokumentów, jakie są akceptowane w odniesieniu do przewoźników zagranicznych po 1 kwietnia 2013 r., tj. listy takich przewoźników obowiązującej w kraju jego siedziby, certyfikatu, koncesji lub podobnego aktu organów państwa, jak również oświadczenia uzyskanego do przewoźnika.

W związku z powyższym, Spółka uważa, że posiadając dokumenty (np. koncesja, podobny akt organów państwa, oświadczenie) potwierdzające, iż przewoźnicy nieposiadający w Polsce siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, są w kraju ich siedziby uznawani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym oraz biorąc pod uwagę argumentację Spółki przedstawioną w uzasadnieniu stanowiska do pytania 1, Wnioskodawca może stosować do świadczonych na rzecz Klientów zagranicznych Usług w latach 2012-2015 stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

Podsumowując uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanych Usług świadczonych na rzecz Klientów zagranicznych w latach 2012-2015, w ocenie Spółki, ma ona prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w szczególności biorąc pod uwagę:

* otrzymanie od zagranicznych Klientów Spółki dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy o VAT) oraz

* posiadanie przez Spółkę oświadczeń potwierdzających, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą przede wszystkim świadczenie usług hotelarskich, w tym usług noclegowych oraz usług gastronomicznych, w ramach sieci hoteli. Spółka, zarejestrowana jest jako podatnik VAT czynny, na podstawie zawartych w tym zakresie umów, często świadczy usługi hotelarskie na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, zarówno posiadających, jak i nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Klienci Spółki posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym i byli wpisani na tę listę również w okresie 2012-2015 r.

W stosunku do Klientów zagranicznych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju Spółka jest w posiadaniu (lub uzyska) dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są (i byli w latach 2012-2015) uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Z uwagi na specyfikę prowadzonej przez Klientów działalności, w związku z warunkami wynikającymi z konwencji międzynarodowych i unijnych rozporządzeń lotniczych oraz innych stosownych przepisów, Klienci muszą zapewnić wybranym pracownikom (załogom lotów obsługiwanych przez Klientów) oraz pasażerom lotów wykonywanych przez Klientów określone świadczenia, często realizowane dopiero w przypadku wystąpienia pewnych szczególnych okoliczności.

W związku z tym, zgodnie z umowami zawieranymi pomiędzy Spółką a Klientami, Klienci nabywali w latach 2012-2015 i nabywają od Spółki m.in. wymienione poniżej usługi:

* usługi zakwaterowania oraz wyżywienia pasażerów w sytuacjach zakłóceń w ruchu lotniczym tj., usługi związane z obsługą tzw. "rejsów zakłóconych" (np. w przypadku awarii bądź trudnych warunków atmosferycznych itp.),

* usługi zakwaterowania (wraz ze śniadaniem) oraz usługi transportu z lotniska do hotelu i z hotelu na lotnisko wraz z bagażem członków załóg lotniczych, a także inne usługi dodatkowe świadczone na rzecz członków tych załóg.

Usługi nabywane były i są przez Klientów na podstawie podpisanych z Wnioskodawcą kontraktów handlowych, w określonych, specyficznych sytuacjach. Przykładowo, jeżeli dana załoga obsługuje lot z lądowaniem w godzinach wieczornych, a następnie ta sama załoga obsługuje lot w godzinach porannych, to Klienci muszą zapewnić, aby załoga ta była w pełni wypoczęta i zdolna do obsługi kolejnego lotu (stąd zapewniają zakwaterowanie, wyżywienie). Podobnie, jeśli loty obsługiwane przez Klientów nie mogą być uruchomione (ze względu np. na warunki atmosferyczne czy awarię samolotu) wtedy Klienci muszą zapewnić swoim pasażerom zakwaterowanie i wyżywienie do momentu wylotu.

Spółka posiadać będzie oświadczenia od Klientów, potwierdzające, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych.

Oświadczenie, zawierać będzie następującą treść: "Działając w imieniu spółki będącej przewoźnikiem lotniczym wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu przepisów art. 83 ust. 1a-le ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 -j.t. z późn. zm.) niniejszym oświadczam, że faktury wymienione w załączniku do niniejszego oświadczenia dokumentują usługi świadczone przez S.A. w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, które zostały wykonane na rzecz pasażerów z tzw. "rejsów zakłóconych" lub na rzecz członków załóg lotniczych obsługujących rejsy". Załącznik do oświadczenia "Załącznik - lista faktur dokumentujących usługi świadczone na rzecz przez S.A. w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonane na rzecz pasażerów z tzw. "rejsów zakłóconych" lub na rzecz członków załóg lotniczych obsługujących rejsy" zawiera tabelę, w której znajdują się następujące dane: numery faktur, daty ich wystawienia, kwoty brutto, numery dokumentów w SAP oraz nazwy hoteli, w których świadczone były przedmiotowe Usługi.

Wniosek dotyczy wyłącznie opisanych Usług związanych z obsługą pasażerów "rejsów zakłóconych" oraz członków załóg lotniczych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia:

1.

czy w odniesieniu do opisanych Usług świadczonych na rzecz Klientów krajowych w latach 2012-2015, Spółka ma prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w szczególności biorąc pod uwagę:

* fakt znajdowania się krajowych Klientów Spółki na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym oraz

* posiadanie przez Spółkę oświadczeń potwierdzających, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych,

2.

czy w odniesieniu do opisanych Usług świadczonych na rzecz Klientów zagranicznych w latach 2012-2015, Spółka ma prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w szczególności biorąc pod uwagę:

* otrzymanie od zagranicznych Klientów Spółki dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy o VAT) oraz

* posiadanie przez Spółkę oświadczeń potwierdzających, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Jednym z wyjątków od stosowania podstawowej stawki podatku jest art. 83 ustawy, w którym wskazane zostały czynności, dla których stosuje się stawkę 0%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Przy tym art. 83 ust. 2 ustawy wskazuje, że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Cytowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia "oraz innych o podobnym charakterze". Należy zatem przyjąć, że usługi wykonywane przez Spółkę będące przedmiotem pytania mieszczą się w dyspozycji tego przepisu. Warunkiem jednak jest aby odbiorcą przedmiotowych usług był przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, co wynikać powinno z prowadzonej przez podatnika - niezbędnej dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku - dokumentacji, o której mowa w ust. 2 art. 83 ustawy.

Stosownie do art. 83 ust. 1a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych, u których udział:

1.

przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

2.

zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

3.

liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Natomiast, zgodnie z art. 83 ust. 1a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

1.

przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

2.

zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

3.

liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

W przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy (art. 83 ust. 1b ustawy).

Zgodnie z art. 83 ust. 1c ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

Natomiast, zgodnie z art. 83 ust. 1c ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1a, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

W myśl art. 83 ust. 1d ustawy, przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego.

Na wniosek przewoźnika rozpoczynającego działalność w trakcie danego roku podatkowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uwzględnia tego przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1a, na podstawie prognozowanych danych uzyskanych od tego przewoźnika. Wpis na listę jest dokonywany na okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego (art. 83 ust. 1e ustawy).

Zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r. do 31 marca 2013 r., przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, uznanych w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

1.

uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub

2.

wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Z przepisów art. 83 ust. 1a do 1f ustawy wynika, że przewoźnicy lotniczy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju mogą być uznani za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jeżeli udział przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem, udział zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem oraz udział liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%. Przy czym na podstawie danych otrzymanych od przewoźników Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza w drodze obwieszczenia listę przewoźników lotniczych, którzy spełniają powyższe kryteria.

Natomiast zagraniczni przewoźnicy lotniczy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju mogą być uznani za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jeżeli są uznani w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przy czym od 1 kwietnia 2013 r. doprecyzowano, że przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, rozumie się przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa ich siedziby, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Zatem przewoźnicy lotniczy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju którzy znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym są uprawnieni do korzystania ze stawki 0% w stosunku do usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Zaś aby przewoźnicy zagraniczni nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju mogli skorzystać ze stawki 0% względem nabywanych w Polsce usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, zobowiązani są do przedstawienia swoim kontrahentom dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dokumentem tym może być wskazanie analogicznej, jak obowiązującej w Polsce listy przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na której dany przewoźnik jest umieszczony bądź dokumentem tym może być np. koncesja lub odpowiedni akt właściwego organu państwa siedziby przewoźnika uprawniający do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Spółka względem będących przedmiotem wniosku usług świadczonych w latach 2012-2015 na rzecz Klientów krajowych ma prawo stosować stawkę podatku w wysokości 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, skoro krajowi Klienci Spółki znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym oraz Spółka posiada oświadczenie potwierdzające, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych.

Ponadto, Spółka ma prawo stosować stawkę w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy na rzecz Klientów zagranicznych, skoro otrzyma od zagranicznych Klientów Spółki dokumenty potwierdzające, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym oraz posiada oświadczenia potwierdzające, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w latach 2012-2015 na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów "rejsów zakłóconych" lub pobytem członków załóg lotniczych.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl