IPPP3/4512-448/15-2/WH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-448/15-2/WH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2015 r. (data wpływu 27 maja 2015 r.) uzupełnionym w dniu 11 czerwca 2015 r. (data wpływu 12 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2015 r. (data wpływu 12 czerwca 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Klub Sportowy jest jednostką organizacyjną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Nie figuruje w ewidencji płatników podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem VAT. Klub Sportowy jest realizatorem/beneficjentem działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla działania "MAŁE PROJEKTY" w ramach Osi 4 programu obszarów terenów wiejskich na lata 2007-2013. Klub jest zobowiązany do przedłożenia z wnioskiem o płatność interpretacji indywidualnej w zakresie interpretacji prawa podatkowego wydaną przez właściwy organ upoważniony - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (beneficjent składa do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowanych podatek VAT). Zrealizowany projekt - montaż instalacji fotowoltaicznej na boisku sportowym. W ramach projektu zakupiono i zamontowano instalację solarną o mocy do 6 kW w obiekcie klubu, w skład którego wchodzą licencjonowane pełnowymiarowe boisko do gry w piłkę nożną, ogrodzona część trybun mieszcząca ok. 300 osób, budynek gospodarczy, budynek klubowy oraz parking. Budynek klubowy zbudowany z płyty warstwowej o powierzchni ok. 150 m2 w skład, którego wchodzą: dwie duże szatnie z natryskami i wc, pomieszczenie socjalne i pomieszczenie biurowo-szkoleniowe. Budynek ma podłączone media: prąd, wodę. Ze względu na wysokie koszty energii - ogrzewania i wody budynek był wykorzystywany tylko sezonowo. Na terenie stadionu prowadzone są liczne zajęcia sportowe oraz organizowane różnego rodzaju imprezy. Z obiektu korzystają również okoliczne instytucje szkoły, straż pożarna oraz mieszkańcy gminy. Pomimo atrakcyjności położenia obiektu i częstego wykorzystywania obiektu w różnorodny sposób istniał problem jego sezonowości. Wykorzystanie energii fotowoltaicznej pozwoli zmienić przeznaczenie obiektu z sezonowego na całoroczny. Zasada działania energii fotowoltaicznej polega na bezpośredniej konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Zastosowanie tej nowoczesnej technologii pozwoli na wykorzystanie pozyskanej energii na ogrzewanie, oświetlenie budynku i terenu wokół. Projekt miał charakter inwestycyjny. Realizacja projektu zdecydowanie wpłynęła na poprawę warunków prowadzenia działalności kulturalno - sportowej przez Klub Sportowy dzięki obniżeniu kosztów związanych z zakupem energii elektrycznej oraz możliwością całorocznego korzystania zobiektu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny wskazując, że realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku realizacji projektu w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla działania "MAŁE PROJEKTY" w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na podstawie umowy przyznania pomocy zawartej z Samorządem Województwa, "montaż instalacji fotowoltaicznej na boisku sportowym." przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z istniejącą sytuacją prawną Klub Sportowy, który jest beneficjentem Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania tego podatku. W przypadku przedstawionego stanu faktycznego Klubowi nie przysługuje prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towaru i usług poniesionego w związku z realizowanym projektem. Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakupu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W omawianej sytuacji (realizacji projektów) nie występuje związek ze sprzedażą opodatkowaną. W takiej sytuacji nie będzie spełniony warunek dający Klubowi prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z przedmiotowego wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie realizuje projekt pn. " montaż instalacji fotowoltaicznych na boisku sportowym.". Projekt jest realizowany w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach projektu zakupiono i zamontowano instalację solarną o mocy do 6 kW w obiekcie klubu, w skład którego wchodzą licencjonowane pełnowymiarowe boisko do gry w piłkę nożną, ogrodzona część trybun mieszcząca ok. 300 osób, budynek gospodarczy, budynek klubowy oraz parking. Wykorzystanie energii fotowoltaicznej pozwoli zmienić przeznaczenie obiektu z sezonowego na całoroczny. Zasada działania energii fotowoltaicznej polega na bezpośredniej konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Dzięki pozyskanej w ten sposób energii możliwe będzie ogrzewanie, oświetlenie budynku i terenu wokół niego co znacznie obniży koszty związane z zakupem energii elektrycznej a tym samym pozwoli na całoroczne korzystanie z obiektu. Wnioskodawca wskazał, że realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż Strona nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zakupione towary i usługi w ramach projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "X". W związku z tym Klub Sportowy nie ma również możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że zgodnie z art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. W związku z tym, że złożony w niniejszej sprawie wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego, podlega on opłacie w wysokości 40 zł. Ponieważ Wnioskodawca wniósł w dniu 26 maja 2015 r. opłatę w wysokości 50 zł, tj. wyższą niż należna - kwota 10 zł stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona, stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej, przekazem pocztowym na adres wskazany we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl