IPPP3/4512-316/15-4/JŻ - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-316/15-4/JŻ Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2015 r. (data wpływu 17 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 6 lipca 2015 r. (data wpływu 8 lipca 2015 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 26 czerwca 2015 r. (skutecznie doręczone w dniu 30 czerwca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony w dniu 6 lipca 2015 r. (data wpływu 8 lipca 2015 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 26 czerwca 2015 r. (skutecznie doręczone w dniu 30 czerwca 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność gospodarczą na rynku transakcji płatniczych w Polsce, posiadającym status agenta rozliczeniowego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 199, poz. 1175, dalej: ustawa o UP).

Z uwagi na rozwój prowadzonej działalności gospodarczej Spółka rozpoczęła już świadczenie usług, a także zamierza rozszerzyć ofertę świadczonych usług na rzecz podmiotów, których siedziba lub stałe miejsce prowadzenia działalności znajdują się poza terytorium Polski.

Spółka poniżej przedstawia opis usług świadczonych na rzecz podmiotów, których siedziba lub stałe miejsce prowadzenia działalności znajdują się w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Ponadto, Spółka przedstawia poniżej te usługi, które ma zamiar świadczyć zarówno na rzecz podmiotów z Unii Europejskiej, jak i podmiotów spoza Unii Europejskiej.

Usługi płatnicze świadczone bezpośrednio na rzecz Akceptantów

Na podstawie zawartych umów Spółka świadczy usługi finansowe (dalej: Usługa Finansowa) na rzecz firm handlowo - usługowych przyjmujących płatności instrumentami płatniczymi (najczęściej kartami płatniczymi; dalej: Instrumenty Płatnicze), których siedziba lub stałe miejsce prowadzenia działalności znajduje się poza terytorium Polski, tj. na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej (dalej: Akceptanci). Spółka zamierza w przyszłości świadczyć Usługę Finansową także na rzecz Akceptantów, których siedziba lub stałe miejsce prowadzenia działalności znajdują się na terytorium państw spoza Unii Europejskiej.

Usługa Finansowa polega na umożliwieniu Akceptantowi przyjmowania płatności za towary i usługi nabywane u niego przy użyciu Instrumentów Płatniczych w tzw. terminalach POS (tekst jedn.: urządzeniach służących do przyjmowania płatności za pomocą instrumentów płatniczych). Usługa Finansowa obejmuje czynności, które są właściwe oraz niezbędne do autoryzacji i rozliczania transakcji bezgotówkowych dokonywanych przy użyciu Instrumentów Płatniczych w terminalach POS.

Dokonanie płatności za pośrednictwem terminala POS prowadzi do zablokowania, a następnie obciążenia odpowiednią kwotą, rachunku klienta Akceptanta, a w konsekwencji do uznania rachunku Akceptanta kwotą należną mu z tytułu sprzedanych towarów / usług.

Celem Usługi Finansowej jest więc realizacja i rozliczenie bezgotówkowych transakcji płatniczych, dokonywanych w terminalach POS zlokalizowanych u Akceptantów, wykonywanych przy użyciu Instrumentów Płatniczych.

Spółka jest instytucją autoryzowaną m.in. przez M. i M. jako tzw. MS. oraz przez V. jako tzw. V. do czynności związanych z obsługą transakcji, w tym ich autoryzacją, przetwarzaniem, raportowaniem oraz do dostarczania usługi DCC (w tym zarządzania kursami wymiany walut). Spółka jest również przedsiębiorstwem agencyjnym D., działającym w zakresie pozyskiwania punktów akceptujących Instrumenty Płatnicze ze znakiem D. oraz obsługi transakcji dokonywanych przy ich użyciu. Spółka pełni również funkcje procesora na podstawie umów zawieranych z innymi organizacjami płatniczymi.

W ramach Usługi Finansowej, Spółka jest zobowiązana do wykonywania następujących czynności: przekazywanie na wskazany przez Akceptanta rachunek bankowy kwot należnych Akceptantowi za wydane towary lub zrealizowane usługi, uiszczone przez klientów Akceptanta przy użyciu Instrumentów Płatniczych;

a.

obsługiwanie procesu autoryzacji transakcji (autoryzacja transakcji polega na wygenerowaniu zapytania do wydawcy Instrumentu Płatniczego o wyrażenie zgody na dokonanie transakcji przez użytkownika Instrumentu Płatniczego i przekazanie do Akceptanta zgody lub odmowy na zapytanie autoryzacyjne);

b.

przetwarzanie transakcji (Przetwarzanie Transakcji polega na obsłudze i rozliczeniu transakcji pomiędzy wydawcami Instrumentów Płatniczych a Akceptantem);

c.

zarządzanie kursami walut w ramach usługi DCC (usługa DCC umożliwia dokonanie przez klienta Akceptanta transakcji w walucie Instrumentu Płatniczego z zastosowaniem odpowiednich kursów wymiany w momencie dokonywania takiej transakcji. Czynności polegają na ustaleniu kursów walut oraz monitoringu tego kursu, które są stosowane do przeliczania transakcji walutowych wykonanych przez użytkowników Instrumentów Płatniczych. Czynności umożliwiają właściwe obciążenie/uznanie rachunków uczestników transakcji dokonanych Instrumentami Płatniczymi);

d.

identyfikowanie transakcji spełniających kryteria transakcji podejrzanych;

e.

blokowanie Transakcj i zidentyfikowanych jako potencjalnie nieprawidłowe;

f.

obsługiwanie reklamacji (dalej: Chargeback'ów) w systemie organizacji płatniczych (Chargeback jest transakcją zakwestionowaną przez posiadacza lub wydawcę Instrumentu Płatniczego, w wyniku czego środki w ramach transakcji mogą podlegać zwrotowi na rzecz posiadacza Instrumentu Płatniczego przez Akceptanta za pośrednictwem Spółki i banku);

g.

udzielanie bankowi instrukcji, kiedy ma potrącić kwoty z tytułu rozliczenia transakcji, a także z tytułu Chargeback, ze środków przekazywanych na rzecz Akceptantów;

h.

udzielanie bankowi instrukcji, kiedy ma wstrzymać płatności należne Akceptantowi we wskazanych w umowie przypadkach.

i.

rejestrowanie Akceptanta do CBDIP (program V., który umożliwia Akceptantom, spełniającym określone kryteria, do rozliczania kosztów akceptacji niektórych transakcji kartami V. na bazie stawek preferencyjnych);

j.

zapewnienie transferu środków rozliczeniowych dla transakcji dokonanymi kartami V. w ramach CBDIP na rzecz Akceptanta.

W ramach Usługi Finansowej, Wnioskodawca upoważnia Akceptanta do:

a.

akceptowania Instrumentów Płatniczych w Terminalach POS w placówkach Akceptanta;

b.

wydawania towarów lub realizowania usług na warunkach bezgotówkowych użytkownikom Instrumentów Płatniczych.

Natomiast Akceptant zobowiązany jest do wykonywania następujących czynności:

a.

przyjmowanie płatności bezgotówkowych za wydawane towary lub realizowane usługi w placówkach, zgodnie z warunkami określonymi w umowach, regulaminie i regulaminach organizacji płatniczych;

b.

opłacanie wszelkich kwot należnych z tytułu świadczonej usługi, w tym udzielanie zabezpieczenia zobowiązań Akceptanta wynikających z podpisanej umowy, na życzenie lub żądanie Spółki;

c.

zapewnianie, aby obsługa użytkowników Instrumentów Płatniczych była realizowana wyłącznie przez osoby, które zapoznały się z regulaminem i instrukcją obsługi Terminala POS oraz zostały przeszkolone w zakresie obsługi Instrumentów Płatniczych;

d.

zaspokajanie lub rozpatrywanie bezpośrednio z posiadaczem Instrumentu Płatniczego wszelkich roszczeń lub skarg zgłaszanych w związku z transakcjami dokonanymi za pomocą Instrumentów Płatniczych, niezależnie od tego przez kogo jest wnoszone roszczenie.

Za świadczoną usługę Spółka będzie pobierać należne wynagrodzenie.

Spółka w dniu 17 kwietnia 2014 r. uzyskała pozytywną interpretację przepisów prawa podatkowego (sygn. IPPP1/443-213/14-2/JL) potwierdzającą, że czynności opisane powyżej w punktach od b) do i) (tekst jedn.: usługi związane z obsługą bezgotówkowych transakcji płatniczych), świadczone przez Spółkę na rzecz polskich Akceptantów stanowią usługi zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Pozostałe z wymienionych czynności tj. punkty a oraz i-k nie były na moment otrzymania interpretacji wykonywane przez Spółkę w ramach Usług Finansowych na rzecz polskich Akceptantów.

Usługi płatnicze świadczone bezpośrednio na rzecz Akceptantów, za pomocą internetowej bramki płatniczej

Na podstawie zawartych umów, Spółka zamierza świadczyć Usługi Finansowe na rzecz Akceptantów przyjmujących płatności Instrumentami Płatniczymi za pomocą Internetu, których siedziba lub stałe miejsce prowadzenia działalności znajduje się poza terytorium Polski, zarówno na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej jak i na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej.

Usługa Finansowa będzie polegać na umożliwieniu Akceptantowi przyjmowania płatności za towary i usługi nabywane u niego przy użyciu Instrumentów Płatniczych lub przelewów elektronicznych w internetowej bramce płatniczej (dalej: "Bramka Płatnicza"), w celu realizowania transakcji mających miejsce wyłącznie za pośrednictwem domen internetowych (tzw. transakcje eCommerce). Usługa Finansowa obejmuje czynności, które są właściwe oraz niezbędne do autoryzacji i rozliczania transakcji bezgotówkowych dokonywanych przy użyciu Instrumentów Płatniczych lub przelewów elektronicznych w Bramce Płatniczej. Dokonanie płatności za pośrednictwem Bramki Płatniczej prowadzi do zablokowania, a następnie obciążenia odpowiednią kwotą, rachunku klienta Akceptanta, a w konsekwencji do uznania rachunku Akceptanta kwotą należną mu z tytułu sprzedanych towarów / usług.

W ramach Usługi Finansowej, Spółka będzie zobowiązana do wykonywania następujących czynności:

1.

dokonywania faktycznego pobrania od klientów danego Akceptanta kwot należnych Akceptantowi za zakupione przez Internet towary, za które płatność jest dokonywana w sposób bezgotówkowy (tekst jedn.: Instrumentami Płatniczymi lub przelewami elektronicznymi);

2.

przeprowadzania terminowych rozliczeń z Akceptantami, tj. do przekazywania na wskazany przez Akceptanta rachunek bankowy, należnych Akceptantowi z tytułu dokonanej sprzedaży towarów kwot, uiszczonych przez klientów Akceptanta w formie płatności bezgotówkowych, pomniejszonych o wynagrodzenie należne na rzecz Spółki za świadczoną usługę dotyczącą obsługi płatności bezgotówkowych;

3.

przetwarzania ewentualnych zwrotów części lub całości wartości transakcji (tekst jedn.: zakupu towaru przez klienta Akceptanta) w przypadku, gdy zwrot taki będzie należny klientowi Akceptanta. W takich sytuacjach Spółka dokona obciążenia konta Akceptanta kwotą wynikającą z reklamacji złożonej przez klienta Akceptanta. Następnie Spółka dokona przekazania pobranej od Akceptanta kwoty na rachunek bankowy klienta.

Za świadczoną usługę Spółka będzie pobierać należne wynagrodzenie, określone jako procent wartości transakcji opłaconych w formie bezgotówkowej i przeprocesowanych przez Spółkę, bądź alternatywnie, według stawki płaskiej (zryczałtowanej kwoty) należnej od każdej takiej transakcji.

Usługi płatnicze na rzecz spółek Grupy E.

Na podstawie umowy, Spółka świadczy usługi finansowe obejmujące czynności, które są właściwe oraz niezbędne do autoryzacji i rozliczania transakcji bezgotówkowych dokonywanych przy użyciu Instrumentów Płatniczych w terminalach POS. Usługi te wykonywane są na rzecz spółek z grupy kapitałowej, do której należy Wnioskodawca, których siedziba lub stałe miejsce prowadzenia działalności znajduje się poza terytorium Polski, tj. na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej (dalej: Spółki Grupy E.). Spółka zamierza w przyszłości świadczyć usługi finansowe także na rzecz Spółek Grupy E., których siedziba lub stałe miejsce prowadzenia działalności znajduje się na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej.

Celem usług finansowych jest realizacja i rozliczenie bezgotówkowych transakcji płatniczych wykonywanych przy użyciu Instrumentów Płatniczych, dokonywanych w terminalach POS zlokalizowanych u Akceptantów, którzy mają podpisane umowy ze Spółkami Grupy E. W tym przypadku Spółka działa jako podwykonawca Spółek Grupy E., które świadczą Usługę Finansową bezpośrednio na rzecz Akceptantów.

W ramach opisywanych w niniejszym punkcie usług, Spółka jest zobowiązana do dokonywania następujących czynności:

1. Obsługiwania procesu autoryzacji i przetwarzania transakcji;

2. Obsługiwania transakcji realizowanych za pośrednictwem domen internetowych;

3. Obsługiwania reklamacji (dalej: Chargebacków) w systemie organizacji płatniczych (Chargeback jest transakcją zakwestionowaną przez posiadacza lub wydawcę Instrumentu Płatniczego, w wyniku czego środki w ramach transakcji mogą podlegać zwrotowi na rzecz posiadacza Instrumentu Płatniczego przez Akceptanta za pośrednictwem Spółki i banku);

4. Zarządzania kursami walut w ramach usługi DCC (usługa DCC umożliwia dokonanie przez klienta Akceptanta transakcji w walucie Instrumentu Płatniczego z zastosowaniem odpowiednich kursów wymiany w momencie dokonywania takiej transakcji. Czynności polegają na ustaleniu kursów walut oraz monitoringu tego kursu, które są stosowane do przeliczania transakcji walutowych wykonanych przez użytkowników Instrumentów Płatniczych. Czynności umożliwiają właściwe obciążenie/uznanie rachunków uczestników transakcji dokonanych Instrumentami Płatniczymi);

5. Udzielania Spółkom Grupy E. instrukcji, kiedy mają potrącić kwoty z tytułu rozliczenia transakcji, a także z tytułu Chargeback, ze środków przekazywanych na rzecz Akceptantów;

6. Udzielania Spółkom Grupy E. instrukcji, kiedy mają wstrzymać płatności należne Akceptantowi we wskazanych w umowie przypadkach;

7. Monitorowania poziomu należności od Akceptanta związanych z realizacją Usługi Finansowej;

8. Serwisu i obsługi Terminali POS;

9. Usługi transportu i magazynowania związane z realizacją Usługi Finansowej;

10. Rejestracji nowych Akceptantów w systemach Spółki;

11. Administrowania bazą danych zawierającą dane Akceptantów, w tym wprowadzanie zmian do bazy danych;

12. Obsługi call center;

13. Fakturowania i rozliczania Akceptantów;

14. Monitoringu zagrożeń i ich weryfikacji.

Za świadczoną usługę Spółka będzie pobierać należne wynagrodzenie.

W uzupełnieniu wniosku poinformowano, że Wnioskodawca współpracuje i zawiera umowy wyłącznie z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. W tym celu Wnioskodawca wdrożył procedury weryfikacyjne, które polegają na:

1. Zebraniu od kontrahentów dokumentów potwierdzających wpis do rejestru przedsiębiorców funkcjonującego w danym Państwie,

2. Zidentyfikowaniu i potwierdzeniu numeru VAT-UE w przypadku, gdy kontrahentem jest podmiot z Unii Europejskiej.

W sytuacji, w której na podstawie zebranych dokumentów Wnioskodawca uzna, że dany podmiot nie jest podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą, współpraca nie jest nawiązywana.

W związku z powyższym, na dzień dzisiejszy Wnioskodawca świadczy usługi będące przedmiotem wniosku wyłącznie na rzecz podatników, w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy dzięki dokonywanej przez niego weryfikacji kontrahentów, Wnioskodawca uzyskuje informacje, że kontrahenci to podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (lub działalność odpowiadająca tej działalności), tym samym w rozumieniu Spółki są to podatnicy na gruncie art. 28a ustawy o VAT.

W odniesieniu do zapytania dotyczącego statusu spółek z grupy kapitałowej, do której należy również Wnioskodawca, Wnioskodawca informuje, iż wedle posiadanej wiedzy wszystkie te podmioty są podatnikami na gruncie art. 28a ustawy o VAT. Wobec tych podmiotów Wnioskodawca również dokonuje weryfikacji statusu w aspekcie wykonywania samodzielnej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zaznaczył, że w związku z dokonywaną weryfikacją kontrahentów, w odniesieniu do przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, Wnioskodawca również w przyszłości będzie świadczył usługi wyłącznie na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że kompleksowe usługi będące przedmiotem wniosku, które Wnioskodawca świadczy/będzie świadczył na rzecz Akceptantów wskazanych w treści wniosku z dnia 13 kwietnia 2015 r., gdyby były opodatkowane na terytorium kraju (Polski), w ocenie Wnioskodawcy podlegałyby zwolnieniu od podatku VAT. W ocenie Wnioskodawcy usługi będące przedmiotem wniosku, podlegałyby zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Wykonywane przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi mieszczą się w zakresie zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Za taką kwalifikacją usług świadczonych przez Wnioskodawcę przemawiają przede wszystkim następujące argumenty:

1.

czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych usług na rzecz kontrahentów zostały wskazane, jako usługi finansowe w przepisach ustawy o usługach płatniczych oraz ustawy prawo bankowe,

2.

czynności wykonywane przez Spółkę są czynnościami niezbędnymi do wykonania transferu środków pieniężnych tym samym usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów stanowią usługi zwolnione związane z obsługą transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych,

3.

czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowych usług, w ocenie Wnioskodawcy, wypełniają kryteria samodzielnej usługi finansowej w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT,

4.

zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym (jego stosowanie uzależnione jest od rodzaju wykonywanych czynności, a nie podmiotu, który je świadczy). Tym samym, dokonując oceny zastosowania zwolnienia z opodatkowania, analizie należy poddać czynności, które będą faktycznie wykonywane a nie status podmiotu, który je świadczy. Jak to zostało natomiast wskazane powyżej, czynności wykonywane przez Spółkę mieszczą się w katalogu usług finansowych w rozumieniu ustawy o usługach płatniczych oraz ustawy prawo bankowe,

5.

zastosowanie zwolnienia z VAT dla usług o podobnym charakterze zostało potwierdzone w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("TSUE"), przykładowo stanowisko takie zostało zaprezentowane przez TSUE w wyroku z dnia 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 pomiędzy Sparekassemes Datacenter (SDC) a Skatteministeniet (Dania),

6.

zgodnie z ugruntowaną praktyką organów podatkowych oraz sądów administracyjnych usługi wykonywane w związku z realizacją transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, jeżeli prowadzą do zmiany stanu środków pieniężnych na rachunku klienta i Akceptanta, stanowią czynności zwolnione z VAT.

Dla odbiorców usług będących przedmiotem wniosku, czynności wykonywane przez Spółkę stanowią spójny element niezbędny do przeprowadzenia transakcji realizowanych za pomocą instrumentów płatniczych, stanowią one zatem, w ocenie Spółki, kompleksowe usługi umożliwiające kontrahentom realizację transakcji bezgotówkowych. Co istotne, kontrahent jest zainteresowany zakupem kompleksowej usługi, która ma doprowadzić, do skutecznego zrealizowania transakcji, jaką jest dokonanie bezgotówkowej płatności, a nie zakupem poszczególnych czynności wykonywanych przez Spółkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy usługi opisane w stanie faktycznym powyżej, tj.:

a. Usługi Finansowe świadczone przez Spółkę, przy użyciu terminali POS, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium, innego niż Polska, państwa członkowskiego Unii Europejskiej;

b. Usługi Finansowe świadczone przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium, innego niż Polska, państwa członkowskiego Unii Europejskiej;

- są zgodnie z art. 28b ustawy VAT opodatkowane w miejscu, w którym podatnik, będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tym samym znajdzie zastosowanie zasada "odwrotnego obciążenia" i w rezultacie usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

2. Czy usługi opisane jako zdarzenia przyszłe, tj.

a. Usługi Finansowe mające być świadczone przez Spółkę przy użyciu terminali POS, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

b. Usługi Finansowe mające być świadczone przez Spółkę, przy użyciu Bramek płatniczych, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności poza terytorium Polski (tekst jedn.: na terenie Unii Europejskiej i poza nią);

c. Usługi finansowe mające być świadczone przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

- będą zgodnie z art. 28b ustawy VAT opodatkowane w miejscu, w którym podatnik, będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tym samym znajdzie zastosowanie zasada "odwrotnego obciążenia" i w rezultacie usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

3. Czy Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do zakupów związanych z poniżej wskazanymi usługami, których miejscem świadczenia będzie terytorium innych niż Polska, państw członkowskich Unii Europejskiej, tj.:

a. Usługami Finansowymi świadczonymi przez Spółkę, przy użyciu terminali POS, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium innych niż Polska, państw członkowskich Unii Europejskiej;

b. Usługami Finansowymi, które mają być świadczone przez Spółkę, przy użyciu Bramek płatniczych, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium innych niż Polska, państw członkowskich Unii Europejskiej;

c. Usługami finansowymi świadczonymi przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium innych niż Polska, państw członkowskich Unii Europejskiej.

4. Czy Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 9, w stosunku do zakupów związanych z poniżej wskazanymi usługami, których miejscem świadczenia będzie terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej, tj.:

a. Usługami Finansowymi, które mają być świadczone przez Spółkę, przy użyciu terminali POS, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

b. Usługami Finansowymi, które mają być świadczone przez Spółkę, przy użyciu Bramek płatniczych, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

c. Usługami Finansowymi, które mają być świadczone przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. W ocenie Spółki, wskazane usługi opisane w stanie faktycznym, tj.:

a. Usługi Finansowe świadczone przez Spółkę na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium, innego niż Polska, państwa członkowskiego Unii Europejskiej;

b. Usługi Finansowe świadczone przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium, innego niż Polska, państwa członkowskiego Unii Europejskiej;

- są zgodnie z art. 28b ustawy VAT opodatkowane w miejscu, w którym podatnik, będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tym samym znajdzie zastosowanie zasada "odwrotnego obciążenia" i w rezultacie usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

2. W ocenie Spółki, usługi opisane jako zdarzenia przyszłe, tj.:

a. Usługi Finansowe mające być świadczone przez Spółkę, przy użyciu terminali POS, na rzecz Akceptantów posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

b. Usługi Finansowe mające być świadczone przez Spółkę, przy użyciu Bramek płatniczych, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności poza terytorium Polski (a więc na terenie Unii Europejskiej jak i poza Unią);

c. Usługi Finansowe mające być świadczone przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

- będą zgodnie z art. 28b ustawy VAT opodatkowane w miejscu, w którym podatnik, będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tym samym znajdzie zastosowanie zasada "odwrotnego obciążenia" i w rezultacie usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

3. W ocenie Spółki, Spółce nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów związanych z następującymi usługami, których miejscem świadczenia będzie terytorium innych niż Polska, państw członkowskich Unii Europejskiej, tj.:

a. Usługami Finansowymi świadczonymi przez Spółkę, przy użyciu terminali POS, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium innych niż Polska, państw członkowskich Unii Europejskiej;

b. Usługami Finansowymi, które mają być świadczone przez Spółkę, przy użyciu Bramek płatniczych, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium innych niż Polska, państw członkowskich Unii Europejskiej;

c. Usługami finansowymi świadczonymi przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium innych niż Polska, państw członkowskich Unii Europejskiej.

4. W ocenie Spółki, Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy VAT w odniesieniu do zakupów związanych z następującymi usługami, których miejscem świadczenia będzie terytorium państw spoza Unii Europejskiej, tj.:

a. Usługami Finansowymi, które mają być świadczone przez Spółkę, przy użyciu terminali POS, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

b. Usługami Finansowymi, które mają być świadczone przez Spółkę, przy użyciu Bramek płatniczych, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

c. Usługami finansowymi, które maja być świadczone przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej.

Ad. 1 i 2 Miejsce świadczenia usług Wnioskodawcy

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższy przepis wprowadza zasadę powszechności opodatkowania podatkiem VAT ww. czynności.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czy też nie.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 Działu V ustawy o VAT "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług" w art. 28a ustawodawca zawarł definicję podatnika.

Zgodnie z art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Przepis art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 tej ustawy, obejmuje pojęciem podatnika, co do zasady, nie tylko podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, lecz również podmioty, które wykonują działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, czyli działalność zdefiniowaną w innych systemach prawnych niż system podatku VAT, której definicja odpowiada przyjętej w polskich przepisach.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, art, 28j ust. 1 i 2 i art. 28n ustawy o VAT.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 28b ust. 3 ww. ustawy, w przypadku, gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zgodnie z brzmieniem ww. przepisów, co do zasady, gdy usługa świadczona jest na rzecz podatnika (według definicji ustawowej z art. 28a ustawy), miejsce jej świadczenia będzie znajdować się w kraju, w którym posiada on siedzibę działalności gospodarczej. Ta zasada ogólna znajduje zastosowanie, gdy usługa będzie świadczona na rzecz podatnika i przepisy szczególne (art. 28b ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n ustawy o VAT) nie będą przewidywać specjalnych zasad ustalania miejsca świadczenia.

Dla określenia miejsca opodatkowania usług przedstawionych w stanie faktycznym i zdarzeniach przyszłych na rzecz podatników (w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT), nie przewidziano żadnych szczegółowych unormowań. Zastosowanie znajdzie, więc w tych przypadkach ogólna zasada wyrażona w art. 28b ustawy o VAT, czyli miejscem świadczenie powinno być miejsce siedziby usługobiorcy.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, a także analizę obecnie obowiązujących przepisów, w ocenie Spółki, należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia:

a. Usług Finansowych świadczonych przez Spółkę na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium, innego niż Polska, państwa członkowskiego Unii Europejskiej;

b. Usług Finansowych świadczonych przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium, innego niż Polska, państwa członkowskiego Unii Europejskiej;

- jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. miejsce znajdujące się na terytorium, innego niż Polska, państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Natomiast, miejscem świadczenia usług opisanych, jako zdarzenia przyszłe, tj.:

a. Usług Finansowych mających być świadczone przez Spółkę na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

b. Usług finansowych mających być świadczone przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

- będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. miejsce znajdujące się na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej.

Miejscem świadczenia w odniesieniu do Usług Finansowych, które mają być świadczone przez Spółkę przy użyciu Bramek płatniczych, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności poza terytorium Polski, będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. miejsce poza terytorium Polski.

W związku z powyższym, wskazane powyżej usługi będą podlegać opodatkowaniu poza terytorium Polski i zgodnie z zasadą "odwrotnego odciążenia" usługi te będą opodatkowane po stronie usługobiorcy, zgodnie z obowiązującym w miejscu jego siedziby prawem podatkowym.

Polskie organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego potwierdzają, iż miejscem świadczenia usług finansowych na rzecz podatników nieposiadających siedziby lub stałego miejsca działalności na terytorium Polski, będzie miejsce właściwe dla siedziby usługobiorcy.

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w interpretacji z dnia 25 lipca 2012 r., sygn. ITPP2/443-563c/12/RS, podzielił stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym "usługi finansowe świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych będą opodatkowane poza Polską, zgodnie z prawem kraju siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności podmiotu zagranicznego". Z analogicznym stanowiskiem wnioskodawcy zgodził się, także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 31 maja 2012 r., sygn. IPPP3/443-460/12-2/JF.

Ad. 3. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zakunów związanych ze wskazanymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę, których miejscem świadczenia będzie terytorium państw Unii Europejskiej.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi. Co do zasady ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.

W przypadku zakupów związanych z usługami zwolnionymi z podatku VAT, których miejscem świadczenia będzie terytorium państw Unii Europejskiej, zgodnie z zasadą ogólną Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego. Dotyczy to zakupów związanych z następującymi usługami:

1. Usługami Finansowymi świadczonymi przez Spółkę, przy użyciu terminali POS, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium innych niż Polska, państw członkowskich Unii Europejskiej;

2. Usługami Finansowymi, które mają być świadczone przez Spółkę, przy użyciu Bramek płatniczych, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium innych niż Polska, państw członkowskich Unii Europejskiej;

3. Usługami Finansowymi świadczonymi przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium innych niż Polska,

Ad. 4. Prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów związanych ze wskazanymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę, których miejscem świadczenia będzie terytorium państw spoza Unii Europejskiej.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku VAT dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku VAT na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku VAT i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z ww. prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie zaś z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku VAT w takim przypadku, gdy co do zasady dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności opodatkowane, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Co do zasady ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Jednak jak stanowi art. 86 ust. 9 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41, wykonywanych na terytorium kraju, w przypadku, gdy miejscem świadczenia tych usług zgodnie z art. 28b lub art. 28I jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, pod warunkiem że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Na mocy ww. regulacji podatnikowi będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku, gdy miejscem świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41, będzie terytorium państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej. Usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41 to:

1.

transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną;

2.

usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji;

3.

usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

4.

usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

5.

usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;

6.

usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w spółkach lub innych niż spółki podmiotach, jeśli mają one osobowość prawną (z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów oraz zarządzania nimi);

7.

usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Aby możliwe było zatem odliczenie podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41, powinny być spełnione następujące przesłanki:

* Czynności, których dokonuje podatnik stanowią usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41;

* Czynności zwolnione muszą mieć miejsce na terytorium państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej;

* Istnieje związek pomiędzy zakupami, a czynnościami zwolnionymi poza terytorium państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej;

* Podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W związku z tym, iż jak wskazano powyżej miejscem świadczenia usług opisanych w zdarzeniu przyszłym, będzie miejsce znajdujące się na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej i czynności te stanowią, w ocenie Spółki, usługi zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, w rezultacie w przypadku, gdy będzie istniał związek pomiędzy zakupami, a czynnościami zwolnionymi i Spółka będzie posiadała dokumenty, z których będzie wynikał związek odliczonego podatku z tymi czynnościami, to wszystkie wskazane powyżej przesłanki w opisanych zdarzeniach przyszłych zostaną spełnione.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy o VAT w stosunku do zakupów związanych z usługami:

1. Finansowymi świadczonymi przez Spółkę, przy użyciu terminali POS, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

2. Finansowymi świadczonymi przez Spółkę, przy użyciu Bramek płatniczych, bezpośrednio na rzecz Akceptantów, posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej;

3. Finansowymi świadczonymi przez Spółkę na rzecz spółek Grupy E., posiadających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy o VAT w stosunku do usług, potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 kwietnia 2009 r. (sygn. I FSK 238/09), w której stwierdził, iż zgodnie z art. 86 ust. 9 pkt 1 VATU podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą, m.in. wykonywanych na terytorium kraju transakcji ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, w tym świadczonych przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych - w przypadku gdy miejscem świadczenia tych usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1, jest terytorium państwa trzeciego, pod warunkiem że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami".

Podobne stanowisko zaprezentował m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 stycznia 2012 r. (sygn. IPPP3/443-1363/11-2/JF), w której stwierdził "Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż na podstawie art. 86 ust. 9 ustawy, Spółka będzie posiadała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od importu usługi marketingowej, bowiem służyć one będą usługom finansowym wykonywanym na terytorium kraju zwolnionym od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie, tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności prawidłowości przyporządkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług do czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl