IPPP3/4512-132/15-2/KT
Pismo z dnia 10 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-132/15-2/KT
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2015 r. (data wpływu 16 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kulturalnych świadczonych przez artystę wykonawcę - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lutego 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kulturalnych świadczonych przez artystę wykonawcę, tj. usług polegających na osobistym wykonywaniu przez Wnioskodawcę zadań aktorskich w tzw. "żywym teatrze" (gra w spektaklach teatralnych, w tym w plenerze, użyczanie głosu poprzez czytanie książek, sztuk teatralnych i wierszy), a także w filmach i serialach telewizyjnych (również w zakresie dubbingu) oraz audycjach radiowych, w tym użyczanie głosu poprzez czytanie książek, sztuk teatralnych i wierszy w radiu i telewizji.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest aktorem teatralnym, filmowym, telewizyjnym i radiowym. Wnioskodawca ukończył Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi polegające m.in. na osobistym wykonywaniu zadań aktorskich (ról) w:
żywym teatrze, tj. grze w spektaklach teatralnych, w tym grze w plenerze, użyczaniu swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy na spotkaniach w domu kultury lub też teatrach, kawiarniach, centrach handlowych;
filmach i serialach telewizyjnych, w tym w zakresie podkładania głosu pod polską wersją językową (tzw. dubbing), udział w audycjach radiowych, użyczanie swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy w radiu i telewizji.
Wyżej wymienione usługi Wnioskodawca świadczy na podstawie umów zawieranych z producentem danego przedsięwzięcia artystycznego lub podmiotem zajmującym się organizacją lub/i produkcją danego przedsięwzięcia. Za wyświadczone usługi określone w pkt 1-2 powyżej oraz za przeniesienie praw autorskich wraz z prawem do artystycznego wykonywania Wnioskodawca otrzymuje od producenta lub podmiotu zajmującego się organizacją lub/i produkcją danego przedsięwzięcia wynagrodzenie, które najczęściej ustalane jest jako stała kwota pieniężna lub/i jako określony procent od wpływów netto z biletów w przypadku filmu lub spektaklu teatralnego (honorarium).
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W ramach swojej działalności nie zajmuje się sprzedażą biletów ani organizacją występów innych grup/zespołów artystycznych.
W związku z prowadzoną kampanią promocyjną lub informacyjną, producent lub podmiot zajmujący się organizacją danego przedsięwzięcia podaje dane Wnioskodawcy (imię i nazwisko lub nazwisko i pierwszą literę imienia) do publicznej wiadomości. Wnioskodawca, w zależności od pełnionej roli, wskazywany jest jako: aktor, odtwórca roli, lektor albo aktor użyczający głosu. Informacje dotyczące powyższych danych Wnioskodawcy rozpowszechniane są w odniesieniu do danego przedsięwzięcia artystycznego m.in. poprzez zamieszczenie ich na stronach internetowych, na bilbordach, plakatach lub/i ulotkach reklamowych oraz audycjach promocyjnych.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest zastosowanie właściwej stawki podatku VAT w stosunku do świadczonych usług, wskazanych w pkt 1-2 powyżej, za które to usługi Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie (honorarium).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
1. Jaką stawką podatku VAT powinny być opodatkowane usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na osobistym wykonaniu zadań aktorskich (ról) w żywym teatrze, tj. gra w spektaklach teatralnych, w tym gra w plenerze, użyczanie swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy na spotkaniach w domu kultury lub też teatrach, kawiarniach, centrach handlowych.
2. Jaką stawką podatku VAT powinny być opodatkowane usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na osobistym wykonaniu zadań aktorskich (ról) w filmach i serialach telewizyjnych, w tym w zakresie podkładania głosu pod polską wersją językową (tzw. dubbing), udział w audycjach radiowych, użyczanie swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy w radiu i telewizji.
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad. 1)
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, polegające na osobistym wykonaniu zadań aktorskich (ról) w tzw. żywym teatrze, tj. gra w spektaklach teatralnych, w tym gra plenerze, użyczenie swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy na spotkaniach w domu kultury lub też teatrach, kawiarniach, centrach handlowych, jako usługi kulturalne świadczone przez artystę wykonawcę, w tym związane z przeniesieniem praw autorskich lub praw do autorskiego wykonania utworów (prawa pokrewne) za wynagrodzeniem na producenta lub podmiot organizujący dane przedsięwzięcie, korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.
Ad. 2)
Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę, polegających na osobistym wykonaniu zadań aktorskich (ról) w filmach i serialach telewizyjnych, w tym w zakresie podkładania głosu pod polską wersją językową (tzw. dubbing), udziale w audycjach radiowych, użyczaniu swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy w radiu i telewizji, nie znajdą zastosowania wyłączenia ze zwolnienia z VAT przewidziane w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, stąd wyżej wymienione usługi, jako usługi kulturalne świadczone przez artystę wykonawcę, w tym związane z przeniesieniem praw autorskich lub praw do autorskiego wykonania utworów (prawa pokrewne) za wynagrodzeniem na producenta lub podmiot organizujący dane przedsięwzięcie, również korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.
UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:
Ad. 1)
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności o których mowa w art. 5 ustawy o VAT, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Należy podkreślić, że z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Nowelizacja uchyliła załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (...) (ex 92) i przeniosła uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy o VAT.
W efekcie nowelizacji ustawy o VAT, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże należy zwrócić uwagę na to, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisowo organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną;
indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Z wyżej wymienionego artykułu wynika, że ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT korzystać mogą jedynie:
* podmioty prawa publicznego;
* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym;
* podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kulturalne oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez szczególne podmioty (zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy). Zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT znajdzie więc zastosowanie wówczas, gdy oba warunki w nim wskazane są spełnione łącznie, tj. po pierwsze - jest to rodzaj świadczonej usługi - usługa kulturalna, a po drugie - podmiot, który tę usługę świadczy, musi być twórcą lub artystą wykonawcą.
Należy podkreślić przy tym, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.
Z możliwości zastosowania tego zwolnienia ustawodawca przewidział jednak pewne wyłączenia. Wyłączenia te zawarte zostały w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
wstępu:
na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
działalności agencji informacyjnych;
usług wydawniczych;
usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
usług ochrony praw.
Ustawa o VAT oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć "kultura" i "usługa kulturalna". Z tego względu, przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT powinno się posłużyć wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć. Tym samym wskazać należy, że kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory", zaś usługa - to "pomoc okazana komuś", "działalność gospodarcza służąca do zaspokajania potrzeb ludzi". Natomiast określenie kulturalny oznacza "odnoszący się do tworzenia i upowszechniania kultury lub stanowiący jej składnik".
Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanymi z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym). Sztuka natomiast, zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, to dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne, dydaktyczne, terapeutyczne, naukowe; też: wytwór lub wytwory takiej działalności.
Na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz, 631, z późn. zm.; zwanej dalej: ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych), do której odwołuje się ustawodawca w treści w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W szczególności, przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, audiowizualne (w tym filmowe) - art. 1 ust. 2 pkt 7-9 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.
Pod ochroną pozostaje - na podstawie art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.
W tym kontekście należy podkreślić, że Wnioskodawca jest aktorem świadczącym usługi polegające na osobistym wykonaniu zadań aktorskich (ról) w tzw. żywym teatrze, tj. grze w spektaklach teatralnych, w tym grze w plenerze, użyczeniu swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy na spotkaniach w domu kultury lub też teatrach, kawiarniach, centrach handlowych.
Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest artystą wykonawcą, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Swoją działalność wykonuje jako artysta wykonawca, a za świadczone usługi jest wynagradzany w formie honorarium. Oznacza to, że spełnia przesłankę podmiotową do zastosowania zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są artystycznymi wykonaniami w rozumieniu powołanego wyżej art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na podstawie umów zawartych z producentem lub organizatorem danego przedsięwzięcia artystycznego Wnioskodawca w zamian za wynagrodzenie (honorarium) zobowiązuje się do artystycznego wykonania zadań (ról) aktorskich, tj. gry w spektaklach teatralnych, w tym gry plenerze, użyczenia swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy na spotkaniach w domu kultury lub też teatrach, kawiarniach, centrach handlowych. Przez artystyczne wykonanie roli rozumie się wykonanie przez aktora roli na podstawie scenariusza oraz wszelkie dokonania artystyczne aktora, w jakikolwiek sposób związane z powstaniem, realizacją lub eksploatacją roli. Wnioskodawca, jako artysta-wykonawca w rozumieniu art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, zawiera umowy bezpośrednio z producentami lub/i zleceniodawcami, we własnym imieniu i w zakresie własnego udziału w określonych przedsięwzięciach teatralnych (artystycznych).
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te stanowią przejaw indywidualnej działalności twórczej i dodatkowo wiążą się z otrzymaniem wynagrodzenia (honorarium). W związku z tym można je zaliczyć do usług artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Mają one bezsprzecznie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, które funkcjonują w tym wypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (ról). Bezsprzecznie Wnioskodawca jest artystą wykonawcą oraz świadczy usługi kulturalne. W związku z tym, w powyższym przypadku, artystyczne wykonanie zadań aktorskich (ról) w tzw. teatrze żywym korzystać będzie ze zwolnienia z VAT.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi spełniają zarówno przesłankę przedmiotową jak i podmiotową zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Wynika z tego, że usługi polegające na osobistym wykonaniu zadań aktorskich (ról) w tzw. żywym teatrze, tj. gra w spektaklach teatralnych, w tym gra w plenerze, użyczenie swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy na spotkaniach w domu kultury lub też teatrach, kawiarniach, centrach handlowych, jako usługi kulturalne świadczone przez artystę wykonawcę (aktora), w tym związane z przeniesieniem praw autorskich lub praw do autorskiego wykonania utworów (prawa pokrewne) za wynagrodzeniem na producenta lub podmiot organizujący dane przedsięwzięcie, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.
Ad. 2)
W ocenie Wnioskodawcy, przedstawiona w pkt 1 powyżej argumentacja dotycząca możliwości stosowania zwolnienia z VAT w stosunku do usług opisanych w punkcie 1 stanu faktycznego, w pełni znajdzie zastosowania również w odniesieniu do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę wskazanych w pkt 2, a polegających na osobistym wykonaniu zadań aktorskich (ról) w filmach i serialach telewizyjnych, w tym w zakresie podkładania głosu pod polską wersją językową (tzw. dubbing), udziale w audycjach radiowych, użyczaniu swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy w radiu i telewizji.
Należy przy tym zauważyć, że usługi udziału w produkcjach filmowych i telewizyjnych (serialach telewizyjnych), w tym w zakresie podkładania głosu pod polską wersją językową (tzw. dubbing), udziału w audycjach radiowych, użyczania swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy w radiu i telewizji, mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Warto więc podkreślić, że świadczone usługi są usługami kulturalnymi, w rozumieniu cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, za które to usługi Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie (honorarium).
Zdaniem Wnioskodawcy, na możliwość zastosowania zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT w stosunku do usług polegających na osobistym wykonaniu zadań aktorskich (ról) w filmach i serialach telewizyjnych, w tym w zakresie podkładania głosu pod polską wersją językową (tzw. dubbing), udziału w audycjach radiowych, użyczaniu swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy w radiu i telewizji, nie będzie miał wpływu art. 43 ust. 19 ustawy o VAT.
W ocenie Wnioskodawcy, w kontekście opisanych usług w pierwszej kolejności należy odnieść się do wyłączeń dotyczących:
* usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach (art. 43 ust. 19 pkt 1 ustawy o VAT),
* usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach (art. 43 ust. 19 pkt 4 ustawy o VAT),
* usług radia i telewizji (art. 43 ust. 19 pkt 7 ustawy o VAT).
Zdaniem Wnioskodawcy, żadne z wymienionych powyżej wyłączeń nie ma zastosowania do świadczonych przez Niego usług. Wskazany art. 43 ust. 19 pkt 1 ustawy o VAT dotyczy usług związanych z filmami i nagraniami, których przedmiotem są gotowe (nagrane) nośniki, takie jak płyty CD czy DVD. Przykładowo przepis ten wyłącza z zakresu zwolnienia usługi wypożyczalni filmów i innych nagrań na nośnikach.
Przedmiotem wyłączenia są również usługi związane z produkcją nośników (płyty DVD, CD, inne nośniki), obejmujące czynności związane z procesem technologicznym wytwarzania nagranych nośników (art. 43 ust. 19 pkt 4 ustawy o VAT). Przepisu tego nie należy natomiast interpretować jako wyłączenia możliwości stosowania zwolnienia z opodatkowania dla jakichkolwiek usług związanych z produkcją filmów czy nagrań (np. usług aktorskich, reżyserskich czy operatorskich), jeżeli tylko film czy audycja telewizyjna są rejestrowane i utrwalane na nośniku, gdyż odnosi się on wyłącznie do podmiotów będących producentami, a nie osób współpracujących z producentami, świadczących jedynie usługi kulturalne oraz wnoszących swój twórczy i artystyczny wkład w powstanie dzieła (utworu) w rozumieniu wyżej powołanych przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Podobnie, wyłączenie dotyczące usług radia i telewizji ma, jak się wydaje, charakter podmiotowy i dotyczy nadawców radiowych i telewizyjnych. Wnioskodawca w związku z działalnością opisaną w niniejszym wniosku nie posiada oraz nie nabędzie takiego statusu, stąd stosowanie wyłączenia ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 19 pkt 7 ustawy o VAT byłoby nieuzasadnione.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, również usługi polegające na osobistym wykonaniu zadań aktorskich (ról) w filmach i serialach telewizyjnych, w tym w zakresie podkładania głosu pod polską wersją językową (tzw. dubbing), udziale w audycjach radiowych, użyczaniu swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek, sztuk teatralnych i wierszy w radiu i telewizji, korzystają ze zwolnienia z VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.
Powyższe stanowisko, dotyczące sposobu opodatkowanie usług świadczonych przez Wnioskodawcę wskazanych w punktach 1-2, zostało potwierdzone przykładowo w:
* Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 września 2014 r. o sygnaturze IPPP2/443-569/14-5/KOM, w której organ podatkowy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe i stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy;
* Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 czerwca 2014 r. o sygnaturze IPPP1/443-366/14-2/PR, w której organ podatkowy stwierdził, że: "usługi aktorskie i lektorskie w filmach dokumentalnych, fabularnych i serialach wynagradzane w formie honorarium za wykonanie roli wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych (...) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT";
* Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 marca 2013 r. o sygnaturze IPPP2/443-68/13-2/KG, w której organ podatkowy stwierdził, że: "Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą, w zakresie której będzie świadczył usługi polegające na udziale w produkcjach filmowych, telewizyjnych, koncertach, spektaklach etc. oraz otrzymując honoraria za przeniesienie praw autorskich do wizerunku wykreowanej przez niego postaci - ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług";
* Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lutego 2013 r. o sygnaturze IPPP1/443-46/13-3/IGo, w której organ podatkowy stwierdził, że: "świadczone przez Wnioskodawcę usługi udziału w filmach telewizyjnych oraz spektaklach teatralnych mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Należy więc uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi, tj. usługi osobistego udziału w filmach telewizyjnych oraz spektaklach teatralnych są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. W powyższej sytuacji, odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez niego usługi polegające na artystycznym wykonaniu zadań aktorskich w związku z udziałem w filmach telewizyjnych oraz spektaklach teatralnych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.";
* Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 kwietnia 2012 r. o sygnaturze IPPP2/443-51/12-2/KG, w której organ podatkowy stwierdza, że: "świadczone przez Wnioskodawczynię usługi udziału w filmach oraz serialach telewizyjnych mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Należy więc uznać, iż świadczone przez Wnioskodawczynię usługi, tj. usługi osobistego udziału w filmach oraz serialach telewizyjnych są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. W powyższej sytuacji, odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez nią usługi polegające na artystycznym wykonaniu zadań aktorskich w związku z udziałem w filmach oraz serialach telewizyjnych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.";
* Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 kwietnia 2012 r. o sygnaturze IPPP2/443-51/12-3/KG, w której organ podatkowy stwierdza wprost, że: "świadczone przez Wnioskodawczynię usługi udziału w spektaklach teatralnych mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Należy więc uznać, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi, tj. usługi osobistego udziału w spektaklach teatralnych są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. W powyższej sytuacji, odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez nią usługi polegające na artystycznym wykonaniu zadań aktorskich w związku z udziałem w spektaklach teatralnych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.";
* Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 lipca 2014 r. o sygnaturze 1PPP3/443-490/14-2/MKw, w której organ podatkowy stwierdził, że: "Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez niego usługi opisane w złożonym wniosku, które uznać należy za usługi kulturalne w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu";
* Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 grudnia 2012 r. o sygnaturze IPPP2/443-1011/12-2/MM, w której organ podatkowy stwierdził, że: "Zainteresowany planując świadczenie usługi jako (...) lektor będzie występował jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane będzie w formie honorariów. Dlatego w tym zakresie, w którym Wnioskodawca będzie występował jako twórca i będzie otrzymywał z tego tytułu honorarium, będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Zatem (...) usługi lektorskie (...) będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.";
* Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 grudnia 2012 r. o sygnaturze IPPP2/443-1220/12-2/MM, w której organ podatkowy uznał, że: "Wnioskodawca jest lektorem, a więc niewątpliwie działania jego są artystycznymi wykonaniami w rozumieniu powołanego wyżej art. 85 ust. 2 ustawy, bowiem w sposób twórczy przyczyniają się do powstania wykonania. Zatem Zainteresowany świadcząc usługi jako lektor występuje jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane będą w formie honorariów. Dlatego w tym zakresie, w którym Wnioskodawca występuje jako twórca i otrzymuje z tego tytułu honorarium korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Zatem usługi polegające na użyczeniu głosu w filmach, Teatrze Polskiego Radia, wydawnictwach edukacyjnych itp. korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.";
* Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lutego 2013 r. o sygnaturze IPPP1/443-46/13-2/IGo, w której organ podatkowy wskazał, że: "Wnioskodawca jest lektorem, a więc niewątpliwie działania jego są artystycznymi wykonaniami w rozumieniu powołanego wyżej art. 85 ust. 2 ustawy, bowiem w sposób twórczy przyczyniają się do powstania wykonania. Zatem Zainteresowany świadcząc usługi jako lektor występuje jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane będzie w formie honorariów. Dlatego w tym zakresie, w którym Wnioskodawca występuje jako twórca i otrzymuje z tego tytułu honorarium korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT."
Mając na względzie powyższe argumenty oraz stanowisko Ministra Finansów wyrażane w interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych lub zbliżonych stanach faktycznych, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że zgodnie z art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. W związku z tym, że złożony w niniejszej sprawie wniosek dotyczy dwóch stanów faktycznych, podlega on opłacie w wysokości 80 zł. Ponieważ Wnioskodawca wniósł w dniu 13 stycznia 2015 r. opłatę w wysokości 120 zł, tj. wyższą niż należna - kwota 40 zł stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona, stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji Podatkowej, na rachunek bankowy wskazany we wniosku.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.