IPPP3/4512-1030/15-2/KP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-1030/15-2/KP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2015 r. (data wpływu 14 grudnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która na dzień składania niniejszego wniosku o wydanie pisemnej indywidualnej interpretacji prawa podatkowego przez Ministra Finansów nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć świadczenie nowej usługi w różnych lokalizacjach na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Do świadczenia usług Wnioskodawczyni będzie wykorzystywała wynajmowane przez siebie odpowiednio wyposażone sale m.in. sale szkolne, sale w ośrodkach kultury i innych instytucjach wraz z przynależnymi do nich salami gimnastycznymi i/lub placami zabaw. Wnioskodawczyni zamierza świadczyć usługi polegające na organizowaniu czasu wolnego dla dzieci m.in. w trakcie ferii lub wakacji. Wnioskodawczyni będzie pobierać opłatę nazwaną w zależności od okresu "X." lub "Y.". Opłata pobierana będzie za całodzienne zorganizowane zajęcia dla dzieci wraz z posiłkami. W ramach opłaty dzieci przebywać będą pod opieką pracownika Wnioskodawczyni przez cały dzień. W ramach tej opłaty dzieci będą miały prawo do korzystania z wyposażenia udostępnianych przez Wnioskodawczynię sal, sal gimnastycznych i placów zabaw m.in. z gier planszowych, urządzeń do przeprowadzania eksperymentów naukowych, zabawek, materiałów plastycznych, konstrukcji zabawowych, piaskownic i innych elementów wyposażenia. Dodatkowo dzieci uczestniczyć będą w zajęciach odbywających się w blokach tematycznych zgodne z motywem przewodnim zajęć (m.in..zajęcia językowe, ruchowe, muzyczne, plastyczne). Zajęcia prowadzone będą w zależności od rodzaju w sali, sali gimnastycznej lub na placu zabaw. Dzieci uczestniczyć będą w zabawach integracyjnych i ogólnorozwojowych, np.: będą brać udział w animacjach prowadzonych przez pracowników Wnioskodawczyni, grach i zabawach pod okiem kadry np: w występach clowna, w malowaniu buziek, tworzeniu postaci z balonów, będą oglądać bajki wyświetlane w sali, będą uczestniczyć w zajęciach z takich dziedzin jak m.in. język angielski, język chiński (lub inne języki obce), szachy, fotografia, pierwsza pomoc, techniki szybkiego zapamiętywania, doświadczalne warsztaty przyrodnicze, sztuka wystąpień publicznych, zajęcia manualne np. majsterkowanie i inne. W ciągu dnia dzieci otrzymywać będą 3 posiłki: w tym śniadanie i podwieczorek, czasem dzieci same będą je przygotowywać, przy pomocy osób zatrudnionych przez Wnioskodawczynię z zaproponowanych półproduktów na które składać się będą m.in. kanapki, płatki z mlekiem i owoce. Potrawy przygotowane z półproduktów będą serwowane na talerzach w salce w której dzieci spożywają posiłki, oba posiłki będą przygotowywane przed samym podaniem - śniadanie przed godziną 10.00, podwieczorek przed godziną 15.00. Dodatkowo dzieciom serwowany będzie jednodaniowy obiad dostarczany przez zewnętrzną firmę (firma ta, czasem dostarczać będzie także również gotowe śniadania i podwieczorki). Posiłek składający się na obiad będzie zamawiany codziennie rano w zależności od ilości dzieci i będzie przywożony w pojemnikach termoizolacyjnych na około 15 minut przed podaniem, obiad będzie podawany dzieciom około godziny 12:30.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym będzie, w sytuacji gdy Wnioskodawczyni stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, opodatkowanie usługi opisanej w niniejszym wniosku według 8% stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Opłata za opisaną usługę powinna zostać opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%. Stawkę podatku obniżoną do 8% można stosować na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT do usług wymienionych w załączniku nr 3 do uVAT. Pod pozycją 183 ww. załącznika bez względu na symbol PKWiU wymieniono wstęp do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne. Sale udostępniane przez Wnioskodawczynię mieszczą się w zakresie objętym tym przepisem. Natomiast pod pozycją 186 ww. załącznika bez względu na symbol PKWiU wymieniono "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Z powyższych przepisów wynika, iż obecnie stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu. Decydujące dla ustalenia prawidłowej stawki VAT dla świadczonej przez Wnioskodawczynię usługi ma dokonanie prawidłowej wykładni słowa "wstęp" użytego w ww. przepisach. Zdaniem Wnioskodawczyni prawidłowym jest nieograniczanie słowa "wstęp" jedynie do biernego uczestnictwa rozumianego jedynie jako przebywanie w określonym miejscu o określonym czasie. "Wstęp" nie może i nie powinien być rozumiany jako nieuczestniczenie czy też niekorzystanie z atrakcji oferowanych przez usługodawcę w sytuacji, gdy co do zasady korzystanie z atrakcji związanych z rekreacją i rozrywką polega właśnie na czynnym udziale i należy do istoty usług świadczonych w tym przedmiocie. Wnioskodawczyni oferuje możliwość skorzystania przez dzieci z poszczególnych atrakcji znajdujących się w salach a także umożliwia dzieciom udział z szeregu oferowanych zabaw i atrakcji. Podkreśleniu podlega fakt, iż za wskazaną powyżej wykładnią słowa "wstęp" opowiada się ugruntowany pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wojewódzkich sądów administracyjnych wyrażony m.in. w wyrokach NSA o sygn. akt: I FSK 800/14, I FSK 504/13, I FSK 944/13 oraz I FSK 311/13 czy też w wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych np.: WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 1908/12, WSA w Krakowie sygn. akt I SA/Kr 1381/14. W konsekwencji do opłaty za wstęp uprawniający do korzystania bez ograniczeń przez dziecko z wyposażenia znajdującego się w sali oraz udział w dodatkowych atrakcjach świadczonych na terenie sali w ramach usług rekreacyjnych powinna być stosowana 8% stawka podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni do opłat pobieranych tytułem wynagrodzenia za opisaną powyżej usługę powinna mieć zastosowanie stawka VAT w wysokości 8%. Na usługę tą poza możliwością korzystania przez dziecko z wyposażenia sali, składać się będą również dodatkowe atrakcje skierowane do dzieci (zgodnie z opisem), które to bez wątpienia mają charakter usług związanych z rekreacją, tym samym należy je zaliczyć do usług, o których mowa w poz. 186 załącznika nr 1 do uVAT, a także usługa gastronomiczna polegająca na podaniu dzieciom wyżywienia.

W związku z powyższym w obecnym stanie prawnym zgodnie z poz. 7 w części III załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, w zakresie jakim Wnioskodawczyni świadczy usługi związane z wyżywieniem zgodnie z PKWiU ex 56 z wyłączeniem sprzedaży napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych oraz innych towarów podawanych w stanie nieprzetworzonym, to do tej świadczonej przez Wnioskodawczynię usługi zastosowanie powinna mieć 8% stawka podatku VAT. W konsekwencji, mając na uwadze argumentację przytoczoną powyżej w zakresie usług dotyczących wstępu do sali oraz to, że świadczenie usług gastronomicznych opodatkowane jest co do zasady 8% stawką podatku VAT, całość opłaty pobierana przez Wnioskodawczynię za opisaną usługę, w sytuacji gdy Wnioskodawczyni stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, po przekroczeniu kwoty o której mowa w art. 113 uVat, lub rezygnacji z tego zwolnienia, powinna być opodatkowana według obniżonej 8% stawki podatku VAT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wydanych w imieniu Ministra Finansów indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego przede wszystkim w interpretacji wydanej w zbliżonym stanie faktycznym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 lipca 2015 r. nr IPPP1/4512-383/15-2/BS a także m.in.: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2011 r. nr ILPP4/443-632/11-2/ISN, z dnia 18 sierpnia 2014 r. nr ILPP2/443-565/14-5/AD czy tez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 stycznia 2012 r. nr ITPP1/443-1452/11/TS, z dnia 13 lutego 2013 r. nr ITPP1/443-1420/12/AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl