IPPP3/443-999/11-3/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-999/11-3/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31.08/2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nabycia towarów na których wykonywana jest usługa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie transakcji nabycia towarów na których wykonywana jest usługa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

S. (dalej: S.) jest spółką posiadającą siedzibę na terytorium Niemiec. S. jest zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec oraz dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Niemczech. S. nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

S. prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

* dostawy makulatury.

* gospodarki odpadami papierowymi.

S. planuje przeprowadzić na terytorium Polski następujące transakcje:

1.

Nabyć makulaturę od kontrahenta posiadającego siedzibę na terytorium Polski zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT UE w Polsce (dalej: polski dostawca). Makulatura w momencie nabycia będzie znajdować się na terytorium Polski. Polski dostawca otrzyma zapłatę za makulaturę na rachunek bankowy.

2.

Zlecić wykonanie usług świadczonych przez podmiot posiadający siedzibę na terytorium Polski zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (dalej: polski usługodawca). S. zleci polskiemu usługodawcy odbiór makulatury od polskiego dostawcy. S. pokryje również koszty tego transportu. Polski usługodawca obciąży S. kosztami świadczonych usług.

3.

Sprzedać przerobioną makulaturę niemieckiemu podmiotowi zarejestrowanemu jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech (dalej: niemiecki nabywca). Makulatura, po wykonaniu na niej usług, zostanie przetransportowana z Polski do Niemiec. Transport makulatury z Polski do Niemiec będzie organizowała S. S. pokryje również koszty tego transportu. S. przekaże polskiemu dostawcy dokumenty, z których wynika, że makulatura, przekazana polskiemu usługodawcy, zostanie po wykonaniu tych usług wywieziona z terytorium Polski na terytorium Niemiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym dostawę makulatury pomiędzy polskim dostawcą a S. należy traktować zgodnie z § 10 rozporządzenia Ministra Finansów jak wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną stawką VAT 0%.

2.

Czy w związku z opisanymi powyżej transakcjami S. będzie zobowiązana do rejestracji na terytorium Polski jako podatnik VAT i VAT UE.

Zdaniem Wnioskodawcy

1.

Zdaniem S. " dostawę makulatury od polskiego dostawcy do S. zgodnie z § 10 rozporządzenia MF należy traktować jak wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną 0% VAT.

2.

W związku z opisanymi powyżej transakcjami S. nie będzie zobowiązana do rejestracji na terytorium Polski ani jako podatnik VAT ani jako podatnik VAT UE.

Powyższe stanowiska S. argumentuje następująco:

Ad. 1.

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia MF obniżoną do wysokości 0% stawkę VAT stosuje się również do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski, w przypadku, gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium Polski, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski.

Przepis ust. 1 ma zastosowanie pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów (par 10 ust. 2 rozporządzenia MF):

* jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

* przekaże nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

* wykaże w deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnatrzwspólnotową dostawę towarów;

* otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

* posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Jako, że:

* polski dostawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE,

* polski dostawca przekaże nabytą przez S makulaturę polskiemu usługodawcy który wykona usługi na makulaturze

* polski dostawca wykaże w deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej za okres w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy makulatury tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

* polski dostawca otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania makulatury;

* polski dostawca będzie posiadał dokumenty, z których wynika, że makulatura przekazana polskiemu usługodawcy, zostanie po wykonaniu tych usług wywieziona z terytorium Polski na terytorium Niemiec transakcja będzie podlegała opodatkowaniu wg stawki VA T 0%.

Ad. 2

Z uwagi na fakt, iż zgodnie z § 10 ust. 2 rozporządzenia MF polski dostawca jest zobowiązany do zadeklarowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, transakcję tę należy traktować jak wewnątrzwspólnotową dostawę towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec.

Bez znaczenia dla klasyfikacji tej transakcji, jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów pozostaje okoliczność, iż transport makulatury z terytorium Polski na terytorium Niemiec zostanie Przerwany w celu wykonania na tej ma kula turze usług na terytorium Polski

Konstrukcja § 10 ust. 1 rozporządzenia MF jednoznacznie wskazuje, iż ustawodawca cały transport towaru począwszy od polskiego dostawcy do polskiego usługodawcy i od polskiego usługodawcy do niemieckiego nabywcy uznał za transport przyporządkowany w całości jednej dostawie tj. wewnątrzwspólnotowej dostawie pomiędzy polskim dostawcą a S.

Zgodnie z konstrukcją podatku VAT wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów z Polski do Niemiec powinno odpowiadać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium Niemiec.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transponowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego na którym to wary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu (art. 25 ust. 1 ustawy o VAT).

W świetle art. 9 ust. 1 i 25 ust. 1 ustawy o VAT dostawa pomiędzy polskim dostawcą a S. w wyniku której dochodzi do wywozu towarów z Polski na terytorium Niemiec stanowi po stronie S. wewnątrz wspólnoto we nabycie towarów na terytorium Niemiec 14/e wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium Niemiec nie podlega opodatkowaniu VAT na terytorium Polski kolejne transakcje czyli sprzedaż makulatury przez S. także będą miały miejsce poza terytorium Polski i nie będą stanowić czynności podlegających opodatkowaniu polskim VAT. W świetle powyższych wyjaśnień nie ulega wątpliwości ze S. nie będzie dokonywała w Polsce żadnych czynności powodujących obowiązek rejestracji dla potrzeb VAT i transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W konsekwencji S. nie będzie zobowiązana do rejestracji jako podatnik VA T i podatnik VAT UE na terytorium Polski w związku z nabyciem makulatury oraz jej wywozem na terytorium Niemiec.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Na mocy art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Artykuł 13 ust. 6 ustawy stanowi, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju to zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z zastrzeżeniem art. 2a.

W tym miejscu wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, w jaki realizowana jest dostawa.

W myśl zasady, wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Z kolei na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Zakwalifikowanie danej czynności do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w świetle powołanych regulacji, wymaga spełnienia szeregu warunków zarówno o charakterze podmiotowym, jak i przedmiotowym.

Zgodnie z treścią przepisu § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonywania na nich usług, na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Stosownie do ust. 2 ww. paragrafu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Z cytowanych przepisów wynika, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku należy stosować, jeśli podatnik dokonujący dostawy towarów spełnia łącznie określone warunki, m.in. ten, że posiada dokumenty wskazujące, iż towary (po wykonaniu na nich usług) zostaną wywiezione z terytorium kraju. Niespełnienie jakiejkolwiek z wyżej wymienionych przesłanek, powoduje, iż podatnik nie ma prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika iż jest spółką posiadającą siedzibę na terytorium Niemiec. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec oraz dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Niemczech. Wnioskodawca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Wnioskodawca planuje przeprowadzić na terytorium Polski następujące transakcje: nabyć makulaturę od kontrahenta posiadającego siedzibę na terytorium Polski zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT UE w Polsce (dalej: polski dostawca). Makulatura w momencie nabycia będzie znajdować się na terytorium Polski. Polski dostawca otrzyma zapłatę za makulaturę na rachunek bankowy. Wnioskodawca zamierza zlecić wykonanie usług świadczonych przez podmiot posiadający siedzibę na terytorium Polski zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (dalej: polski usługodawca). Wnioskodawca zleci polskiemu usługodawcy odbiór makulatury od polskiego dostawcy. Spółka pokryje również koszty tego transportu. Polski usługodawca obciąży Wnioskodawca kosztami świadczonych usług. Sprzedać przerobioną makulaturę niemieckiemu podmiotowi zarejestrowanemu jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech (dalej: niemiecki nabywca). Makulatura, po wykonaniu na niej usług, zostanie przetransportowana z Polski do Niemiec. Transport makulatury z Polski do Niemiec będzie organizował Wnioskodawca. S. pokryje również koszty tego transportu. S. przekaże polskiemu dostawcy dokumenty, z których wynika, że makulatura, przekazana polskiemu usługodawcy, zostanie po wykonaniu tych usług wywieziona z terytorium Polski na terytorium Niemiec.

W myśl Art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Natomiast Art. 25 ust. 1 ustawy stanowi iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

A zatem biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż transakcja jakiej dokonuje Wnioskodawca jest dostawą opodatkowaną na terytorium kraju, do której znajdą zastosowanie przepisy dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Jednakże w przedstawionej sytuacji wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów (makulatury) dokonuje polski dostawca na rzecz Wnioskodawcy. Natomiast po stronie Wnioskodawcy mającego siedzibę na terytorium Niemiec występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie tych towarów na terytorium Niemiec. Wobec tego Wnioskodawca nie będzie zobowiązanym do rozliczenia przedmiotowych transakcji na terytorium Polski.

Przepis art. 97 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Analizując powyższe stwierdzić należy, iż w związku z tym, że u Wnioskodawcy nie wystąpią czynności, o których mowa w art. 97 ust. 1 ustawy nie ma On obowiązku rejestracji, jako podatnika VAT na terytorium Polski.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl