IPPP3-443-996/10-6/JF - Skutki podatkowe przeniesienia na osobę trzecią praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży lokalu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-996/10-6/JF Skutki podatkowe przeniesienia na osobę trzecią praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży lokalu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 10 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu 25 października 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 14 października 2010 r. nr IPPP3-443-996/10-2/JF oraz pismem z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 10 listopada 2010 r. nr IPPP3-443-996/10-4/JF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego.

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych. W związku z powyższym pismem z dnia 14 października 2010 r. znak IPPP3-443-996/10-2/JF oraz pismem z dnia 10 listopada 2010 r. znak IPPP3-443-996/10-4/JF tutejszy Organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku. Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką prawa irlandzkiego zarejestrowaną 28 września 2006 r. Zgodnie z umową Spółki, przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. wynajem i sprzedaż na własny rachunek nieruchomości o przeznaczeniu gospodarczym i mieszkaniowym zarówno w skali krajowej jak i międzynarodowej oraz podejmowanie wszelkich pozostałych czynności związanych z powyższą działalnością.

Zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 zostało złożone 23 lutego 2009 r. Decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 17 marca 2009 r. został nadany Wnioskodawcy numer identyfikacji podatkowej. Pismem z 20 listopada 2009 r. Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w zakresie podatku od towarów i usług zakreślając, że jest to zgłoszenie rejestracyjne (poz. 1) oraz, że będzie rozliczał się za okresy kwartalne (poz. 43 pkt 1).

W marcu 2008 r., tj. przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca zawarł z deweloperem umowę przedwstępną ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i jego sprzedaży oraz sprzedaży udziału we współwłasności lokalu użytkowego. Deweloper zobowiązał się wybudować lokal mieszkalny oraz lokal użytkowy - wielostanowiskowy garaż podziemny z wydzielonymi miejscami postojowymi, w ramach inwestycji realizowanej przez tego dewelopera, a następnie ustanowić odrębną własność ww. lokalu i zawrzeć ostateczną umowę sprzedaży ww. lokalu wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej oraz umowę sprzedaży udziału we współwłasności wielostanowiskowego garażu podziemnego z wyłącznym prawem korzystania z miejsc postojowych. Ponadto po podpisaniu umowy, Wnioskodawca dokonał wpłat rat wymaganych umową. Wpłaty finansowane były z kredytu zaciągniętego w banku.

Umowy, o których mowa, zostały zawarte w celu przyszłego wynajmu lokali na cele mieszkaniowe, a podatek VAT zawarty w dokonanych wpłatach i dokumentujących je fakturach nie był odliczony.

Sytuacja na rynkach finansowych oraz spadek cen nieruchomości zmusiły Wnioskodawcę do ograniczenia zakresu przedsięwzięcia. W tym celu w uzgodnieniu z deweloperem podjął on decyzję o sprzedaży przysługujących mu praw i odpłatnym przeniesieniu obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej na osobę trzecią. Czynność przeniesienia praw i obowiązków podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności wykorzystuje zakupione towary i usługi do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje. W związku z powyższym ustalona została proporcja w trybie art. 90 ustawy o VAT.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia zdarzenia przyszłego poinformowano, że w wyniku zawarcia umowy sprzedaży praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego następuje zaliczenie kwot wpłaconych deweloperowi przez Wnioskodawcę na poczet przyszłej dostawy lokalu mieszkalnego na rzecz osoby trzeciej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem przedmiotowych praw i obowiązków... W razie udzielenia pozytywnej odpowiedzi na wyżej przedstawione pytanie, czy Wnioskodawca ma prawo dokonać korekty podatku naliczonego w trybie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy zawarcie umów przedwstępnych (oraz kwoty wypłacone tytułem rat (zaliczek) w związku z wykonaniem przedmiotowych umów) było związane z czynnościami zwolnionymi od podatku. Zakupy, o których mowa zostały poczynione w celu świadczenia usług w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek. W związku z powyższym objęte były zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z treści załącznika 4 poz. 4 ustawy o VAT w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 1 wspomnianej ustawy. Nadto zakupy zostały poczynione w czasie, gdy Wnioskodawca nie był zarejestrowany w podatku VAT.

Tym samym w przedstawionym zdarzeniu początkowo brak było po stronie Wnioskodawcy uprawnienia do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie składnika majątku albowiem Wnioskodawca nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT a omawiane zakupy związane były z czynnościami zwolnionymi od podatku.

W związku z planowaną odpłatną cesją uprawnień i obowiązków wynikających z umów przedwstępnych na osoby trzecie dojdzie do zmiany przeznaczenia nabytych praw i obowiązków. Zważyć w tym miejscu należy, że przedmiotowa czynność przeniesienia praw i obowiązków podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana przeznaczenia nabytych praw wpłynie na możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur zaliczkowych.

Zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 wspomnianej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Przywołany przepis przewiduje zatem swoistą sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się. Nie wynika z niego jednak, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego jako podatnik czynny w momencie otrzymania faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług. Wobec tego przyjąć należy, że w chwili złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług, podatnik musi mieć formalny status podatnika czynnego tak, aby mógł skorzystać z prawa do odliczenia Podobne stanowisko prezentują organy podatkowe (np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2010 r. sygn. ITPP1/443-331/10/MN Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 marca 2010 r. sygn. IBPP4/443-43/10/AZ) oraz sądy administracyjne (wyrok NSA z dnia 21 grudnia 2006 r. sygn. I FSK 378/06).

Tym samym odliczenie podatku naliczonego podlegałoby, co do zasady regulacji art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Odliczenie podatku naliczonego przysługującego Wnioskodawcy w niniejszej sprawie będzie jednak limitowane wysokością, w jakiej nabyte wcześniej prawa będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę. W związku z ustaleniem proporcji, o której mowa, w art. 90 ust. 3 i następnych ustawy o VAT, zastosowanie znajdzie art. 91 ust. 7 tej ustawy, zgodnie z którym przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Działając na tej podstawie Wnioskodawca dokona korekty podatku naliczonego z uwzględnieniem kwot wynikających z faktur dokumentujących zakup praw i obowiązków od dewelopera oraz z uwzględnieniem wyliczonej proporcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Powyższe uregulowania wskazują, że podatnik może obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego wykazanego - po pierwsze na otrzymanych fakturach m.in. potwierdzających dokonanie zaliczki, zadatku lub raty (przedpłaty), po drugie - w sytuacji kiedy otrzymanie przedpłaty wiązało się z powstaniem obowiązku podatkowego.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (ust. 13).

W przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów lub usług następuje zmiana prawa do odliczenia podatku naliczonego. Znajduje wtedy zastosowanie przepis art. 91 ust. 7 ustawy, zgodnie z którym przepisy ust. 1-6 (art. 91 - przyp. Organu) stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W związku z powyższym w celu stwierdzenia prawa do korekty podatku naliczonego niezbędne jest ustalenie czy nastąpiła zmiana prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (ust. 2). Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (ust. 3).

Powyższy przepis zobowiązuje sprzedawcę będącego podatnikiem do wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż oraz część należności otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi ust. 8 pkt 1 powołanego przepisu, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem.

I tak, stosownie do § 10 ust. 1 rozporządzenia jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. W przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 ustawy, podatnik może wystawić fakturę potwierdzającą otrzymanie całości lub części ceny. W przypadku wystawienia faktury przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio (ust. 2). Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę) - ust. 3.

W przypadku odstąpienia od umowy czy przeniesienia praw z takiej umowy wynikających na osobę trzecią (cesja) ustawodawca przewidział możliwość korygowania wystawionych faktur VAT za pomocą faktury korygującej.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Jak stanowi ust. 2 ww. przepisu, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stosownie do ust. 3 powołanego paragrafu, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Z powyższego wynika zatem, iż w przypadku zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu, znajdują zastosowanie przepisy dotyczące faktur korygujących. Zwrot podlegającej opodatkowaniu zaliczki wpłaconej na poczet ceny dostawy, do której nie dojdzie, powoduje, na podstawie § 13 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia, obowiązek wystawienia faktury korygującej. W sytuacji kiedy wpłacający zaliczkę odliczył podatek naliczony, wówczas na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego. W przypadku nieodliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach VAT, zwrot zaliczek nie powoduje nabycia prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego, bowiem wraz z korektą faktury następuje korekta podatku naliczonego i w konsekwencji podatek naliczony nie wystąpi (brak czynności opodatkowanych). W związku z czym nie będzie możliwa korekta deklaracji i podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy ze względu na brak dostawy towaru i w konsekwencji brak czynności opodatkowanych i brak podatku naliczonego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł z deweloperem umowę przedwstępną o wybudowanie lokalu mieszkalnego i miejsca postojowego, ustanowienia odrębnej własności i sprzedaży ww. lokali wraz z udziałem we współwłasności lokalu użytkowego. Wnioskodawca dokonał wpłat rat wymaganych umową. Lokale, których dotyczyły raty były przeznaczone na wynajem na cele mieszkaniowe i w związku z tym podatek VAT zawarty w dokonanych wpłatach i dokumentujących je fakturach nie był odliczony.

Wnioskodawca w porozumieniu z deweloperem podjął decyzję o sprzedaży przysługującego mu prawa i odpłatnym przeniesieniu na osobę trzecią obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej. Czynność przeniesienia praw i obowiązków podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT. W wyniku zawarcia umowy sprzedaży praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego (miejsca postojowego) następuje zaliczenie kwot wpłaconych deweloperowi przez Wnioskodawcę na poczet przyszłej dostawy lokalu mieszkalnego na rzecz osoby trzeciej.

W opinii Wnioskodawcy nastąpiła zmiana przeznaczenia zaliczek zapłaconych deweloperowi. Zmiana ta, zdaniem Wnioskodawcy, powoduje zmianę prawa Wnioskodawcy do korekty (nieodliczonego) podatku naliczonego - lokal mieszkalny miał służyć czynnościom zwolnionym i stąd Wnioskodawca nie odliczył podatku naliczonego od rat zapłaconych na poczet przyszłego nabycia.

Jednakże należy zwrócić uwagę, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują kwestii formy, w jakiej ma się odbyć zwrot zaliczki. W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wyrażając zgodę na przeniesienie swoich praw na rzecz osoby trzeciej praw zaakceptował fakt, że w wyniku zawartej umowy osoba trzecia (wstępujący) wstąpił w miejsce Wnioskodawcy (ustępującego) we wszystkie jego dotychczasowe zobowiązania wynikające z umowy przedwstępnej sprzedaży, a ustępujący (Wnioskodawca) otrzymał od rzeczywistego nabywcy lokalu zwrot wpłaconych deweloperowi zaliczek. W wyniku powyższego nie dojdzie do dostawy lokalu na rzecz Wnioskodawcy, który otrzyma od nabywcy lokalu (osoby trzeciej) zwrot wpłaconych zaliczek. Zaliczki te deweloper uzna jako część ceny przyszłej dostawy realizowanej na rzecz nowego nabywcy (osoby trzeciej).

W konsekwencji powyższego przypadku zastosowanie znajdzie przepis § 13 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia, z którego wynika, iż fakturę korygującą wystawia się również w przypadku zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Jako że pomiędzy Wnioskodawcą a deweloperem nie dojdzie ostatecznie do transakcji podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (umowa przedwstępna nie zostanie zrealizowana) a po zawarciu umowy przeniesienia praw i otrzymaniu zwrotu zaliczek Wnioskodawca otrzyma korekty faktur VAT dokumentujących te zaliczki. W konsekwencji pomiędzy deweloperem a Wnioskodawcą nie dojdzie do czynności opodatkowanych i nie wystąpi podatek, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy. Zatem Wnioskodawca nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zapłaconych zaliczek. Na skutek powyższego nie znajdzie również zastosowania art. 91 ust. 7 ustawy.

Reasumując, mając na względzie przytoczone przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w przypadku przeniesienia przez Wnioskodawcę na osobę trzecią praw i obowiązków wynikających z umowy na dostawę lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, Wnioskodawca nie może dokonać korekty podatku naliczonego, bowiem nie dojdzie do dostawy przedmiotowych lokali i w związku z tym nie wystąpią czynności opodatkowane i tym samym nie wystąpi podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy. Zatem na podstawie zawartej umowy cesji Wnioskodawca po otrzymaniu zwrotu zaliczek wpłaconych na poczet przyszłej dostawy nieruchomości (lokalu mieszkalnego i miejsca postojowego) nie nabędzie prawa do korekty podatku naliczonego wynikającej z art. 91 ust. 7 ustawy.

Z uwagi na powyższe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy dotyczące korekty podatku naliczonego za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl