IPPP3/443-98/09-2/KG - Brak możliwości odliczenia podatku VAT, wynikającego z realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-98/09-2/KG Brak możliwości odliczenia podatku VAT, wynikającego z realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku VAT, wynikającego z realizacji projektu zrealizowanego w ramach "Programu wyrównywania różnic między regionami" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku VAT, wynikającego z realizacji projektu zrealizowanego w ramach "Programu wyrównywania różnic między regionami".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT realizującym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) zadania Gminy Miasto. W celu wykonywania zadań wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 wskazanej ustawy wnioskodawca realizował roboty budowlane na rzecz Zespołu Szkół i Szkoły Podstawowej. W ramach przeprowadzonych modernizacji wybudowano w ww. jednostkach szachty windowe wraz z montażem windy oraz przystosowano sanitariaty dla osób niepełnosprawnych. Modernizacje zostały sfinansowane ze środków własnych Gminy oraz środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Środki trwałe powstałe z inwestycji zostaną przekazane do poszczególnych szkół będą służyły uczącej się młodzieży.

Zatem Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług związanych z tą inwestycją. Ewentualnym podatnikiem podatku VAT w tym zakresie będą szkoły.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna powołane do wykonywania zadań Gminy Miasto ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od realizowanych w szkołach inwestycji...

Z uwagi na brak związku powyższej inwestycji z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej inwestycji. Powyższe wynika z literalnego brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, iż w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał środków trwałych powstałych w wyniku inwestycji do żadnych odpłatnych czynności, opodatkowanych podatkiem VAT. Ewentualne przychody wynikające z używania tych środków trwałych będą stanowiły obroty szkół, które są odrębnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto wskazać należny, iż czynność przekazania przez Wnioskodawcę środków trwałych nieodpłatnie szkołom nie spełnia również przesłanek (określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) do uznania za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT ponieważ jest związana z prowadzonym przedsiębiorstwem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe zwolnienie zostało również utrzymane w § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Urząd Miasta jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) realizuje zadania własne Gminy i z tytułu wykonywania tych zadań jest zwolniony z podatku VAT na podstawie regulacji cyt. rozporządzenia Ministra Finansów.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy czynności tej dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zrealizowano roboty budowlane na rzecz Zespołu Szkół i Szkoły Podstawowej. W ramach przeprowadzonych modernizacji wybudowano w ww. jednostkach szachty windowe wraz z montażem windy oraz przystosowano sanitariaty dla osób niepełnosprawnych. Modernizacje zostały sfinansowane ze środków własnych Gminy oraz środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Ponadto podkreślenia wymaga fakt, iż nabywane w ramach projektu towary oraz usługi nie były i nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ Wnioskodawca, jako jednostka powołana do wykonywania zadań Gminy Miasta korzysta ze zwolnienia w zakresie wykonywania czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Środki trwałe powstałe z inwestycji zostaną przekazane do poszczególnych szkół będą służyły uczącej się młodzieży.

Tym samym, mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa podatkowego a także stan faktyczny, przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji przedmiotowej inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl