IPPP3/443-977/11-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-977/11-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności obejmującej sporty lotnicze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności obejmującej sporty lotnicze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Aeroklub (dalej: Aeroklub lub Wnioskodawca) jest stowarzyszeniem, którego podstawowa (statutowa) działalność obejmuje sporty lotnicze. W ramach sportu lotniczego uprawiane są następujące dyscypliny:

* sport samolotowy,

* szybownictwo.

Aeroklub posiada również status polskiego związku sportowego w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie; Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.; dalej "Ustawa o Sporcie") i jest podmiotem, który oficjalnie reprezentuje sporty Lotnicze na terenie Polski i za granicą. Zgodnie ze statutem działalność Aeroklubu ma przede wszystkim następujące cele:

* organizacja, prowadzenie i rozpowszechnianie współzawodnictwa sportowego w poszczególnych dyscyplinach sportu lotniczego (sporty samolotowe, szybowcowe);

* przygotowanie kadry narodowej i reprezentantów Polski do uczestnictwa w międzynarodowym współzawodnictwie w zakresie sportów lotniczych;

* prowadzenie działalności edukacyjnej, wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie sportów lotniczych;

* reprezentowanie polskiego sportu lotniczego w międzynarodowych organizacjach sportowych oraz organizowanie udziału w międzynarodowym współzawodnictwie w sporcie lotniczym;

* rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, w tym wśród dzieci i młodzieży w zakresie sportów lotniczych;

* integracja poprzez lotnictwo osób niepełnosprawnych, promocja poprzez lotnictwo, zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

* szkolenie i doskonalenie członków organizacji dla potrzeb lotnictwa wojskowego, transportu lotniczego, ratownictwa i służb państwowych w ramach organizacji szkolenia.

Działalność statutowa Aeroklubu obejmuje:

1.

Organizacja i prowadzenie szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych (szybowcowych i samolotowych).

2.

Organizacja i prowadzenie lotów treningowych (szybowcowych i samolotowych).

3.

Zapewnienie możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący).

4.

Obsługa techniczna statków powietrznych.

5.

Zarządzanie ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego).

6.

Świadczenie usług reklamowych (np. reklama na samolotach Aeroklubu).

Działalność Aeroklubu nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wskazane wyżej świadczenia wykonywane są przez Aeroklub odpłatnie (przede wszystkim jako zwrot kosztów i ewentualnie dodatkowe wynagrodzenie), z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczony jest na cele działalności statutowej Aeroklubu. Działalność określona w punkcie 1-5 wykonywana jest zarówno na rzecz członków Aeroklubu uprawiających sporty lotnicze (sportowcy zawodowi, sportowcy amatorzy), jak i na rzecz osób trzecich uprawiających sporty lotnicze.

Działalność określona w punkcie 6 dotyczy działalności wykonywanej głównie na rzecz podmiotów i osób trzecich i nie jest związana z uprawianiem sportów lotniczych przez te podmioty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 1 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

2.

Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 2 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

3.

Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności wymienione w punkcie 3 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

4.

Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności wymienione w punkcie 4 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

5.

Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności wymienione w punkcie 5 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

6.

Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności wymienione w punkcie 6 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Analizując konstrukcję obecnych zwolnień z VAT, przewidzianych w ustawie o VAT, należy wskazać, że poprzez odejście od odwołań do klasyfikacji statystycznych (obowiązujące do 31 grudnia 2010 r.), ustawodawca zdecydował, iż zakres zwolnień określany będzie przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową która jest jednocześnie podstawową metodą wykładni przepisów prawa podatkowego. Oznacza to, że znaczenie pojęć użytych w omawianych przepisach powinno być interpretowane w oparciu o ich powszechne rozumienie językowe (i definicje słownikowe).

Zgodnie z definicją słownikową sport to każda forma aktywności (fizycznej i umysłowej) podejmowanej w celu rywalizacji - zbiorowej lub indywidualnej, w różnych grach i dyscyplinach. Podobną definicję zawiera Ustawa o sporcie, w której wskazano, że sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. W tak rozumianym pojęciu sportu mieszczą się sporty lotnicze.

W odniesieniu jednak do wykładni przepisów ustawy o VAT należy odnosić się również do wykładni pro wspólnotowej, tj. rozumienia konkretnych pojęć w kontekście przepisów wspólnotowych oraz ich wykładni dokonywanej przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Ad 1 i 2.

W ocenie Aeroklubu, świadczenia opisane w punktach 1-2 opisu stanu faktycznego stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym i podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, w zakresie świadczeń zwolnionych z VAT mieszczą się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:

* są one konieczne do organizowania i uprawniania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

* świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

* są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamową oraz promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością).

Powyższe zwolnienie stanowi jednocześnie implementację do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 pkt art. 133 oraz art. 134 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa VAT), zgodnie z którym zwolnieniu z VAT podlega świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Konstrukcja przywołanego przepisu ustawy o VAT wprowadza zatem zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe dla usług związanych ze sportem, wskazując jednocześnie na szereg warunków, które muszą zostać spełnione łącznie, aby możliwe było zastosowanie wskazanego zwolnienia z VAT.

Analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, Aeroklub jest zdania, iż w odniesieniu do usług opisanych w pkt 1-2 niniejszego wniosku, wszystkie przesłanki niezbędne dla zastosowania zwolnienia z VAT dla świadczeń Aeroklubu są spełnione. Świadczenia opisane w pkt 1-2 stanowią usługi ściśle związane ze sportem (sportem lotniczym). Zarówno bowiem szkolenia lotnicze (samolotowe i szybowcowe) prowadzone są ściśle w zakresie sportów lotniczych. W konsekwencji wskazana przesłanka w odniesieniu do świadczeń opisanych w pkt 1-2 niniejszego wniosku i wykonywanych przez Aeroklub jest spełnione.

Drugim warunkiem niezbędnym dla zastosowania zwolnienia z VAT jest, aby przedmiotowe usługi (w zakresie sportu) były świadczone przez kluby sportowe lub związki sportowe lub związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. W ocenie Aeroklubu, również ta przesłanka jest spełniona w omawianym stanie faktycznym. Kolejną przesłanką której spełnienie jest niezbędne dla zastosowania zwolnienia z VAT jest, aby świadczone usługi były konieczne do organizowania i uprawiania sportu i uczestniczenia w nim. W ocenie Aeroklubu, wskazana przesłanka w odniesieniu do czynności opisanych w punktach 1-2 jest również spełniona. Jak wskazano powyżej, opisane w tych punktach działania są ściśle związane ze sportem lotniczym, a ich wykonywanie jest niezbędne dla możliwości uprawiania sportów lotniczych.

Kolejnym warunkiem przewidzianym w ustawie o VAT dla zastosowania omawianego zwolnienia jest wymóg, aby podmioty świadczące te usługi (związane ze sportem) nie były nastawione na osiąganie zysków. Przesłanka ta w odniesieniu do Aeroklubu jest również spełniona dla działalności opisanej w niniejszym wniosku. Należy wskazać, że zgodnie ze statutem Aeroklubu, działalność Aeroklubu nie ma celu zarobkowego. Pobierane przez Aeroklub opłaty w związku ze świadczeniami opisanymi w punktach 1-2 (jak i w związku z innymi świadczeniami opisanymi w niniejszym wniosku) mają na celu jedynie pokrycie kosztów związanych z ich realizacją. Ewentualne zyski, jeżeli w ogóle wystąpią, przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych Aeroklubu (opisanych w stanie faktycznym wniosku). W odniesieniu do tej przesłanki wypowiadał się również ETS, który w orzeczeniu w sprawie C-174/00 (Kennemer Golf Country CIub) potwierdził, że nawet jeśli w działalności takich organizacji (świadczących usługi ściśle związane ze sportem) powstaje zysk, lecz celem takich organizacji nie jest systematyczne dążenie do jego osiągnięcia, wskazana przesłanka dla zastosowania zwolnienia z VAT pozostaje spełniona.

Podobne stanowisko w odniesieniu do traktowania działalności lotniczej klubów sportowych i innych podobnych organizacji non-profit przedstawiła Komisja Europejska w pisemnej odpowiedzi z 11 listopada 2010 r. (Sygn. E-8138/10EN) wskazując, że taka działalność nie ma charakteru komercyjnego w rozumieniu regulacji wspólnotowych.

Wymogiem niezbędnym dla zastosowania zwolnienia z /AT jest również aby usługi były świadczone na rzecz osób uprawiających sport. W ocenie Aeroklubu wskazany warunek jest również spełniony w przypadku wykonywania świadczeń opisanych w punktach 1-2. Należy podkreślić, że wskazane świadczenia wykonywane są przez Aeroklub na rzecz członków Aeroklubu będących zawodowymi sportowcami lub sportowcami amatorami, jak również na rzecz osób nie będących członkami Aeroklubu lecz uprawiających sporty lotnicze. Wszystkie wskazane kategorie osób uprawiają sporty lotnicze. Bez znaczenia pozostaje natomiast sposób w jaki osoby te uprawiają sporty lotnicze (tj. czy w ramach swojego zawodu, czy też w sposób amatorski). Podobne stanowisko przedstawił ETS w orzeczeniu w sprawie C-124/96 (Cantenbury Hockey Club), w którym wskazał, że wskazany warunek oznacza, że usługi mają być świadczone na rzecz osób uprawiających sport które to pojęcie należy rozumieć szeroko (tj. nie można go zawężać wyłącznie do określonej kategorii sportowców, bądź do osób posiadających określony status w danej organizacji).

Należy wskazać, iż przedmiotowe zwolnienie z VAT jest wyłączone w stosunku do usług związanych z działalnością reklamową na samolotach Aeroklubu. W ocenie Aeroklubu wskazane przesłanki negatywne (uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia) nie są spełnione w odniesieniu do pkt 1-2. Świadczenia wykonywane przez Aeroklub stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym i są niezbędne do jego uprawiania, a w konsekwencji wskazane negatywne przesłanki nie są w omawianym przypadku spełnione.

Ad 3.

W ocenie Aeroklubu świadczenie opisane w pkt 3 opisu stanu faktycznego stanowi usługę ściśle związaną ze sportem lotniczym i podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Należy bowiem wskazać, iż w odniesieniu do omawianego świadczenia spełnione są warunki przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT (dla którego szczegółowy komentarz został zawarty w uzasadnieniu do pytań 1-2), gdyż usługa ta świadczona jest na takich samych warunkach i w takich samych okolicznościach jak świadczenia opisane w pkt 1-2. Elementem niezbędnym do uprawiania sportów lotniczych i jednocześnie świadczeniem ściśle z tym sportem związanym jest bowiem również zapewnienie możliwości wykonania startu szybowcom (w związku z uprawianiem sportu szybowcowego). Dlatego też, zdaniem Aeroklubu, wszystkie wskazane wyżej przesłanki niezbędne dla zastosowania zwolnienia z VAT są również spełnione do usługi opisanej w pkt 3 niniejszego wniosku, "

Ad 4 i 5.

W ocenie Aeroklubu, świadczenia opisane w punktach 4-5 opisu stanu faktycznego również stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym ale tylko w przypadku gdy są świadczone na rzecz osób uprawiających sport, a nie w sposób komercyjny. W konsekwencji, usługi polegające na: obsłudze technicznej statków powietrznych i zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymaniu ich właściwego stanu technicznego) będą również podlegały zwolnieniu z VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT), pod warunkiem, że będą świadczone na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze. Usługi te są bowiem ściśle związane ze sportem lotniczym i jednocześnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania maszyn lotniczych, wykorzystywanych do uprawiania sportów lotniczych.

Aeroklub wskazuje jednocześnie, że te same usługi mogą być również świadczone na rzecz osób nieuprawiających sportów lotniczych (przykładowo obsługa prywatnego samolotu, wykorzystywanego przez właściciela do jego własnych celów np. transportu). W takim przypadku, w ocenie Aeroklubu, jeżeli usługi nie są związane ze sportem lotniczym, lecz z komercyjnym wykorzystaniem maszyn lotniczych, nie podlegają one zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko w ocenie Aeroklubu wynika z faktu, iż świadczenia wykonywane na rzecz osób nieuprawiających sportów lotniczych, mają charakter komercyjny (pomimo, iż ewentualne zyski, które powstałyby przy świadczeniu przedmiotowych usług przeznaczone są przez Aeroklub wyłącznie na cele statutowe), a w konsekwencji nie spełniają przesłanek wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, ani też nie mieszczą się w żadnym innym przepisie ustawy o VAT dotyczącym zwolnień z VAT.

Ad 6.

W ocenie Aeroklubu świadczenie opisane w pkt 6 opisu stanu faktycznego nie stanowi usług ściśle związanych ze sportem lotniczym w konsekwencji nie podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Powyższe stanowisko w ocenie Aeroklubu wynika z faktu, iż wskazana usługa w większości przypadków nie jest ściśle związana ze sportem lotniczym. Świadczenie to ma zatem charakter komercyjny (pomimo, iż ewentualne zyski, które powstałyby przy świadczeniu przedmiotowej usługi przeznaczone są przez Aeroklub wyłącznie na cele statutowe), a w konsekwencji nie spełnia przesłanek wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, ani też nie mieszczą się w żadnym innym przepisie dotyczącym zwolnień z VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Aeroklubu przedmiotowe świadczenie podlega opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.

Potwierdzeniem stanowisk odnośnie pytań 1-6 Stowarzyszenia Aeroklubu jest interpretacja przepisów podatkowych z dnia 26 kwietnia 2011 r. nr IPPP3/443-76/11-5/JK

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku. Ponadto przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy Rady, państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

I tak też stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, od podatku zwalnia się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Przy czym w myśl art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Zatem podmioty takie jak: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu świadcząc usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością, nie mogą względem niniejszych usług korzystać z ww. zwolnienia niezależnie od tego, że są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport a świadczący usługę nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznacza je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, że Aeroklub jest stowarzyszeniem, którego podstawowa (statutowa) działalność obejmuje sporty lotnicze.

W ramach sportu lotniczego uprawiane są następujące dyscypliny: sport samolotowy i szybownictwo. Działalność statutowa Aeroklubu obejmuje:

1.

Organizacja i prowadzenie szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych (szybowcowych i samolotowych).

2.

Organizacja i prowadzenie lotów treningowych (szybowcowych i samolotowych).

3.

Zapewnienie możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący).

4.

Obsługa techniczna statków powietrznych.

5.

Zarządzanie ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego).

6.

Świadczenie usług reklamowych (n. reklama na samolotach A).

Działalność Aeroklubu nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wskazane wyżej świadczenia wykonywane są przez Aeroklub odpłatnie (przede wszystkim jako zwrot kosztów i ewentualnie dodatkowe wynagrodzenie), z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczony jest na cele działalności statutowej Aeroklubu. Działalność określona w punkcie 1-5 wykonywana jest zarówno na rzecz członków Aeroklubu uprawiających sporty lotnicze (sportowcy zawodowi, sportowcy amatorzy), jak i na rzecz osób trzecich uprawiających sporty lotnicze.

Działalność określona w punkcie 6 dotyczy działalności wykonywanej głównie na rzecz podmiotów i osób trzecich i nie jest związana z uprawianiem sportów lotniczych przez te podmioty.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy względem świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych, organizacji i prowadzeniu lotów treningowych, zapewnianiu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący), obsłudze technicznej statków powietrznych oraz zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż niniejsze usługi korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez związki sportowe, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport a przy tym dane usługi nie są wyłączone z niniejszego zwolnienia. Wnioskodawca wskazuje, iż jest stowarzyszeniem, którego działalność zgodnie ze statutem ma na celu m.in. organizację, prowadzenie i rozpowszechnianie współzawodnictwa sportowego w poszczególnych dyscyplinach sportu lotniczego. Co więcej działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę są odpłatne, z zastrzeżeniem, że cały zysk przeznaczany jest na cele działalności statutowej Wnioskodawcy. Jednocześnie w przedmiotowym przypadku usługi świadczone przez Wnioskodawcę należy uznać za usługi ściśle związane ze sportem konieczne do organizowania i uprawiania sportu a przy tym nie znajdują się wśród usług wyłączonych z niniejszego zwolnienia.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż zostały spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania względem świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych, organizacji i prowadzeniu lotów treningowych, zapewnianiu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący), obsłudze technicznej statków powietrznych oraz zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Jednocześnie, Wnioskodawca słusznie wskazuje, iż usługi reklamowe (np. na samolotach) podlegają opodatkowaniu stawką podstawową, ponieważ z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy jednoznacznie wynika że zwolnienie określone w tym przepisie stosuje się do usług ściśle związanych ze sportem z wyłączeniem m.in. usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych, organizacji i prowadzeniu lotów treningowych, zapewnianiu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący), obsłudze technicznej statków powietrznych oraz zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Natomiast usługi reklamowe nie korzystają ze zwolnienia i należy je opodatkować stawką podstawową wynikającą z art. 41 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl